Beantwoord

internet problemen

  • 7 October 2021
  • 39 reacties
  • 385 Bekeken

Beste,

Ik heb eigenlijk al vanaf het begin dat ik ben verhuisd problemen met tmobile thuis netwerk. Het is zo wat lastig uit te leggen, maar ik ga mijn best doen. 
Het netwerk doet het gewoon 24/7 maar om de een of andere reden valt het internet elke 30 minuten een paar seconden weg (terwijl het WiFi netwerk het wel blijft doen). Het lijkt wel alsof het apparaat elke 30min van het netwerk wordt afgegooid en opnieuw verbinding moet maken. Het is namelijk zo dat het internet van mijn laptop en telefoon niet tegelijkertijd weg vallen. Het ligt aan het moment waarop ik verbinding maak met de WiFi, precies 30min later verbreekt de verbinding een paar seconden en moet hij weer opnieuw verbinden met het netwerk. Alle apparaten in huis hebben hier last van, dus ik vermoed dat het iets met de instellingen van het netwerk te maken heeft. Er is al een paar keer een monteur langs gekomen, maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Dat is erg vervelend ivm online tentamens die ongeldig worden verklaard door het wegvallende internet. 

Ohja ik heb het ook al bekabeld geprobeerd, maar ook dan doet hetzelfde probleem zich voor. 
 

Iemand die mij kan helpen?

icon

Beste antwoord door yalerta 10 October 2021, 12:56

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

@Waqqas ja als ik dan aan mijn bureau zit heb ik nog maar 1 streepje WiFi zonder repeater, maar ook dan wordt het apparaat elke 30 minuten losgekoppeld. Het probleem was er al voordat ik de repeater heb aangeschaft.

@yalerta 

We wonen er met z’n 3en en ik ben de enige die een repeater heeft, maar ook voordat de repeater er was trad hetzelfde probleem op.

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Excuus ik had 1 reactie niet van je gelezen vandaar dat ik het weer vroeg of de problemen er ook zijn zonder repeater.

Reputatie 7
Badge +5

@maaike02 

de bekabelde test heb ik aangesloten gedaan op de fritzbox, want vanuit het modem naar mijn kamer is wat onhandig, omdat het dan door de kamer van mijn huisgenoot moet. Maar ook als zij bekabeld op het modem aansluit is er hetzelfde probleem

Helaas kan ik je ook niet adviseren om door middel van die onhandige kabel direct vanaf de modem naar een “eigen router” van jezelf te gaan en op deze manier je eigen netwerkje te maken. Dit gaat niet werken want jouw huis-genoten genieten allemaal van het probleem en jouw “eigen router” behoud in dat geval dezelfde hik.

 

Het vervelende is is dat er al een aantal keren een monteur is geweest, dat die even ergens aan zit en binnen 5 minuten weer weg is, zonder dat het probleem dus verholpen is.

Begrijpelijk, De beste man/vrouw controleert de verbinding, daar is dan niks mis mee en gaat geen dieper netwerk onderzoek doen hoedat in jullie woning opgezet is.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @maaike02,

Dank voor alle informatie! Eigenlijk kan ik geen speld tussen de scherpe en uitgebreide analyse van @yalerta krijgen, dit lijkt mij ook het probleem én de oplossing. Wat betreft de oplossing heb ik het idee dat het een beetje overschaduwd is in de uitleg wat het probleem precies inhoudt.

Simpel gezegd is de eenvoudigste manier om de stoorzender in het netwerk te ontdekken door alle internet- en netwerkapparatuur één voor één tijdelijk van het internet af te sluiten. Hierbij zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst te beginnen bij de huisgenoten die al sinds het begin van het probleem in huis wonen, en in het specifiek bij hun netwerkapparatuur zoals modems, routers, en Wifi extenders of access points. Daarbij moet ook gezegd worden dat dit probleem door alles zoals zelfs een printer die met het internet verbonden is veroorzaakt kan worden, al acht die kans een stuk kleiner.

Hopelijk hebben jullie snel het juiste apparaat te pakken!

Beste @yalerta @Cal ik heb even geprobeerd om de DHCP server uit te zetten, maar dan krijg ik met m’n laptop helemaal geen internet meer. Krijg dan de melding: geen internet toegang. 
Dus het uitzetten er van is geen optie. 
hij staat momenteel op deze instellingen: 

 

@Waqqas hierbij een foto van de meterkast

 

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Een ISRA kan ook vaak aan de zijkanten zitten, daar zie je niks van dit?

 

@Waqqas Nee er zit niks aan de zijkant helaas 

Reputatie 7
Badge +5

@maaike02 

1.Type nummer van de Fritzbox?

2.De Fritzbox repeater maakt verbinding met de Huawei modem via WiFi als ik het goed begrijp?

 

We wonen er met z’n 3en en ik ben de enige die een repeater heeft, maar ook voordat de repeater er was trad hetzelfde probleem op.

Dit vind ik het lastigste om een verklaring bij te bedenken.

Heb je al bij de anderen ingebroken :grin: om te zien of ze niet stiekem wat mogelijk storende apparatuur op de kamer hebben.

O.a.

Simpel gezegd is de eenvoudigste manier om de stoorzender in het netwerk te ontdekken door alle internet- en netwerkapparatuur één voor één tijdelijk van het internet af te sluiten. Hierbij zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst te beginnen bij de huisgenoten die al sinds het begin van het probleem in huis wonen, en in het specifiek bij hun netwerkapparatuur zoals modems, routers, en Wifi extenders of access points. Daarbij moet ook gezegd worden dat dit probleem door alles zoals zelfs een printer die met het internet verbonden is veroorzaakt kan worden, al acht die kans een stuk kleiner.

Lastige om tests uit te voeren is dat je iedere keer 30 minuten moet wachten en hoe controleer je dat de 2 seconden de verbinding weg is. Nou ja, ff wijnen wijnen kan de tijd verdrijven om een bekende NL-er te citeren.

Kan de huisgenoot de modem op een centralere positie zetten?
 

 

@yalerta ik heb 2 repeaters hihi de 1750E en 3000 en maken inderdaad verbinding met de WiFi. Ik heb net een fabrieksreset gedaan, dus ik moet ze nu opnieuw verbinden met de router maar daar wacht ik nog even mee. Ik ga het nu eerst even testen zonder repeaters om te kijken hoe dat dan gaat.

De andere huisgenoten hebben geen repeaters en ook geen printer of iets dergelijks. Er is maar 1 plek in de kamer waar een aansluiting voor het modem zit en dat is voor mij het verste weg helaas. Verschuiven gaat hem dus helaas niet worden :(

 

Update:

ook zonder de repeaters treed het probleem op

Reputatie 7
Badge +5

@maaike02 

Zomaar een vraagje uit interesse, hoe constateer jij de 2 seconden drop in de verbinding?

----

Resumerend over een 2 seconden wegvallen van de DSL Internet verbinding.

  1. De vroegere Telfort verbinding had er ook last van
  2. De huidige Tmobile verbinding met Huawei modem heeft het ook.
  3. Het wegvallen gebeurt 30 minuten nadat een apparaat zijn verbinding heeft opgezet.
  4. Zover als @maaike02 kan waarnemen zijn er geen andere apparaten aangesloten die een dergelijk gedrag kunnen verklaren.
  5. Eerdere monteurs bezoeken (Tmobile-Guideon?) kunnen geen oorzaak vinden. Onbekend of de controle door de monteurs toegespitst was op die 30minuten cyclus

---

De hersencellen :elephant: van @yalerta geven het op om te trachten op afstand een verklaring of mogelijke oplossing aan te reiken.
Misschien dat @Sander of @Cal een modem swap (Huawei → Zyxel) in kunnen zetten, maar de punten 1 en 2 van het resumé geven geen garantie, Een DSL netwerk oorzaak kan niet uitgesloten worden maar lijkt niet aannemelijk.
Wifi uitsluiten?  Een UTP verbinding vertoonde ook dit gedrag, hierbij opgemerkt dat er NIET geprobeerd is deze verbinding DIRECT op de Huawei modem aan te sluiten.
Toch ergens een illegale aftakking?

Reputatie 7

Even hardop denkend ter aanvulling van yalerta, het feit dat de verbinding exact na 30 minuten wegvalt doet mij ook een DHCP probleem vermoeden. Want ik dan wel weer bijzonder vind is dat het ook al speelde bij Telfort (dus bij een andere provider met een ander modem), wat een indicatie is dat het mogelijk niet met de modem te maken heeft. 

@maaike02 Zijn er misschien huisgenoten die apparaten een vast IP-adres hebben gegeven? Zou je misschien wat meer toe kunnen lichten hoe de DSL aansluiting er precies uit ziet? Als in, waar komt de verbinding het pand binnen, waar is de modem aangesloten, zie je nog vertakkingen vanaf de hoofdaansluiting, hoeveel personen maken er gebruik van etc?

Wat je als drastische maatregel nog zou kunnen proberen is de netwerkinstellingen van álle apparaten resetten naast alleen de modem. Op die manier weet je zeker dan er niet ergens een apparaat is met verkeerde netwerkinstellingen die misschien roet in het eten gooit. Dit betekent dan wel dat alle apparaten weer helemaal opnieuw moeten verbinden en je moet er dan voor zorgen dat dit ook echt bij alle apparaten gebeurt.