Beantwoord

Packetloss/burst in Call of Duty Warzone (glasvezel)

  • 21 September 2022
  • 37 reacties
  • 650 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb sinds vorige week een nieuwe (gaming) PC gekocht, waarop ik Call of Duty: Warzone speel. Sinds dag 1 heb ik in-game last van packetloss/burst op random momenten. Wanneer ik speedtests doe via speedtest.nl / fast.com of speed test via google.nl, zie ik dat het aantal mbps enorm schommelt. Van 10mbps naar 250 mbps.

Ik heb Warzone al geportforward. Ik heb mijn abonnement verhoogd van 100mbps naar 400mpbs, maar de instabiliteit blijft. Nu lees ik ook dat T-mobile een Zyxel T54 levert bij glasvezel, waar ik de T50 heb (incl. extender). Ook bekabeld heb ik last van de packetloss/burst.

Kan iemand me voorzien van tips? Heb werkelijk alle tips van YouTube/Google.nl zo ongeveer ondertussen geprobeerd :( Ook gebeld met T-mobile, maar konden ook niks vinden. Kreeg het advies om mijn abo te verhogen, maar dat heeft helaas ook niet geholpen.

icon

Beste antwoord door TechRacing93 21 September 2022, 12:58

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 3

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @GJ1987

Als je bekabeld een speedtest doet bij speedtest.net schommelt de snelheid dan ook heel erg? 

Je geeft aan dat het probleem speelt sinds de nieuwe PC, Werkte het op de oude pc wel goed? 

Reputatie 3

@TechRacing93: bekabelde speedtest lijkt beter, maar niet perfect. Dit moet ik nog iets uitvoeriger testen (ga ik vanavond doen).

De oude PC was een laptop, welke eigenlijk te licht was voor Warzone. Mijn aanname is dat ik met die laptop veel minder packets nodig had (30 a 40 fps vs 150-200 fps), waardoor ik dit probleem minder merkte. Nu vraag ik veel meer data door de hoge kwaliteits- en performance-instellingen, waardoor aan het licht komt dat mijn verbinding ergens tekort schiet.

Bekabeling aanleggen naar de plek waar ik game, is niet eenvoudig en vergt lichte verbouwingen waar ik niet op zit te wachten. Ik heb op zo'n 8 meter vd Zyxel T50 modem een Zyxel WAP6807 extender staan (zit 1 muur tussen). Vanaf die extender is het zo'n 3 meter naar mijn gaming PC (zit 1 muur tussen)

Reputatie 6
Badge +3

Zou je eens tijdelijk een kabel kunnen leggen naar de PC en het proberen. Om uit te sluiten dat het probleem niet de Wifi zit. 

Reputatie 3

Zou je eens tijdelijk een kabel kunnen leggen naar de PC en het proberen. Om uit te sluiten dat het probleem niet de Wifi zit. 

Ga ik doen. Heb ik gisteravond ook gedaan. Had alsnog packetloss/bursts maar het leek minder. Kan een moment-opname zijn. Ik ga het testen en zal mijn bevindingen van vanavond hier ook plaatsen.

Ga ik doen. Heb ik gisteravond ook gedaan. Had alsnog packetloss/bursts maar het leek minder. Kan een moment-opname zijn. Ik ga het testen en zal mijn bevindingen van vanavond hier ook plaatsen.

Vergeet daarnaast niet om gebruik te maken van de Speedtest.net App deze is verkrijgbaar voor Windows en MacOS.

Een speedtest die uitgevoerd wordt via een browser is vaak minder betrouwbaar, headers, advertenties maar ook instellingen (etc) hebben over het algemeen een negatieve invloed op de snelheid.

Via de Speedtest.net App kan je tevens diverse servers selecteren, let hierbij op om geen gebruik te maken van Hyperfilter, deze is sowieso altijd traag.

Reputatie 3

Ga ik doen. Heb ik gisteravond ook gedaan. Had alsnog packetloss/bursts maar het leek minder. Kan een moment-opname zijn. Ik ga het testen en zal mijn bevindingen van vanavond hier ook plaatsen.

Vergeet daarnaast niet om gebruik te maken van de Speedtest.net App deze is verkrijgbaar voor Windows en MacOS.

Een speedtest die uitgevoerd wordt via een browser is vaak minder betrouwbaar, headers, advertenties maar ook instellingen (etc) hebben over het algemeen een negatieve invloed op de snelheid.

Via de Speedtest.net App kan je tevens diverse servers selecteren, let hierbij op om geen gebruik te maken van Hyperfilter, deze is sowieso altijd traag.

Dank Gerrit. Ga ik doen!

Kan daarnaast iemand deze vraag nog beantwoorden:

Ik lees online dat T-mobile voor glasvezel de Zyxel T54 levert en voor DSL de T50. Ik heb glasvezel en de T50. Kan dit nog voor problemen zorgen?

Reputatie 3

Vanavond hele avond getest en wederom weer enorm last van packetloss/burst, dit keer met bekabeld internet :( Wanneer ik speedtest doe, ziet dat er gewoon goed uit (met de app):

 

Baal daar wel van, want heb het gevoel dat ik alleen maar verder van een oplossing ben gekomen :( De lag lijkt gedurende de avond steeds erger te worden, maar dat kan ik me ook verbeelden. 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @GJ1987,

Hoeveel procent packet loss en latency zie je in Warzone zelf? 

 

Heb je het ook in andere games/applicaties of alleen in Warzone. 

T-Mobile leverde de T50 ook voor glasvezel, voordat de T54 werd uitgebracht. Dat maakt verder niks uit. T50 werkt even goed :). 

 

Reputatie 3

Hi @GJ1987,

Hoeveel procent packet loss en latency zie je in Warzone zelf? 

 

Heb je het ook in andere games/applicaties of alleen in Warzone. 

T-Mobile leverde de T50 ook voor glasvezel, voordat de T54 werd uitgebracht. Dat maakt verder niks uit. T50 werkt even goed :). 

 

Latency is gewoon goed, meestal rond de 15-25 en packetloss in percentage staat in-game standaard op 0%. Meestal als deze begint op te lopen, heeft iedereen in de lobby er last van. 

In-game merk ik het alleen door het packetloss icoontje (3 gele of oranje vierkantjes) en ik merk het natuurlijk door het hevig vastlopen/stotteren/laggen van de game tijdens die momenten.

Warzone is de enige game die ik speel en ook de enige applicatie waarin het probleem zich bevindt. 

Reputatie 6
Badge +3

Latency is gewoon goed, meestal rond de 15-25 en packetloss in percentage staat in-game standaard op 0%. Meestal als deze begint op te lopen, heeft iedereen in de lobby er last van. 

 

Als iedereen in de lobby er last van heeft klinkt naar mijn idee als een probleem met Warzone en niet met je internet verbinding (?). 

Misschien dat @Gerrit078 of @Pieter_B nog goede ideeen hebben voor je. 

Reputatie 3

Latency is gewoon goed, meestal rond de 15-25 en packetloss in percentage staat in-game standaard op 0%. Meestal als deze begint op te lopen, heeft iedereen in de lobby er last van. 

 

Als iedereen in de lobby er last van heeft klinkt naar mijn idee als een probleem met Warzone en niet met je internet verbinding (?). 

Misschien dat @Gerrit078 of @Pieter_B nog goede ideeen hebben voor je. 

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Er zijn 2 plekken in Warzone HUD waar je packetloss kunt zien. Bovenin een soort statusbar, waar staat “packetloss: x%”, en middels icoontjes die verschijnen op het moment dat je packetloss/burst ervaart.

Die 1e staat eigenlijk altijd standaard op 0% (ook als ik packetloss/burst ervaar). Wanneer deze wél oploopt, heeft de hele lobby inclusief mijn party-members er last van.

Dit is dus NIET het probleem waar ik hier over klaag. Bij mij staat dit gewoon op 0%, maar zie ik die 3 vierkantjes op mijn scherm verschijnen en loopt de hele game traag/vast. Ziet er als volgt uit:

 

 

Ik krijg dus voornamelijk 3 en 4 te zien. Bij 4 staat ook letterlijk: contact your network provider :P Dat heb ik dus ook gedaan.

Reputatie 3

Gisteravond voor het eerst (voor zover ik gemerkt heb) lag-vrij kunnen spelen :O 

 

Ik weet niet zeker wat het probleem nu heeft opgelost, tot op heden, maar misschien dat het dit was:

Ik heb een 144Hz monitor, welke nog op 60Hz stond, terwijl ik 150-200 fps vroeg in-game. Ik heb deze op 144Hz gezet en ben daarna gaan gamen. Hele avond geen last gehad. Ik hou het nog even in de gaten, want lijkt net iets te mooi om waar te zijn. Mocht het definitief opgelost zijn, laat ik dat hier weten.

Reputatie 3

Helaas was de vreugde van korte duur en is het probleem weer terug :( Ik heb snelheden van 250-300mbps behaald met mijn PC, op WiFi. 

Dit is wat ik vandaag (en gisteren) behaal:

 

Let wel; ik heb nu een 400mbps abonnement van T-mobile, glasvezel. Ik ga akkoord met een beetje verlies (een kwart, tot een derde), maar van 400mbps naar 50-60mbps is gewoon niet acceptabel.

Het irritante is, dat het omhoog gaat naar 120-170 zodra ik mijn modem opnieuw opstart, waarna het de dag erop gewoon naar terugzakt. Dat slaat toch ook nergens op? Iemand een idee? Ben ondertussen in staat om de hele boel van T-mobile op te zeggen en een andere provider (kabel?) te proberen.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @GJ1987

Gezien het om Wifi gaat kan je eens kijken wat de verbinding is tussen Wifi punt en je PC. 

  • Open command prompt. 
  • voer het volgende commando uit
    • netsh wlan show interfaces

Daarbij kan de snelheid en packetloss op wifi nooit worden gegarandeerd. Om te zien waar het probleem zich voordoet is er een traceroute / mtr nodig naar de warzone servers. Kan helaas geen server lijst vinden online. 

Reputatie 3

Gedaan, maar weet niet precies waar ik naar moet kijken/zoeken:

 

Dit ziet er naar mijn mening prima uit.

Daarnaast begrijp ik dat de snelheid en packetloss niet kan worden gegarandeerd op WiFi. Ik neem ook genoegen met een beetje lag en/of snelheidsverlies. Maar ik heb niks aan een 400mbps abonnement als ik op WiFi nog geen 100mbps behaal. Ik heb geen wired connections en dit is ook praktisch onmogelijk zonder grote aanpassingen te maken. 

Ik heb er ook nog een range extender tussen staan van T-mobile. Daar brand het lampje voor verbindingscheck op groen. Lijkt allemaal goed, op het eerste gezicht.

Reputatie 7

Hi @GJ1987, dankjewel voor de aanvulling! Kun je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan kan ik een kijkje nemen achter de schermen om je hierbij te helpen. Ik wil dit mysterie graag uitpluizen! 😊

Reputatie 7
Badge +4

Hi @GJ1987 , 

@Lisa heeft gevraagd of ik naar je Wifi punt en voornamelijk de snelheid wilden kijken. 

Zoals al eerder in het topic genoemt is de verbinding tussen je Laptop en wifi punt goed (op basis van je screenshot).

Echter is de verbinding tussen het wifi punt en het modem niet zo goed helaas. De “backhaul” zoals we die noemen heeft een signaal waarden van -80 dBm en de snelheid schommelt de hele tijd. 

Zoals je in de screenshot hieronder kan zien, veel slechter dan -80 dBm kan het niet worden. Dat bied dan ook mogelijkheden om het verberen voor je. 

Er zijn een paar dingen die we altijd aanraden om te proberen; 

  • Zet het Wifi Punt echter bij het modem. Beste plek is waar je nog goed signaal hebt van het modem en tussen de plek waar Wifi wilt hebben
  • Draai het Wifi punt een beetje, kan zijn dat de antennes dan net even het signaal beter oppakken. 
  • Sluit het Wifi punt indien mogelijk aan met een kabel. 

 

Voor het verbeteren van Wifi signaal is nooit een hap klaar antwoord, het verschilt per omgeving. Je zult het dus een beetje moeten uitproberen. Als je wilt kunnen we altijd even kijken of de signaal waardes beter zijn geworden nadat je het Wifi punt hebt verplaatst. 

 

 

Reputatie 3

Hey Sven,

 

Ben superblij met je antwoord! Ik dacht ondertussen echt dat ik mn verstand aan het verliezen was, maar er is dus echt wel iets niet in de haak. Gek genoeg zegt het WiFi-punt dat het ontvangende signaal gewoon goed is (groen lampje, in het boekje staat dit schijnbaar voor → goed signaal).

Overigens heeft het WiFi-punt geen fysieke antenne. Zou dit nog uitmaken, wat voor WiFi-punt ik heb? (nu de standaard door T-mobile geleverde Zyxel WAP6807).

Ik heb het WiFi-punt nu verplaatst (dichter bij de modem). Ik heb meerdere mogelijkheden, waarvan dit één van de beste is, qua stroompunt. Kunnen jullie opnieuw checken of het verbetert vanaf moment van schrijven? Bvd!!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @GJ1987

Dat heeft al iets geholpen, het is nu -72dBm nog steeds niet geweldig maar wel, beter. 

Een klein beetje verplaatsen of draaien kan al helpen. Controller ook met het commando dat door @TechRacing93 is gegeven of de verbinding met de laptop nog goed is. Anders verschuiven we het probleem alleen maar ;). 

Overigens heeft het WiFi-punt geen fysieke antenne. Zou dit nog uitmaken, wat voor WiFi-punt ik heb? (nu de standaard door T-mobile geleverde Zyxel WAP6807).
 

Het maakt niet uit dat de WAP geen fysieke antennes heeft. 

Reputatie 3

Wifipunt staat nu hemelsbreed ongeveer 5 meter bij me vandaan, 2 muren ertussen. Het wifipunt is nu bedraad aangesloten op de modem (edit). Had er meer van verwacht :P

Reputatie 7
Badge +4

Wifipunt staat nu hemelsbreed ongeveer 5 meter bij me vandaan, 2 muren ertussen. Het wifipunt is nu bedraad aangesloten op de laptop. Had er meer van verwacht :P

Met de signaal waarde bedoel ik de verbinding tussen het modem en het wifi punt. Die is draadloos. Aan de verbinding tussen de laptop en wifi punt kunnen we niks doen gezien al bedraad is, beter wordt dat niet ;) 

Reputatie 3

Wifipunt staat nu hemelsbreed ongeveer 5 meter bij me vandaan, 2 muren ertussen. Het wifipunt is nu bedraad aangesloten op de laptop. Had er meer van verwacht :P

Met de signaal waarde bedoel ik de verbinding tussen het modem en het wifi punt. Die is draadloos. Aan de verbinding tussen de laptop en wifi punt kunnen we niks doen gezien al bedraad is, beter wordt dat niet ;) 

Ooh, ik heb een LAN kabel gelegd tussen de modem en het wifipunt.. vanaf het wifipunt is het draadloos naar mijn PC.

Reputatie 7
Badge +4

Ooh, ik heb een LAN kabel gelegd tussen de modem en het wifipunt.. vanaf het wifipunt is het draadloos naar mijn PC.

Ahh okee; Dus de topology is nu Modem -kabel- Wifi punt -wireless- PC

Dan heb ik je misschien verkeerd begrepen, ik dacht het probleem was met de snelheid als je verbonden was met het wifi punt draadloos aangesloten op het modem. 

That aside; Nu de verbinding tussen het Wifi punt en de modem het beste is, Hoe is de snelheid nu? 

Als je de commando gebruikt die eerder is gegeven, wat laat je pc dan zien. 

 

Reputatie 3

Dit is huidig, terwijl ik Call of Duty speel. Het probleem was er ook toen ik het wifipunt nog draadloos had, maar is er dus nog steeds, nu het wifipunt bedraad is.. ik zou haast willen zeggen dat het nu erger is, maar dat kan ook gevoelsmatig zijn

Reageer