Beantwoord

Deco m5 wifi is traag -> bekabeld geen probleem


Hoi allemaal,

 

Sinds kort overgestapt van Ziggo naar t mobile glasvezel gigabit.

 

Ik heb een deco m5 mesh netwerk van 3 stuks. 1 in de woonkamer, 1 eerste verdieping en 1 op zolder.

Netwerk is als volgt opgezet in accespoint modus omdat ik begreep van de monteur dat bridge modus niet ondersteund wordt.

Zyxel t50 - > Main deco (bekabeld) → gigabit switch →  deco eerste verdieping (bekabeld) → deco zolder (draadloos verbonden met deco eerste verdieping).

aan de switch hangt alleen nog mijn philips hue kastje en een kabel naar de ps5.

 

Draadloos ontvang ik maar 100mbs van de 1000 wanneer ik speedtest check.

Wanneer ik rechtstreeks op de main deco met utp verbind haal ik 800/900 dat is dus prima.

Het lijkt dus alleen om de draadloze snelheid te gaan.

 

Ik heb al geprobeerd om de decos te wisselen en andere in te stellen als main deco om zo uit te sluiten of er evt geen hardware probleem is met de deco. Maar het maakt niet uit welke deco in gebruik het probleem blijft staan.

 

Wifi van de zyxel t50 staat uit en de main deco staat in accespoint rechtstreeks op de zyxel. Dat zou de manier moeten zijn?

 

Zou iemand met mij mee kunnen denken hoe dit op te lossen is?

 

Thanks!!

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 May 2022, 12:18

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Basvis 

Wanneer je de hoofd Deco even verwijderd en WiFi op de Zyxel aanzet, welke snelheid haal je dan via de WiFi van de Zyxel?

Als dat goed is dan kan je enkel de hoofd Deco aansluiten in AP en de WiFi daarvan testen, vervolgens de switch aansluiten en weer de WiFi testen.

Zo kun je alles 1 voor 1 aansluiten en kijken waar het mis gaat, misschien wilt een andere kabel helpen als je ergens 100 Mbps haalt.

Hallo @Basvis 

Wanneer je de hoofd Deco even verwijderd en WiFi op de Zyxel aanzet, welke snelheid haal je dan via de WiFi van de Zyxel?

Als dat goed is dan kan je enkel de hoofd Deco aansluiten in AP en de WiFi daarvan testen, vervolgens de switch aansluiten en weer de WiFi testen.

Zo kun je alles 1 voor 1 aansluiten en kijken waar het mis gaat, misschien wilt een andere kabel helpen als je ergens 100 Mbps haalt.

Hoi, Ik heb dat inderdaad geprobeerd en haal bekabeld een correcte snelheid, vreemde is dat ik wanneer ik draadloos verbind hetzelfde probleem heb, trage snelheid 80/90. Is er ergens een setting die ik moet instellen?

 

Ik heb ook het volgende geprobeerd. Main deco rechtstreeks op de mediaconverter met video lan 300, las ik in een ander topic. Ik heb de deco dan wel in router modus. Ook hier heb ik wel verbinding maar haal ik niet de wifi snelheid..

Het ligt dus niet aan de kabels denk ik? Heb wel 4/5 kabels geprobeerd en dan krijg ik met utp verbinding wel gewoon 800 mb maar draadloos is het dramatisch 90/100...

Reputatie 7
Badge +15

@Basvis

Ook getest met enkel de WiFi van de Zyxel?

Zoals ik het lees lijkt het probleem aan de apparaat waarmee je de WiFi test te liggen, kan je eens met een ander apparaat testen?

Je hoeft voor de rest niks in te stellen om de juiste snelheid op WiFi te halen.

@Basvis

Ook getest met enkel de WiFi van de Zyxel?

Zoals ik het lees lijkt het probleem aan de apparaat waarmee je de WiFi test te liggen, kan je eens met een ander apparaat testen?

Je hoeft voor de rest niks in te stellen om de juiste snelheid op WiFi te halen.

Als ik enkel draadloos verbind met de zyxel dan haal ik met hetzelfde apparaat (laptop en telefoon) veel hogere snelheid dan met diezelfde apparaten op de deco. 

 

Heeft het misschien te maken met apparaatherkenning of iets dergelijks?? Weet niet of zoiets bestaat

Reputatie 7
Badge +15

@Basvis dan moet het wel aan de Deco's liggen. Misschien even een fabrieksreset doen?

Andere mensen met Deco hier op het forum halen wel gewoon hoge snelheden met alleen internet configureren.

@Basvis dan moet het wel aan de Deco's liggen. Misschien even een fabrieksreset doen?

Andere mensen met Deco hier op het forum halen wel gewoon hoge snelheden met alleen internet configureren.

Ja het ligt ook aan die decos ben ik bang, kan alleen niet achterhalen wat het precies is helaas.... Ik heb ze ook gereset en opnieuw een netwerk aangemaakt en ander ssid gegeven. Zelfde probleem. 

Ben een beetje radeloos met dit probleem.. ik heb voor mijn gevoel al heel veel geprobeerd. Maar nog niet het juiste blijkt ;)

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben ook even met jullie mee aan denken / surfen en kwam dit artikel tegen op de supportwebsite van TP.  Met name de rood gedrukte tekst viel mij op. Kun je dit verifiëren? 

 

*Note:

The speed won't be more than 100Mbps If the Ethernet port is marked as a 100Mbps port. You may check the information on the Specifications of the TP-Link website or your box.

 

 

Ik ben ook even met jullie mee aan denken / surfen en kwam dit artikel tegen op de supportwebsite van TP.  Met name de rood gedrukte tekst viel mij op. Kun je dit verifiëren? 

 

*Note:

The speed won't be more than 100Mbps If the Ethernet port is marked as a 100Mbps port. You may check the information on the Specifications of the TP-Link website or your box.

 

 

Hi seccie,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb wel de juiste poorten. Bekabeld werkt het internet juist wél. Alleen draadloos verlies ik zoveel snelheid. Draadloos 90mbs en bekabeld 800/900 mbs

Reputatie 7
Badge +5

@Basvis 

Hoe meet je de wifi snelheid?

Wat voor merk of type wifi netwerkkaart? Op een telefoon, zo ja welke?

Een Realtek, een Intel, Broadcom zijn de bekende merken

 

Hoi @yalerta ,

 

Ik meet het met speedtest.net op de laptop en speedtest app op telefoon.

In de laptop zit de volgende kaart:

Realtek RTL8822BE 802.11ac PCIe Adapter

 

En mijn telefoon is een Oneplus nord

 

Vreemde is dat toen ik met ziggo een test deed wel de 350 mbs haalde (dat was de maximum snelheid uit mijn pakket)

 

Mijn deco m5 zend natuurlijk maar max +/- 400 uit op 2.4 ghz en iets van 800 op 5ghz, dat weet ik. Maar dat zou ik dus wel moeten kunnen meten met mijn netwerkkaart. Echter blijf ik steken op 90…

 

Heb het overigens met mijn werklaptop ook geprobeerd, zelfde snelheid haal ik daar. Weet alleen niet welke netwerkkaart erin zit. Zover dus 3 apparaten met dezelfde resultaten.

Reputatie 7
Badge +5

@Basvis 

Oke, aangesloten apparatuur kan vermoedelijk uitgesloten worden.
Blijft alleen het testen over. Via de webbrowser is dit niet de betrouwbaarste methode in het aangegeven van de te bereiken snelheid maar als indicatie redelijk.

Het is inderdaad vreemd dat wifi achter blijft t.o.v. bedraad.
Dit kan echter bijna niet te maken hebben met de overgang van Ziggo naar Tmobile.
De enige wijziging in die overgang is het andere merk router en/of de kabels tussen media-converter, en router.

Zoals @Waqqas al heeft aangegeven kun je het beste de Deco M5 direct als router op de media-converter aansluiten en een VLAN300 instellen. Alleen als er gebruik gemaakt wordt van Tmobile vaste telefonie zijn er dan wat moeilijkheden.

De wifi doorvoer van de Zyxel is niet slecht is maar het bereik is wel minder dus het Deco mesh netwerk verdient daarin de voorkeur.
De wifi al getest met alleen de Zyxel zonder Deco?

Heb je al een scan op andere wifi netwerken uitgevoerd en de daarbij in gebruik zijnde kanalen bekeken.
Misschien een ander kanaal instellen voor jouw 2.4Ghz.
Geen veranderingen in de omgeving op hetzelfde moment dat jij overging van Ziggo naar TmT een stoorzender of een andere oorzaak op te merken?

Porbeer eens de 2.4Ghz tijdelijk uit te schakelen om op die manier de wifi verbinding op 5Ghz af te dwingen omdat op de 5Ghz de hoogste snelheden te bereiken zijn.

@yalerta

Wat er veranderd is, is dat de decos in accespoint modus zitten en voorheen in routermodus.

 

Ik heb nu wat geprobeerd:

zyxel t50 uitgezet en ontkoppeld

Mediaconverter → main deco → switch → deco (bekabeld eerste verdieping) → deco (draadloos op zolder)

aan de switch zit nog de philips hue en de ps5.

In de settings wat jij aangeeft Vlan 300 ingesteld in de deco settings.

Daarnaast in de extra settings bandbreedte van 1000 up en 1000 down toegewezen aan het netwerk.

Als laatste las ik op reddit dat UPNP uit moest staan voor stabieler/sneller internet? Ik heb dit maar opgevolgd. Weet zelf niet precies wat dit doet eigenlijk.. jij wel?

 

Resultaten gemeten op de vaste pc (bekabeld aan de 2e deco 1ste verdieping), laptop en mobiele telefoon.

Ik heb op alle apparaten de applicatie van speedtest geinstalleerd en niet via een browser getest.

 

meerdere tests op meerdere servers die beschikbaar zijn. Draadloos haal ik op zowel telefoon als laptop constant 450/500 mbs volgens mij max wat hij kan halen op de 2.4 ghz dus dikke prima!. De pc haalt de 960mbs.

 

Probleem lijkt verholpen te zijn. Ik zal gedurende komende dagen nog wat tests uitvoeren om te kijken of het netwerk stabiel is nu.

mocht je nog aanvullende tips hebben zijn die natuurlijk zeer welkom en heel erg bedankt voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Basvis 

Goed dat het opgelost is 🙂

UPNP staat voor Universal Plug And Play, dit heeft niet veel te maken met de snelheid, als deze functie aanstaat dan zullen bij applicaties/games de benodigde poorten automatisch worden geopend.

Reputatie 7
Badge +5

Kleine aanpassing in het gezegde van The A-team

” We love it when a plan comes together.😉”