Beantwoord

Modem juist instellen voor google nest wifi

  • 10 April 2022
  • 15 reacties
  • 1382 Bekeken

Sinds kort Google Nest Wifi gekocht echter lukt het me niet om mijn modem juist in te stellen. Ik heb al verschillende topics hier gelezen alleen kom er niet uit… 

Wie kan me helpen met een uitleg hoe ik mijn Zyxel T50 modem zo instel dat het geen problemen in huis op levert met de verbinding? 

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 April 2022, 14:30

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jarnohermans 

T-Mobile maakt gebruik van VLAN tagging en dan werkt de Google nest WiFi niet volgens dit artikel :

https://support.google.com/googlenest/answer/9798157

Je kan kiezen voor een andere router ipv de Zyxel en dan sluit je daarop de Google nest WiFi aan of je kan kiezen voor mediaconverter > managed switch bijvoorbeeld de TP-LINK TL SG105E > Google nest WiFi.

Heb je een DSL of glasvezel verbinding en heb je daarnaast ook IPTV en/of vast bellen?

Reputatie 5

Hoi Jarno, 

Google nest kan je gewoon in het bestaande netwerk plaatsen. Utp kabel verbind je met de eerste nest aan de T50. Met de Home app kan je de wifi punten verder instellen. Je kan wifi op de zyxel met de knop op de achterkant uitzetten als je deze verder niet meer gebruiken.

 

-edit waqqas heeft daar een punt, die was ik zelf even vergeten, al heb ik werkende configuraties gezien met de zyxel. Kwestie van proberen, rook zal er niet uit komen 😉

Hallo @jarnohermans 

T-Mobile maakt gebruik van VLAN tagging en dan werkt de Google nest WiFi niet volgens dit artikel :

https://support.google.com/googlenest/answer/9798157

Je kan kiezen voor een andere router ipv de Zyxel en dan sluit je daarop de Google nest WiFi aan of je kan kiezen voor mediaconverter > managed switch bijvoorbeeld de TP-LINK TL SG105E > Google nest WiFi.

Heb je een DSL of glasvezel verbinding en heb je daarnaast ook IPTV en/of vast bellen?

Heyy, thnx @Waqqas ik heb nu de opstelling media converter → zyxel → managed switch → google nest wifi… Maar uit jou verhaal begrijp ik dat als ik een managed switch heb, de zyxel niet meer nodig heb? Ik heb zelf de TP-LINK TL SG108E kan het daar ook mee? En hoe kan ik die goed instellen? 

 

Ik heb glasvezel verbinding en alleen internet thuis dus geen TV of vast bellen via T-mobile

 

Reputatie 7
Badge +15

@jarnohermans 

Klopt de Zyxel is niet nodig. Verbind even een laptop met de switch en log in op de interface.

Bij de 802.1Q VLAN settings, 802.1Q enable en dan VLAN 300, name internet, member ports 1-2, 1 tagged en 2 untagged.

Ga naar het PVID tabblad en vul daar achter poort 1 en 2 300 in.

Mediaconverter op poort 1 en Google nest WiFi op poort 2. Mocht je er niet uitkomen plaats dan even een screenshot van de instellingen.

Reputatie 7
Badge +5

Onbekend met de Google Nest materie.

Een switch direct op de mediaconverter plaatsen en dan VLAN 300 ingeven roept de vraag op waar is dan mijn Firewall??

De Zyxel heeft namelijk wel diverse functies die proberen gerommel van buitenaf te minimaliseren.

Reputatie 7
Badge +15

Google nest is ook een router met oa een firewall 😊

@jarnohermans

Klopt de Zyxel is niet nodig. Verbind even een laptop met de switch en log in op de interface.

Bij de 802.1Q VLAN settings, 802.1Q enable en dan VLAN 300, name internet, member ports 1-2, 1 tagged en 2 untagged.

Ga naar het PVID tabblad en vul daar achter poort 1 en 2 300 in.

Mediaconverter op poort 1 en Google nest WiFi op poort 2. Mocht je er niet uitkomen plaats dan even een screenshot van de instellingen.

Heey @Waqqas super! Thnxx die werkt! Nu heb ik nog een vraag mijn switch heeft meerdere poorten kan ik de rest van mijn apparaten (hue bridge, tv etc.) ook op die bridge aansluiten omdat er maar een poort op de Google nest zit is dit te weinig… en welke instellingen heb ik daarvoor nodig 

Reputatie 7
Badge +15

@jarnohermans 

Dat is niet aan te raden omdat de switch geen firewall heeft dus dat is niet veilig, wellicht dat je de poorten achter de Google nest kunt uitbreiden met een switch?

@Waqqas aahh jaa oke! logisch en toevallig viel het me net op maar voor mijn thuiswerken gebruik een een vaste telefoon via internet verbinding kan het dat die door de huidige vlan instellingen niet meer werkt?

 

Reputatie 7
Badge +15

@jarnohermans

Ik heb daar niet echt veel kennis over (werk telefoon?) 😅

Ik zou zeggen gewoon aansluiten en instellen zoals eerst en mocht het niet werken dan horen we het wel.

Maar je hebt nu gewoon een goede internetverbinding, hetzelfde als die je met de T-mobile router ook had.

@jarnohermans

Ik heb daar niet echt veel kennis over (werk telefoon?) 😅

Ik zou zeggen gewoon aansluiten en instellen zoals eerst en mocht het niet werken dan horen we het wel.

Maar je hebt nu gewoon een goede internetverbinding, hetzelfde als die je met de T-mobile router ook had.

@Waqqas ja zo’n IP telefoon, die rechtstreeks verbonden zit aan m’n modem en vervolgens via daar verbinding maakt met m’n laptop om te bellen. Die geeft nu aan geen service, kan dat liggen aan die vlan instelling? Kan ik een poort open zetten voor tel en internet dat ik hem daar op aansluit?

Reputatie 7
Badge +16

@yalerta Zou jij eens naar de setup willen kijken zoals beschreven is in dit topic, alsjeblieft? Ik meen me te herinneren dat jij in het verleden vaker met IP-telefoons oplossing aandroeg. 

@jarnohermans Toen ik nog in het callcenter werkte, maakten wij ook gebruik van een dergelijke IP-telefoon - ik dacht dat het Softphone was. Wanneer daar de instellingen niet klopte, was de verbinding ook uit service. Ik weet niet exact het fijne ervan, maar hoop dat je snel geholpen wordt!

Reputatie 7
Badge +5

@jarnohermans 

Waar is de telefoon nu op aangesloten? Op de netwerkswitch die direct aan het internet zit?

In dat geval moet je de VLAN (untagged) uitbreiden naar de andere poorten van de switch.

@jarnohermans

Waar is de telefoon nu op aangesloten? Op de netwerkswitch die direct aan het internet zit?

In dat geval moet je de VLAN (untagged) uitbreiden naar de andere poorten van de switch.

@yalerta nee hij zit nu aangesloten op het modem van Google… oké en bij het uitbreiden dezelfde instelling gebruiken als voor de poort van Google WiFi of moet deze een andere vlan instelling hebben? 

Reputatie 7
Badge +15

@jarnohermans

De VLAN instellingen staan goed, daar hoef je niks aan te veranderen.

Werkte de telefoon wel met de Zyxel? Ik denk dat het gewoon dezelfde instellingen in de Google nest invoeren is.

Edit zag reactie van Yalerta niet 😅