Beantwoord

internet problemen

  • 7 October 2021
  • 39 reacties
  • 385 Bekeken

Beste,

Ik heb eigenlijk al vanaf het begin dat ik ben verhuisd problemen met tmobile thuis netwerk. Het is zo wat lastig uit te leggen, maar ik ga mijn best doen. 
Het netwerk doet het gewoon 24/7 maar om de een of andere reden valt het internet elke 30 minuten een paar seconden weg (terwijl het WiFi netwerk het wel blijft doen). Het lijkt wel alsof het apparaat elke 30min van het netwerk wordt afgegooid en opnieuw verbinding moet maken. Het is namelijk zo dat het internet van mijn laptop en telefoon niet tegelijkertijd weg vallen. Het ligt aan het moment waarop ik verbinding maak met de WiFi, precies 30min later verbreekt de verbinding een paar seconden en moet hij weer opnieuw verbinden met het netwerk. Alle apparaten in huis hebben hier last van, dus ik vermoed dat het iets met de instellingen van het netwerk te maken heeft. Er is al een paar keer een monteur langs gekomen, maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Dat is erg vervelend ivm online tentamens die ongeldig worden verklaard door het wegvallende internet. 

Ohja ik heb het ook al bekabeld geprobeerd, maar ook dan doet hetzelfde probleem zich voor. 
 

Iemand die mij kan helpen?

icon

Beste antwoord door yalerta 10 October 2021, 12:56

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @maaike02 

Dus je bedoeld dat wifi en bedraad allebei wegvalt maar WiFi blijft verbonden met als melding verbonden, geen internettoegang?

Betreft het een DSL of glasvezelverbinding? En helpt een fabrieksreset ook niet door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Hey @Waqqas ,

Ja, ik geloof DSL. Fabrieksreset werkt helaas niet :(. Het gekke is dat het ook bekabeld wegvalt, dus dan lijkt het probleem niet in de router te zitten. Ik zou niet weten waar het probleem dan eventueel nog zou kunnen zitten.

 

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Is de modem dan ook rechtstreeks aangesloten op het aansluitpunt waar ook de KPN kabel op is aangesloten?

Achter de modem gebruik je verder geen versterker bijvoorbeeld? En waarom lukt een fabrieksreset niet?

@Waqqas bedoelde dat een fabrieksreset wel werkt, maar dat daarmee het probleem er nog steeds is. Het modem is aangesloten met een coax-kabel. We hebben wel een fritzbox versterker maar deze staat in een andere kamer. Ook als je bekabeld op deze fritzbox aansluit doet hetzelfde probleem zich voor

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Modem aangesloten met een coax kabel? T-Mobile maakt geen gebruik van de coax kabel, kan je eens een foto plaatsen van hoe de modem is aangesloten op het aansluitpunt?

@Waqqas ja volgensmij zit hij bij dat coax stopcontact aangesloten aan een snoertje. Hij staat bij mijn huisgenoot op de kamer, dus ik kan er zelf niet bij. Wat misschien ook handig om te vermelden is is dat we hiervoor bij Telfort zaten en ook daar deed hetzelfde probleem zich voor

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Hier kan je ook controleren wat er beschikbaar is op jouw adres, ik gok DSL.

Volgens mij is het handig om eens te kijken of je geen bridge tap in je thuisinstallatie hebt. Als je een wandcontactdoos met 4 gaten hebt voor een telefoonadapter dan kan je hem eens openschroeven en controleren of er 2 draden zijn aangesloten dus geen 3rde.

@Waqqas ja DSL inderdaad. Ik ga met m’n huisgenoot kijken. Stel dat er wel 2 draden zijn aangesloten, zou er dan een andere oorzaak van het probleem kunnen zijn? Dan kan ik dat ook gelijk controleren

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02

Bij 2 draden is er geen probleem en ligt het mogelijk ergens anders maar misschien heb je een totaal ander aansluitpunt dus dat is even kijken 🙂

@Waqqas oke dan ga ik dat komende week even proberen. Bedankt! Ik houd u op de hoogte :)

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Kan je wel bij de meterkast? Daar kun je kijken of je iets van onderstaande kan vinden. Hier hoort dan eigenlijk het modem op aangesloten te zijn :

 

@Waqqas Ik ben op dit moment niet thuis, maar ik ga wel even vragen of ze er een foto van kan maken

@Waqqas 

 

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02

Kan je die wandcontactdoos op foto 1 eens openschroeven en een foto van de bedrading plaatsen?

Reputatie 7

Hoi @maaike02,

 

Ik help ook graag mee! De situatie is mij echter nog niet duidelijk. Kun je mij het volgende beschrijven?

  1. Hoe ver staat het modem van jouw kamer? Zitten hier veel muren tussen?
  2. Hoeveel mensen/kamers maken gebruik van de verbinding?
  3. Hoe is de Fritzbox aangesloten op het modem, bekabeld of draadloos?
  4. Waar staat die Fritzbox en hoe ver is dat van jouw kamer?
  5. Met welk netwerk/apparaat ben jij verbonden, het modem of de Fritzbox?
  6. Zijn er meerdere ISRA-punten in jouw woning? Kijk bijvoorbeeld in de meterkast, de gang of de ‘woonkamer'. 
  7. Heeft jouw huisgenoot (die met het modem in de kamer) ook problemen met de verbinding?

Ik begrijp dat dit een beste lijst is geworden. Ik hoop dat je deze vragen kunt beantwoorden, want op die manier kunnen we achterhalen waar het probleem vandaan komt!

Hey @Sander wat fijn!

  1. Er zitten 2 muren tussen. Opzich werkt het ook zonder repeater, maar dan heb ik helemaal bij het raam (het verste van het modem) net geen goede verbinding meer.
  2. 4 personen
  3. Draadloos
  4. De fritzbox repeater staat in mijn kamer, dus redelijk dichtbij
  5. Met de fritzbox, maar ook mijn huisgenoot die met het modem verbonden is heeft hetzelfde probleem.
  6. pfoeh niet dat ik weet geloof ik, we hebben alleen allemaal zo’n coax aansluiting in elke kamer
  7. Ja ook bij haar valt de WiFi elke 30min een paar seconden weg, zelfs bekabeld. We ervaren allemaal het probleem, maar niet tegelijkertijd. Dat ligt aan het moment dat we verbinding maken met de WiFi. Als ik bijvoorbeeld precies om 9 uur mijn laptop aan zet en verbindt met de WiFi valt deze om half 10 een paar seconden weg en dan weer om 10 uur een paar seconden etc. Tegelijkertijd valt die mijn huisgenoot  die om 9:15 verbinding heeft gemaakt met de WiFi om 9:45 ongeveer 10seconden weg en 10:15 weer etc.
Reputatie 7
Badge +5

Elke 30 minuten ongeacht apparaat? Lijkt een geval van een DHCP release. Een modem die elke 30 minuten opnieuw een verbinding opzet

En juist dat gegeven kom ik in het topic niet tegen of eroverheen gelezen.

@maaike02 Wat voor modem is er aangesloten?
Is het misschien dezelfde als toen Telfort de aanbieder was?? een Fritzbox?

@yalerta een Huawei modem. Deze is nieuw, want gedacht werd dat het oude modem de problemen veroorzaakte, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Het gekke is dat alle lampjes op het modem blijven branden dus dat het internet gewoon stabiel blijft. Alleen het apparaat wordt elke 30min van het internet losgekoppeld (maar het netwerk blijft het wel gewoon doen en alle lampjes van het modem blijven ook branden)

we hebben het ook allemaal op andere tijdstippen, dus het lijkt niet aan het modem te liggen. Elk apparaat wordt na 30 minuten verbinding onderbroken en daarna weer opnieuw verbonden met het internet (terwijl het modem gewoon alle lampjes heeft branden en daar niks veranderd)

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02

Post ook nog eens een foto van de meterkast als dat kan zodat we kunnen zien of daar nog een ISRA zit of niet, als die er is dan kan het modem beter daarop worden aangesloten en het kan ook voor een verbetering van de verbinding zorgen.

En van die wandcontactdoos waarop de modem is aangesloten kan je ook het kapje even eraf halen en een foto maken van de bedrading zodat de thuisinstallatie eerst in orde kan worden gemaakt als er nog een bridge tap aanwezig is bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat het aan de leasetijd kan liggen want het modem is al teruggezet naar de fabrieksinstellingen?

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta een Huawei modem. Deze is nieuw, want gedacht werd dat het oude modem de problemen veroorzaakte, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Het gekke is dat alle lampjes op het modem blijven branden dus dat het internet gewoon stabiel blijft. Alleen het apparaat wordt elke 30min van het internet losgekoppeld (maar het netwerk blijft het wel gewoon doen en alle lampjes van het modem blijven ook branden)

we hebben het ook allemaal op andere tijdstippen, dus het lijkt niet aan het modem te liggen. Elk apparaat wordt na 30 minuten verbinding onderbroken en daarna weer opnieuw verbonden met het internet (terwijl het modem gewoon alle lampjes heeft branden en daar niks veranderd)

Juist het vermelden dat de verschillende apparaten na maken van de verbinding na 30 minuten ff verbroken worden ontstaat het vermoeden dat het uit 1 centraal punt komt in het “eigen”netwerk. En dat is vaak de modem ingesteld als DHCP server. Als het ontstond “van buiten uit” vielen alle apparaten op hetzelfde moment even weg (lijkt mij)

Het is ook mogelijk dat de Fritzbox! als DHCP server is ingeschakeld en de oorzaak is.
Het kan zelfs zijn dat zowel Fritz als Huawei als DHCP server proberen te werken en 2 kapiteins op 1 schip ging vroeger al niet en is thans nog steeds van toepassing.

Het vreemde is dat de voorgaande Telfort aansluiting hetzelfde gedrag vertoonde, toch de combinatie van Fritzbox met een verkeerde instelling?

Probeer eens in te loggen in de Fritzbox en kijk of daar een DHCP server op “AAN” staat en zet die dan uit.
Kijk ook eens bij de netwerk instellingen van je apparaten wat de IP adressen uitgeeft, de DHCP server. Sorry, deze instelling is soms lastig te vinden.

De bekabelde test was dat aangesloten op de Huawei of de Fritzbox! ?

 De Huawei modem geeft in ieder geval @Sander een mogelijkheid als het contract via Tmobile loopt om eventueel de Huawei tegen een Zyxel te vervangen.

@yalerta De fritzbox repeater is er pas later bij gekomen (sinds ik er ben gaan wonen) maar mijn huidige huisgenoten wonen er al langer en vertelden dus dat het probleem er eigenlijk al was toen hun er in kwamen wonen (zo’n 4 jaar geleden). Bij de Telfort woonde ik er nog niet, maar toen speelde het probleem dus ook zonder fritzbox repeater.

de bekabelde test heb ik aangesloten gedaan op de fritzbox, want vanuit het modem naar mijn kamer is wat onhandig, omdat het dan door de kamer van mijn huisgenoot moet. Maar ook als zij bekabeld op het modem aansluit is er hetzelfde probleem

Het vervelende is is dat er al een aantal keren een monteur is geweest, dat die even ergens aan zit en binnen 5 minuten weer weg is, zonder dat het probleem dus verholpen is.

@yalerta Kan je die DHCP waar je het over hebt instellen met de fritzbox WLAN app?

@Waqqas jaa ik zal het morgen sturen

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02

Bij punt 1 op de vraag van Sander gaf je aan dat het opzich ook kan zonder repeater maar dat de verbinding dan net niet goed is.

Je kan ook simpel wanneer het even uitkomt de repeater van het stroom halen, de WiFi van het modem gebruiken en 1-2 uur aankijken of de problemen dan ook voorkomen of niet om ze te kijken of de problemen iets te maken hebben met de repeater of niet.

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta De fritzbox repeater is er pas later bij gekomen … het probleem er eigenlijk al was toen hun er in kwamen wonen (zo’n 4 jaar geleden)

Studentenwoning met meerdere gebruikers en misschien wel allemaal een eigen extra oplossing om de wifi te verbeteren zoals de Fritz die bij jouw inwoont :wink:

Dus misschien is er wel bij de andere gebruikers een extra router/repeater die de werking stagneert.

@yalerta Kan je die DHCP waar je het over hebt instellen met de fritzbox WLAN app?

Geen idee, maar denk het wel. FritzOS (de software in de Fritzbox! is soms nukkig en laat dingen dan alleen instellen via de moeilijke weg van een terminal verbinding (erg technisch) Maar een DHCP server aan/uit is een basis instelling.