Problemen met 'dips' in de snelheid in de avond met powerline module



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

35 reacties

Net nadat ik gister poste over de wifi begon de bedrade verbinding ook wat moeilijk te doen. Het is inderdaad op het moment dat het netwerk het meeste onder druk staat, beide pc's online en aan het streamen/online gamen. Maar dat is in het verleden nooit een probleem geweest. Dit doen we al sinds we hier wonen en dat is bijna 4 jaar. Het probleem met de dips in snelheid is pas sinds een paar maanden. 

Ik heb meerdere keren geprobeerd een snelheids test te doen alleen laad de pagina niet op tijd. Tegen de tijd dat ik de test kan uitvoeren is het weer normaal en krijg ik bedraad 900mb/s ±

Reputatie 7

Hi @BonnyB, check - helemaal helder! Fijn dat je dit zo duidelijk kon toelichten. Ter dubbelcheck: heb je zowel www.speedtest.net/apps als https://fast.com/ geprobeerd? Mogelijk dat één van de twee het vanavond toch op tijd doet, zodat wij deze resultaten inzichtelijk hebben.

Zou je daarnaast een factory reset van het modem zou kunnen uitvoeren? In dit topic lees je hoe je dit kunt doen:

Ik hoor graag van je of dit heeft gewerkt, want ik wil dit echt voor je fixen! 🤞

Beide geprobeerd, geen geluk! Ik zal de factory reset proberen, maar heb er wel mijn twijfels bij, aangezien dit het 2e modem is.

Reset is uitgevoerd!

Reputatie 7

Hi @BonnyB, thanks weer voor jouw turbo reacties en voor de moeite! Aan jouw eigen snelheid ligt het in ieder geval niet (😜). Zou je vooral vanavond kunnen kijken of de reset tot een verbetering heeft geleid? Mocht dat namelijk niet het geval zijn, dan gaan we hier morgenochtend weer verder mee aan de slag en trek ik één van mijn collega's van de technische dienst aan zijn of haar mouw. 

Ook bedankt voor de snelle reacties! Ik ga er een oogje op houden vanavond! 

Hoi! Ik heb het nu iets meer dan een week in de gaten gehouden maar het probleem blijft voorkomen. Bekabeld wel minder dan met WiFi, maar de effecten zijn wel duidelijk. Wat me wel opvalt is dat de problemen 's avonds er ook zijn als ons netwerk niet druk is.

 

Momenteel ben ik alleen thuis, staan er geen streamings diensten of games aan maar merkte ik wel op dat de lampjes op mijn wifi speakers aangaven dat ze connectie aan het zoeken waren. Ik probeerde toen direct een speedtest te doen maar kwam niet  door 'beste server zoeken heen' tot iets later toen het weer goed was. Kan het iets met de capaciteit in de wijk te maken hebben?

Reputatie 7
Badge +8

Hi @BonnyB Ik heb ook opnieuw in jouw verbinding gekeken, maar alles ziet er top in orde uit ook het binnenkomende signaal vanuit de centrale. Er zijn geen opvallendheden in de verbinding te zien ook. Met wifi kan het van alles zijn. Ook al wordt er in de avonduren weinig gebruik gemaakt van streamingsdiensten of het gamen, dan kan bijvoorbeeld netwerken van buren ook zorgen dat de verbinding van jou wordt verstoord. Dat de wifi speakers aangeven dat ze een connectie blijven zoeken, lijkt het erop dat de verbinding met het modem/powerline zelf is verbroken dan, maar gek genoeg zie ik in de uptime van het modem niet dat er sprake is van een wegvallende verbinding. Merk je ook aan de lampjes op het modem of de powerline zelf dat het anders is dan overdag? Het kan zijn dat jouw powerlines de wifi bijvoorbeeld niet goed doorgeven. Had je ook al geprobeerd om deze opnieuw te koppelen aan het modem of te resetten? 

De powerline modules zijn inmiddels al lang en breed de deur uit. Het enige wat momenteel de verbinding regelt is het modem, en een switch voor de bedrading. 

Hebben jullie iets waar je niet de verbinding, maar de snelheid kan monitoren?

Reputatie 7
Badge +5

Hebben jullie iets waar je niet de verbinding, maar de snelheid kan monitoren?

De speedtest CLI

windows cmd uitvoeren. 1x maal uitvoeren produceert een licentie vraag die je met ja of yes moet beantwoorden.

speedtest -h geeft een lijst met beschikbare commandos
speedtest -L geeft een lijst beschikbare testservers

---------

Zelf had ik een batchbestand gemaakt speedtest.bat dat elk kwartier d.m.v. taakplanner aangeroepen werd en de gegevens in een bestand schreef incl. datum en tijd

voorbeeld:

time /T >> speedtest.log
date /T >> speedtest.log
speedtest.exe -f json -s 13883 >> speedtest.log

regel 1 schrijft tijd naar speedtest.log bestand (de » geeft aan dat het bestand aangevuld moet worden)
regel 2 schrijft de datum
regel 3 vult het bestand in (-format) json data met een test van server 13883 (TriNed St.Oedenrode)

de -f weglaten of zonder json creëert een eenvoudiger tekstbestand om in notepad uit te lezen

Taakplanner voerde dit elk kwartier uit maar aangezien mijn verbinding inmiddels geen klachten geeft is dit stukje netwerk verkeer bij mij weer stopgezet.

Er zullen wel windows programma zijn die iets dergelijks uitvoeren maar het sterkste punt was dat dit gedraaid werd met minimale ballast door een grafische omgeving.