Beantwoord

Geen contract meer voor EU-burgers in Nederland?

• 15 maart 2017
  • 23 reacties
  • 7733 Bekeken

Ik wilde vanmiddag in een T-mobile winkel een abonnement afsluiten voor mijn zoon. Ik heb reeds sinds 7 jaar een abonnement voor mezelf en sinds ongeveer 3 jaar een abonnement voor mijn dochter (allemaal bij T-Mobile). Nu wilde ik voor mijn zoon ook een abonnement bij T-mobile, omdat ik met der service altijd erg tevreden was.

Helaas wordt ik opeens geweigerd, omdat ik niet Nederlands ben (Duitse met Duits paspoort, ingeschreven in het GBA sinds meer dan 8 jaar, werkend). Ik mag alleen nog maar een sim-only abonnement afsluiten, een abonnement met toestel wordt geweigerd. Alleen als ik een IND sticker op mijn paspoort zou hebben, zou ik alsnog een contract met toestel af mogen sluiten. Het probleem is alleen, dat ik als EU-onderdaan deze sticker niet krijg, omdat ik tenslotte ook geen verblijfsvergunning nodig heb. Mijn geldige Duitse paspoort is voldoende bewijs van mijn legaal verblijf in Nederland. Maar zonder deze sticker krijg ik dus geen toestel-contract. Ik heb aangeboden om een uittreksel van het GBA te geven, maar dat was ook geen optie ...

Ik ben zwaar teleurgesteld in deze gang van zaken. Ik ben een trouwe klant van T-mobile, maar wordt op eens geweigerd omdat ik buitenlander ben. Is dit nu echt jullie beleid? Dan vraag ik mij wel af of ik met mijn andere abonnementen wel wil blijven als ik als EU-burger niet meer welkom ben ...
icon

Beste antwoord door Hajar 16 maart 2017, 12:23

Hi Stehiffie,

Natuurlijk ben je wel welkom! En je zoon ook! Alleen is het zo dat je met een EU paspoort of ID kaart zonder IND sticker alleen nog maar in aanmerking komt voor een Sim Only abonnement. Een toestel kan alleen verkregen worden indien deze vooraf (volledig) betaald wordt. Een abonnement met een maandelijkse toestelbetaling is dus niet mogelijk.

Misschien is het een idee om een Sim Only te nemen en een los toestel erbij te kopen? Op deze pagina kun je leuke toestellen vinden waar je zoon wellicht interesse in heeft. Ik denk graag met je mee in oplossingen!

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt en dat jij je nog steeds welkom voelt. Als ik iets anders voor je kan betekenen dan hoor ik het graag.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi Stehiffie,

Natuurlijk ben je wel welkom! En je zoon ook! Alleen is het zo dat je met een EU paspoort of ID kaart zonder IND sticker alleen nog maar in aanmerking komt voor een Sim Only abonnement. Een toestel kan alleen verkregen worden indien deze vooraf (volledig) betaald wordt. Een abonnement met een maandelijkse toestelbetaling is dus niet mogelijk.

Misschien is het een idee om een Sim Only te nemen en een los toestel erbij te kopen? Op deze pagina kun je leuke toestellen vinden waar je zoon wellicht interesse in heeft. Ik denk graag met je mee in oplossingen!

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt en dat jij je nog steeds welkom voelt. Als ik iets anders voor je kan betekenen dan hoor ik het graag.
Hoi Hajar,

het feit blijft wel dat ik opeens geen contract met toestel meer mag afsluiten omdat ik Buitenlands ben. Jullie eis van de IND-sticker is onredelijk, omdat ik deze sticker gewoon niet krijg als Duitse. En ik snap het wantrouwen niet, tenslotte ben ik al jarenlang klant bij jullie. Maar opeens ben ik niet meer betrouwbaar genoeg. Het komt erop neer, dat ik geen sticker van de IND krijg omdat ik ook geen verblijfsvergunning nodig heb, maar van jullie krijg ik op eens geen contract met toestel meer, omdat ik deze sticker niet heb. Ik vindt het heel vervelend en betreurenswaardig hoe jullie met trouwe klanten omgaan ...
Reputatie 4
Hoi Stehiffie,

Het is een lastige situatie, want ik wil echt benadrukken dat het niks met vertrouwen te maken heeft en dat we erg blij zijn met jou als trouwe klant. Het is puur regelgeving in dit geval. Trouwe klanten zijn heel belangrijk voor T-Mobile en ik wil je graag helpen. De beste optie die ik je kan aanbieden is dat je een los toestel koopt voor je zoon en daarbij een Sim Only abonnement neemt. Voordeel hiervan is dat daardoor zijn maandelijkse kosten laag zullen blijven (in vergelijking met een abonnement met toestel), vanwege de voordelige Sim Only varianten.

Ik kan me voorstellen dat je liever op een ander antwoord had gehoopt, maar dit is de beste optie die ik voor je heb. Maar ik hoop dat ik wel voor enige duidelijkheid hebben kunnen zorgen. Mocht je nog andere vragen hebben of andere zaken in de toekomst, neem dan contact met ons op. We staan voor je klaar!
Bedankt voor het duidelijk maken van jullie standpunt. Ik ga dan toch maar naar een andere provider kijken. Want klant zijn en klant blijven bij T-Mobile heeft namelijk zo te zien geen toegevoegde waarde meer. En als ik bij een andere provider ook het toestel in een keer af moet betalen, dan is dat niet anders. Maar daar ben ik op z'n minst niet al jarenlang klant geweest en is de teleurstelling minder groot...
Reputatie 7
Badge +20
Hey Stehiffie,

Jammer dat je dit ervaart, dat je denkt dat wij jou als klant niet zouden willen. Dit is namelijk zeker niet het geval, maar hier zitten wel bepaalde voorwaarden aan. Hier kunnen wij verder ook niets aan wijzigen.

De antwoorden van mijn collega's hierboven kloppen ook en ik kan hier ook niet veel meer aan toevoegen. Als we echter ergens anders nog bij kunnen helpen of als je nog vragen hebt, dan horen we dat alsnog graag van je! Let us know!
Reputatie 7
Badge +20
Volgens mij is dit bij elke provider tegenwoordig zo
Mijn vrouw (Italiaans paspoort) had vandaag een zelfde ervaring bij T-mobile. Nu toch maar abonnement bij KPN verlengd. Ze woont overigens al meer dan 25 jaar in Nederland met Nederlands adres en bankrekekening
Mijn vriendin heeft sinds gisteren hetzelfde probleem. Ze wil een iPhone 7 en kan deze meteen volledig betalen. In combinatie met een 1-jarig contract krijgt ze dan een korting van enkele honderden euro's. Dit zou volgens de gegevens op de website mogelijk moeten zijn.

Maar omdat ze Belgische is kan ze nu dus geen pakketdeal kopen, puur op basis van paspoort wordt ze hiervan uitgesloten. Beide apart nemen hoor ik u zeggen? Het probleem is dan dat als ze beide apart koopt, ze geen korting meer krijgt op de telefoon, en dat is het hele onderscheidende kenmerk van de deal van T-Mobile.

M.a.w. dit is een maatregel die flink averechts werkt, T-Mobile. Doen jullie dit dan omdat bepaalde expats het land "ontvluchten" en hun rekeningen niet meer betalen? Of is er een andere reden? Ik hoor het graag, want op dit moment voelt het een beetje aan als discriminatie tegen niet-Nederlanders in Nederland, cfr. de reactie van de man hierboven.
hoi! ik heb vandaag mijn contract gewoon verlengd. ben Duitse zonder Nederlandse Passport. maar met het Nederlandse rijbewijs lukt het zonder problemen
Reputatie 7
Badge +20
Hi TomTipi,

Om in aanmerking te komen voor alle mogelijkheden rondom een abonnement en toestel is het inderdaad zo dat aanvrager een Nederlands identiteitsdocument dient te overleggen. Wanneer dit niet het geval is, dan kunnen er beperkingen zijn in de vorm van bijvoorbeeld het enkel kunnen bestellen van een Sim Only. Uiteraard maken we ons ondergeschikt aan de wet en ons beleid is daar ook een voortvloeisel van. Het beleid is natuurlijk niet gericht tot welke nationaliteit dan ook, maar het kan wel zijn dat iemand met een niet-Nederlands identiteitsdocument beperkt wordt. De precieze reden zou ik zo 1-2-3 niet durven zeggen, maar daarin is het - vanuit Europese wetgeving - wel belangrijk dat die reden redelijkerwijs groter is dan het belang van een individu om een abonnement met toestel af te sluiten. Het beleid ontleent zich logischerwijs voor toetsing aan de wet, een wet die zich kenmerkt door de beschermende houding ten opzichte van een consument. Daarnaast is het belangrijk (vanuit diezelfde Europese wetgeving) dat we nooit iemand de volledige toegang (mogen) ontzeggen tot onze mobiele diensten. Vandaar dat er ook minimaal altijd een PrePaid simkaart kan worden aangeschaft. Natuurlijk verruimen we dat in veel gevallen door bijvoorbeeld een Sim Only of het vooraf volledig voldoen van het toestel.

Hopelijk zorgt het zo voor achtergrond en heb je nu meer duidelijkheid.

@Tinkerbelly; Met een Nederlands identiteitsdocument zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs kom je aanmerking voor een abonnement met toestel. Dat is de reden waarom het bij jou wel lukte.
Hello,
I will do a small bump on this thread since I am genuinely curious and am in the same situation.

Above it was referenced that the EU legislation "regelgeving" does not allow abbonnement purchases to be made by EU-citizens, provided the person does not have a Dutch type of identification, or a sticker in passport from IND.

I would very much like to be provided with the link where I can read about this in detail. I thought this would be the opposite being part of the EU.

Apart from this, I have googled and googled and found via KPN forums the following (from 8 months ago):

"An EU passport is an accepted form of ID for our contracts. However, the online module only accepts EU passports given out here in the Netherlands. If your EU passport was given out in your home (EU) country, the online module will not accept it. In that case, the only way you can sign up for a contract is in one of our stores.

For that to work, the passport still needs to be valid. You also need a Dutch bank account. During signing up the name of the person paying needs to match the name of bank account holder. If all these things are in order, you should not be having any problems signing up for a contract.

I advise you to return to the store and try again. If they again insist that you should supply additional paperwork ask them to explain why."

Link: https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/no-abonnement-with-eu-passport-429003

Why can T-Mobile not have the same? How strict is T-Mobile implementing this rule? Is it a question of how you read it, and if so does this come from being "burned" by previous expats/EU citizens that did not fulfill their end of the deal?

Many thanks for clarification 🙂
Reputatie 7
Badge +20
Hi Turboemmis,

Fair questions, hopefully I can provide some more info on this!

I'm not quite sure how to read the question on the KPN Forum, in regards to what subscription it is Pmeli is trying to buy, since she also got a reply saying the phone can be purchased directly. We do offer this same construction. With certain foreign ID's you can purchase a phone and then get a Sim Only subscription. It depends on your identification if you can get a subscription with phone, which you will then pay in terms. The suitable identifications can be found on this page. We do want to help everyone with a subscription, and perhaps even a phone, but we still have to be responsible about it. Some issues in the past have also sparked these measures, even though we reckon there are very few people who abuse these subscriptions.

Like I said, we'd like to think in solutions, so if there's anything we can help you with it, don't hesitate to ask! 🙂
I want to ask about this text?

"Which identity documents can I use for my order?
Prepaid orders: any valid identity document belonging to you personally will do. It is also possible to have someone else receive your order. Therefore this person ought to show their own valid identity document as well as yours.

New T-Mobile rateplan + handset: for this type of order one of the following identification types is required:

Dutch European Identity card
Dutch Driver’s licence
Dutch passport
Foreign passport with IND sticker ‘’Verklaring inschrijving unie’’
Foreign passport with IND sticker ‘’Verblijfsaantekening’’
Residence permit types 1-4
Residence card type EU/EER
Privileged document
Do you only have a foreign passport, without (the correct) IND sticker? Then it is only possible to order prepaid products and sim only rateplans. Would you like to apply for an IND sticker? Both EU citizens and non EU citizens, who want to stay in The Netherlands for a period longer then 3 months, are obliged to get an IND sticker. Via the phone number 0900-1234561 you can make an appointment for this. The IND sticker is free.

Existing customer: Are you already a T-Mobile customer and do you want to renew your subscription or add a second rateplan? This is possible with every valid identity document that belongs to you. It is also possible to have someone else receive your order. Therefore this person ought to show their own valid identity document as well as yours.

Note: The information you fill out in the online check out should exactly match your identity document and bank account information; otherwise our courier is not able to delivery your order. "

surce:
https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/ordering-and-deliveries

Its not true that UE citizens need IND sticker.

https://ind.nl/eu-eer/Paginas/EUEER-onderdanen-of-Zwitsers.aspx
Reputatie 7
Badge +20
Hi Gumi82,

In order to get a subscription with a phone, with a monthly payment, it is mandatory to provide us with a valid identification, as stated in the information you found on our website. The website you found does not apply to a contract with a telecom provider. If you don't have any of the aforementioned identifications, you can choose PrePaid or a Sim Only subscription. With the Sim Only, you can also choose to pay a phone upfront. A monthly payment is not possible if you don't have the valid ID.

If you have any further questions, don't hesitate to ask!
Reputatie 1
Goedemiddag,

ik wil hier nogmaals deze onderwerp vernieuwen.
Gisteren was ik in de winkel om een nieuwe abonament met tablet-pc afsluiten. Helaas kon dat niet om dat ik een Buitenlandse ID (Personalausweis) heb. Het helpte niet dat ik zelfs al paar jaar klant bij jullie ben (heb een mobile telephone abonament en een thuis abonemanent.)
Ben in Nederland geregistreerd, heb hier een koopwoning etc.
Kunt u mij informeren waarom is mijn verzoek op grond van mijn afkomst geweigerd?

Beankt

Met vriendelijke groet

Katarzyna
Reputatie 1
en ik wil hier nog toevoegen, dat ik als EU burger minder rechten heb als iemand uit buiten EU volgens deze informatie:
" Voor het bestellen van een nieuw T-Mobile abonnement heb je een van de volgende identiteitsbewijzen nodig:
  • Nederlandse Europese ID-kaart
  • Nederlands rijbewijs (uitgegeven door de gemeente, dus niet door de RDW)
  • Nederlands paspoort
  • Buitenlands paspoort *
  • Europese ID-kaart *
  • Verblijfsvergunning types 1-5
  • Verblijfskaart type EU/EER
  • Verblijfskaart Familielid EU/EER
  • Geprivilegieerdendocument
*Je kunt alleen een Sim Only abonnement nemen, geen abonnement met toestel. "

Ik kan namelijk geen verblijfsvergunning of -kaart krijgen omdat ik EU burger ben.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Katarzyna,

Ik ga je hier meer duidelijkheid over geven!

Ik kan me voorstellen dat het wat krom overkomt als je wel een hypotheek en dergelijke in Nederland hebt. Echter is het inderdaad zo dat als er geen sprake is van een Nederlands identiteitsbewijs, je het eerste jaar van een nieuw abonnement nog geen tablet op afbetaling kan kiezen. Het acceptatiebeleid is zo ingericht dat er geen verboden onderscheid wordt gemaakt (beoordeeld door college voor de rechten van de mens). Als we dus de 'voorwaarde' van het hebben van een hypotheek hierin zouden meenemen, dan zouden wij een (verboden) onderscheid maken.

Mocht je dus toch een extra abonnement willen, dan is Sim Only eigenlijk de enige optie. Je kunt dan na een jaar wel verlengen mét een toestel.

Ik hoop dat ik in elk geval duidelijkheid hebt verschaft, ook al kan ik de situatie niet veranderen. Mocht je er nog meer vragen over hebben, dan hoor ik dat graag en dan helpen we je natuurlijk weer zo goed mogelijk!
Reputatie 1
jullie maken nog steeds onderscheid op grond van mijn Nationaliteit, als jullie een abonament met een toestel weigeren op basis van mijn Duitse ID.

https://mensenrechten.nl/nl/oordeel/2015-40
Immers door mijn hypotheek heb ik ook bewijzen dat ik in Nederland langer wil verblijven dus het afwijzen van mijn aanvraag voor abonament met toestel is onredelijk.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Katarzyna,

Bij het voorbeeld van KPN mag de vrouw geen abonnement afsluiten. Bij ons mag je wèl een abonnement afsluiten, namelijk een Sim Only.

Uiteraard sluiten wij niemand doelbewust uit, dat staat haaks op onze opvattingen. Daarnaast zou dat ook niet lang in stand te houden zijn, daar waar bijvoorbeeld het College voor de rechten van de Mens erop toeziet dat wordt voldaan aan Europese wetgeving. Zo is bijvoorbeeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) bepaald dat onder onderscheid zowel direct als indirect onderscheid wordt begrepen. Er is sprake van direct onderscheid op grond van nationaliteit indien een persoon op een andere wijze wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld, op grond van nationaliteit. Er is sprake van indirect onderscheid op grond van nationaliteit wanneer een neutraal geformuleerde bepaling, maatstaf of handelwijze tot gevolg heeft dat personen in verband met hun nationaliteit bijzonder worden getroffen. Ingevolge artikel 2, lid 1 AWGB, geldt het verbod van onderscheid niet ten aanzien van indirect onderscheid indien hiervoor een objectieve rechtvaardiging is. Het College voor de rechten van de Mens heeft in een eerder stadium haar licht laten schijnen op een soortgelijke situatie. Het acceptatiebeleid kent een aantal criteria, zoals een verifieerbaar Nederlands identiteitsbewijs (Nederlands(e) paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of een Type I-V document), het hebben van een bankrekening en het doorstaan van de creditcheck. Het College is in de soortgelijke situatie van oordeel geweest dat dit neutrale criteria zijn, waarmee niet rechtstreeks naar de nationaliteit van de aanvrager wordt verwezen en die evenmin personen die niet de Nederlandse nationaliteit bezitten per definitie uitsluiten. De aanvrager kan immers weliswaar worden uitgesloten van een abonnement indien hij of zij niet voldoet aan bovenstaande criteria, maar dit is niet gebaseerd op zijn nationaliteit. Er is dus niet per definitie sprake van direct onderscheid op grond van de nationaliteit, door het afsluiten van een abonnement geen doorgang te laten vinden. Uiteraard moet hiervoor wel een objectieve rechtvaardiging zijn. Of in een concreet geval sprake is van een objectieve rechtvaardiging moet worden nagegaan aan de hand van een beoordeling van het doel van het onderscheid en het middel dat is ingezet om dit doel te bereiken. Het doel dient legitiem te zijn. Het middel dat wordt ingezet moet passend en noodzakelijk zijn. Een middel is passend indien het geschikt is om het doel te bereiken. Een middel is noodzakelijk indien het doel niet kan worden bereikt met een middel dat niet leidt tot onderscheid, althans minder bezwaarlijk is (subsidiariteitsvereiste), en het middel in evenredige verhouding staat tot het doel; daarbij gaat het om een afweging van de betrokken belangen (proportionaliteitsvereiste). Als aan deze voorwaarden is voldaan, levert het onderscheid geen strijd op met de wetgeving rondom gelijke behandeling. Het acceptatiebeleid is onder andere zodanig ingericht om de financiële risico's zoveel mogelijk te beperken. Bij een abonnement wordt, indien er sprake is van een toestelkrediet, een toestel verstrekt en daarmee een investering gedaan, die gedurende de looptijd van een abonnement wordt afbetaald. Het College voor de rechten van de Mens is van oordeel dat het zoveel mogelijk inperken van de financiële risico's bij het afsluiten van een abonnement een legitiem doel is. Belangrijk hierin is wel dat we altijd een mogelijkheid moeten bieden om gebruik te maken van mobiele telefonie via ons. Vandaar dat een alternatief kan worden gevonden in bijvoorbeeld een Sim Only abonnement of PrePaid. Bovendien kan je na een jaar Sim Only te hebben gebruikt, verlengen naar een abonnement met toestelkrediet (indien de creditcheck wordt doorstaan). Verder, ook is onlangs het Type EU/EER: Verblijfsdocument Duurzaam verblijf burgers van de Unie’ toegevoegd als Type V-document. Het document 'Duurzaam verblijf burgers van de Unie' wordt verstrekt aan individuen uit landen van de Europese Unie (EU) of Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland die 5 jaar of langer ononderbroken rechtmatig in Nederland verblijven. Dit document volstaat dus ook.

Ik snap dat het voor jouzelf wat omslachtig werkt op dit moment, maar hopelijk is zo alles wat duidelijker!
Reputatie 1
Beste,ik snap het dat indirect onderscheid maken is geen discriminatie. Maar jullie willen zeggen dat ik na 2 jaar een abonnement MET TOESTEL te hebben weer een Sim Only moet aanvragen? Immers moest ik mij hier inloggen met mijn login gegevens die ik als jullie klant heb (ook heb ik een T-Mobile Thuis abonament), maar waarschijnlijk ben ik analfabeet dat ik dit lees maar niet begrijp. In ieder geval bedankt voor het mooie lange bericht, ik hoef hier geen antwoord verder. (alleen als de Customer Service beleid het oplegt).
Groetjes
Katarzyna
Dear Sir/Madam,

Please forgive me for writing in English. I have provided a Dutch translation of my post below and ask you to forgive my mistakes.

Based on the discussion above, it appears that I am in the same position as my fellow EU nationals, as I am a Polish national. I am registered with Gemeente Amsterdam, have a Burgerservicenummer, pay taxes and have a Dutch Driver’s Licence issued by RDW.

Because of your policy I went to the Gemeente Amsterdam to ask what document could the Gemeente issue me with so that I could satisfy the requirements to obtain a mobile phone from T-mobile and be able to pay it off monthly. I was advised by the Gemeente Amsterdam that a stamped “Afschrift uit de basisregistratie personen” will be sufficient. After paying for this document, I have been informed that T-Mobile will not accept it because it is not on your list. My predicament, like many of my fellow EU nationals, is that the Gemeente cannot issue me with any other document on your list, nor can IND because I do not need a residency permit (nor a visa) to live in the Netherlands; even though I am registered with Gemeente Amsterdam.

It does appear, therefore, that you are discriminating against me because I cannot legally obtain any of your chosen documents; unlike a Dutch national or any other person who requires a visa and/or a residency permit to live in the Netherlands.

Can you please confirm why and on what basis an “Afschrift uit de basisregistratie personen” issued by the Gemeente Amsterdam will not be accepted by T-Mobile?

Thanking you in advance.

Kind regards,

Richard

* * * * *
Geachte heer/mevrouw,

Vergeef me voor het schrijven in het Engels. Ik heb een Nederlandse vertaling van mijn post hieronder en u vragen om mijn fouten te vergeven.

Op basis van de discussie hierboven blijkt dat ik in dezelfde positie als mijn EU-onderdanen, want ik ben een Poolse onderdaan. Ik ben ingeschreven bij gemeente Amsterdam, hebben een burgerservicenummer, betalen belastingen en hebben een Nederlandse rijbewijs uitgegeven door RDW.

Vanwege uw beleid ging ik naar de gemeente Amsterdam om te vragen welk document kan de gemeente kwestie mij met, zodat ik kon voldoen aan de eisen om een mobiele telefoon te verkrijgen van T-Mobile en in staat zijn om het te betalen maandelijks af. Ik werd geadviseerd door de gemeente Amsterdam dat een gestempelde "Afschrift uit de basisregistratie personen" voldoende zal zijn. Na het betalen voor dit document, heb ik vernomen dat T-Mobile niet zal accepteren omdat het niet op uw lijst. Mijn hachelijke situatie, net als veel van mijn EU-onderdanen, is dat de gemeente mij niet kan uitgeven met een ander document op uw lijst, noch kan IND, omdat ik niet een verblijfsvergunning (noch een visum nodig) om te wonen in Nederland; ook al ben ik ingeschreven bij gemeente Amsterdam.

Het lijkt daarom dat u discriminerend bent tegen mij, omdat ik niet legaal kan verkrijgen van uw gekozen documenten; in tegenstelling tot een Nederlandse onderdaan of een andere persoon die een visum en/of verblijfsvergunning vereist om in Nederland te wonen.

u bevestigen waarom en op welke basis een “Afschrift uit de basisregistratie personen” uitgegeven door de gemeente Amsterdam zal niet worden aanvaard door T-Mobile?

Dank u bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten,

Richard
Reputatie 7
Badge +20
Hi rakow1,

I would gladly give you some more background information on the matter. We do not target a specific nationality with our acceptance policy, I can’t stress that enough. The stamped document you obtained at Gemeente Amsterdam is in this case irrelevant because it only contains a name and address and in this case you need Dutch identity documents. I would like to explain this matter further. The Dutch Institute of Human Rights kind of acts like a watchdog, making sure everyone is law abiding to the Universal Declaration of Human Rights. Article 1 of the ‘Algemene Wet Gelijke Behandeling’ (AWGB) roughly translated to ‘General Administrative of Equal Treatment (equal treatment legislation) states there’s a difference between direct and indirect distinction. The prohibited direct discrimination is when someone, based on their nationality is being treated differently than someone else in that same situation is or would be, based on nationality. When neutral formulated regulations or criteria result in someone being subjected to it because of their nationality, based on article 2, sub 1 AWGB, it is not prohibited if there’s an objective justification. The Dutch Institute for Human Rights has shed its light on some identical cases. The acceptance policy holds certain criteria; a verified Dutch ID (this is not just a Dutch ID card or passport, but can also be a Dutch driver’s license or a Residence Permit type I-V, a bank account and of course, ‘passing’ the credit check, which the Dutch government has tightened. The Dutch Institute for Human Rights considered that these criteria are neutral formulated criteria, which does not target a specific nationality. An applicant can indeed be denied the option of a subscription (with a phone), but it is not based on nationality.

Earlier I mentioned the objective justification. The presence or absence of it lies in the assessment of the purpose and the means. The purpose needs to be legitimate and the means have to be necessary and fitting. Both being achieved when there is no other way to uphold that objective justification without being more objectionable (requirement of subsidiarity). Furthermore the means need to be proportionate to the purpose, with the involved interests taken in consideration (proportionality requirement). If these terms are met, the distinction is not in violation of the law. The Dutch Institution of Human Rights has stated that limiting financial risk is a legitimate purpose. Most importantly, the Dutch Institution of Human Rights does not allow access to a mobile network being fully denied. Therefore, any provider is obliged to offer a PrePaid sim card. Our offer is more widened, resulting in the option of a Sim Only for example. Furthermore, if an application is limited to Sim Only, it only applies for the first year. After that, if other criteria are met, a contract can be renewed with a phone. Also, recently the EU/EER: Community Citizen's Residence Card has been added as a Type V-document. This document is issued to an individual from countries of the European Union or European Economic Area who are residing in the Netherlands for more than a short period under Community law.

I hope I have provided you with sufficient information.
Hi Hajar,

Thank you for your response.

Firstly, I never stated that you tarhet a “specific nationality”, but your firm’s capricious use of interpretation of EU law does affect many EU nationals.

The stamped document that Gemeente Amsterdam is the ONLY document that they could give me and the Gemeente stated that it would satisfy the requirements of telephony firms. In fact, it has been accepted by KPN and Vodafone.

As you may not be aware, not every EU national can obtain Dutch identity documents because of a small thing called the Treaty of Rome. Plus as a dual national, I cannot get a EU identity card because I have lived all my European life in the Netherlands and not Poland. Therefore, the Dutch government cannot issue me with an identity card because I am not Dutch and the Polish Government will not issue me with such a card because I have never lived in Poland. For your information, there are many ways in which to obtain EU nationality, depending on the country.

While you are quick to quote the law, I note that your firm is willing to throw those provisions out the window after “the first year. After that, if other criteria are met, a contract can be renewed with a phone”. This of itself is a capricious decision making.

You state that the acceptance policy holds certain criteria;

1. a verified Dutch ID (this is not just a Dutch ID card or passport, but can also be a Dutch driver’s license), which I have but has been issued by RDW so you will not accept it;
2. Residence Permit type I-V, which is not required for EU nationals; and
3. a bank account, which your firm will not even accept because of the 2 points above.

Your firm will not even allow me to prove “legitimate means” of meeting your financial risk, even though all Dutch banks, the Dutch taxation office and all Dutch utilities accept all my EU and Dutch documentation.

Again, I have never claimed (nor have the others in this group) that T-mobile discriminate against a nationality, but that it discriminates against EU nationals.

Even on your own “objective justification”, T-mobile is being capricious because it will waive all their objections to a new phone after “the first year. After that, if other criteria are met, a contract can be renewed with a phone”.

As a lawyer it sickens me that a non-lawyer (obviously – as many, if not most, in your shops are) examines T-mobiles requirements and does not look to the “purpose and the means” of the policy. The purpose of everyone on this page is “legitimate and [their] means…[are] necessary and fitting.” While the Dutch Institution of Human Rights might have stated that “limiting financial risk is a legitimate purpose”, please point out where it stated that the decision-making may be capricious?

I fully understand that T-mobile will not budge on this issue. It’s just sad because I became a lawyer to see injustice stopped or at least prevented, but I cannot fix stupid!

Kind regards,

Richard

Reageer