Beantwoord

MAC filter Zyxel T-54

  • 24 June 2022
  • 6 reacties
  • 525 Bekeken

Ik heb net een week t-mobile thuis gekregen met een Zyxel T-54 modem.


Als ik mijn printer via WiFi wil aanmelden, geeft hij aan dat dit niet lukt vanwege een MAC filter die aan staat (geeft de printer zelf aan). Deze staat in mijn modem niet aan, maar blijkbaar filtert hij dit MAC nummer wel. Ik heb hem zowel aan als uitgezet (met toevoegen van regels). Maar het werkt nog niet. Hoe kan ik ergens zien welke MAC adressen hij toch tegen houdt. Ondertussen heb ik er een extra Access point aangezet, waar hij wel netjes mee kan verbinden en ik daardoor kan zien dat het niet aan de printer ligt.

icon

Beste antwoord door Jaap 24 June 2022, 15:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 5

Hoi @asimonse welkom bij T-Mobile!

Ik vermoed dat je printer geen wpa3 ondersteunt. Kan je eens proberen om in de wifi settings van het modem het veiligheidsniveau naar wpa2 te zetten? 

Als ik de router alleen op WPA2 zet, kan ik hem via WPS aanmelden. Echter als ik de router weer terug zet op WPA2+3, meldt de printer de WIFI (of router) weer af.

Op mijn vorige router had ik ook WPA 2+3 aanstaan en ging het perfect. Dit zou toch ook moeten werken bij Zyxel? Anders moet ik op een laag beveiligingsniveau werken omdat een nieuwe router niet met WPA2 printers kan omgaan.

 

Voor zover ik nu begrijp is er eigenlijk geen oplossing, dan de router naar WPA2 te zetten. Wel even gedaan, maar alle apparaten die waren aangemeld met WPA3, geven dan een storing. Daar moet je dan eerst de netwerk adapter verwijderen en weer opnieuw toevoegen. Daarnaast maak je dan ook geen gebruik meer van Wifi6 (die heeft blijkbaar WPA3 nodig). Ik ben wel benieuwd naar een work-around. Zelf dacht ik om 1 WiFi extender te gebruiken (met WPA2) en deze alleen in te zetten voor de printer. Kan ik de rest gewoon op WPA3 laten staan. Misschien iemand een ander idee?

Reputatie 6
Badge +3

@asimonse Welke printer heb je? 

De T54 staat standaard op WPA3 transition mode, wat bekend dat die WPA3 doet voor apparaten die het ondersteunen, voor oudere doet die WPA2. Het algemeen bekend dat niet ieder apparaat WPA3 Transistion even leuk vind. Afhankelijke lijk van de specificaties van Wifi Chipset in de router. 

Als je het aanpast van WPA3 naar WPA2 kunnen andere apparaten in de waar raken, deze slaan op met welke beveiliging het netwerk werkt. Als het dan wijzigt, zal het apparaat niet meer verbinden omdat het simpel niet meer overheen komt. 

Ik raad je dan ook niet aan om een AP met WPA2 neer te zetten en de rest WPA3, vanwege bovenstaande. 

Ik bedoelde alleen de extender voor WPA2 voor alleen de printer. Het AP laat ik dan op WPA3 staan.

Blijkbaar niets aan te doen om toch een WPA2 printer aan te sluiten op de Zyxel T54 (met setting op WPA3).

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @asimonse 

Ik heb hier thuis de Zyxel-T54 met easymesh uit en de netwerken gesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz.

2,4 GHz staat op alleen WPA2 voor een printer en oude laptop want die verbinden niet met WPA3 of WPA2/WPA3.

5 GHz staat op WPA2/WPA3 voor alle andere apparaten