Beantwoord

Voip gebruik

Reputatie 2
Volgens vele huidige voorwaarden is het niet toegestaan om bepaalde diensten, zoals Voip, te gebruiken met je internetbundel. Op sommige oudere bundels, zoals bij Flex particulier, staat deze beperking niet aangegeven. Alleen voor Flex zakelijk staat er expliciet aangegeven dat zij hun internetbundel niet mogen gebruiken voor diensten als Voip.

De snelheid van een bijvoorbeeld Flex Web 'n' Walk standaard internetbundel is echter behoorlijk laag, namelijk 384/64 kbps. Ik vroeg me af of die snel genoeg is voor Voip diensten, zoals Skype. En wat zijn eigenlijk de minimale specificaties voor mobiele voip?
Bij Skype zag ik o.a. dat je op een Android toestel een 600 mhz processor nodig hebt en dat bepaalde toestellen (nog) niet ondersteunt worden.
icon

Beste antwoord door Flex45SO 13 augustus 2011, 12:44

Het dataverbruik van voip hangt af van de codec die gebruikt wordt.

G.711 is de beste geluidskwaliteit, dit komt overeen met 64 kb/s en dus ISDN kwaliteit.

G.729 is de minste kwaliteit, 8 kb/s up en down, maar nog prima te gebruiken.

GSM kwaliteit is de GSMFR codec, deze gebruikt 13 kb/s en deze werkt wel met het 384/64 kb abo bij Flex abonnement. Qua dataverbruik valt het dus echt wel mee. Het probleem zit hem echter in de vertraging op het netwerk. Tot 20 ms is ongeveer de max om geen ergernis te krijgen van een te grote vertraging. Deze is op 3G echter veel hoger, > 78 ms, dus is het lastiger om een vloeiend gesprek te hebben. Bovendien is je accu zo leeg.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Leung

Je wilt ook voor 10 cent op de eerste rij zitten .

Als je zograag gebruik wilt maken van zwaarder gebruik van data betaal hier dan ook voor.

Dan hoeven de andere niet meer te betalen voor hun gewoon belgedrag
Reputatie 2
@htcgek, het punt is dat met de nieuwe abonnementsvormen het gebruik van diensten als Voip volgens de voorwaarden niet is toegestaan. Netwerkneutraliteit is op dat gebied nog niet ingevoerd, zodat providers diensten mogen uitsluiten.

Bij de oude Flex abonnementen zijn die beperkingen voor particuliere klanten niet opgesteld. Bovendien, waarom zou je meer betalen als een lagere snelheid al zou voldoen?
Reputatie 5
Sinds wanneer is VoIPen zwaarder gebruik van data?

VoIPen kost minder data dan online radio, véél minder data dan streaming video, en als je gewone websites bezoekt (dus niet de gestripte mobiele versies voor oude telefoons) kost een kwartiertje surfen al snel méér data dan een kwartiertje VoIPen.

En dan heb ik het nog niet eens over e-mailattachments gehad.

De bewering van de telecombedrijven dat VoIP zoveel data verbruikt is alleen maar een trucje om de aandacht af te leiden van hun echte probleem: VoIP is zoveel goedkoper dan hun eigen beltarieven dat ze de concurrentie niet aankunnen. Waarom denk je dat ze WhatsApp ook hadden willen verbieden? Die dienst verbruikt nauwelijks data.

Als je een gigabyte aan data koopt moet T-Mob zich niet bemoeien met waar je die data voor gebruikt. Of je er mee surft, e-mailt of VoIPt is hun zaak niet. Straks gaat je waterleidingbedrijf nog verbieden om uit de kraan te drinken omdat de omzet van hun bronwatermerk daardoor omlaag gaat.
Reputatie 3
Badge +5
Het dataverbruik van voip hangt af van de codec die gebruikt wordt.

G.711 is de beste geluidskwaliteit, dit komt overeen met 64 kb/s en dus ISDN kwaliteit.

G.729 is de minste kwaliteit, 8 kb/s up en down, maar nog prima te gebruiken.

GSM kwaliteit is de GSMFR codec, deze gebruikt 13 kb/s en deze werkt wel met het 384/64 kb abo bij Flex abonnement. Qua dataverbruik valt het dus echt wel mee. Het probleem zit hem echter in de vertraging op het netwerk. Tot 20 ms is ongeveer de max om geen ergernis te krijgen van een te grote vertraging. Deze is op 3G echter veel hoger, > 78 ms, dus is het lastiger om een vloeiend gesprek te hebben. Bovendien is je accu zo leeg.
Ik zou de vraag wat scherper willen stellen.
Kan ik 12voip gebruiken als ik klant word bij T-Mobile?

dutch1
En Kan ik mijn Fritzbox gebruiken om via internet te bellen?

dutch1
Reputatie 6
Badge +11
@dutch1
VoIP waar jij op doelt is gewoon internetverkeer (IP datapaketten) en een mobile provider mag volgens de wet tegenwoordig niet kijken wat er in die paketten zit. Dus 'vroeger' toen providers enige inkomsten uit mobiel bellen bestond 'dreigde' menig 'dozenschuiver' in de telecom winkel met afsluiten als je over skype over mobiele data begon. Maar nu is datavolume van een uur VoIP bellen maar 50MB of veel minder met moderne codecs en krijg je bij een beetje abo onbeperkt belminuten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat gewoon internetverkeer bij langere/trage/slechtere internetverbinding soms veel vertraging van VoIP datapaketten kan opleveren en dan wordt het al gauw onverstaanbaar, maar dat weet je wel neem ik aan. Probeer e.v.t voor te zorgen dat de verbinding altijd 4G is/blijft. Zoek anders even op 'VoIP' en '4G voor Thuis' in dit forum, dan vind je wel wat meer ervaring/tips.
Allereerst dank voor je bricht.
Ik doelde hier op bellen via internet en niet op mobiel bellen.
Ik doelde op het gebruik van software zoals b.v. 12voip, alle ""betamax"" producten of de pakketten van de VoIP-provider in Luxemburg (VoIPConnect).
Ik weet dat sommige providers poorten hebben gesloten om te verhinderen dat er z.g. VoIP gebeld wordt.
Op dit moment kan ik dat wel.
Zou ik een evt. overstap naar T-Mobile overwegen dan wil ik dit eerst zeker weten omdat onze kinderen in het buitenland wonen en de aangeboden totaalpakketten veel te duur worden als men frequent naar het buitenland belt.
Nogmaals dank voor je antwoord.

Dutch1
Reputatie 6
Badge +11
@dutch1
Aha, OK, ik neem aan dat je met 'overstap naar T-Mobile' op "T-Mobile Thuis" doelt?

Ikzelf heb "4G voor Thuis", dat is dus eigenlijk over mobiel. Ik heb geen FritzBox meer, maar als de instellingen van je VoIP provider nu in de FritzBox werken, zal dat ook met "T-Mobile Thuis" moeten kunnen werken. Het kan wel zijn dat je daarvoor het 1 en ander in die "T-Mobile Thuis" modemrouter die T-Mobile levert moet uitzetten en/of aanpassen, omdat dit standaard VoIP is en het kan interfereren met internetbellen van "T-Mobile Thuis".

Voor besluit tot overstap kan je kijken of je ook geprekken kan voeren zonder gebruik te maken van een extra standaard VoIP provider zoals je die nu hebt. B.v. via skype (al dan niet betaald zodat je ook naar telefoonnummers kan bellen). Eventuele vaste telefoonapparatuur / DECT handsets etc worden dan wellicht deels overbodig, maar het maakt ook vooral in situatie ouders-kinderen-buitenland 1 en ander een stuk gemakkelijker en goedkoper kan ik uit ervaring zeggen.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi dutch1, leuk dat je wellicht overstapt op Thuis. Alvast welkom! Als ik het goed begrijp wil je Voip bellen via onze verbinding. Dat is geen optie. Dat komt omdat wij vast Bellen aanbieden in ons netwerk en we de dienst willen waarborgen, alsook de veiligheid van het netwerk. In dit topic wordt dit ook besproken.

Een Fritz! Box kun je zeker aansluiten. Dit werkt dan wel als een router achter ons modem. De Fritz! kan het modem niet vervangen. Vooralsnog is ons modem nog verplicht om verbinding met de boze buitenwereld te maken.
Net aangesloten op T-mobile thuis. Was niet op de hoogte dat ik nu mijn cheapconnect niet meer kan instellen... Beetje jammer.

Ik overweeg nu vr600v modem van TP-Link. Iemand enig idee of die gaat werken met T-mobile thuis?

Alvast dank,

pastimer
Reputatie 7
Badge +10
voip word gebruikt door t mobile zelf en kan dus niet geforward worden. de oplossing is simpel een andere poort gebruiken
Hoi Hidden,

Ben een leek hoor, maar kan ik de cheapconnect voip gewoon instellen op het t-mobile modem, bedoel je dat? Zou je kunnen toelichten hoe ik dat moet doen?

Reageer