Beantwoord

Verlengen voor 1 mei - BKR-registratie bij ingang verlenging na 1 mei?

• 29 maart 2017
  • 5 reacties
  • 1991 Bekeken

Kan iemand mij met zekerheid antwoord geven op het onderstaande?

Ik mag nu, per 29 maart, mijn telefoonabonnement verlengen. Alle abonnementen (met toestelkrediet) die voor 1 mei worden afgesloten, zullen niet geregistreerd worden bij het BKR. Als ik nu echter zou verlengen, betekent dit dat ik per 29 juli een nieuw abonnement aanga. Kan iemand mij vertellen of ik dan alsnog een BKR-registratie krijg, of juist niet, omdat ik de verlenging voor 1 mei ben aangegaan?

Gezien het feit dat ik in de nabije toekomst een huis wil gaan kopen, zit ik niet te wachten op een fors lagere maximale hypotheek. Om die reden zou ik het graag 100% zeker willen weten.

Bij voorbaat dank!
icon

Beste antwoord door David 31 maart 2017, 10:54

Hi James,

Altijd spannend, een huis kopen! :D

Ik zie dat er al reacties zijn gegeven, maar ik wil toch graag nog even inhaken om je duidelijheid te geven. De reactie van Fluxsystem klopt in dit geval niet en het goede antwoord zit in de reactie van Serviceweb. Kort samengevat: Nee, je krijgt geen BKR-registratie. Pas wanneer je vanaf 1 mei een contract tekent met een toestel (met een waarde van meer dan €250,-) op afbetaling, krijg je een registratie. Als je vóór 1 mei een verlenging aan gaat, dan ben je dit dus voor en krijg je dit nog niet. Je vindt ook meer info in onze FAQ.

Hopelijk is het zo helemaal helder, maar als er nog vragen zijn dan horen we het graag!
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Hi James

Als je nu verlengt, loopt het oude contract natuurlijk nog af.
Wanneer het oude contract afloopt, gaat het nieuwe in.

Dus als ik er goed vanuit ga, dan komt het jammer genoeg wel bij BKR omdat je contract start na 1 mei.

Als er verdere vragen zijn, hoor ik het graag.

Fijne nacht.

- Diego
Hoi James,

Voor de beste uitleg verwijs ik je naar deze topic: Onderzoek klantvragen Wet Financieel Toezicht (vanaf 1 mei).

Als ik nu een mobiel op krediet koop. Word ik dan direct bij BKR gemeld? Vooralsnog worden alleen toestellen die u vanaf 1 mei 2017 op krediet koopt bij BKR gemeld door de telecomaanbieder.

Deze informatie is te lezen op de website van het BKR.

Nu even ingaande op je vraag
Zie deze tekst bij het BKR: Uw telefoonabonnement wordt niet bij BKR geregistreerd. Alleen als u een toestel van meer dan 250 euro op afbetaling koopt, wordt aangemeld bij BKR. Per 1 mei 2017 worden dergelijke kredieten bij BKR geregistreerd.

Dan de vraag of het invloed kan hebben op uw hypotheek? Dan zegt het BKR: Een mobiele telefoon die u op krediet koopt, telt bij een hypotheekaanvraag op dezelfde manier mee als elk ander consumptief krediet.

LET OP: bovenstaande informatie is gevonden op de website van het BKR. Zoals je hebt kunnen lezen op een ander deel op deze forum: Onderzoek klantvragen Wet Financieel Toezicht (vanaf 1 mei), mag T-Mobile geen advies geven en ik zelf ook niet. Daarom zijn dit alleen verwijzingen waar je zelf een conclusie uit kunt trekken!

Voor meer info over je toestelkrediet berekening, kijk even op deze pagina van T-Mobile: LET OP! Geld lenen kost geld.

Reputatie 7
Badge +20
Hi James,

Altijd spannend, een huis kopen! :D

Ik zie dat er al reacties zijn gegeven, maar ik wil toch graag nog even inhaken om je duidelijheid te geven. De reactie van Fluxsystem klopt in dit geval niet en het goede antwoord zit in de reactie van Serviceweb. Kort samengevat: Nee, je krijgt geen BKR-registratie. Pas wanneer je vanaf 1 mei een contract tekent met een toestel (met een waarde van meer dan €250,-) op afbetaling, krijg je een registratie. Als je vóór 1 mei een verlenging aan gaat, dan ben je dit dus voor en krijg je dit nog niet. Je vindt ook meer info in onze FAQ.

Hopelijk is het zo helemaal helder, maar als er nog vragen zijn dan horen we het graag!
Bedankt voor de reacties. In de FAQ stond het antwoord op mijn vraag helaas niet, maar ik vertrouw erop dat jullie het bij het juiste eind hebben. In het ergste geval kan ik m'n contract altijd nog afkopen, of indien mogelijk het toestelkrediet in 1x aflossen.

Nogmaals bedankt!
Hier een leuk artikel van Tros Radar: Een BKR-registratie door telefoon met abonnement?.

Reageer