Beantwoord

Datagebruik herleiden


Vaak zijn er discussies over het wel of niet teveel gebruikt hebben van data. Klanten kunnen het datagebruik nakijken op de factuur. Als de klant er 100% van overtuigd is dat deze geen data of teveel data heeft gebruikt, is er dan een mogelijkheid dat dat T-Mobile dit kan bewijzen door te herleiden waar data verkeer mee is geweest?
icon

Beste antwoord door Brammetje94 3 augustus 2013, 15:31

Beste Bruinsma,

Helaas weet de klantenservice ne dergelijke niet waar dat internet aan op is gegaan. Uit privacy zien ze enkel op welk tijdstip en de hoeveelheid. Mocht je dit per se willen weten moet je formeel op T-mobile af stappen, dit is echter bij elke provider.

Nu zijn er dingen waarmee u rekening kunt houden over het netwerkgebruik:

-Veel apps die op de achtergrond lopen verbruiken veel MB's
-Het aantal MB's wat de telefoon zelf aan geeft te hebben verbruikt wijkt altijd af ten opzichte van wat T-mobile meet. T-mobile meet met een bepaald minimum per keer, omdat het aantal connecties hen geld kost en daarom wijkt het af.

Wil je dit voorkomen, maak dan gebruik van de T-mobile app, dat is de enige manier om op je smartphone je datagebruik bij te houden.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Beste Bruinsma,

Helaas weet de klantenservice ne dergelijke niet waar dat internet aan op is gegaan. Uit privacy zien ze enkel op welk tijdstip en de hoeveelheid. Mocht je dit per se willen weten moet je formeel op T-mobile af stappen, dit is echter bij elke provider.

Nu zijn er dingen waarmee u rekening kunt houden over het netwerkgebruik:

-Veel apps die op de achtergrond lopen verbruiken veel MB's
-Het aantal MB's wat de telefoon zelf aan geeft te hebben verbruikt wijkt altijd af ten opzichte van wat T-mobile meet. T-mobile meet met een bepaald minimum per keer, omdat het aantal connecties hen geld kost en daarom wijkt het af.

Wil je dit voorkomen, maak dan gebruik van de T-mobile app, dat is de enige manier om op je smartphone je datagebruik bij te houden.
Reputatie 1
Probleem is denk ik dat er tientallen manieren zijn om data te "lekken" zonder dat je het zelf weet......... Maar je kan toch ook zo een data verbruik app dowloaden, zodat je het "echte" verbruik en het Tmobile verbruik kan vergelijken? Op sommige telefoons zit trouwens standaard al iets waarmee je ongeveer kan zien waar de data aan op gaan/ welk verkeer er is geweest. Weet trouwens vrij zeker dat het antwoord op je vraag "NEE" is, mede vanwege de privacy.........

Probleem is denk ik dat er tientallen manieren zijn om data te "lekken" zonder dat je het zelf weet......... Maar je kan toch ook zo een data verbruik app dowloaden, zodat je het "echte" verbruik en het Tmobile verbruik kan vergelijken? Op sommige telefoons zit trouwens standaard al iets waarmee je ongeveer kan zien waar de data aan op gaan/ welk verkeer er is geweest. Weet trouwens vrij zeker dat het antwoord op je vraag "NEE" is, mede vanwege de privacy.........


Hartelijk dank voor de reactie

Beste Bruinsma,

Helaas weet de klantenservice ne dergelijke niet waar dat internet aan op is gegaan. Uit privacy zien ze enkel op welk tijdstip en de hoeveelheid. Mocht je dit per se willen weten moet je formeel op T-mobile af stappen, dit is echter bij elke provider.

Nu zijn er dingen waarmee u rekening kunt houden over het netwerkgebruik:

-Veel apps die op de achtergrond lopen verbruiken veel MB's
-Het aantal MB's wat de telefoon zelf aan geeft te hebben verbruikt wijkt altijd af ten opzichte van wat T-mobile meet. T-mobile meet met een bepaald minimum per keer, omdat het aantal connecties hen geld kost en daarom wijkt het af.

Wil je dit voorkomen, maak dan gebruik van de T-mobile app, dat is de enige manier om op je smartphone je datagebruik bij te houden.


Bedankt voor je reactie
Mijn data gebruik is deze maand echt exorbitant hoog. Alleen gisteren al 39 (!) GB, ik kan geen lek vinden, iemand advies?
Reputatie 6
Badge +16
Hey Sa-Men,

Wow! Dat is meer dan een lek, dat is een kraan die op volle kracht open staat.. 39GB op één dag via een smartphone is heel veel.

Wij kunnen en mogen niet inzien waar de MB's aan zijn opgegaan. Wel kunnen we je adviseren om een kijkje te nemen in dit topic. Hier vind je alle tips en instructies over controleren en verminderen van je MB-verbruik.

Zou je hier een kijkje naar willen nemen en ons willen laten weten of het hiermee duidelijker is geworden? Ik ben echt heel erg benieuwd naar wat de boosdoener is. Houd ons op de hoogte Sa-Men!
Het gaat niet om het verbruik van mijn smartphone hoor. Wij hebben een 4g internet verbinding voor het buitengebied maar dan nog! Nadat de beta-versie is vervangen is mijn bundel gehalveerd en het verbruik verdubbelt. Heel vreemd. Hiervoor kwamen we ruim uit met 200 GB per maand, sterker nog, er bleef ruim voldoende data over. Omdat de grootste bundel 100 GB is moet ik elke maand die extra 100 erbij kopen. Geen probleem, maar deze maand dus nogmaals 100 GB er bij! Er is wat apparatuur en internetgebruik betreft bij ons niets verandert. Ik heb nu op alle apparaten apps die op de achtergrond verversen uitgezet maar als ik kijk wat die verbruiken verklaart dat nog die enorme "datalek" niet. Baal er wel enorm van, de beta-dienst voldeed ruimschoots aan onze verwachtingen maar het product wat daarna "in de markt" is gezet roept bij ons veel wrevel op.
Het zullen uiteindelijk vast de Russen geweest zijn.... 🙂
Reputatie 6
Badge +16
Haha, laten we de russen hier maar buiten houden voordat ze aan het meelezen zijn. ;)

Heb je zelf al een keer een poging gedaan om je data verbruik op je laptop of computer te monitoren? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kwam bijvoorbeeld deze applicatie tegen. Wellicht dat je met deze, of een soortegelijke, applicatie meer duidelijkheid krijgt.
Tsja, als ik op het forum afga (4GThuis) dan zie ik meer gebruikers met hetzelfde probleem. Ik monitor mij suf hier maar de indruk dat het een T-mobile probleempje is dringt zich steeds sterker op. 39 GB is echt abnormaal veel, zoals je zelf al zei, dat is geen lek maar een openstaande kraan. Ons hoogste verbruik per dag komt niet boven de 10 GB en is te verklaren door het streamen van films in HD. Laptop gebruik ik niet, pc 1-2 keer per week voor wat administratie. Series en films via Netflix download ik op mijn werk. Geen slimme meters of thermostaten. Het enige dat helpt is het WiFi modem uitzetten.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Sa-Men,

Ik begrijp uiteraard dat dit een vervelende situatie is! Ik heb met een netwerkspecialist naar jouw verbindingen gekeken, maar hij ziet niets geks behalve dan opeens hoog verbruik op met name 25/12. Maar ook op andere dagen zien we hoog dataverbruik terug, zoals op 24/12 en 29/12. Het aantal verbruikte MB's dat wij zien klopt, we registreren alleen MB's die ook daadwerkelijk zijn verbruikt. De technische dienst heeft ook aan mij bevestigd dat het verbruik klopt. Zoals al eerder aangegeven mogen we vanwege de wet op Privacy niet inzien waar een klant zijn of haar data aan heeft verbruikt. Kan het zijn dat nu het kerstvakantie is misschien toch bijvoorbeeld een film van Netflix is gekeken of dat een gezinslid heeft gestreamd via internet? Heb je een smart TV die is verbonden met internet? Heb je al gekeken naar de datateller die Issam adviseerde? Daarmee kun je namelijk achterhalen waar de data aan verbruikt is.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt, maar ik hoop wel dat het meer duidelijkheid geeft. Laat je het weten als je naar de datateller hebt gekeken?
Opeens hoog verbruik, tsja, dat vind ik dus wel gek. Ik kan verbruik tot 10-20 GB prima verklaren aan de hand van ons eigen gedrag. En dat blijkt ook te kloppen met wat jullie aangeven, filmpje via Netflix etc. Ons gebruik komt daarmee niet boven de 20 GB per keer uit. Zoals jullie zelf ook hebben kunnen zien is het verbruik op 25 en 29 december het dubbele. Wij hebben beide avonden 1 film via Netflix gekeken, net als op de andere avonden met hoger verbruik. Wij hadden al apps die het totale verbruik registreren en daarmee is het dus niet te verklaren. Ik dacht nog dat het verschil te maken had met films in HD of juist niet maar ook dat lijkt getuige het gebruik van gisteren geen oorzaak.

Dank voor het mee zoeken maar opvallend verbruik vraagt denk ik ook om opvallender ingrepen dan alleen het monitoren via apps. Kan het iets met tijdinstellingen van het modem te maken hebben dat het nachtverbruik niet goed wordt geregistreerd of zo?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Sa-Men,

Dergelijke issues zijn bij ons niet bekend, dus ik ga er niet vanuit dat dit het probleem is. Als je het nachtverbruik erbij pakt, kom je dan wel meer in de buurt van het aantal GB's? Ik raad je aan om het de komende tijd in het oog te houden en aan de bel te trekken als er iets opvallends gebeurt. We kunnen dan kijken of er op dat moment een storing of iets dergelijks bekend is wat als oorzaak kan worden aangetoond.

Houd je ons op de hoogte en laat je het weten als we je nog ergens bij kunnen helpen? 🙂

Reageer