Beantwoord

Datavrije muziek via hotspot

• 12 oktober 2016
  • 19 reacties
  • 1602 Bekeken

Hoihoi,

Ik heb een abonnement waarbij ik nu datavrije muziek krijg. In de auto luister ik graag via mijn android 'head unit' (zeg maar een android tablet auto radio) muziek via spotify. Voor de internet verbinding ben ik afhankelijk van de hotspot op mijn telefoon. Mijn vraag is dit: waarom wordt het het spotify streamen over een hotspot niet afgeschreven van het datavrije 'tegoed', maar van mijn bundel?
icon

Beste antwoord door Amy 25 januari 2017, 13:17

Hey Aeonius,

Het onderzoek is ondertussen afgerond, sorry dat we niet eerder contact met je hebben opgenomen hierover! Uit het onderzoek is gebleken dat hotspot gebruik vanuit de belbundel berekend wordt. Je kunt op die manier dus geen gebruik maken van Datavrije muziek.

Sorry dat het even geduurd heeft tot we hier een antwoord op hadden! Ik ben bang dat het ook niet het antwoord is waar je op gehoopt had. Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan hoor ik het graag!
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi aeonius,

Welkom op ons Forum!

Cool dat je nu ook gebruik maakt van datavrije muziek. Heb je toevallig ook een favoriete playlist? Ik ben nu ingelogd op je My T-Mobile account en ik zie bij je verbruikstatus specificatie dat de MB's van je gratis datavrije muziek zijn gegaan en niet van je bundel. Dit kun je zelf ook terugzien bij je verbruikstatus. Mocht het toch niet kloppen volgens jou, trek dan even aan de bel. Dan zet ik dit door.

Ik wens je veel luisterplezier en als je nog andere vragen hebt, laat het ons weten.
Hoi Hajar,
Bedankt voor je antwoord en welkom! Er is inderdaad 20mb van het datavrije muziek gegaan. Dit is spotify luisteren op mijn telefoon, klopt wel dat dat ongeveer 20 minuten was. In de auto luister ik heen en terug naar en van mijn werk naar spotify. Dit zou ongeveer 60mb op een dag zijn alleen al aan woon-werkverkeer. Dat er dus maar 20mb gerekend is klopt dus niet. Vandaar dat ik denk dat via een hotspot niet goed geregistreerd wordt dat het muziek mbs zijn.
Reputatie 7
Badge +20
Hi aeonius,

Dankjewel voor je reactie. Hij moet wel gewoon werken met hotspot. Van welk toestel maak jij gebruik? Heb je wel de laatste versie van de My T-Mobile app? Deze moet je namelijk wel hebben om de datateller goed te laten werken.

Ik heb geen inzicht in je dataverbruik vanwege de privacy wet. Jij kan dit zelf wel controleren met interne datatellers. In dit topic vind je meer informatie hierover.

Ik hoor graag van je wat eruit komt. 🙂
Het toestel dat ik heb is een Xiaomi Redmi Note 3 pro, hoewel ik niet begrijp waarom dat van belang is. Verder heb ik inderdaad de nieuwste versie van jullie app, waar ik nu een verbruik van 24mb zie bij de datavrije muziek. Zoals ik hierboven al schreef, is dat veel te weinig, waardoor ik met zekerheid kan zeggen dat de mb's die spotify gebruikt over de hotspot niet worden herkend als 'gratis' mb's.
Reputatie 7
Badge +20
Hi aeonius,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb dit doorgezet naar onze technische afdeling. Zij zullen dit nu gaan onderzoeken. Je ontvangt zo snel mogelijk een terugkoppeling.

Ik wens je in de tussentijd veel luisterplezier. 😉
We zijn inmiddels twee weken verder en ik heb nog niets gehoord van uw "technische afdeling"...
Reputatie 7
Badge +20
Hey Aeonius,

Onze technische afdeling heeft dit nog steeds in behandeling. Zodra er meer bekend is zal er contact met je worden opgenomen.

Als we in de tussentijd echter ergens bij kunnen helpen, horen we dat graag van je!
Reputatie 1
Ik ben geen medewerker van T-Mobile maar ik ben wel benieuwd naar jouw Android/hotspot probleem. Wat voor Android auto radio heb je? Het zou kunnen zijn dat je autoradio de nummers in de cache opslaat, zodat niet elke keer dezelfde nummers opnieuw gestreamd hoeven te worden. Zou een optie van de Spotify app kunnen zijn. Ook zou het kunnen zijn dat jouw autoradio stiekem een VPN verbinding opzet waar al het verkeer door heen getunneld wordt. Maar daar is lastig iets over te zeggen zonder te weten welk type autoradio je hebt.

Ik ben namelijk zelf aan het kijken naar een nieuwe radio met Android Auto en Apple Car play functionaliteit, waarbij de radio slechts als scherm functioneert.
Twee maanden... Nog niets. Ik duim nog steeds. Iedereen prettig nieuwjaar alvast!
Drie maanden... Mijn duimen beginnen pijn te doen...
Reputatie 7
Badge +15
Hey Aeonius,

Het onderzoek is ondertussen afgerond, sorry dat we niet eerder contact met je hebben opgenomen hierover! Uit het onderzoek is gebleken dat hotspot gebruik vanuit de belbundel berekend wordt. Je kunt op die manier dus geen gebruik maken van Datavrije muziek.

Sorry dat het even geduurd heeft tot we hier een antwoord op hadden! Ik ben bang dat het ook niet het antwoord is waar je op gehoopt had. Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan hoor ik het graag!
Reputatie 7
Badge +15
Hey Aeonius,

Daar ben ik weer.. Ik heb dit voorgelegd aan de persoon die over Datavrije Muziek gaat en hij zegt het volgende:

"Datavrije muziek werkt alleen als er mobiele data via het abonnement gaat waar datavrijemuziek op staat.

De klant maakt gebruik van een special app in zijn Auto-Radio die vervolgens weer Spotify aanroept? Het zou kunnen zijn dat daar iets misgaat in de herkenning. Hij zou kunnen proberen om zijn telefoon via Bluetooth te verbinden met zijn “head unit” om te kijken of de data dan wel goed wordt verrekend. "

Zou je bovenstaande eens willen uitproberen? 🙂
Hoi Amy,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad niet het antwoord waar ik op had gehoopt, maar er is in iedergeval wat duidelijkheid.

Ik gebruik geen speciale app, maar draai Spotify gewoon op de headunit, dus daar zit het wel goed,

Wat de manier van streamen betreft verbind ik, zoals ik al typte in het eerste bericht, mijn telefoon met het internet door middel van een hotspot. Bluetooth tethering heb ik niet eens aan gedacht, dus dat ga ik nog eens proberen en dan koppel ik mijn ervaringen wel terug.

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Ik heb net geprobeerd om via bluetooth een internet verbinding te maken, maar het lijkt er op dat de headunit dit niet ondersteunt. Helaas kan ik dus niet zeggen of het via bluetooth wel zou werken.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi aeonius,

Jammer dat het niet lukt. Om er zeker van te zijn waar dit probleem wordt veroorzaakt wil ik je vragen om je telefoon als hotspot in te stellen en met een andere telefoon (van een vriend of collega) muziek te streamen via één van de aangesloten diensten.

Als de data niet van je bundel af gaat dan betekent het dat dit wordt veroorzaakt door de unit in je auto. Dit zou kunnen betekenen dat, zoals SebasZH aangaf, je Android unit in de auto misschien een VPN verbinding opzet waardoor de data die verbruikt wordt niet gezien wordt als streaming data.
Hoi Issam,

Ik heb je suggestie gevolgd en heb een hotspot aangezet op mijn telefoon. Vervolgens heb ik de telefoon van mijn vriendin hiermee verbonden en heb ik Spotify op haar telefoon een kwartiertje aangehad. Er is data afgeschreven van mijn bundel, maar niet van de data vrije muziek.

Mijn conclusie is dat datavrije muziek niet werkt via een hotspot.
Reputatie 7
Badge +20
Hi aeonius,

Dankjewel voor je reactie. Mijn collega heeft dit doorgezet naar de technische afdeling. Zodra er meer bekend is zullen wij het je laten weten.
Hoi Amy,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad niet het antwoord waar ik op had gehoopt, maar er is in iedergeval wat duidelijkheid.

Ik gebruik geen speciale app, maar draai Spotify gewoon op de headunit, dus daar zit het wel goed,

Wat de manier van streamen betreft verbind ik, zoals ik al typte in het eerste bericht, mijn telefoon met het internet door middel van een hotspot. Bluetooth tethering heb ik niet eens aan gedacht, dus dat ga ik nog eens proberen en dan koppel ik mijn ervaringen wel terug.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Beste,

Ikzelf had ook hetzelfde probleem. Heb het zelf getest en denk dat het namelijk zo zit:

Ik studeer sins September in Duitsland en heb hier geen wifi thuis. Wanneer ik op de internet moet met mijn laptop gebruik ik mijn Samsung Galaxy S7 (android dus) als hotspot voor mijn laptop.

Ik gebruik het vaak tijdens huiswerk maken e.d. Maar ik vind het vervelend om niet naar muziek te kunnen luisteren dus ik dacht, hoe zit het met Spotify eigenlijk. Ik heb 6 gb voor muziek (spotify e.d.). Ik heb alle internet uitgezet. In my Tmobile app gekeken, ik had 9000 mb internet normale bundel, en 5800 mb voor muziek.

Ik zet mijn hotspot aan en ga via mijn laptop (windows) en luisterde ik naar 4 a 5 nieuwe liedjes (hoge kwaliteit) die ik dus normaal nooit luister. Zo kan die ook niet in de cache opgeslagen. Mijn doel was dus om te kijken, van welke bundel gaat het nou af.

En ik zag tot mijn verbazing dat het van de muziekbundel af ging. Dus in principe kan je gewoon muziek luisteren via hotspot, op de laptop weliswaar, en zou het van je bundel afgaan.

Maar sinds een week of 2, ik luisteren naar muziek op mijn telefoon, omdat ik denk, hey ik heb nog 5 gb over aan Spotify.. Ik kijk op mijn bundel en zie dat er Gigabytes af zijn van mijn internet bundel. Normaal check ik elke dag of elke 2 dagen de app even maar toen toevallig niet.

Dus ik verbaasd, ik heb het een paar keer uitgetest. Wat zal dat dan? Blijkbaar ben ik vergeten de kleine lettertjes te lezen. Op de website van tmobile staat er dat je ten allertijden je mobiel en Spotify app geupdatet moet zijn.

Omdat ik apps en telefoon updates alleen via de wifi doe op school hier, kwam ik er dus laat achter. Blijkbaar was mijn telefoon niet up to date, en ik vind het sowiesio vervelend om telefoons te moeten updaten..

En sinds mijn telefoon nu geupdatet is, kan ik weer via mijn muziek bundel, muziek luisteren. Op mobiel maar ook met hotspot op mijn laptop.

Dit was even een extensief verhaal. Ik hoop dat mensen er wat aan hebben. Je moet dus altijd up to date zijn met je systeem. Hoe dat bij jou zit in je auto, keine ahnung.

Wellicht is het veiliger om via bluetooth te verbinden met je radio. Dan zit je in ieder geval veilig.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Burakc68,

Very nice! Je hebt wel de juiste methodes toegepast om het goed te onderzoeken. :D

Ik ben blij dat je de oplossing hebt gevonden en vooral dat je deze ook met de rest deelt. Hier zullen veel andere muziekluisteraars wat aan hebben. Bedankt!

Reageer