Beantwoord

Problemen met Zyxel WAP6807 en MPro Mesh-app

  • 28 October 2021
  • 11 reacties
  • 1187 Bekeken

Hallo, ik heb een T50-modem van Zyxel en inmiddels ook 3 Wifi-punten. En een 100mbit-abo. Helaas zit de glasvezelaansluiting en het modem in de meterkast op de gang, geen ideale locatie, maar bekabeld aansluiten is geen optie. Op zich hebben we een prima wifi-bereik in de woonkamer, maar Google Stadia werkt daar via wifi niet zonder haperingen (niet stabel en snel genoeg voor 4K-gaming). Daarom heb ik een Wifi-punt naast de tv gezet en deze bekabeld aangesloten op mijn chromecast met Google TV. Dat gaat nu goed.

Op de 1e verdieping heb ik een wifi-punt op de slaapkamer en op zolder nog ééntje. Soms doen ze het goed en soms niet. Er lijkt weinig logica in te zitten, want het lampje is soms groen en soms rood of oranje. De app vanuit Zyxel is al helemaal waardeloos, want deze geeft constant onvolledige of foute informatie, kan geen wifi-punten vinden en zegt vaak dat de mesh down is. Terwijl dat niet zo is. Ik heb daarover contact gehad met de webcare van T-Mobile en die zeggen dat Zyxel de updates maakt en levert. Zyxel zegt dat T-Mobile de updates zelf moet doorvoeren op het modem en de wifi-punten. 

Dit was mijn vraag aan Zyxel:

De app geeft steeds andere statussen weer van de 3 wifi-versterkers. De fysieke lampjes op het apparaat geven aan dat het allemaal goed werkt (groen), maar de app ziet de ene keer een versterker wel en dan weer niet. Soms gaat het dagenlang goed en dan is het lampje ineens rood terwijl er niks is veranderd in de setup. 

De verbinding werkt meestal wel goed, maar apparaten lijken niet altijd de dichtstbijzijnde versterker te (kunnen) benaderen. T-Mobile zegt dat er een update komt vanuit Zyxel... En dat ze er niks aan kunnen doen. 

Dit zegt T-Mobile Webcare: 

De vraag is langs meerdere collega's gegaan, vandaar dat het iets langer duurde voordat ik deze reactie naar jou kon doorzetten. Een collega heeft aangegeven dat dit een app is vanuit Zyxel en niet vanuit T-Mobile. Als er een update voor is, dan komt dat dan ook vanuit Zyxel zelf. Hij gaf wel aan nog niks gehoord te hebben over een update de komende tijd, maar dat er nog wel steeds aan de app wordt gewerkt. Ik hoop dat jij zo wel iets meer duidelijkheid hebt gekregen. Hele fijne dag vandaag verder!

Dit is reactie van Zyxel: 

Na controle, zijn dezelfde probleem niet gemeld bij  ons door TMNL. Voor SP support, is het niet toegestaan om fw (of tool) te wijzigen zonder toestemming van ISP. Dus gelieve deze gebruiker te informeren om contact op te nemen met TMNL customer support. Als TMNL dit aan ons voorlegt, zullen wij dit met hen bespreken. 

Van het kastje naar de muur heet dat toch? 

Kortom: het grootste probleem zit hem dus in de MPro Mesh-app die niet functioneert. En ik las al meerdere berichten op het forum over mensen die het idee hebben dat de WAP6807 niet slim werkt en niet altijd verbinding maakt het dichtstbijzijnde apparaat (soms maakt de laptop op zolder een zwakke, trage verbinding met het modem beneden terwijl er op 2 meter een wifi-punt staat).

Klopt het dat er toch firmware-updates zijn, maar dat die niet verspreid worden over alle gebruikers? 

Ik heb nu firmware V.5.50 (ABPY.1)b16-202 10525 voor de VMG8825-T50

En voor de wifi-punten V.1.00(ABTB.2)b19W_2 0210830

 

 

icon

Beste antwoord door Boris 1 November 2021, 10:50

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Niemand?

Reputatie 7

Hi @Sullie25-GTA ,

Dank je wel voor je bericht en welkom op de Community van T-Mobile! Ik ga graag met je meedenken naar een oplossing. Zoals je het probleem beschrijft valt soms de verbinding weg tussen de eerste en tweede wifi versterker. Is er wellicht een verstoring in de thuisomgeving? Denk daarbij aan factoren als een betonnen vloer, een badkamer of stalen bielzen die het signaal kunnen verstoren? Mocht dat niet het geval zijn, wil ik ook zeker met je nagaan of de installatie volledig goed in elkaar zit, namelijk volgens de stappen die omschreven staan in dit topic: 

Een eventuele ruil van de wifi versterkers kan natuurlijk altijd, maar graag ik met je na of deze stappen resultaat geven. Ik hoor het graag! 

Hoi Boris, hier is geen sprake van. De ruimtes zijn allemaal met elkaar verbonden zonder dat er betonnen muren tussen zitten. De Wifi-punten functioneren dus ook wel, maar niet stabiel. Ook de app werkt totaal niet goed en geeft foutieve informatie. 

 

Vooral met een dataslurpende apps zoals Stadia in 4K heb ik allerlei problemen. De verbinding is bijvoorbeeld bij het gebruik van Stadia op een tablet via wifi niet stabiel en heeft veel lags in beeld en geluid... 

 

Eerder had ik daar met KPN geen problemen mee... Maar ben vanwege de hoge kosten overgestapt naar T-Mobile. Ook vanwege de Wifi-punten die beter samenwerken met het modem T-50. Maar ik heb nu 3 Wifi-punten en nog steeds vaak problemen.

Reputatie 7

Hoi @Sullie25-GTA ,

Goed dat je het aankaart en excuus dat een antwoord later heeft doen wachten dan nodig! Ik ga graag de wifi versterkers voor je omruilen. Wil je mij een privébericht sturen met je postcode. huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan gaan we ervoor zorgen dat deze nieuwe jongens naar jou toe komen. Ik heb goede hoop dat dit het probleem zal doen verdwijnen. Ik zie je berichtje graag tegemoet! 

Hoi Boris,

 

Denk je dat dit het probleem met de niet functionerende app kan oplossen? Zit er een nieuwe versie firmware op de WAP die je wilt toesturen? Verder werken ze namelijk prima.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Sullie25-GTA, goed dat je het checkt, ik draai het eventjes om: mijn vermoeden gaat uit naar niet goedwerkende wifipunten en die beïnvloeden de werking van de MPro-app. Je gaf eerder aan dat de wifipunten soms niet herkend worden en er soms niet mee verbonden kan worden omdat ze buiten bereik zijn; dit probleem is herkenbaar en lijkt te komen door de specifieke isseus die sommige wifipunten met zich meebrengen. 

Wellicht een overbodige vraag, maar heb je al eens beide wifipunten volledig gereset (factory reset)? Dit draagt vaak bij een beter werking van de extenders.

Hoi Jason, ja, terug naar fabrieksinstellingen heb ik geprobeerd… Maar als je het probleem vaker hebt gezien en omruilen van de versterkers is de oplossing dan probeer ik dat natuurlijk. Ik heb ze nog niet lang in huis, dus het is geen ouder model oid. 

Reputatie 7
Badge +16

Het is meer dat ik naar het uitgebreid lezen van jouw ervaring met de wifipunten vermoed dat er een probleem bij de apparatuur ligt en daar gaat de app geen verandering in aanbrengen. Mocht de oorzaak toch wel in de app zelf liggen, dan weten we in ieder geval dat het niet aan de apparaten ligt. Zo zijn we weer een stap dichter bij de oplossing! Ik ruil de punten voor je om. 

Mag ik je nog wel verzoeken om de drie huidige wifipunten aan ons te retourneren, alsjeblieft? Hoe je dit doet, lees je in de e-mail die je zo toegestuurd krijgt. Thanks alvast!

Bedankt voor het omruilen. Het heeft echter niet geholpen. Firmware is hetzelfde als de vorige set Wifi-punten en de app laat ze soms wel zien, maar vaak niet. Verbinding op zolder blijft slecht, soms groen lampje op Wifi-punt, maar meestal rood. Soms redelijke snelheid, dan weer 0,95 MB per seconde. 

Ik hoor graag nog weer even. Afgelopen dagen ook weer een slechte verbinding. Het wifi-punt op zolder geeft rood lampje aan. Deze opnieuw opgestart. Nu groen lampje en prima verbinding weer. 

Eerder was hij ook al groen en werd toen weer rood. Er gaat dus ergens iets mis. Kan het ook zijn dat je teveel wifi-punten hebt? En dat het systeem dan niet goed werkt? 

Reputatie 7

Hi @Sullie25-GTA, wat balen om te lezen dat dit niet heeft geholpen! Heel goed dat je dit aangeeft, want ik wil graag dat jij zo snel mogelijk een stabiele verbinding krijgt. Fijn dat het wifi-punt op zolder inmiddels weer een goede verbinding geeft. Terechte vraag van je over de hoeveelheid wifi-punten. Mocht jij bij wijze van spreken 10 wifi-punten in huis hebben, dan zijn dat er uiteraard te veel. Drie zou daarentegen geen problemen moeten opleveren in principe. Echter kan de afstelling van de wifi-punten wel voor problemen zorgen, drie te dicht op elkaar bijvoorbeeld. 

Ik zie dat Boris jou ook onderstaand artikel al heeft doorgezet. Kijk hier vooral naar het vierde punt: 

Echter maak ik uit jouw eerdere berichten op dat de punten niet per se te dicht op elkaar staan. Het uitzetten van bandsteering zou al een hoop schelen denk ik. Lukt het jou om dit op het modem uit te zetten? Zo niet, dan kan ik dit aan onze kant in orde maken. Mocht jij hierna nog geen verbetering merken, dan schakel ik graag de hulpdiensten. Zo kan een wifi expert van Guidion bijvoorbeeld de boel eens goed afstellen! 😁