Mesh verbinding is erg instabiel

  • 13 May 2023
  • 7 reacties
  • 239 Bekeken

Goedemiddag,

 

Waarschijnlijk al de 100ste die met problemen over het mesh netwerk begint maar ik kan toch niet helemaal vinden waar het nou aanligt na het nodige speurwerk op dit forum.

Ik heb de 1Gb internet variant met de Zyxel DX5401-B1. Ik heb een erg geïsoleerd huis dus ik moet wel gebruik maken van iets wat mijn bereik verbetert. Ik heb de Deco M4 punten aangesloten op mijn router omdat die in mijn vorige huis erg goed werkten. De situatie is als volgt:

Wifi op de router zelf heb ik uitgezet;
Het hoofdpoint heb ik in de meterkast gezet bij de router en bekabeld verbonden. Ik heb op de benedenverdieping nu goed bereik;
Ik heb een extra meshpunt aangesloten (bekabeld) aangesloten in een slaapkamer. Zijn bereik met het hoofdpunt is “matig”;
Snelle roaming, IPTV/VLAm, Kloon MAC, DDNS zijn allemaal uitgeschakeld. Het systeem staat ingesteld als Wifi-router en niet als acces point.

Het internet is nu veel instabieler dan zonder mesh netwerk. Het valt constant weg en als ik een spelletje speel, dan happert die als een gek. Hij valt ook om de haverklap even weg.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben voor deze IT leek!

Groetjes Bas


7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Mm.er gaat iets niet goed in je opzet. Als je de Deco in Router mode zet, dan moet je de Zyxel weghalen en de ethernet kabel van de ONT direct in de deco koppelen.  Daarna stel je vlan 300 in via de deco app. Makkelijk is als je de deco in AP modes zet (access point mode). Dan zal net deco systeem geen DHCP etc. doen. In de app zie je ook hoe de deco's verbonden zijn. Als je er 1 bekabeld aanluit moet je zien dat deze via ethernet met de hoof deco zal communiceren.

Reputatie 1

Ik weet niet hoeveel deco's je hebt maar wat ik las was 1e deco verbinden met switch en van de switch naar de andere deco punten 

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb er 4 als access point oplossing hangen. 3 bekabeld via de router en een extra switch + de slaapkamer draadloos.

 

Mm.er gaat iets niet goed in je opzet. Als je de Deco in Router mode zet, dan moet je de Zyxel weghalen en de ethernet kabel van de ONT direct in de deco koppelen.  Daarna stel je vlan 300 in via de deco app. Makkelijk is als je de deco in AP modes zet (access point mode). Dan zal net deco systeem geen DHCP etc. doen. In de app zie je ook hoe de deco's verbonden zijn. Als je er 1 bekabeld aanluit moet je zien dat deze via ethernet met de hoof deco zal communiceren.

Dus u zegt dat ik de router van Tmobile wel weer in de doos kan doen en de kabel van tmobile rechtstreeks in de hoofd deco? En dan de deco's in AP mode zetten? Mis ik dan geen functionaliteiten t.o.v. router mode?

Dit is hoe ik het nu heb (de woonkamer blijft disconnected en de slaapkamer blijft vertrouwen op een draadloze verbinding ondanks dat die bekabeld is):

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Enigma710 , ik schreef

"Als je de Deco in Router mode zet, dan moet je de Zyxel weghalen en de ethernet kabel van de ONT direct in de deco koppelen.  Daarna stel je vlan 300 in via de deco app."

Dus als je de zyxel weghaald in Router mode en als je de Deco achter de Zyxel hangt, dan moet deze in Access Mode. Dit is makkelijker als je niet zo'n IT guy bent.

Als een Deco unit de hoofdunit niet kan vinden, dan staat deze te ver uit elkaar. Of je sluit de woonkamer via een kabel aan op de router/switch waar je ook de hoofddeco aan hebt gekoppeld. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Enigma710 

Met de main Deco ipv de Zyxel zul je juist meer functies ter beschikking hebben omdat de Zyxel een custom firmware heeft waarop niet alle functies beschikbaar zijn.

Je gaf aan dat de Deco in de slaapkamer bekabeld is verbonden maar deze geeft een WiFi verbinding aan op de screenshot.

In een goed geïsoleerde huis is een draadloze mesh systeem niet echt een goede oplossing 

Reputatie 1

Het zal niet de eerste keer zijn dat een kabel niet goed blijkt te functioneren het is uit te sluiten door een nieuwe kabel te gebruiken minstens cat5e maar voor toekomst bestendig is cat6 beter

Reageer