Beantwoord

Printer kan niet op wifi netwerk komen

  • 30 December 2022
  • 23 reacties
  • 1039 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 12 reacties

Ik krijg mijn HP LaserJet 100 MFP printer niet op het netwerk. Air printen is mogelijk, dat weet ik van mijn tijd bij Ziggo.

Van alles geprobeerd. Ik heb in het Zyxel modem de Security Mode veranderd naar WPA2-PSK, maar dit lost het probleem niet op. 

Uren, nee dagen gespendeerd om dit op te lossen. HP geeft geen raad. Is het een netwerk probleem? Weet iemand wat er fout gaat?  

icon

Beste antwoord door Cris-de-beste2024 30 December 2022, 20:45

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Hkees  Bij mij ging het simpel met de WPS knop op het modem en de printer.
Ik heb het type op YouTube opgezocht en daar de filmpjes met instructies gevonden.

Staat hier soms een topic met de oplossing?

Bron: WPSknop.nl

Printer met wifi aansluiten met WPS knop

Als je wifi printer beschikt over WPS, en je wifi router / access point ook, dan is het mogelijk de printer via WPS aan te sluiten op het netwerk. Het kan zijn dat je printer een speciale WPS knop heeft, zeker als de printer geen display heeft. Anders kan de WPS optie in het menu zitten, en kun je WPS aanzetten met het printermenu. Raadpleeg voor de zekerheid de handleiding van je printer. Als je op de printer WPS aan hebt gezet, moet je ook op de router WPS aanzetten met een knop (of soms via een web interface). De apparaten zullen elkaar ‘zien’ en verbinding maken.

bron 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Hkees, goed dat je hier een topic voor aanmaakt! Hopelijk is het inmiddels gelukt met de goeie tip van Cristien? 😃

Anders zou je nog kunnen proberen om je Wifi netwerk in tweeën te splitsen, namelijk eentje voor de 2.4 ghz frequentie en eentje voor de 5ghz frequentie. Dit kan je doen door op het modem in te loggen via https://192.168.1.1/ en vervolgens ‘bandsteering’ uit te zetten onder het kopje ‘Wifi settings.’

Hoe dan ook kan je er snel helemaal op los printen!

Bij Verbindingsstatus > Wifi-Instellingen zie ik een 2.4G wifinaam en wachtwoord, en eentje voor 5G . Beiden staan aan. Onder Draadloos en WPS staat configuratie ingesteld op 2.4GHz. Een nieuw apparaat toevoegen staat ingesteld op Methode 1 PBC.

Als is printer aanzet en wifiknop 5 secobden ingedrukt hou, dan op WPS-knop van modem druk, begint printer te zoeken, maar vindt niks (dwz wireless knop blijft blauw knipperen). 

Waarom kan technologie toch niet gebruiksvriendelijker gemaakt worden?😫
 

Reputatie 7
Badge +14

Het idee is om de 5Ghz wifi eerst uit te zetten en dan pas de printer verbinden.

Je kunt ook nog even experimenteren met de beveiliging. Niet elke printer ondersteund alles.

 

Koppelen via WPS methode 2 PIN gaat ook niet. 
 

Onder > Draadloos staat de Mac-restrictiemodus stast op Uitschakelen. 

Ik heb de 5Ghz uitgezet onder Wifiinstellingen, onder Beveiliging ook Mac filter Afwijzen, maar lukt ook niet. Printer wifi-livhtje blijft knipperen, maakt geen verbinding.

Als er zoveel standen zijn, kunt u aub alle correcte settings bevestigen? Ik werk op Mac OS 13, printer is HP LaserJet 100. 

> Beveiliging - Moeten Mac-adresfilter en Mac-restrictiemodus aan of uit staan?

Volgens vorig T-Mobile advies zou beveiligingsniveau op WPA2-PSK moeten staan. Dus dit had ik al gewijzigd. 

Kan er iemand langs komen om printer op netwerk te brengen? 
 

Reputatie 7
Badge +8

@Hkees Pfoe, ik heb het ook opgezocht hoe het precies zit met jouw type printer. Maar eerlijk gezegd kom ik er ook niet helemaal uit als bovenstaande niet werkt. In de meeste gevallen zou het wel moeten lukken met de WPS knop of wanneer je de 2.4 GHz en 5 Ghz van elkaar splitst. Hopelijk heeft @eric nog een idee en kan hij jou verder helpen met de correcte settings! 😊

Reputatie 7
Badge +14

Ik ben door mijn tips heen.

Reputatie 7
Badge +14

 @Hkees kijk even of je al de eerdere gegevens uit de printer kan verwijderen. Zie gebruiksaanwijzingen van je printer.

Toen ik van Ziggo kwam werkten dat bij mij ook.

Dan opnieuw installeren. Het is een optie. Hopelijk lukt dat dan wel

Reputatie 2

Bij mijn HP Envy speelde hetzelfde probleem. Wat ik ook probeerde niets werkte totdat:

HP eist dat je een account aanmaakt tijdens het installeren van de software die je van de site plukt voor jou printer. En eenmaal gedaan werkte het snel en probleemloos.

Bij een ander waar ik geroepen werd om de printer te installeren, ook HP, hetzelfde probleem. Account gemaakt bij HP en het werkte direct.

Als je dat al hebt gedaan en het werkt nog niet. Dan houdt het op en blijft alleen HP over voor advies.

Bij mijn HP Envy speelde hetzelfde probleem. Wat ik ook probeerde niets werkte totdat:

HP eist dat je een account aanmaakt tijdens het installeren van de software die je van de site plukt voor jou printer. En eenmaal gedaan werkte het snel en probleemloos.

Bij een ander waar ik geroepen werd om de printer te installeren, ook HP, hetzelfde probleem. Account gemaakt bij HP en het werkte direct.

Als je dat al hebt gedaan en het werkt nog niet. Dan houdt het op en blijft alleen HP over voor advies.

Halen we geen twee dingen door elkaar? Printer software installeren is geen probleem. Ik heb een HP account en kan de driver zo installeren. Opnieuw geprobeerd. Je krijgt bij Prepare Printer for Setup de promo:

  • For wireless printer setup, remove any Ethernet or USB cables that might be connected to your printer. En even later:
  • Connect device to the wireless network (of: Continue with USB connection.

Daar stop het dus: ‘Network Connection Failed’ lees ik op printer. Printer wil niet op wifi, wifi-lampje knippert blauw ipv constant AAN. Dus ik installer driver via USB, en kan nog steeds niet wifi printen. Probleem is de printer op wifi installeren. 

@Hkees Pfoe, ik heb het ook opgezocht hoe het precies zit met jouw type printer. Maar eerlijk gezegd kom ik er ook niet helemaal uit als bovenstaande niet werkt. In de meeste gevallen zou het wel moeten lukken met de WPS knop of wanneer je de 2.4 GHz en 5 Ghz van elkaar splitst. Hopelijk heeft @eric nog een idee en kan hij jou verder helpen met de correcte settings! 😊

2.4G en 5G gesplitst toch? Klopt dit?

Ik ben door mijn tips heen.

Hoi Eric, hier gaat het dus mis: modem kan niet op wifi komen. Wachtwoord is correct want ik gebruik het voor computer en dat werkt. Nog tips? Kan het toch instellingen van modem zijn? Kan er iemand van T-Mobile of Guidion langs komen? 

Reputatie 7
Badge +14

Ja, duidelijk plaatje. Maar zoals je al aangeeft de wifi zelf doet het wel en t-mobile is verder niet verantwoordelijk voor alle randapparatuur die je wilt aansluiten. Er kan dus niet iemand hiervoor langskomen.

Als deze printer niet wil koppelen, dan zou je HP support moeten vragen.  Geef aan dat je computer wel op de wifi kan registreren. Alternatief is een kabel aansluiten tussen printer en computer. 

Ja, duidelijk plaatje. Maar zoals je al aangeeft de wifi zelf doet het wel en t-mobile is verder niet verantwoordelijk voor alle randapparatuur die je wilt aansluiten. Er kan dus niet iemand hiervoor langskomen.

Als deze printer niet wil koppelen, dan zou je HP support moeten vragen.  Geef aan dat je computer wel op de wifi kan registreren. Alternatief is een kabel aansluiten tussen printer en computer. 

Hoi Eric, zou je aub willen kijken of deze settings onder Draadloos allemaal kloppen? 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Hkees , 

  1. Je zou nog eens kunnen proberen om EASY MESH uit te zetten als je geen extra Zyxel wifi punt hebt gehuurd.
  2. Bovenaan “draadloos” staat houd dezelfde setting voor 2.4 en 5G “greyed out” maar wel met het vinkje AAN. Kun je dat vinkje ook uit krijgen, en zeker weten dat je alleen 2.4 Ghz gebruikt? Maar waarschijnlijk heb je op de hoofdpagina al dit gedaan?
    1. Je kan nog wat spelen met de settings onder “ANDERE”.

       

Reputatie 7
Badge +14

Mooi rapport… dat zegt dat het paswoord wat de printer naar het netwerk stuurt niet overeenkomt.

Maar ja, dat had jij toch allang gedubbelchecked.

Met WPA-PSK kan het draadloze apparaat worden gekoppeld aan toegangspunten met TKIP of AES als codering. Met WPA2-PSK kan het draadloze apparaat worden gekoppeld aan toegangspunten met AES als codering. Kun jij in de printer de encripty veranderen in alleen AES?

Sorry, terug van weggeweest. Heb tot nog toe met kabel geprint, maar is vervelend want de printer staat aan de andere kant van de kamer. Ik blijf dus proberen wireless te printen. Ben er net weer 60 minuten mee bezig geweest, van alles geprobeerd. Bij Authentication ook encripty verandert in AES, maar nog zonder succes. Ik krijg dit rapport: Cannot connect to your wireless router. 

Kun je misschien nog eens kijken of al deze instellingen kloppen? 

 

  

Het blauwe wireless lampje op de HP LaserJet 100 blijft knipperen, ten teken dat er geen netwerkverbinding aanwezig is. 

 

HP adviseert printer eerst met ethernet-kabel op LAN poort van modem aan te sluiten. Heb ik gedaan.  

“If you have a valid IP address for the printer try and access the embedded web server.
Type the IP address into internet explorer address bar. (LUKT)

If it loads the printer's network page then the printer is on the network. (LUKT, zie screen shots)
 
Now we can setup the wireless connection. (OK)
Click on the Networking Tab, on the left select wireless, fill out the information. Apply the settings, once you get a reply back then disconnect the ethernet cable from the printer.
Should get a solid blue light on the printer.” (HELAAS, WERKT NIET)

 

Het is dus niet mogelijk een wifi printer te installeren omdat de printer niet met het modem praat.  Zou het aan de instellingen van het T-Mobile modem liggen? 

Reputatie 7
Badge +14

Als bijvoorbeeld een smartphone wel met de wifi van het t-mobile modem communiceerd, dan ligt het niet aan het modem maar aan de printer. Misschien een beperkte ondersteuning van authenticatie protocollen of alleen 2.4 ghz? Je zou kunnen proberen om met instellingen in het modem te spelen zodat je de wifi downgrade tot het niveau van de printer. 

Reageer