Beantwoord

Modem Zyxel T-50: Wifi gedeelte defect

  • 9 February 2021
  • 6 reacties
  • 289 Bekeken

Binnen een week na installatie lijkt het wifi-gedeelte van mijn modem defect. Bij de oplevering werkte het nog wel (even), daarna heeft deze vrij snel het loodje gelegd.

Via de telefonische helpdesk kom ik nog niet bij de oplossing (een vervangend modem - ik lees op het forum ook geluiden dat er eerst een 'wachttijd’ gehanteerd wordt?). Zodoende probeer ik het hier ook, zodat ik gelijk meer details te kunnen geven, zodat duidelijk is dat het echt een hardwarematig defect is en niet een verkeerde instelling.

Wat ik dus allemaal al geprobeerd heb:

  • Modem van stroom aan/uit al tig keer gedaan. Ook een keer een aantal uren uit, helpt ook niet.
  • Factory reset naar alle default instellingen - biedt ook geen oplossing.
  • Knopje Wifi on/off achterop het modem
  • Wifi uit en weer inschakelen via T-mobile website
  • Wifi configuratie aanpassen direct in het modem via lokale netwerk.
  • Enkel 2.4GHz Wifi ingeschakeld, of enkel 5GHz Wifi. 
  • Handmatig of automatische kanaalkeuze voor de Wifi
  • Gast wifi aan of uit

Symptoom:

  • Wifi vanaf het modem is niet te gebruiken. Netwerk is niet zichtbaar, op geen enkel device
  • Lampjes voor het wifi gedeelte op het modem blijven uit, ongeacht de instelling via de configuratiepagina of de wifi module aan of uit staat.
  • Zie hieronder ook nog een screenshot uit de ‘Connection Info’ tab, waarin 2 dingen opvallen:
    • Het MAC adres van de beide Wifi frequenties is hetzelfde en lijkt totaal niet op de MAC adressen van de andere interfaces van het modem. Dit duidt dus al op een defect. Bijvoorbeeld in de handleiding van de Zyxel website is een te zien dat de MAC adressen netjes opeenvolgend horen te zijn. Je zou dus iets verwachten dat eindigt op :21:16 en :21:17.
    • Het aangegeven wifi kanaal slaat nergens op: 1,9 miljard nog wat, waar dit voor 2.4GHz tot ongeveer 15 zou moeten gaan en voor 5GHz tot ~140 max.

 

Hopelijk komt er hier een moderator in het topic langs die in gang kan zetten dat er een vervangend modem mijn kant op komt. Gegeven de pogingen die al op dit modem gedaan zijn, lijkt het er niet op dat hier het Wifi gedeelte nog werkend van gaat worden.

icon

Beste antwoord door Brian 11 February 2021, 12:29

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Heb je toevallig ook een reset uitgevoerd met paperclip.

 

 

 

Heb je toevallig ook een reset uitgevoerd met paperclip.

 

 

 


Dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd, de factory reset zowel via de web interface als middels de paperclip

Reputatie 4

Wan hoort alle 3 op Release te zijn.

Pas het laatste eens aan, doormiddel erop te drukken naar Release.

Wan hoort alle 3 op Release te zijn.

Pas het laatste eens aan, doormiddel erop te drukken naar Release.

 

Het klikken op 'renew’ levert (na het wachten) daar geen IP adres op. Heb jij trouwens ook TV van T-Mobile? Dan kan het goed zijn dat het 3e IP adres daarvoor gebruikt wordt. Ik heb zelf alleen internet, dus dat zou ook het verschil kunnen verklaren.

Ik zou het wel vreemd vinden als er voor Wifi apparaten een ander extern ip adres wordt gegeven dan voor de bekabeld verbonden apparaten, dus ik denk ook niet dat daar de oplossing voor mijn probleem in gaat zitten. Wel dank voor het meekijken! 

Vanochtend heb ik ook nogmaals de klantenservice gebeld om actie van hun kant te ondernemen, hopelijk komt daar nu wel iets op gang. Het eerste verzoek is schijnbaar afgewezen, waarvoor de reden mij niet geheel duidelijk is.

Reputatie 4

Goedemorgen Bart, ja het klopt bij mij thuis is er een Tv aansluiting.

 

Je laatste oplossing kan zijn, 1ste 2 knoppen klikken en dan terugzetten op release

Reputatie 7

Hi @bartdejong86 Dank voor de uitgebreide omschrijving die je al zelf uit hebt gevoerd, super! Ik zie dat je inmiddels al telefonisch contact hebt gehad met een collega en dat we het niet op afstand hebben kunnen verhelpen. Mijn collega heeft vanochtend een opdracht voor een monteur uitgezet, deze zal de modem vervangen als de Wifi inderdaad defect blijkt. We gaan voor je aan de slag!

 

Reageer