Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!

Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!
Reputatie 7
Badge +8

Vandaag is het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt gelanceerd. Dit wifipunt zorgt ervoor dat jij het maximale uit de wifi kunt halen. Wat kun je precies verwachten van dit nieuwe wifipunt, hoe werken de nieuwe functies en hoe ziet het nieuwe wifipunt eruit? Je vindt alle ins en outs van onze nieuwe aanwinst in dit topic!

 

 

Waarom een nieuw wifipunt?

De introductie van het Zyxel WX5600 wifipunt zorgt ervoor dat de Wifi 6 aan de Wifi Plus propositie wordt toegevoegd, specifiek voor wanneer je een Wifi 6 modem hebt. Het aantal devices in Nederland dat Wifi 6 ondersteunt groeit sterk. Wij kunnen dan ook zeker niet achterblijven en komen daarom met het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt.

 

Wifi 6

Met de lancering van het nieuwe Zyxel T-54 modem in het tweede kwartaal van 2022 is Wifi 6 reeds gelanceerd binnen de modem-line-up. Heb je het T-54 modem en heb je ook Wifi Plus erbij? Dan heb je tot op heden een Zyxel WAP6807 Wifi 5 wifipunt ontvangen. Hiermee is het niet mogelijk om een wifi6-meshnetwerk op te zetten, omdat alleen de T-54 op Wifi 6 blijft zenden/ontvangen. In het geval van wifi problemen kan dit er zelfs voor zorgen dat Wifi 6 op het modem moet worden uitgeschakeld, zodat het hele wifi-netwerk (modem en wifipunt(en)) op Wifi 5 draait. Het Zyxel WX5600 wifipunt biedt hier de oplossing voor zodat alles op Wifi 6 gedraaid kan worden. Het Zyxel T-54 modem werkt dan ook perfect met het nieuwe WX5600 wifipunt!

 

Verbeteringen

Naast Wifi 6 is er nog een aantal verbeteringen van de WX5600 ten opzichte van de WAP6807. Het aantal antennes is hoger: 4x4 in plaats van 2x2 op de 5Ghz-band en de maximale totale snelheid is hoger. Daarnaast biedt het twee 2.5Gbps LAN-poorten in plaats van twee 1 Gbps LAN-poorten.

 

 

Hoe ziet de WX5600 eruit?

Wat zijn de systeem-specificaties?

Wireless standards 

• IEEE 802.11 a/n/ac/ax 5 GHz 

• IEEE 802.11 b/g/n/ax 2.4 GHz 

 

Wireless speed 

• Transmit/receive: 

  • 4800 Mbps* for 5 GHz 

  • 1200 Mbps* for 2.4 GHz 

 

Wireless security 

• WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

Wireless features 

• Auto channel selection 

• MU-MIMO and beamforming 

• Video-grade QoS 

• WiFi Protected Setup (WPS) 

• WiFi Multimedia (WMM) 

• MAC address filtering 

• Multiple SSIDs up to 4 

• AP/band steering 

 

System management 

• HTTP/GUI 

• TR-069/TR-181 remote management 

• Remote firmware upgrade 

• Dual images system recovery 

• DHCP client and IGMP snooping 

• MPro Mesh® management 

 

Operation mode 

• AP/repeater 

 

MPro Mesh® management 

• Pre-associated steering 

• 5G/2.4G band steering 

• Multi-AP roaming 

• Band balancing 

• Backhaul optimal 

 

Specificaties WAP6807 en WX5600

Kenmerk 

WX5600 

WAP6807 

Wifi 6 (802.11ax) 

ja 

nee 

Wifi 5 (802.11ac) 

ja 

ja 

2.4Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder)  

ja (Wifi 5 en ouder) 

5Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder) 

ja (Wifi 5 en ouder) 

Alle ondersteunde standaarden 

 

802.11 a/n/ac/ax (5 GHz) 

802.11 b/g/n/ax (2.4 GHz) 

 

802.11a/n/ac (5 GHz) 

802.11b/g/n (2.4 GHz) 

 

Aantal antennes 

 

4x4 (2.4Ghz) 

4x4 (5Ghz) 

 

 

4x4 (2.4Ghz) 

2x2 (5Ghz) 

Lanpoorten 

 

2 x 2.5 Gbps 

 

2 x 1 Gbps 

Maximale snelheid 

 

1.200 Mbps (2.4Ghz) 

4.800 Mbps (5Ghz) 

 

300 Mbps (2.4Ghz) 

1.733 Mbps (5Ghz) 

Beveiliging 

 

WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

WPA-PSK/WPA2-PSK 

Energiegebruik 

 

18w max 

 

18w max 

Target-wake-time  

(TWT) 

Ja  

Nee 

 

 

Hoe installeer ik mijn nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt?

Check de handleiding onderaan dit topic! 

 

 

FAQ

Op welke manieren kan ik de WX5600 verbinden met het modem? 

De meest optimale manier om de WX5600 te verbinden met het modem is via een internetkabel welke wordt meegeleverd. Dit maakt van het wifi-punt een Access Point (AP-mode). De verbinding met het modem kan niet gestoord worden en zal altijd de hoogst mogelijke snelheden doorgeven. 

 

De WX5600 kan ook draadloos met het modem verbonden worden. Dan wordt er van het wifi-punt een Repeater gemaakt (RP-mode). Dit is het meest flexibel en voorkomt dat over langere afstanden bekabeling nodig is. Wel is deze opzet gevoeliger voor interferentie en dient rekening te worden gehouden met plaatsing van het wifi-punt: daar waar het wifisignaal van het modem (of ander wifi-punt) nog goed is. De installatie en het overnemen van de wifinetwerkgegevens kan het best door het wifi-punt eenmalig bedraad aan te sluiten op het modem. Zie voor meer informatie ook de handleiding onderaan dit topic.

 

 

Ik heb nu het Zyxel WAP6807 wifi-punt, kan ik ook de nieuwe Zyxel WX5600 krijgen?

Wanneer je een Zyxel T-54 modem hebt, dan kom je ook in aanmerking voor de WX5600 zodat je optimaal gebruik kunt maken van Wifi 6. Je kunt hier in dit topic om vragen en dan regelen wij de omruiling. 

 

Het is onhandig om het wifipunt in mijn meterkast bekabeld aan te sluiten. Wat nu?

Voor de eerste keer dien je het wifipunt bekabeld aan te sluiten, hierna kan deze draadloos verbonden worden met het modem en kun je deze op de gewenste plaats in jouw woning zetten zolang het nog een goed signaal ontvangt van een ander wifipunt of het modem.

 

Wat kost een wifipunt?

Je kunt een wifipunt bij ons huren voor € 2,50 per maand (eerste maand is gratis). Het is niet mogelijk om een wifipunt bij ons te kopen.

 

Hoe bestel ik een wifipunt?

Je kunt een wifipunt heel makkelijk gelijk mee bestellen wanneer je een internetabonnement bij ons afneemt, of je bestelt een wifipunt achteraf via My T-Mobile Thuis

 

 


232 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dokkie030, ik heb zojuist gereageerd op jouw losse topic waarin je dezelfde melding maakt. Hier help ik je graag verder! Het is niet toegestaan om dezelfde meldingen te maken in losse topics, zo is de kans groot dat we elkaar mislopen, langs elkaar heen praten of we dubbel werk doen. Ik wijs je graag op onze huisregels. Ik zie je graag in jouw topic!

Ik krijg geen geen verbinding met de router als ik de mpro mesh app wil verbinden

Reputatie 4

@mischa.mi , je kunt natuurlijk ook de wx5600 tijdelijk huren.

Ze komen zonder verzendkosten en gaan indien nodig ook zonder verzendkosten retour.

Als ze dan in de reguliere handel komen heb je alle mogelijkheden nog in eigen hand.

@TMTV 

Bedankt voor de tip, maar dan moet ik afscheid nemen van WiFi-6, een voordeel voor de T-56 router. Ik heb hier nog de TP-Link Deco M4 3-pack van mijn vorige provider liggen. Ik ga sowieso eens bellen wat deze nog moeten kosten als ik ze overneem. Helaas ondersteunen die geen Wifi-6 en ze zijn vrij groot, maar het werkt wel goed.

Volgens mij zijn de specs niet zo heel veel minder overigens. De WX3100 zou ook Wifi-6 moeten ondersteunen. Ik ga de specs eens goed naast elkaar leggen. Misschien kan iemand van Odido eens een reactie geven waarom ik beter zou kunnen wachten op de WX5600.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @mischa.mi,

De WX5600 is (nog) niet los te koop; de WX3100 inderdaad wel. Dat is het ‘kleine broertje’ met iets mindere specificaties, maar op Tweakers heb ik tevreden klanten voorbij zien komen. Je kunt ook de wifi op de router uitzetten en een geheel eigen oplossing regelen. Die verdient zich uiteindelijk terug, maar met 30 euro per jaar voor 1 wifipunt kan dat bij duurdere systemen wel lang duren. Dan is er ook nog Marktplaats, maar daar staan er een paar op die ik niet zou vertrouwen (1 dag actief, 0 reviews).

Bedankt voor je reactie @Ishana van Odido , maar denk je dat ik de vraag gesteld had als het zo gemakkelijk was als je voorstelt? Odido zal ze ook via een bepaald kanaal betrekken, wellicht dat dat kanaal ook een routing heeft voor consumenten?

Overigens is het geen bruikleen, maar huur. Als het bruikleen was, zou het gratis zijn, net zoals Ziggo de Deco M4's gratis ter beschikking stelt als je het op de juiste manier vraagt. 😉

Deze lijkt er weliswaar op, maar heet WX3100 en geen WX5600. Een zoektocht op WX5600 op de Zyxel website geeft 0 hits.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @mischa.mi, dat is een goede vraag! Wij hebben het wifipunt inderdaad alleen in bruikleen. Misschien kun je het ergens online vinden? Groetjes, Ishana

Beste Odido,

Ik wil eigenlijk geen Zyxel WX5600 gaan huren, maar graag kopen. Zijn er winkels/webshops waar deze te koop worden aangeboden? Ik kan me niet voorstellen dat deze uitsluitend via Odido gehuurd kunnen worden?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @K-1-2,  ik weet echt niet waardoor dit komt. We kunnen altijd het wifipunt proberen uit te sluiten. Daarom heb ik je een nieuwe WX5600 opgestuurd. Hopelijk is dit de boosdoener en is het hierna opgelost. Zou je mij een terugkoppeling willen geven of het met een nieuw wifipunt wel werkt?

Reputatie 2

Hey @K-1-2, ik heb het doorgezet naar een collega van het CPE-team. Hij heeft alles onderzocht en heeft opgemerkt dat jouw meters geen bandsteering ondersteunen en daardoor met het modem verbinden. Vandaar de hoge RSSI waardes. We hebben wat settings aangepast maar ze lijken toch de voorkeur van het modem te houden. Op dit moment hebben we hier geen oplossing voor. Wellicht is het een optie om het modem op een andere plek te zetten zodat de meters een betere verbinding hebben. 

@Tommie van Odido Het modem verplaatsen is geen optie zonder kabels dwars door het huis. Het idee was juist dat het access point het netwerk kon vergroten naar deze plek. Mogelijk krijg ik dan ook weer issues op andere plekken. 

Als ik dit zo lees dan zou het access point dus niet echt een uitbreiding van het wifi netwerk zijn en is in mijn optiek wel een dikke teleurstelling. Voorheen heb ik met  de TP-Link Deco M4 van Ziggo hier overigens nooit problemen mee gehad. Daarmee was de ontvangst van deze meters wel uitstekend.

Ik snap overigens niet hoe het dan wel kan dat er af en toe wel van het access point gebruik wordt gemaakt door diezelfde apparaten als ze er niet mee zouden kunnen verbinden doordat ze geen band steering ondersteunen. Band steering stuurt zover mij bekend tussen 2,4 en 5 GHz band afhankelijk van signaalsterkte. Deze apparaten zijn alle 2,4 GHz dus valt er niet op dat vlak niet veel te sturen. Ze moeten gewoon het sterkste 2,4 GHz signaal pakken lijkt mij en dan lijkt het mij dat ze het access point pakken.

Ik hoop dus eigenlijk niet dat dit de eindconclusie is want dan is de slotsom dat ik dus al zo'n jaar lang een access point voor niets heb afgenomen. ik heb nog steeds de hoop dat dit access point een maandagochtend modelletje is ook omdat ik niet kan inloggen op het access point en het in bedrade toestand niet lijkt te connecten met apparatuur terwijl dat via de wifi verbinding wel gebeurd.

Als we door de opties heen zijn misschien toch een omruil actie doen voordat we een spelt in een hooiberg zoeken? 

Hi @Tommie van Odido, welke stappen kunnen er nog worden genomen?

Reputatie 2

Hey @K-1-2, ik heb het doorgezet naar een collega van het CPE-team. Hij heeft alles onderzocht en heeft opgemerkt dat jouw meters geen bandsteering ondersteunen en daardoor met het modem verbinden. Vandaar de hoge RSSI waardes. We hebben wat settings aangepast maar ze lijken toch de voorkeur van het modem te houden. Op dit moment hebben we hier geen oplossing voor. Wellicht is het een optie om het modem op een andere plek te zetten zodat de meters een betere verbinding hebben. 

@Tommie van Odido Het modem verplaatsen is geen optie zonder kabels dwars door het huis. Het idee was juist dat het access point het netwerk kon vergroten naar deze plek. Mogelijk krijg ik dan ook weer issues op andere plekken. 

Als ik dit zo lees dan zou het access point dus niet echt een uitbreiding van het wifi netwerk zijn en is in mijn optiek wel een dikke teleurstelling. Voorheen heb ik met  de TP-Link Deco M4 van Ziggo hier overigens nooit problemen mee gehad. Daarmee was de ontvangst van deze meters wel uitstekend.

Ik snap overigens niet hoe het dan wel kan dat er af en toe wel van het access point gebruik wordt gemaakt door diezelfde apparaten als ze er niet mee zouden kunnen verbinden doordat ze geen band steering ondersteunen. Band steering stuurt zover mij bekend tussen 2,4 en 5 GHz band afhankelijk van signaalsterkte. Deze apparaten zijn alle 2,4 GHz dus valt er niet op dat vlak niet veel te sturen. Ze moeten gewoon het sterkste 2,4 GHz signaal pakken lijkt mij en dan lijkt het mij dat ze het access point pakken.

Ik hoop dus eigenlijk niet dat dit de eindconclusie is want dan is de slotsom dat ik dus al zo'n jaar lang een access point voor niets heb afgenomen. ik heb nog steeds de hoop dat dit access point een maandagochtend modelletje is ook omdat ik niet kan inloggen op het access point en het in bedrade toestand niet lijkt te connecten met apparatuur terwijl dat via de wifi verbinding wel gebeurd.

Als we door de opties heen zijn misschien toch een omruil actie doen voordat we een spelt in een hooiberg zoeken? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @K-1-2, ik heb het doorgezet naar een collega van het CPE-team. Hij heeft alles onderzocht en heeft opgemerkt dat jouw meters geen bandsteering ondersteunen en daardoor met het modem verbinden. Vandaar de hoge RSSI waardes. We hebben wat settings aangepast maar ze lijken toch de voorkeur van het modem te houden. Op dit moment hebben we hier geen oplossing voor. Wellicht is het een optie om het modem op een andere plek te zetten zodat de meters een betere verbinding hebben. 

Reputatie 2

@Tommie van Odido T-54 en acces point zijn helemaal naar fabrieksinstellingen teruggezet. Beeld is weer exact hetzelfde incl wifi verbindingen die als bedraad worden weergegeven. Nog steeds het aloude probleem dat apparaat namen die je ingeeft weer als sneeuw voor de zon verdwijnen en apparaten die niet naar het dichtstbijzijnde punt verbinden terwijl hun verbinding zwak is. Hoop dat er nog nieuw inzicht gaat komen.

Zo'n 10 minuten na dit bericht wel een paar keer uitval van wifi ondervonden, eerst 2,4 Ghz en deze weer aan moeten zetten en toen 5 Ghz of mogelijk alles wat weer vanzelf opkwam.

Reputatie 7
Badge +9

Zou je het modem en wifipunt een harde factory reset willen geven @K-1-2?

Reputatie 2

@K-1-2 Heb je EasyMesh aan staan op de T54?

@TMTV 

@Tommie van Odido 

Easymesh staat idd aan

Reputatie 7
Badge +6

@K-1-2 Heb je EasyMesh aan staan op de T54?

Reputatie 2

Hi @K-1-2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb je wifi netwerk er maar eens bijgepakt. Hierop is inderdaad te zien dat je coverage niet bepaald goed is. Kan je mij vertellen waar je precies het modem hebt staan? Ik zie inderdaad dat er nog best veel apparaten die te ver weg staan of zoals je zegt met een obstructie er tussen die verbinden met het modem in plaats van met het wifipunt. Kan je het wifipunt eens bedraad aansluiten en op dezelfde plek laten staan? Ik ga er vanuit dat dit het voor je oplost! Op dit moment verbinden je apparaten soms met het modem en soms met het wifipunt terwijl ze met het wifipunt moeten verbinden.

@Tommie van Odido Het modem staat op de eerste verdieping centraal in het huis (jaren '30 houten vloeren) en acces point staat bovenaan de trap van de kelder met een betonnen vloer boven de kelder op de begane grond. In de rechte lijn naar de T-54 zit alleen een dunne bakstenen muur ertussen. Het acces point laat dan ook een goede verbinding zien (groen, good en RSSI -68). Op dit moment zie ik de TV verbonden (RSSI -85) met het acces point terwijl de T54 er 2,5 mtr naast staat in dezelfde ruimte. Bijzondere keuze om daar dan mee te connecten. Ook zie ik dat de meeste apparaten momenteel aangeven dat ze bekabeld verbonden zijn (zowel op T-54 als acces point) terwijl er geen kabel loopt. 

Als ik het acces point op ditzelfde punt met kabel verbind op LAN1 direct met de T-54 dan zie ik het acces point helemaal niet meer terug. Ook een herstart helpt niet. Alle apparaten gaan nu naar de T-54 en ze lijken allemaal bedraad aangesloten, In de Mpro mesh zie ik een ? verschijnen. Verbindingen met de Homewizard apparaten in de kelder zijn 18%, 32%, 12% en dat vinden ze niet leuk … Overigens recent het accespoint met deze kabel opnieuw gereset en gekoppeld. Inmiddels de kabel weer losgenomen en de wifi situatie hersteld. T-54 lijkt alles bedraad te zijn en het accespoint geeft ook apparatuur aan dat bedraad zou zijn.

Die apparaten waar het om gaat in de kelder staan ZONDER enige obstructie in lijn met het acces point, maar blijven bijzonder slechte verbinding daarmee maken, ze gaan vaak zelfs naar de T-54 met een ongeveer even slechte verbinding. Het hele idee van dat acces point in de kelder was voor die apparaten, er zit verder niemand te werken. Enige wat altijd goed lijkt te verbinden met het acces point zijn iphones. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @K-1-2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb je wifi netwerk er maar eens bijgepakt. Hierop is inderdaad te zien dat je coverage niet bepaald goed is. Kan je mij vertellen waar je precies het modem hebt staan? Ik zie inderdaad dat er nog best veel apparaten die te ver weg staan of zoals je zegt met een obstructie er tussen die verbinden met het modem in plaats van met het wifipunt. Kan je het wifipunt eens bedraad aansluiten en op dezelfde plek laten staan? Ik ga er vanuit dat dit het voor je oplost! Op dit moment verbinden je apparaten soms met het modem en soms met het wifipunt terwijl ze met het wifipunt moeten verbinden.

Reputatie 2

@Tommie van Odido 

@Jason van Odido 

@Ishana van Odido 

Beste Odido’ers, Zouden jullie naar onderstaande willen kijken en als hier geen duidelijke aanpassing in de config voor te doen is het accespoint willen omruilen? Ik heb inmiddels een nieuwe watermeter ontvangen die weer precies hetzelfde probleem vertoond.

 

Mijn Zyxel WX56000-77959 lijkt aardig stof te vangen voor niets. Ik heb deze speciaal erbij gezet om in de kelder wifi te voorzien voor mijn homewizard meters die daar zitten. Echter willen deze alleen maar met slecht signaal naar de T54 2 verdiepingen hoger. 

De connectie tussen de T54 en WX is goed. Als ik met een iphone oid in de buurt kom dan pakt die wel direct op maar de meters waar het om gaat dus niet zonder meer. Nu had ik afgelopen 24 uur één van de meters wel aangesloten, maar deze gaf nog steeds een slecht RSSI van -82.

De vrije lijn van de WX naar de meter is ong 3 mtr. en naar andere meter ook. Die verbind met de T54 met een RSSI van -84 door aluminium gecoate isolatieplaten en gewapende betonvloer heen.

De RSSI van de WX is -63 en alles is groen. 

Wat kan hier aan de hand zijn?

Reputatie 2

Mijn Zyxel WX56000-77959 lijkt aardig stof te vangen voor niets. Ik heb deze speciaal erbij gezet om in de kelder wifi te voorzien voor mijn homewizard meters die daar zitten. Echter willen deze alleen maar met slecht signaal naar de T54 2 verdiepingen hoger. 

De connectie tussen de T54 en WX is goed. Als ik met een iphone oid in de buurt kom dan pakt die wel direct op maar de meters waar het om gaat dus niet zonder meer. Nu had ik afgelopen 24 uur één van de meters wel aangesloten, maar deze gaf nog steeds een slecht RSSI van -82.

De vrije lijn van de WX naar de meter is ong 3 mtr. en naar andere meter ook. Die verbind met de T54 met een RSSI van -84 door aluminium gecoate isolatieplaten en gewapende betonvloer heen.

De RSSI van de WX is -63 en alles is groen. 

Wat kan hier aan de hand zijn?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Baaz3 

Een switch aansluiten zou moeten kunnen omdat het een LAN poort is, als je er een laptop op aansluit heeft die ook een bekabelde verbinding.

De Zyxel samen met de WiFi punten vormen 1 groot Mesh netwerk, je maakt automatisch verbinding met het sterkste signaal.

Ik kan niet terugvinden of deze vraag al gesteld is, dus excuses als dit wel het geval is.

Is het mogelijk dat als je het wifipunt aansluit met een UTP kabel, je op de andere in/uitgang een switch kan aansluiten om meerdere apparaten te voorzien van bekabeld internet?

Als je 2 wifipunten aansluit op je router, schakelt het systeem dan altijd over naar het het wifipunt die de beste verbinding met je toestel heeft?

 

Bedankt! 😀

Hoi @Weijerman, ik zie dat er nog een Draytek modem geregistreerd staat op jouw aansluiting. Dat is natuurlijk vreemd. Kun je het modem even van de stroom halen gedurende 20 seconden? Dan voer ik een reprovisie uit en moet de T54 daar online staan.

Hoi Jason, zie dit nu pas, ik heb donderdag nog gebeld met Odido. Als het goed is krijg ik nieuwe wifi punten. Maar just in case zal ik de stekker eruit halen. want raar dat de oude nog gezien wordt. 

Hoop morgen of dag erna alles te ontvangen. Zo niet, meld ik me :-). 

Thanks. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @bartbreukelman, ik heb dit meteen voor je in gang gezet! Je zult 'm zo snel mogelijk ontvangen en alle informatie zul je per e-mail verkrijgen. Fijn weekend voor nu! 😊 Groetjes, Ishana

Goedemorgen,

Zoals omschreven in de topic, wil ik bij deze graag mijn oude Zyxel WAP6807 wifi-punt omruilen voor een nieuwe Zyxel WX5600.

Groeten Bart

Reageer