Beantwoord

Een heel raar probleem met de nieuwe Wi-Fi.

  • 7 February 2021
  • 5 reacties
  • 121 Bekeken

Gisteren is de monteur langsgekomen om 100 mbit/s glasvezel van T-Mobile aan te leggen. Op de begane grond werkt alles perfect qua snelheid en stabiliteit. Op de eerste verdieping is bijna overal alles zoals het hoort. Behalve aan 1 kant van het huis. Daar is de verbinding ruim 10x zo slecht. Ik heb op elke kamer een speedtest gedaan met m'n telefoon. In de ene helft van het huis (de kant van de modem) werkt alles naar behoren en aan de andere kant niet. Een kabel naar beneden trekken en direct in de modem steken werkt goed. Alleen dat is niet heel fraai om naar te kijken.

Dit probleem wordt nu nog complexer. Om boven een goede verbinding te hebben is er al jarenlang een TP-Link AV500 V1 Powerline Adapter geïnstalleerd. Dit heeft altijd goed gewerkt tot de overstap naar T-Mobile. Ik gebruik altijd de “Remote” om een Ethernet-kabel naar m'n PC te leiden. Hier is een verbetering te zien ten opzichte van de testen op m'n telefoon, maar helaas nog lang niet zo snel als elders in het huis.

De modem is overigens een ZYXEL VMG8825-T50.

Ik hoop hierbij voldoende informatie te hebben geleverd om een oplossing te vinden.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 February 2021, 17:38

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tijs te Loo 

Dit is zo een beetje ook bij mij het geval, aan de voorkant boven het modem is het prima en aan de andere kant zakt de snelheid in.

Ik weet niet of je 1 netwerk hebt of 2 netwerken voor 2,4 GHz en 5 GHz. Bij 5 GHz haal je wel hogere snelheden maar de dekking is niet zo groot en vooral als het signaal door (betonnen) muren/vloeren moet zakt de snelheid in. Bij 2,4 GHz heb je een wat groter bereik maar een wat mindere snelheid.

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile heeft het product wifi plus om met extra units een mesh netwerk in je huis te maken. Dat is een goede oplossing om zonder kabels door je huis toch betere dekking te hebben dan alleen rondom het modem/router.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Tijs te Loo,

Dat is geen "heel raar probleem" maar vrij normaal "gedrag" voor wifi op de 1e etage. Zeker bij wat dikkere vloeren.

Hiervoor is WIfi plus in het leven geroepen. Daarmee kan je op de 1e etage ook goede wifi hebben, en er ook b.v. een pc op aansluiten.

Mvg. Marcel

Bedankt voor de antwoorden allen, ik zal kijken wat ik kan doen

Reputatie 7
Badge +3

@Tijs te Loo 

Dus als ik het goed begrijp, staat je modem op de begane grond, min of meer niet centraal maar ergens in een hoek o.i.d.?

Wifi 2.4G heeft een groter bereik, maar meer snelheid. Wifi 5G heeft een kleiner bereik, maar hogere snelheden. Dit heeft allemaal te maken met ‘de kooi van faraday’ dat je huis eigenlijk een beetje is, omdat er in modernere huizen veel stalen vlechtwerk zit in het beton.

How do Signal Blockers Work? (Faraday Cages)

Dit effect begint sterker te worden als de frequentie toeneemt, dat verklaart dus ook dat je 2.4G signaal veel sterker kan zijn dan je 5G signaal .. en dan nog maar niet 6G erbij te halen.

Daarna komt ook nog eens de afstand tot het bronsignaal, hoe verder erbij vandaan hoe minder signaal.

Daar nog weer bovenop komt het probleem dat er waarschijnlijk een tig tal andere 2.4G Wifi signalen bij je in de buurt zitten, die allemaal bijv. hetzelfde kanaal gebruiken.

Begrijp ook dat je een TP-Link powerline systeem hardwired vanuit het modem gebruikt, om vervolgens bij een PC op de eerste verdieping een vaste netwerk aansluiting te krijgen?

Mijn idee is om een wifi access point aan te schaffen, wat ook gewoon een oude wifi router kan zijn die je hebt liggen met zowel Wifi 2.4G en 5G.

Dit access point sluit je dan aan op de UTP kabel die anders naar je PC gaat, waarna je vanuit dat access point weer een UTP kan aansluiten naar je PC. 

 

Reageer