Beantwoord

Mesh werkt niet

  • 22 May 2023
  • 3 reacties
  • 115 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo T-Mobile,

Ik ben sindskort overgestapt van KPN (XS4ALL) naar T-Mobile. Helaas ben ik tot nu toe niet gelukkig met deze keuze en zou ik het liefste de bestelling terugsturen.

Naast het niet geheel intuitieve TV kastje zijn er twee grote punten van ergernis met betrekking tot Wifi:

  1. De bouwlampen op de Zyxel WX5600 AP's die niet uit te zetten zijn. Ik had van een bedrijf als T-Mobile wel verwacht dat die LEDjes uit te zetten waren, maar die optie is er niet. Nogal een gemiste kans, want nu zijn ze natuurlijk niet te gebruiken in een slaapkamer of op een overloop, zonder er tape overheen te plakken.
  2. Het andere punt is dat het mesh netwerk gewoon niet werkt. Je zou namelijk naadloos van het ene punt naar het ander punt moeten kunnen lopen en je apparaat met de sterkste zender connecten. Het enige wat ik heb kunnen vinden in de router instellingen is de EasyMesh functie (aan of uit, that's it) en die staat aan. In de praktijk kom ik er vaak te laat achter dat ik aan het streamen ben over 4G, omdat ik buiten het bereik van een eerder AP punt ben gekomen en hij dus niet naar het andere AP punt connect, maar naar 4G. Zonder wifi uit en aanzetten wordt er niet geconnect met een ander AP punt. Hierdoor heb ik voor het eerst sinds jaren veel meer data verbruik, omdat het gewoon niet werkt. Voor de goede orde: ik heb mijn Zyxel WX5600's (2 stuks) bewust met een kabel verbonden voor een zo maximaal mogelijk signaal en stabiliteit.

Zie ik iets over het hoofd of werkt de mesh functionaliteit inderdaad gewoon niet?

icon

Beste antwoord door Saffouane 22 May 2023, 16:32

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1

Wat de led lampen betreft je zou die nog kunnen afplakken of iets ervoor doen 

 

Wat mesh betreft is het misschien een idee om met een Wifi analizer door het hele huis te meten wat de Wifi sterkte is (en dead zones te vinden) en ook kijken of de gebruikte kanalen (met name voor de 2.4Ghz band) niet ook in gebruik zijn door wifi signalen van buren of anderen in de omgeving het helpt om kanalen te gebruiken die niet bezet zijn door een ander sterk Wifi signaal van buren in de omgeving als hetzelfde kanaal bezet is door een zwak Wifi signaal uit de omgeving (-80dbm of lager) dan zal je daar minder hinder van ondervinden 

Bedankt voor je antwoord Saffouane. Een stukje tape op de LEDjes is natuurlijk de poor-mans-solution. Persoonlijk vind ik het echt een enorme misser dat dit niet in de firmware van dat ding geregeld kan worden anno 2023. In mijn repeater van 10 jaar oud kon dat al, maar goed.

Ik ga zeker een analyzer laten lopen, maar geloof mij: dat gaat niks opleveren. Ik ben geen leek op dit gebied en het heeft jarenlang zonder problemen gewerkt. Maar ik laat me graag verrassen. Ik kom snel terug met de resultaten.

Tip: gebruik af en toe een punt (.) in je tekst. Het is vrij lastig te volgen zonder ;)

Reputatie 1

Wat led lampjes betreft ben ik het met je eens 

Reageer