Beantwoord

Bedraad verbinden Wifi-punt via switch

  • 11 February 2022
  • 15 reacties
  • 698 Bekeken

Helaas konden aardige medewerkers van de klantenservice niet helpen, dus een vraagje voor de community: Waarom verbindt het Wifi-punt (Zyxel) niet via een UTP-kabel dat is aangesloten op een switch, dat weer aangesloten is op het modem (Zyxel)? Puntsgewijs de situatie:

  • Aan de achterkant van het Wifi-punt geeft de aangesloten UTP-kabel wel knipperende lichtjes (er is dus een connectie?), maar het Wifi-punt blijft een verbinding zoeken (onderste lichtje knippert continu);
  • De switch betreft een Netgear GS108 8-poorts Gigibit, overigens heb ik het eerder ook met een andere switch geprobeerd maar dat werkte ook niet;
  • Wanneer ik het Wifi-punt rechtstreeks via UTP-kabel aansluit op het modem dan doet hij het wel, echter die 4 poorten in het modem heb ik al nodig voor tv zelf, tv-ontvanger T-Mobile (anders hapering bij live tv), omvormer zonnepanelen en de switch. Maar het Wifi-punt, de UTP-kabel, de poort (op de bovenverdieping) en de modem zijn dus niet kapot;
  • De overige UTP-kabels uit de switch zijn aangesloten op overige poorten, waar ik wel gewoon verbinding uit haal voor andere apparaten. Dus de switch is ook niet kapot;
  • Het Wifi-punt via wifi laten versterken is door de eigenschappen van mijn huis en locatie aansluitingen/modem geen reële optie.

Mijn conclusie (als leek) is dus dat het Wifi-punt van Zyxel (verkregen via T-Mobile) niet werkt met een switch. Klopt deze conclusie? En hoe kan ik dat oplossen?

Als dit niet is op te lossen met het Wifi-punt van Zyxel, wat voor Wifi-versterker is dan aan te raden bij een abonnement van T-Mobile, bij een Zyxel-modem en bij de switch Netgear GS108 8-poorts Gigibit?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door TechRacing93 11 February 2022, 12:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Arjen88 ,

Hier werkt het wel netjes via een switch, het zij een andere; TP-Link TL-SG105. 

Welke lampjes branden welke kleur als je het Wifi punt aansluit op de kabel?

Het bovenste lampje moet oranje gaan branden, en de middelste groen. 

De onderste moet groen zijn en knipperen dat is de wifi activiteit van het wifi punt zelf. Vergelijkbaar met de wifi lampjes op het modem. 

Heb je al eens geprobeerd het wifi punt te resetten? 

Hi @Arjen88 ,

Hier werkt het wel netjes via een switch, het zij een andere; TP-Link TL-SG105. 

Welke lampjes branden welke kleur als je het Wifi punt aansluit op de kabel?

Het bovenste lampje moet oranje gaan branden, en de middelste groen. 

De onderste moet groen zijn en knipperen dat is de wifi activiteit van het wifi punt zelf. Vergelijkbaar met de wifi lampjes op het modem. 

Heb je al eens geprobeerd het wifi punt te resetten? 

Als het rechtstreeks is aangesloten op het modem, dan branden inderdaad de lampjes (boven oranje, middelste groen, onderste groen knipperend) correct en doet alles het. Sluit ik het dus via de switch aan, dan is het bovenste lampje continu groen, het middelste lampje uit en het onderste lampje knipperend groen. Oftewel de fase dat het Wifi-punt verbinding zoekt, terwijl de UTP-kabel is aangesloten en ook een brandend lichtje heeft.

 

Ik had het Wifi-punt gereset inderdaad.

Voor de zekerheid: Kan het trouwens ook iets te maken hebben met de snelheid van het internet? Bij T-Mobile loopt er ook nog een los traject dat de gemeten snelheid (ook volgens hen) wel erg laag is; max. 30 mbps via wifi met telefoon naast modem.

Dus kan het internet via de switch zodanig traag worden dat het voor het Wifi-punt niet voldoende is? Dat lijkt mij zelf niet logisch, want via wifi kan het Wifi-punt wel verbinden en dat is stukken lagere snelheid (zelfs oranje/rood lampje met advies om te verplaatsen) dan via UTP en switch. 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Arjen88 

 Als het bovenste lampje groen blijft branden dan schakelt die niet van RP mode (Draadloos verbonden) naar AP mode (bedraad verbonden). Dat zou normaal moeten gebeurdn als die een ethernet kabel verbonden ziet. 

Heb nog een GS108 gevonden in het lab en getest voor je. In alle gevallen schakelde het wifi punt over naar bedraad. Heb eerst het wifi punt gereset en helemaal laten opstarten zonder UTP kabel aangesloten. 

GS108 port 1 → T50 Lan 3

GS108 port 2 → Wifi punt Lan 4

Als je iets anders aansluit op de kabel die naar het wifi punt gaat, werkt dat dan wel helemaal. 

Welke softwareversie staat er op het wifi punt? 

@TechRacing93 

Bedankt voor het testen! Ik heb ook gedaan wat jij deed:

  • Wifi-punt gereset;
  • kabel van T50 Lan 3 naar GS108 port 1 en kabel van GS108 port 2 naar Wifi-punt lan 1 én 2 (het zijn er maar 2, dus 4 is er niet).

Helaas, nog steeds hetzelfde. Wat betreft jouw vraag over de kabel: de kabel en de poort boven doen het, wanneer ik de switch er tussenuit haal. Dus dat werkt. Qua software versie weet ik niet precies of ik nu het goede zeg, maar het gaat in ieder geval om de Zyxel WAP 6807 en bij “Firmware-versie” zag ik “V1.00(ABTB.2)b19w.20210830”.

@TechRacing93 

Ik heb nog weer even verder met van alles geprobeerd en misschien dat het probleem ook tussen het modem en de switch kan zitten. Want ik heb de UTP-kabel van de modem naar mijn LG tv (wat perfect werkte) via de switch laten lopen en ik had opeens geen verbinding meer (en wederom wel gele lampjes van de poort). En dit heb ik ook bij de oude switch, lijkt mij dus niet perse aan de switch te liggen. Er is dus denk ik (nog steeds een leek) IETS tussen de modem en de switch, waardoor de verbindingen na de switch niet werken.

Reputatie 6
Badge +3

@TechRacing93

  • kabel van T50 Lan 3 naar GS108 port 1 en kabel van GS108 port 2 naar Wifi-punt lan 1 én 2 (het zijn er maar 2, dus 4 is er niet).

Helaas, nog steeds hetzelfde. Wat betreft jouw vraag over de kabel: de kabel en de poort boven doen het, wanneer ik de switch er tussenuit haal. Dus dat werkt. Qua software versie weet ik niet precies of ik nu het goede zeg, maar het gaat in ieder geval om de Zyxel WAP 6807 en bij “Firmware-versie” zag ik “V1.00(ABTB.2)b19w.20210830”.

 

Ohh dat was een typo :joy:  moest LAN1 zijn op het Wifi punt  :slight_smile:. De firmware versie is de laatste versie dus dat is goed. 

Heeft het ooit wel goed gewerkt via de switch of heb je het Wifi punt pas net.   

Voor mijn beeldvorming je hebt het aangesloten als; 

T50 → Switch → Wifi punt

                        → Client1   

                        → Client2  

                        → Client3   

                        → Client4   

                        → Client5   

                        → Client6   

       → LG TV

       → Tv kastje

       → Zonnepanelen

(weet natuurlijk niet de andere apparatuur dus noem ik maar even Clientx voor het gemak) 

@TechRacing93 

Ik heb het Wifi-punt (en ook T-Mobile thuis) sinds net. Jouw opsomming klopt helemaal. Ander aangesloten apparaat op de switch is nog een Sonos. Nog even gedacht dat het daaraan kon liggen. Maar als ik die eruit haal, verandert er niets aan de situatie. Gekke is wel, dat deze (i.t.t. het wifi-punt, omvormer zonnepanelen en LG tv) het wel doet via de switch. Tv kastje van T-Mobile dus ook wel via switch , maar met een onmogelijke vertraging (in een uur tijd staat hij zo vaak stil dat je 10 minuten achterloopt).

Reputatie 6
Badge +3

@Arjen88 

Dat is inderdaad wel raar. Weet je zeker dat de Sonos bedraad werkt en toch niet stieken draadloos is. Je kan het nakijken in de sonos app. 

Draadloze modus Beschrijving
WM: 0 Dit product is bekabeld geïnstalleerd.
WM: 1 Dit product is draadloos geïnstalleerd.
WM: 2

Dit product is als surroundspeaker of Sub verbonden met een home cinema-speaker van Sonos in een draadloze installatie.

 

Om eerlijk te zijn begint het steeds meer op een brakke switch te lijken. De GS108 is al een oud type. Als je voor het gemak een laptop of computer op de switch aansluit heb je dan wel internet. 

De Sonos is bedraad aangesloten, WM: 0 (in de app staat dat ik de wifi nog moet aansluiten). De GS108 heb ik gisteren nieuw gekocht en aangesloten. Mijn oude switch had dezelfde problemen. Ik twijfel dus of het aan de switch ligt. En als dat het wel is, wat voor switch of switch-eigenschappen zouden dan wel werken?

 

Maar kan het niet ergens aan instellingen in de modem liggen?

 

Ik heb overigens geen laptop/computer om vrij aan te sluiten op mijn thuis-internet. En zo ook even geen andere producten voor handen, dat zal ik later moeten checken.

Reputatie 7
Badge +4

@Arjen88 de kabel moet aangesloten worden via LAN1 van de wap. Echter communiceert de wap met vlan 100 met het modem. Als de switch deze niet door laat dan kan hij niet communiceren met de T50

Kan je de wap niet voor de switch plaatsen en de switch dan weer op de wap ?

@Hidden.nld Dank voor je bericht. Het is, door de locaties van e.e.a. in mijn huis, enigszins omslachtig. Maar het werkt zo wel. De switch bedraad aangesloten vanaf het Wifi-punt en vanaf de switch werkt vervolgens in ieder geval de Sonos weer.

Als ik jou goed begrijp, had ik voor een andere opstelling/verdeling dus een switch nodig die VLAN ondersteunt?

Reputatie 6
Badge +3

@Arjen88 de kabel moet aangesloten worden via LAN1 van de wap. Echter communiceert de wap met vlan 100 met het modem. Als de switch deze niet door laat dan kan hij niet communiceren met de T50

Kan je de wap niet voor de switch plaatsen en de switch dan weer op de wap ?

Het Wifi punt doet niks met vlan's. Aan de Lan kant van het modem zijn geen vlan's nodig om het te laten werken.

Reputatie 6

Hoi @Arjen88, als ik het goed begrijp, is het gelukt met het aansluiten door de switch te verbinden met het wifipunt, klopt dat? Super fijn dat je hier zo goed geholpen bent! Ik weet zeker dat je eventuele aanvullende vragen hier kwijt kunt mochten deze nog opspelen.

@Ginny Nee, het is nog niet gelukt de switch aan te sluiten op het Wifi-punt. Wel is het gelukt om de modem aan te sluiten op het Wifi-punt en het Wifi-punt vervolgens aan te sluiten op de switch. Dit is in mijn huis nogal omslachtig, maar het werkt dus. Waarom alleen Sonos en andere apparaten (Tv-kastje, TV, Wifi-punt en omvormer) het niet doen bij verbinding van de modem op de switch naar het apparaat, is mij nog niet helemaal duidelijk.