Beantwoord

Netgear Orbi verliest verbinding met Zyxel modem

  • 1 November 2021
  • 18 reacties
  • 617 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben ruim 2 jaar klant van T-mobile en maak vanaf het begin gebruik van een T-mobile Zyxel modem, gecombineerd met een Netgear Orbi RBR 20. Sinds enkele weken heb ik de situatie dat mijn verbinding gedurende dag weg valt.

Het modem van T-mobile blijft online en de Orbi is gewoon via 4G te benaderen. Er is geen vast moment, maar het lijkt wel wanneer ik een apparaat, zoals iPhone uit sluimerstand haal, dat dan de verbinding wegvalt. Ik krijg het gevoel dat de apparaten hetzelfde IP  / DNS krijgen, waardoor de Orbi zichzelf reset. Herkent iemand dit probleem?

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 November 2021, 19:23

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hendrikvz2 

Heeft de Netgear zelf een statische IP adres?

Hallo @Waqqas ik heb de netgear ingesteld als AP en maak gebruik van een dynamische IP.

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2

Is het een router met 2 satellieten als AP en heb je dan de DHCP server in de Netgear Orbi router uit staan?

Ha @Waqqas dank voor je hulp.

Het is idd een router met 2 satellieten. Ik zag in de instellingen, dat de Orbi zichzelf had teruggezet als router. Ik heb deze nu opnieuw ingesteld als AP. 

DHCP server staat trouwens aan. Moet ik deze uit zetten?

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2 

In AP mode staat de DHCP server automatisch uit.

Je zegt dat de Orbi als router stond met DHCP aan dus waren er 2 DHCP servers, van de Zyxel en Orbi. Dit kan voor problemen zorgen.

Nu hij weer in AP mode staat, merk je verbetering?

@Waqqas 

Oh ik wist niet dat in AP mode DHCP automatisch uitgaat. Volgens mij draait de Orbi weer stabiel. Denk je dat de oorzaak dus was dat de Orbi als router was ingesteld en hierdoor een conflict had Zyxel?

 

Nogmaals dank voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2

Zoals het nu is deelt alleen de Zyxel IP adressen uit maar als de Orbi ook DHCP aan had staan deelde de Orbi ook IP adressen uit wat voor conflicten kan zorgen.

@Waqqas Ontzettend dank voor je hulp. De verbinding is sinds de instelling stabiel. Ik hoop dat het zo blijft.

Reputatie 7
Badge +16

@hendrikvz2 Superfijn dat @Waqqas je zo goed heeft kunnen helpen en dat jullie er samen uitgekomen zijn, mooi om te zien! 😁

Veel plezier met jouw verbinding en mocht je ooit nog vragen hebben, laat het dan weer weten op de Community!

@Waqqas of @Jason  Ik hoop dat je mij toch kunt helpen. Alle instellingen staan zoals boven beschreven. Netgear als AP en DHCP uitgeschakeld. Toch valt ineens weer de verbinding weg. Wat zou dit kunnen zijn?

 

Alvast dank voor jullie hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2 

Heeft de Zyxel wel internet dus een groene wereldbol? Of gaat het om dezelfde probleem met de Netgear die de WiFi verbinding verliest?

Halo @Waqqas Modem was gewoon online, netgear verloor verbinding, maar was via de app met 4G wel gewoon te bereiken.

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2

Welke diensten neem je eigenlijk allemaal af van T-Mobile?

Als je bijvoorbeeld alleen glasvezel internet hebt dan kan je de Orbi rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten als router mode en VLAN 300 opgeven bij advanced settings voor internet 

En indien je deze setup toch behoud, Orbi achter Zyxel. Is het LAN IP adres van de Orbi gelijk aan 192.168.1.1? zou je deze dan eens kunnen wijzigen naar 192.168.0.1, deze instelling vind je bij LAN setup.

@Waqqas Ontzettend dank voor je hulp. Ik ga er morgen eens mee aan de slag. Nogmaals fantastisch dat je mij zo goed hebt geholpen.

Hallo @Waqqas ik heb bovenstaande settings bekeken en het LAN IP van de Orbi is anders dan van de Zyxel. Wat mij daarbij opvalt is dat de boel met name tussen 19.00 - 22.00 een keer uitvalt. Erg vreemd. Ik zou natuurlijk de logs kunnen bekijken, maar welke is leidend? De Zyxel of Orbi?

 

Alvast dank voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@hendrikvz2

Die van de Orbi volgens mij, daarin zou staan wat er precies gebeurt met de verbinding vanuit de Zyxel.

Vóór 19:00 werkt alles wel gewoon dus het komt niet gedurende de hele dag voor?

 

@Waqqas  Enkele punten die mij opvallen:

  • Uit de Orbi log haal ik het volgende [WLAN access rejected: incorrect security] from MAC address (met hierachter het mac adres). 
  • Ik heb even alle devices geteld en zie dat de Orbi mijn iPhones en Apple TV niet ziet, terwijl deze wel gewoon verbinding hebben.

 

Ik heb het vermoeden dat wanneer iemand de smartphone / apple tv/ of ander device inschakelt dat dan alles uitvalt en dat er dan nieuwe IP adressen o.i.d. worden toegewezen. Echter kan ik het mac adres niet terugvinden in de lijst met devices.

Hallo @Waqqas ik heb volgens mij het probleem ontdekt!

Iedere keer wanneer mijn Orbi uitvalt komt er in mijn logboek een melding met [WLAN access rejected: incorrect security], met daarbij een MAC adress.

 

Nu heb ik ontdekt dat dit mijn vaatwasser is. Bizar he! Enige tijd geleden heb ik mijn Orbi wachtwoord gewijzigd en dit niet doorgevoerd in mijn vaatwasser. Het lijkt of deze steeds het netwerk probeert de pingen ofzo, waardoor de hele verbinding offline gaat. Kan dit?