Beantwoord

Verlenging en BKR registratie

Vanaf mei gelden in principe nieuwe regels; dan moeten de telefoons boven 250 geregistreerd worden bij BKR. Hoe is dat op dit moment; kan ik nu nog gewoon verlengen zonder dat dit geregistreerd wordt? Of registreert t-mobile op dit moment ook al bij het BKR?
icon

Beste antwoord door Serviceweb 28 februari 2017, 07:57

Hi MacWally,

Per 1 januari 2017 gelden strengere regels voor reclame van mobiele telefoons op afbetaling. Zo moet voortaan in advertenties en op websites van telecomaanbieders de waarschuwingszin 'Geld lenen kost geld' worden opgenomen en moeten de kosten van het telefoonkrediet worden vermeld.

Het financieren van een telefoontoestel wordt door de Hoge Raad en minister Dijsselbloem gezien als kredietverlening. Mobiele telefoons die op afbetaling worden gekocht, vallen dus voortaan onder kredietverstrekking en daarmee onder de Wet op het financieel toezicht. De AFM ziet toe op een juiste naleving van deze wetgeving

Uiterlijk op 1 mei 2017 moeten mobiele telefoons - van meer dan 250 euro - die op afbetaling worden gekocht ook geregistreerd worden bij BKR. Het gaat dus niet om registratie van het telefoonabonnement , maar alleen om toestellen vanaf 250 euro die op krediet worden gekocht bij een telecomaanbieder.

Als ik nu een mobiel op krediet koop. Word ik dan direct bij BKR gemeld?
Vooralsnog worden alleen toestellen die u vanaf 1 mei 2017 op krediet koopt bij BKR gemeld door de telecomaanbieder.

Deze informatie is te lezen op de website van het BKR.

Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je nog vragen, stel ze gerust. Fijne dag!

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Ik gok nu nog niet, maar als je op 1 mei nog steeds een toestel hebt welke je maandelijks betaalt, dat deze alsnog geregistreerd gaat worden.
Hi MacWally,

Per 1 januari 2017 gelden strengere regels voor reclame van mobiele telefoons op afbetaling. Zo moet voortaan in advertenties en op websites van telecomaanbieders de waarschuwingszin 'Geld lenen kost geld' worden opgenomen en moeten de kosten van het telefoonkrediet worden vermeld.

Het financieren van een telefoontoestel wordt door de Hoge Raad en minister Dijsselbloem gezien als kredietverlening. Mobiele telefoons die op afbetaling worden gekocht, vallen dus voortaan onder kredietverstrekking en daarmee onder de Wet op het financieel toezicht. De AFM ziet toe op een juiste naleving van deze wetgeving

Uiterlijk op 1 mei 2017 moeten mobiele telefoons - van meer dan 250 euro - die op afbetaling worden gekocht ook geregistreerd worden bij BKR. Het gaat dus niet om registratie van het telefoonabonnement , maar alleen om toestellen vanaf 250 euro die op krediet worden gekocht bij een telecomaanbieder.

Als ik nu een mobiel op krediet koop. Word ik dan direct bij BKR gemeld?
Vooralsnog worden alleen toestellen die u vanaf 1 mei 2017 op krediet koopt bij BKR gemeld door de telecomaanbieder.

Deze informatie is te lezen op de website van het BKR.

Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je nog vragen, stel ze gerust. Fijne dag!
Ik heb een vraag: mijn mobiel abonnement kan ik per 30 mei verlengen en nu zit ik te denken aan de Samsung 7 of de edge versie. Maar kan ik dan zonder toetsing bij BKR toch een nieuwe gsm en abonnement verlenging aan vragen? ik heb altijd netjes betaald aan mijn mobiel abonnement.
Reputatie 6
Badge +13
Beste Jerney dat kan dus niet omdat het toestel boven de 250 euro kost.
Enkel als je het toestel in eens betaalt heb je dat niet.
Reputatie 7
Badge +17
Hi Jerney,

Rosan heeft je al het juiste antwoord gegeven zie ik. In dit topic geeft mijn collega Tom ook meer uitleg hierover.
ik vind het erg jammer dat ik t-mobile moet verlaten volgend jaar.ik ben echt zeker meer dan 6 jaar klant bij t-mobile.op mijn weten nog nooit achterstand gehad.maar door deze wet/regel.ben ik verplicht om een simonly aan te schaffen.ik denk ook door deze regel dat mobieleaanbieders veel klanten/omzet verliezen.
Hi Damianle,
Hoezo moet je overstappen naar een andere provider? Overal waar je een abonnement met toestel afneemt krijg je boven de 250,- euro (toestel prijs) een BKR melding. En overstappen naar een andere provider omdat je verplicht Simonly moet aanschaffen is toch niet nodig?! Je kan toch gewoon bij T-Mobile ook een Simonly aanschaffen? Dus de reden om over te stappen omdat de regels zo zijn aangepast, is helemaal NIET nodig!!

Daarnaast, T-Mobile kan daar natuurlijk helemaal niets aan doen. Het gaat de mobiele aanbieders helemaal geen geld kosten hoor. Want iedereen wil nu eenmaal een abonnement, dan nemen ze een goedkopere toestel of een Simonly, zoals jij dit wil. Ze gaan er vast niet zoveel van merken.

Maar wil je een Simonly, kijk dan gewoon even op de T-Mobile webshop voor een abonnement zonder toestel, de T-Mobile Simonly 😳
Hoi Damianle.

Als toevoeging op de reactie van Serviceweb:
Je zou ook kunnen overwegen om een x bedrag per maand apart te leggen (indien dat voor jou mogelijk is natuurlijk). Via bijvoorbeeld Belsimpel heb je meer keuze in de bedragen van de toestelbetaling. Als je een toestel kiest en bijvoorbeeld €249,- in totaal in jouw contract opneemt en de rest direct betaalt, wordt je niet aangemeld bij het BKR. Op die manier zou je deze regel eventueel ook kunnen omzeilen. 🙂
Serviceweb,ik heb het gevoel hoe je op mijn bericht antwoord .niet zo vriendelijk was.
1: ik denk niet dat sommige mensen een luxe telefoon heeft en ineens nu overstapt op minder luxe fyn vind.

2: ik bleef bij tmobile omdat ik "Vond" de service goed was.

3:ik gaf in mn eerdere bericht niet aan dat het de schuld van tmobile is met betrekking tot bkr.

Gr.

Gr.

Reageer