Beantwoord

Sim only abonnement geweigerd

Ik en mijn partner hebben op 4-6-2018 geprobeerd via belsimpel.nl een sim-only abonnement af te sluiten voor mijn parter bij T-mobile. Dit stond geadverteerd als zijnde 'zonder gedoe', wat niet echt waar is, maar dat terzijde.

Na een hoop gedoe dus, was het gelukt. Getekende aanvraag gestuurd, en alles leek gedaan. Wachten op het pakketje met de sim-kaart. De avond voordat het pakketje zou worden geleverd krijgen wij een mail van belsimpel met het bericht dat de aanvraag door t-mobile is geweigerd.

Mijn partner heeft de hongaarse nationaliteit, maar dat zou geen probleem moeten zijn aangezien de optie bestaad om een buitenlands paspoort of ID te sturen.

Mijn partner is sinds 8 jaar woonachtig in nederland, heeft een vaste baan, betaalt netjes haar belastingen en heeft geen schulden, krediet of enig ander probleem wat voor t-mobile een 'betalingsrisico' zou kunnen betekenen.

Rest mij nu de vraag waarom de aanvraag is geweigerd. Ik zou dit graag willen weten.
icon

Beste antwoord door David 9 juni 2018, 11:19

Hoi F niesten,

Begrijpelijk natuurlijk, dat jullie je even achter de oren krabben waar dit vandaan komt. Ik geef je hier graag wat meer uitleg over.

Bij een buitenlands paspoort zou je inderdaad gewoon een Sim Only abonnement moeten kunnen afsluiten, als je door de kredietcheck komt. Dit is daar een geldig identiteitsbewijs voor, dus daar zal het in dit geval ook niet aan liggen. Ik neem aan dat BelSimpel verder geen uitleg heeft gegeven over de afwijzing en welke stappen je kunt ondernemen?

Wij mogen namelijk, in verband met de wetgeving op privacy, niet zomaar inzien waarom een afwijzing is verstrekt. Jouw partner kan dit wel zelf aanvragen via dit formulier. De afdeling die dit soort verzoeken verwerkt gaat dit dan voor haar nakijken en komt hier zo snel mogelijk op terug. Dan weten jullie ook gelijk waar jullie aan toe zijn en wat precies de reden is.

Ik hoop zo in ieder geval meer duidelijkheid te hebben verschaft, maar als jullie nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag. We helpen daar dan zo snel mogelijk bij verder!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi F Niesten,

Het is inderdaad vreemd dat je bent geweigerd voor een Sim Only abonnement. Wanneer je een abonnement met toestelkrediet neemt dan wordt er een Inkomens- en Lastentoets uitgevoerd. Afhankelijk van de hoogte van je krediet wordt er een BKR check uitgevoerd. Aangezien jij een Sim Only abonnement wilt zou dit voor jullie niet uitmaken. Je zou in principe gewoon een Sim Only abonnement moeten kunnen nemen ook met een buitenlands paspoort. Wat je nu wel zou kunnen doen is de brief die je hebt ontvangen doorsturen naar Belsimpel en aangeven dat je graag een Sim Only wilt. Je zou ook langs een T-Mobile Shop kunnen gaan en daar een Sim Only aansluiten. Mijn collega's helpen je graag verder!
Die vind ik leuk is natuurlijk sarcastisch bedoeld
Inmiddels hebben wij een reactie mogen ontvangen en ik moet zeggen dat ik zelden zoiets waardeloos heb gezien.

In de brief staat dat op basis van naam, adres en leeftijd een risico profiel is aangemaakt en de overweging is gemaakt om geen abonnement af te sluiten met toestel krediet. In plaats daarvan kunnen ze ons wel een sim-only abonnement aanbieden.

Ten eerste: hoe kunnen jullie op basis van deze simpele gegevens nagaan dat mijn partner een risco is op "niet betalen". Is het omdat zij een buitenlandse is? Is het omdat wij in een rijtjes huis wonen? Ligt het aan het dorp of stad waarin wij wonen? Op basis van het adres zou ikzelf ook niet in aanmerking kunnen komen om bij jullie een abonnement af te sluiten. Toch ben ik al jaren klant bij jullie. Met toestel nog wel. Blijft over: de buitenlandse komaf.

Ten tweede: waar halen jullie vandaan dat wij een toestelkrediet bij jullie willen? Wij vroegen om een sim-only abonnement. Hebben wij hierop zo lang moeten wachten? Sorry, maar hoe gaan jullie met klanten om eigenlijk? Ik mag toch hopen dat jullie, als jullie al zo lang nodig hebben, dan ook alles fatsoenlijk nakijken en overwegen?

Wij sturen met het grootste vertrouwen al haar gegevens op. Bankpas, Paspoort, andere persoonlijke gegevens..en dan gaan jullie zo met jullie informatie om?

Wij passen. We gaan naar een andere provider. Zodra ik kan, zal ik mijn contract bij jullie ook beëindigen.
@PatrickTW24 @F Niesten,

IK begrijp dat jullie allebei graag uitsluitsel willen, maar op dit moment heb ik nog geen nieuws voor jullie. Het kan ook zeker zo zijn dat de 30 dagen volledig worden gebruikt, omdat het vrij druk is bij de afdeling die deze aanvragen in behandeling neemt. Jullie krijgen in ieder geval zo spoedig mogelijk bericht!

Ben benieuwd al ben ik bang dat ik dan nog niet verder kom
Reputatie 7
Badge +20
@PatrickTW24 @F Niesten,

IK begrijp dat jullie allebei graag uitsluitsel willen, maar op dit moment heb ik nog geen nieuws voor jullie. Het kan ook zeker zo zijn dat de 30 dagen volledig worden gebruikt, omdat het vrij druk is bij de afdeling die deze aanvragen in behandeling neemt. Jullie krijgen in ieder geval zo spoedig mogelijk bericht!
Al antwoord gekregen?
Ik zie dat dit probleem bij jou inmiddels al 24dagen speelt. Weliswaar met een toestel dan. T-mobile jullie nemen wel jullie tijd. Ik denk dat dit allemaal wel sneller zou moeten kunnen.
Ik ben inmiddels jaren lang klant van jullie, en dacht goed te doen om mijn partner ook bij jullie te laten contracteren, maar ik ga mij nu afvragen of ik zelf wel wil verlengen als de mijne afloopt.
We hebben nog geen antwoord gekregen.
Al antwoord gekregen?
Reputatie 7
Badge +20
Hi F Niesten,

Fijn dat het is gelukt om het formulier in te vullen. Je krijgt binnen 30 dagen een terugkoppeling. Als je nog andere vragen hebt, laat het mij weten!
Hallo David, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat vanwege de privacywetgeving geen details mogen worden gegeven. Belsimpel heeft ons denk ik vanwege deze reden ook geen uitleg gegeven. Wat ik wel jammer vind is dat wij alle informatie van haar aan Belsimpel hebben gestuurd (kopie bankpas en ID, en verder alle persoonlijke info), alleen om dan geweigerd te worden.

Wij hebben het formulier in de link die je me gaf ingevuld en per post verstuurd. Kunt u mij misschien nog laten weten hoe lang het ongeveer duurt voordat wij antwoord krijgen?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi F niesten,

Begrijpelijk natuurlijk, dat jullie je even achter de oren krabben waar dit vandaan komt. Ik geef je hier graag wat meer uitleg over.

Bij een buitenlands paspoort zou je inderdaad gewoon een Sim Only abonnement moeten kunnen afsluiten, als je door de kredietcheck komt. Dit is daar een geldig identiteitsbewijs voor, dus daar zal het in dit geval ook niet aan liggen. Ik neem aan dat BelSimpel verder geen uitleg heeft gegeven over de afwijzing en welke stappen je kunt ondernemen?

Wij mogen namelijk, in verband met de wetgeving op privacy, niet zomaar inzien waarom een afwijzing is verstrekt. Jouw partner kan dit wel zelf aanvragen via dit formulier. De afdeling die dit soort verzoeken verwerkt gaat dit dan voor haar nakijken en komt hier zo snel mogelijk op terug. Dan weten jullie ook gelijk waar jullie aan toe zijn en wat precies de reden is.

Ik hoop zo in ieder geval meer duidelijkheid te hebben verschaft, maar als jullie nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag. We helpen daar dan zo snel mogelijk bij verder!

Reageer