Beantwoord

Privacywaarschuwing op tablet

  • 30 December 2021
  • 18 reacties
  • 1710 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Mijn Tablet geeft mij opeens een pricacy waarschuwing voor de internet verbinding. Ik heb niks aan de router veranderd of aan de instellingen. De waarschuwing is als volgt:

“Privacywaarschuwing

Dit netwerk blokkeert versleuteld DNS-verkeer.

De namen van websites en andere servers waar je apparaat toegang tot heeft op dit netwerk worden mogelijk bewaakt en opgenomen door andere apparaten op dit netwerk.”

Mijn tablet heeft de nieuwste ios software. De router is zyxel t-50. Heb deze ook vandaag nog van de stroom gehaald en weer gestart in de hoop dat de instellingen zich automatisch zouden aanpassen (ofzoiets)

ik gebruik inderdaad nog andere apparaten op dit netwerk en zou niet willen dat ze van elkaar de gegevens kunnen zien of opnemen. Bedankt voor de hulp!

icon

Beste antwoord door CLDO 30 December 2021, 17:11

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@CLDO 

Privacy warning: This network is blocking encrypted DNS traffic

Kijk eens of je met het advies vanuit Apple verder kunt komen, want ik zie dat vooral Apple producten er blijkbaar last van hebben.

Reputatie 2

@CLDO

Privacy warning: This network is blocking encrypted DNS traffic

Kijk eens of je met het advies vanuit Apple verder kunt komen, want ik zie dat vooral Apple producten er blijkbaar last van hebben.

Bedankt voor het antwoord. Ik zou dit graag proberen, maar kom niet op de pagina van mijn router. Als ik het IP adres van de router in mijn internetbrowser ingeef gebeurt helemaal niks. Het is wellicht een stomme vraag maar hoe kom ik precies op die pagina? Moet ik nog iets voor of achter het ip adres typen zodat het gaat? (en ja ik heb wel op enter gedrukt na het intoetsen :laughing: )

Reputatie 7
Badge +3

@CLDO 

Default adres waarop de GUI van je router is te bereiken is http://192.168.1.1.

Probeer je via je iPad met die DNS melding in te loggen, of doe je het op een PC via Wifi of hard wired?

Mocht het nog niet lukken, zou ik i.i.g. even een factory rest doen van je router om mee te beginnen.

Reputatie 2

@CLDO

Default adres waarop de GUI van je router is te bereiken is http://192.168.1.1.

Probeer je via je iPad met die DNS melding in te loggen, of doe je het op een PC via Wifi of hard wired?

Mocht het nog niet lukken, zou ik i.i.g. even een factory rest doen van je router om mee te beginnen.

de browser geeft aan te laden en blijft zo. Ik heb nu zo’n 5 minuten gewacht en er gebeurt niks. Ik probeer dit via een windows 10 laptop met ingeschakelde vpn via wifi. ik heb geen kabel waarmee ik direct de laptop met de router kan verbinden. Dus als dat nodig is moet ik er eerst eentje bestellen of van iemand lenen. 

effe voor de zekerheid: voor een factory reset het reset knopje op de achterkant van de router gebruiken, toch? Dit moet ik dan later vandaag proberen

Reputatie 2

nou dat was ingewikkelder als het had moeten zijn:

heb de router gereset met de reset knop op de achterkant. daardoor startte deze opnieuw op, maar voor de rest geen verandering. Dus heb ik tegen beter weten in de VPN uitgezet en toen kon ik op de pagina van de router komen (dus de vpn hield me tegen). Zover ik de instellingen kon vinden was al alles zo ingesteld als op de site die Pieter heeft voorgesteld, dus hier niks veranderd. 

onderaan op die site staat nog een link naar een pagina over prive wifi adressen met de nieuwere IOS versies. Een info punt is dat het ios apparaat automatisch deze dient te genereren. 

Dus heb ik op mijn ios apparaat eens op vergeet dit netwerk geklikt en opnieuw verbonden, en ziedaar de privacymelding is weg. dit bewijst dan toch dat alle simpele stappen nooit overgeslagen moeten worden. Ik had de tablet inderdaad een paar dagen terug bij iemand anders met de wifi verbonden en met thuiskomen via de automatische verbinding weer met mijn thuisnetwerk laten verbinden. het kan zijn dat dit deze melding heeft verwoorzaakt.

dus toch geen veiligheidsprobleem maar een apple apparaat wat apple dingen doet :sweat_smile:

wat een hoop gedoe zeg

conclusie: “vegeet dit netwerk”-knopje is goud waard 

@Pieter_B hartstikke bedankt!

Reputatie 1

Bedankt @CLDO , ik heb nu ook mijn veiligheidsmelding op deze manier opgelost. Vergeet netwerk en dan weer opnieuw verbinding maken met de wifi.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @CLDO en @Evilan, heel mooi dat jullie het opgelost hebben! Super dat @Pieter_B weer zo goed heeft kunnen helpen. Thanks voor jullie updates en indien jullie ooit nog hulp kunnen gebruiken, dan staat de Community altijd voor jullie klaar.

Indien we elkaar niet meer spreken voor morgen: een prachtige, gezonde jaarwisseling toegewenst! 🎉💐

Reputatie 4

Maar na het vergeten van het netwerk en opnieuw verbinden komt deze waarschuwing na verloop van tijd gewoon weer terug.

 

Ik heb dit probleem ook op mijn iPhone.  Hoe kan ik dit oplossen ik heb het modem al een keer opnieuw opgestart en op mijn telefoon heb ik het WiFi netwerk laten vergeten en daarna opnieuw verbinding gemaakt maar de melding komt helaas weer terug. Wat is dit voor melding wat betekent het en kunnen jullie mij alsjeblieft helpen want ik wil wel graag een veilig netwerk hebben, 

Oh ja mijn iPhone is ook up to date dus daar ligt het ook niet aan.  Verder heb ik heel weinig verstand van technische dingen digitaal. Ik ben een leek als ik sommige berichten lees lijken sommige alles te weten 

Reputatie 7
Badge +3

@Welkom.zonnetje 

Je kunt er gerust op zijn dat je geen gevaar loopt vanuit je privé LAN, het is gewoon een melding die te maken heeft met het HTTP zijn van je verbinding en niet HTTPS. Tenzij je ‘snooping malware’ in je privé netwerk hebt, zoals een virus op je PC zou kunnen zijn. Maar iedereen heeft een up to dat virus pakket en dan zal het niet zo’n vaart lopen.

De tegenwoordige browser developers zijn er zich van bewust dat veilig internetten een MUST is geworden, dus hebben ze de software zo gemaakt om de gebruiker te waarschuwen. Alleen ziet de browser dus niet het verschil tussen een interne of externe verbinding, hij gooit gewoon die melding eruit. Veel browser beginnen ook te forceren naar HTTPS trouwens.

Veel routers maken gebruik van z.g.n. self signed certificates, wat dus eigenlijk betekent dat de database van een certificate authority zo’n certificate dus niet herkent en als onveilig aanmerkt. Zo’n certificaat heb je nodig om ‘veilig’ met HTTPS te kunnen werken.

Bij somige routers heb je de mogelijkheid, bijv. pfsense, om een self signed certificate aan te maken. Waarna je deze kan toevoegen aan de certificate listing in je browser, waarbij ook de melding verdwijnt en .. je ook vanuit je privé LAN met HTTPS een connectie opzet.

Dit is in de meeste gevallen niet mogelijk bij het overgrote deel ‘huis tuin en keuken’ routers, maar zoals ik al zei is dat ook in de meeste gevallen geen enkel probleem. Het is alleen voor de onwetende internetter vaak een schrikmoment, omdat je is geleerd dat alles veilig moet zijn.

Deze melding is dus meer bedoeld om de onwetende internetter op het gevaar te wijzen dat hij een HTTP site bezoekt, terwijl de browser eigenlijk alleen HTTPS site toe wil laten uit security overwegingen.

 

Reputatie 1

Er is een nieuwsbericht hierover verschenen, T-Mobile en Apple.

https://www.onemorething.nl/2022/01/t-mobile-wijst-apple-iphone/

Hier geeft Apple enige tips (om je router/WiFi correct in te stellen):

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

(iCloud Private Relay wordt daar overigens niet bij genoemd)

Hoi Allemaal,

Ik snap veel termen niet eigenlijk het meeste niet. Maar bedankt voor jullie hulp. Dat waardeer ik! Nu heb ik nog een vraagje ik wil graag een keer op mijn router inloggen alleen dan krijg ik deze melding: 

 

‘Deze verbinding is niet privé. 
 

mogelijk doet deze website zich voor als 193.169.1.1 om je persoonlijke of financiële gegevens te stelen. Ga terug naar de vorige pagina. ‘
 

terwijl ik deze website heb ingevoerd: https://192.168.1.1/login

Dat is dus gewoon met https. Kan ik deze melding negeren en gewoon verder gaan op de website? 
En klopt het dat ik zo op mijn router kan kijken?

 

Vriendelijke groet,

 

Naomi de digibeet 
 

Reputatie 7

Hallo @Welkom.zonnetje 

Dat klopt helemaal. Je komt zo in het modem. De waarschuwing kan je negeren. 

Wederom bedankt voor de hulp. Ik had nog een vraagje (sorry)

Apple adviseert om een reservekopie te maken voor de router, 

voor het geval ik deze moet herstellen. Is dat echt nodig?

Waarom moet dat?

Reputatie 7

Hi @Welkom.zonnetje, goede vraag van je! Weet dat je zoveel vragen mag stellen als dat je wilt, daar zijn we voor. Ik ben even gaan zoeken en ik kwam wel onderstaand topic tegen:

Ik vermoed dan ook dat wij dit niet ondersteunen en het lijkt mij dat dit dan ook niet per se hoeft. Weet jij voor nu voldoende? 😊

De vraagsteller schreef “reservekopie te maken voor de router”. Dat is (voor mij) verwarrend door het voorzetsel “voor”. Lisa heeft dat blijkbaar vervangen door “via”, maar vanwege “voor het geval ik deze moet herstellen” denk ik dat het “van” moest zijn? (Een backup van de router instellingen)

Dit dan?

(bereikbaar via de web interface van de router; in het hamburger menu de optie “Onderhoud” en dan “Back-up/herstellen”)