Beantwoord

Geen verbinding mogelijk met wifi

  • 24 August 2021
  • 9 reacties
  • 183 Bekeken

Reputatie 1

Wij kwamen 2weken terug van vakantie en toen deed de wifi het ineens niet meer. Wij hebben in januari al een nieuw modem gehad omdat we dat probleem toen ook hadden. Het heeft al die tijd gewoon gewerkt tot we terug kwamen van vakantie. Er is een monteur geweest en hij gaf aan dat alle apparatuur in orde was en dat het mogelijk lag aan de verbinding van de KPN. Daar is door KPN naar gekeken maar daar was ook alles in orde. De klantenservice heeft ook van alles geprobeerd: terug zetten naar fabrieksinstellingen, aan en uitzetten van het modem en de converter, ontkoppelen van de netwerkkabels, de reprovisie uitgevoerd.

Elke keer wanneer er weer iets was veranderd werkte de wifi nog geen half uur. Dan valt de verbinding weg. De wifi blijft wel zichtbaar maar je kan er dan niet mee verbinden, zelfs niet als je naast het modem staat. Bekabelde internet werk overigens wel.

Nu geven ze bij de klantenservice aan dat ze ons niet verder kunnen helpen dus wij weten ook niet wat we nu moeten doen. Heeft iemand een idee wat we nog zouden kunnen proberen?

icon

Beste antwoord door Leon1987 28 August 2021, 21:07

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Leon1987 

Welkom bij de community.

Wel een heel opvallend probleem, zeker als dit probleem zich voordoet bij meerdere routers die je hebt gehad van TMT.

Als je inlogt in je modem met de vaste aansluiting op http:/192.168.1.1 , hoeveel clients zijn er dan verbonden met je Wifi?

TMT Zyxel modem kan geloof ik maar 32 Wifi connecties in stand houden, dus als het er meer worden … dan hebben die devices geen toegang meer tot de Wifi, totdat er een plekje vrijkomt bij het einde van de lease time.

Wat je kan doen is de lease time omlaag brengen, waardoor devices eerder een nieuwe lease krijgen. Ook zullen dan eerder ‘verdwenen’ devices worden opgeschoond, waardoor er sneller plek is voor nieuwe devices / aanvragen.

Heb je bijv. veel smart devices op de Wifi aangesloten zitten, dan zou dat ook wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Reputatie 1

Beste @Pieter_B

Bedankt voor je snelle reactie! Als ik bij “verbinding” onder “Wifi” zie ik 5 apparaten die verbonden zijn. Er staat inderdaad bij “Netwerk instellingen” → “Draadloos” dat er max 32 clients staat ingesteld.

Is dit wat je bedoeld?

Mvg Leon

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat je eens moet kijken of je de lease tijd omlaag kunt zetten, waardoor de ‘pool’ vaker opgeschoond gaat worden.

Kijk ook eens in het modem als de wifi weer problemen geef, om dan het aantal clients te zien.

Begrijp ik het goed dat als je bijv. een power down en up geeft, dat het probleem een korte tijd weg is?

Heb je veel wisselende gebruikers, of zijn het altijd alleen maar die 5 apparaten?

Reputatie 1

@Pieter_B 

Ik zie bij “thuisnetwerken” → LAN-configuratie dat de DHCP-server leasetijd nu op “1 dag” staat, wat kan ik dan instellen om te proberen?

 

Ik zie nu ik geen verbinding kan maken via een windows laptop, imac of iphone dat er wel 2 verbindingen zijn. 1 daarvan is onbekend en 1 is de apple tv. En de apple tv doet het ook gewoon zie ik net en die is alleen via de wifi verbonden. Ik bedenk me net dat wij de apple tv mee hadden op vakantie en sinds we terug zijn van vakantie hebben wij problemen met de wifi. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? En wat kan ik doen om dat te onderzoeken?

 

Verder heb ik geen wisselende gebruikers ik denk dat er ongeveer 6 telefoons zijn en 3 ipads die gebruik maken van de wifi.

Reputatie 1

@Pieter_B 

En het klopt inderdaad dat als ik het modem herstart dat het probleem een korte tijd weg is.

Reputatie 7

Hi @Leon1987 ,

Ik zie dat onze gesprekken inmiddels via twee topics lopen. Ik stel voor om het via deze weg in te slaan en ons gesprek in het andere draadje over te hevelen naar hier. @Pieter_B is enorm vaardig betreft dit soort perikelen en wil dan ook graag zijn antwoord nog even afwachten voordat we doorpakken op het bericht uit het andere topic. Ik volg deze dan ook weer op de voet! 

Reputatie 7
Badge +3

@Leon1987 

Ik zie bij “thuisnetwerken” → LAN-configuratie dat de DHCP-server leasetijd nu op “1 dag” staat, wat kan ik dan instellen om te proberen?

Ja, die zou je in kunnen korten naar bijv. 6 uur of minder, zo kan je uitvinden of het een lease probleem is. Maar aangezien er maar weinig devices zijn, lijkt het bijna onwaarschijnlijk.

Dus wat ik opmaak uit je verhaal, werkt je Apple TV nog wel via de Wifi, maar andere devices niet of kunnen niet op de wifi komen?

Kun je deze Apple TV eens voor langere tijd uitzetten, kijken of die de oorzaak zou kunnen zijn. Kan het alleen niet verklaren waarom dit zo zou kunnen zijn.

Welk modem heb je, de Huawei of de Zyxel?

Je zou nog kunnen proberen om de 2.4G en 5G te scheiden, alleen dat kan als je geen Mesh functie gebruikt. Hierna elke voorzien van een eigen SSID, ook weer om conflicten te voorkomen.

Reputatie 1

@Pieter_B 

Ik heb de leasetijd op 10min gezet maar dat maakt geen verschil.

Inmiddels is de Apple TV ook niet meer verbonden, was heel raar dat die het nog wel deed terwijl de rest niet verbonden was /kon worden.

Ik heb een Zyxel VMG8825-T50 modem

Vanuit de klantenservice hadden ze de 2.4G en 5G al een keer gesplitst maar dat heeft ook niet geholpen.

Reputatie 1

@Pieter_B  en @Boris ik heb inmiddels een losse router gekocht om van het probleem af te zijn. Bedankt voor het meedenken. 

Reageer