First of all I would like to clarify that this letter is written in English to be published in all available social means and be read for all international living in The Netherlands since I do believe that my complaint against T-Mobile NL is not only mine, but from hundreds of other international residents.
Yesterday, 21/04/2017 I went to a T-Mobile official store in order to do a phone service contract (abonnement) and get a new cell phone within the contract. This was not possible for one single reason: I am not Dutch! The store assistant explained to me that since 16 January 2017 there are new rules about this contracts which are only available to people with a Dutch passport or a Dutch resident permit. As I am Portuguese, and Portugal is a country member of the EU, I don’t need any of those documents to live and work legally in The Netherlands, where I do live, work and pay taxes as any Dutch person for 5 years. The situations gets even worse when I ask if it is possible to get that same contract but without the new cell phone and the assistant tells me that then it would not be a problem, I am able to get the service, only not a new equipment unless I pay its full price.
In sum, a Dutch person or a non-European person with a residence permit can get phone service and receives a new equipment with it, and I have to pay the full price of the equipment because I am not Dutch. It sounds like discrimination to me, in a country where the first article of the constitution states, and I quote, “All persons in the Netherlands shall be treated equally in equal circumstances. Discrimination on the grounds of religion, belief, political opinion, race, or sex or on any other grounds whatsoever shall not be permitted.”
I cannot accept that I am being discriminated for my nationality in something so simple as phone service and equipment. I do live in this country for 5 years, I have a legal full-time job, pay my taxes, pay my rent and follow all my duties as resident in the Netherlands, and T-Mobile is afraid that I get a new phone and run away to Portugal without paying the monthly fee for the contract… I am client in T-Mobile for a couple of years now; I had an abonnement before, with equipment included, always paid on time and fulfill the 2 years contract until the end.
With this letter I intend to receive an explanation why I don’t have the same rights as people with a Dutch passport, and it has to be better than “sorry, those are the new rules”. This letter is being send to T-Mobile and social media platforms to make this issue public, and, if no action is taken by T-Mobile, this issue will be presented also to official anti-discrimination organisms such as Radar, Het College voor de Rechten van de Mens, discriminatie.nl and Bureau Discriminatiezaken.
My T-Mobile number for verification is 06-xxxx.
VD. Chantre Gonçalves
Rotterdam, April 22, 2017
Beste antwoord door Poco-Loco
LOL,
Ok... ik tik dit antwoord in het Nederlands omdat je met je donder gewoon Nederlands moet praten in een Nederlands forum van een Nederlandse provider.
Helemaal als je helemaal gaat overdrijven met discriminatie en bedreigingen dat je alles mooi gaat delen op social media. Nu prima, ga vooral delen op social media dat je niet bereid bent moeite te doen tot integratie, samenleving en erkenning van wat de huidige regels zijn.
En die regels zijn gekomen doordat we per 15 juni zeer vast gelegde kosten aan roaming hebben. Die regels verhinderen dat je naar het goedkoopste land mag gaan, daar een goedkoop abonnement mag nemen en dan ergens anders mag 'genieten' van het abonnement.
Gezien je antwoord, vermoed ik dan ook dat je verkeerd bent voorgelicht, want de telefoon kopen zonder afbetaling mag namelijk altijd. Het probleem zit hem in het abonnement dat je, zonder Nederlands adres én duidelijke binding met Nederland, niet aangeboden mag krijgen. Wat dat betreft klopt je verhaal dus al niet.
Dat heeft niets met jouw Portugese donder te maken, maar meer met je duidelijke instelling en gedrag. Na 5 jaar mag jij echt wel gewoon in het Nederlands kunnen reageren en had, mits je dat ook netjes en correct had gedaan in de winkel, je ook gewoon je abonnement mogen krijgen.
Als je hier woont (1 maand, 1 jaar, 5 jaar, niet relevant) en werkt (al zal hier wel gewenst worden dat je enige 'vastigheid' kunt tonen) dan mag je zo'n abonnement afnemen.
Wat dat betreft, de enige reden die ik kan bedenken waarom je dat niet hebt gehad is de communicatie die niet Nederlands, kalm en duidelijk is.
Als laatste, even puur ter info... dreigen met de voorbeelden zoals je nu doet is echt een zwaktebod:
- Radar, een lachertje die niet nauwkeurig onderzoek doet en vooral op 'zielige' mensen focust. Gaat je in ieder geval geen abonnement opleveren.
De overigen zijn niet van toepassing, want dit gaat gewoon puur om de wet die een binding-eis brengt. Dat jij dat niet duidelijk hebt weten te krijgen bij de verkoper, ik kan alleen maar gokken naar de werkelijke toedracht, maar... je verhaal in Engels dumpen en meteen termen als discriminatie gaan schreeuwen zou voor mij ook reden zijn om je de winkel uit te flikkeren...
Ennuh... dit is een klantenforum, niet een klantenservice... Oftewel, voor klanten onderling om antwoorden te delen, wat betekent dat het alles behalve verstandig is dat je 06 nummers hebt geplaatst. Zal dat even laten weghalen, is wel zo netjes (of hou je van heel veel random reclame en berichtjes op je telefoon?)
Bekijk origineel
Ok... ik tik dit antwoord in het Nederlands omdat je met je donder gewoon Nederlands moet praten in een Nederlands forum van een Nederlandse provider.
Helemaal als je helemaal gaat overdrijven met discriminatie en bedreigingen dat je alles mooi gaat delen op social media. Nu prima, ga vooral delen op social media dat je niet bereid bent moeite te doen tot integratie, samenleving en erkenning van wat de huidige regels zijn.
En die regels zijn gekomen doordat we per 15 juni zeer vast gelegde kosten aan roaming hebben. Die regels verhinderen dat je naar het goedkoopste land mag gaan, daar een goedkoop abonnement mag nemen en dan ergens anders mag 'genieten' van het abonnement.
Gezien je antwoord, vermoed ik dan ook dat je verkeerd bent voorgelicht, want de telefoon kopen zonder afbetaling mag namelijk altijd. Het probleem zit hem in het abonnement dat je, zonder Nederlands adres én duidelijke binding met Nederland, niet aangeboden mag krijgen. Wat dat betreft klopt je verhaal dus al niet.
Dat heeft niets met jouw Portugese donder te maken, maar meer met je duidelijke instelling en gedrag. Na 5 jaar mag jij echt wel gewoon in het Nederlands kunnen reageren en had, mits je dat ook netjes en correct had gedaan in de winkel, je ook gewoon je abonnement mogen krijgen.
Als je hier woont (1 maand, 1 jaar, 5 jaar, niet relevant) en werkt (al zal hier wel gewenst worden dat je enige 'vastigheid' kunt tonen) dan mag je zo'n abonnement afnemen.
Wat dat betreft, de enige reden die ik kan bedenken waarom je dat niet hebt gehad is de communicatie die niet Nederlands, kalm en duidelijk is.
Als laatste, even puur ter info... dreigen met de voorbeelden zoals je nu doet is echt een zwaktebod:
- Radar, een lachertje die niet nauwkeurig onderzoek doet en vooral op 'zielige' mensen focust. Gaat je in ieder geval geen abonnement opleveren.
De overigen zijn niet van toepassing, want dit gaat gewoon puur om de wet die een binding-eis brengt. Dat jij dat niet duidelijk hebt weten te krijgen bij de verkoper, ik kan alleen maar gokken naar de werkelijke toedracht, maar... je verhaal in Engels dumpen en meteen termen als discriminatie gaan schreeuwen zou voor mij ook reden zijn om je de winkel uit te flikkeren...
Ennuh... dit is een klantenforum, niet een klantenservice... Oftewel, voor klanten onderling om antwoorden te delen, wat betekent dat het alles behalve verstandig is dat je 06 nummers hebt geplaatst. Zal dat even laten weghalen, is wel zo netjes (of hou je van heel veel random reclame en berichtjes op je telefoon?)