Beantwoord

Sinds nieuwe modem kan één laptop geen WiFi verbinding maken

  • 15 September 2022
  • 16 reacties
  • 2712 Bekeken

Sinds we nieuw modem Zyxel T-50 hebben, kan één laptop (HP EliteBook 820) geen WiFi verbinding maken. Alle andere apparaten waaronder een nieuwe ACER laptop maken wel verbinding. De HP laptop kan het nieuwe netwerk wel vinden, maar na het invullen van de beveiligingssleutel (wireless key) en klikken op “verbinding maken”, verschijnt de melding: “kan geen verbinding maken met dit netwerk”. Daar houdt het op. Met een kabel tussen het modem en de laptop kom ik wel op internet, maar dit is geen werkbare oplossing voor mij. Ik gebruik de laptop op diverse plekken in huis waar ik geen kabel naartoe kan trekken. Ik ben zzp’er en heb deze laptop, en werkende WiFi, hard nodig dus het is nu een heel vervelende situatie.
 

Wat heb ik al gedaan/geprobeerd?

  • gebeld met helpdesk t-mobile. Het WiFi netwerk werd gesplitst in een 5G variant en een langzamere variant (twee punt nog wat). De melding bleef in alle gevallen hetzelfde dus probleem niet opgelost.
  • twee topics gevonden en gelezen in de community die lijken op mijn topic. Ik kan er geen oplossing uit halen die ik nu kan toepassen. Er worden wel hulpmiddelen genoemd zoals een LAN usb en andere devices, maar die kosten minimaal ruim 10 euro en als ik het bestel en het werkt niet… dan ben ik weer tijd en geld voor niks kwijt. 
  • Mijn vrouw gebruikte op haar vorige oude laptop een wireless LAN Card 802.11n (USB) en die heb ik in mijn laptop geprobeerd (nav wat ik in de topics las), maar ik krijg gewoon weer dezelfde melding, dus probleem niet opgelost.

Wie weet wat ik (computerleek) nog kan uitproberen om verbinding te krijgen? Graag in Jip-en-Janneketaal uitleggen:-). 
 

Alvast bedankt!

Kim

icon

Beste antwoord door Cheyenne van Odido 16 September 2022, 12:25

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KimR1976 

Kun je misschien eens je mobiele hotspot aanzetten en de HP daarmee verbinden? Dan moet duidelijk zijn of het aan de modem ligt of toch aan de HP.

Zojuist geprobeerd. Voor het eerst überhaupt een hotspot gemaakt. Het werkt. Ik kan dus nu internetten op de laptop via de hotspot. Ik heb alleen geen unlimited data abonnement, dus geen blijvende oplossing. Heb je een idee hoe verder? 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @KimR1976, dank voor je topic en je duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het vreemd is dat de wifi op ieder apparaat beschikbaar is, behalve op deze laptop. Normaal gesproken maak ik dan de conclusie dat het echt aan het apparaat moet liggen: de wifi werkt namelijk gewoon. Ik heb je verbinding onder de loep genomen en zie aan mijn kant geen gekke dingen of blokkades. Wel zie ik dat de bandsteering op het modem inmiddels weer aanstaat, en dat de scheiding tussen de 2.4Ghz en de 5Ghz er niet meer is. Kreeg je in beide gevallen echt dezelfde melding? Dit zou namelijk goed de oorzaak kunnen zijn.

Ik lees op de website van HP dat er verschillende zaken zijn die je nog kunt nalopen, zou je dit eens willen testen? Omdat het zich echt tot één apparaat beperkt, lijkt het hier toch niet lekker te lopen. De tips vond ik hier. Hou mij op de hoogte!

Hoi Cheyenne,

Even puntsgewijs reageren:

  • ik heb in een andere topic gelezen dat het vaker voorkomt dat specifieke laptop merken/modellen niet werken met een specifiek modem(merk)
  • je zegt dat het aan mijn laptop ligt want de WiFi werkt gewoon. Ik kan dit prima omdraaien want deze laptop werkt perfect op andere locaties, en heeft de afgelopen jaren ook perfect gewerkt met de WiFi via t-mobile thuis met het vorige modem van Huawei. Dus ik zou kunnen zeggen: dus het ligt juist aan het modem. Laten we het er op houden dat het probleem zit tussen dit specifieke modem (merk/model) met deze specifieke laptop (merk/model). 
  • Wat betreft de bamdsteering: dit is door twee verschillende medewerkers van de helpdesk van t-mobile samen met mij uitgeprobeerd. In beide gevallen bleef dezelfde melding komen: kan niet verbinden met dit netwerk 
  • dank voor de tip met de link om nog dingen uit te proberen met mijn laptop. Ik ga ermee aan de slag en zal laten weten of het werkt.

Bedankt weer tot zo ver, ik hoop dat er een oplossing zal komen. 

Reputatie 7

 Hi @KimR1976, dankjewel voor deze terugkoppeling! 😊 Excuses voor de late reactie, ik zie dat jouw laatste reactie tussen wal en schip is beland. Ik ga je meteen verder helpen en heb dan ook één van mijn collega's hiervoor aan de mouw getrokken. Super fijn dat je zo helder op alle punten van @Cheyenne bent teruggekomen. Ik hoor graag nog van je of de tips nog hebben geholpen. Kun je dit laten weten? 

Ook wil ik je vragen of je de volgende stappen kunt delen: 

Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft, waaronder de netwerkkaart. Als je dit hier kunt delen, dan zou dat super zijn en gaan we verder voor je aan de slag! 

 Hi @KimR1976, dankjewel voor deze terugkoppeling! 😊 Excuses voor de late reactie, ik zie dat jouw laatste reactie tussen wal en schip is beland. Ik ga je meteen verder helpen en heb dan ook één van mijn collega's hiervoor aan de mouw getrokken. Super fijn dat je zo helder op alle punten van @Cheyenne bent teruggekomen. Ik hoor graag nog van je of de tips nog hebben geholpen. Kun je dit laten weten? 

Ook wil ik je vragen of je de volgende stappen kunt delen: 

Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft, waaronder de netwerkkaart. Als je dit hier kunt delen, dan zou dat super zijn en gaan we verder voor je aan de slag! 

Hi @Lisa ,

Is dit wat je bedoelt? Zie onder printscreen:

Mocht het niet leesbaar zijn, laat het me weten.

Groet Kim

Hoi @KimR1976, dank voor je topic en je duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het vreemd is dat de wifi op ieder apparaat beschikbaar is, behalve op deze laptop. Normaal gesproken maak ik dan de conclusie dat het echt aan het apparaat moet liggen: de wifi werkt namelijk gewoon. Ik heb je verbinding onder de loep genomen en zie aan mijn kant geen gekke dingen of blokkades. Wel zie ik dat de bandsteering op het modem inmiddels weer aanstaat, en dat de scheiding tussen de 2.4Ghz en de 5Ghz er niet meer is. Kreeg je in beide gevallen echt dezelfde melding? Dit zou namelijk goed de oorzaak kunnen zijn.

Ik lees op de website van HP dat er verschillende zaken zijn die je nog kunt nalopen, zou je dit eens willen testen? Omdat het zich echt tot één apparaat beperkt, lijkt het hier toch niet lekker te lopen. De tips vond ik hier. Hou mij op de hoogte!

Hi @Cheyenne ,

Ik heb geklikt op jouw voorgestelde link van HP met tips om uit te proberen.

Wat ik geprobeerd heb, maar wat géén resultaat gaf is:

  • Controleer het signaal voor draadloze netwerken
  • De hardwarestuurprogramma's bijwerken

  • Het hulpmiddel voor het oplossen van draadloze problemen gebruiken

  • De Windows-probleemoplosser voor het netwerk en internet uitvoeren

  • De draadloze router, gateway of modem resetten

  • HP pc's - Problemen met draadloze netwerken en de internetverbinding oplossen (Windows 10)

  • Windows Update uitvoeren

 

Wat ik nog niet geprobeerd heb zijn de onderstaande tips. Inmiddels ben ik er als leek al zo veel tijd mee kwijt en heb het gevoel steeds meer in een technisch moeras terecht te komen terwijl niks lijkt te helpen. Dus onderstaande tips ga ik alleen proberen als jullie denken dat het een reële kans van slagen heeft. IK hoor het graag.

  • Netwerkinstellingen handmatig wijzigen
  • Uw computer herstellen wanneer Windows normaal wordt opgestart
  • De draadloze omgeving wijzigen
  • De standaard BIOS-instellingen herstellen (notebookcomputers)
  •  Energiebeheeropties voor de draadloze adapter wijzigen
  • HP Pc's - de computer resetten

Tenslotte wil ik graag nogmaals melden dat mijn laptop WEL (nog steeds!) perfecte WiFi verbinding maakt met de vorige Huawei modem en ook WEL werkt via een hotspot via mijn iPhone. 

 

Hi @Lisa en @Cheyenne ,

 

Ik vermeld nog even het volgende wat ik eerder via een privé bericht aan Lisa had gestuurd. Ik heb onderstaande topic gevonden waarvan ik denk dat het om hetzelfde probleem ging. Als ik de topic lees, dan lijkt het probleem daar opgelost. Ik begrijp alleen niet wat nou de eindconclusie was en wat nou precies heeft geholpen. En ik weet natuurlijk niet zeker of het mij ook kan helpen.

Ik heb het idee dat een dongel uiteindelijk heeft geholpen. Maar zoals ik geloof ik al eerder heb vermeld, heb ik de dongel van mijn vrouw uitgeprobeerd: zie foto

Toen ik die in mijn laptop heb gedaan kreeg ik nog steeds geen verbinding na het invoeren van de wireless key. Ik heb op aanraden van een kennis een driver geïnstalleerd (of althans proberen te installeren) via de link:

https://www.windowsdrivers.org/usb-20-wireless-80211n-driver

Helaas krijg ik dan nog steeds dezelfde melding na het invoeren van de wireless key dat er geen verbinding kan worden gemaakt met dit netwerk.

Reputatie 7

Hi @KimR1976, ontzettend bedankt voor alle aanvullingen! Super dat je zo druk bezig bent geweest met de tips die @Cheyenne heeft doorgezet. Je mag je inmiddels al een echte professional noemen. Ik heb nog eens uitvoerig met een collega naar jouw vraagstuk gekeken en we komen er niet helemaal uit. Aangezien de andere apparaten wel zonder problemen verbinding kunnen maken, ligt het issue niet aan onze diensten. Ik wil graag om de expertise van @Pieter_B, @TechRacing93 en @Hidden.nld vragen. Hebben jullie wellicht nog ideeën/tips die zouden kunnen helpen? 

Reputatie 7

Als je een usb wifi adapter gebruikt dan moet je de interne adapter wel eerst op disable zetten. Anders gebruikt Windows misschien nog de oude.

 

Je kan proberen om even geen beveiliging op de wifi te zetten om te kijken of je dan wel kan verbinden. Mogelijk kan je laptop niet overweg met de encryptie 

Beste @Hidden.nld en @Lisa ,

Bedankt voor de tips. Er is een spontane miraculeuze ontwikkeling. Toen ik voor de zoveelste keer toch weer probeerde in te loggen op het netwerk van de nieuwe modem, werd er ineens verbinding gelegd. Sindsdien gebeurt het volgende. Als ik de laptop niet helemaal uit zet, dan blijft hij verbonden. Ook als hij de hele nacht in slaapstand staat. Maar als ik hem helemaal uitzet en opnieuw opstart, dan wordt er niet automatisch verbinding gemaakt. Als ik probeer te verbinden dan krijg ik weer dezelfde melding als eerst: kan geen verbinding maken met dit netwerk. Na het meerdere keren opnieuw te proberen (3-5 keer) maakt hij ineens weer verbinding. Kortom, ik ben blij dat ik er uiteindelijk in kom, maar het is niet ideaal omdat ik steeds eerst 5 minuten aan het klooien ben voordat ik WiFi verbinding heb. 

@Hidden.nld , je twee tips klinken heel goed maar als leek weet ik niet hoe ik zoets moet doen. De vraag is of het nu nog zin heeft, sinds mijn WiFi het nu enigszins doet. Wat denk je, is het slim om jouw tips nog uit te voeren? Zo ja, hoe doe ik dat (dus hoe zet ik de interne adapter op disable en hoe zet ik de beveiliging op de WiFi uit?)?

@Lisa , je schrijft: “Aangezien de andere apparaten wel zonder problemen verbinding kunnen maken, ligt het issue niet aan onze diensten.” Weet je wat de helpdesk van HP zegt? Zij zeggen: “Het ligt niet aan onze diensten omdat jouw laptop overal WiFi verbinding maakt behalve met jouw nieuwe modem. Het ligt dus aan het nieuwe modem.” Dus als klant word ik zowel door jou/t-mobile als HP van het kastje naar de muur gestuurd. Zoals ik al eerder in de topic heb gezegd, voor mij is het duidelijk dat het ligt aan de samenwerking/communicatie tussen het nieuwe modem en mijn laptop. Dus alleen het ene of het andere apparaat als oorzaak aanwijzen lijkt mij niet terecht en al helemaal niet klantgericht. 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @KimR1976 ,

Je kan de interne Wifi uitschakelen door rechts onderin op het wifi of lan icoontje te klikken → daarna op Netwerk en internetinstellingen→ adapter opties → dan met rechter muisklik op Wifi en dan kiezen voor uitschakelen.
Daarna kan je de USB adapter proberen.

Reputatie 7

Hi @KimR1976, dankjewel voor de aanvulling! Ik hoor heel graag of je uit de voeten kunt met de tip van @soepkip67. Weet dat we heel graag met je mee willen denken. Ik heb er ook nog met een paar andere collega's naar gekeken, maar wij komen er niet helemaal uit. Ik hoor het dan ook heel graag of jij ook nog een extra aanvulling hebt @Hidden.nld? Merci! 

Beste @soepkip67 en @Lisa ,

Ik dacht altijd dat digitaal betekent nulletjes en eentjes; dus het werkt wel of het werkt niet. Maar is het mogelijk dat een laptop en modem langzaam aan elkaar kunnen wennen zodat het eerst helemaal niet werkt, na vele pogingen een beetje, en uiteindelijk helemaal wel?

Namelijk, na alles wat ik in de topic genoemd heb dat ik heb uitgeprobeerd, was er nog nul keer WiFi verbinding met het nieuwe modem. Totdat ik tijdens een telefoongesprek met HP nogmaals probeerde verbinding te leggen en hij het ineens deed, terwijl we tijdens dat gesprek géén wijzigingen hebben doorgevoerd aan mijn laptop. Sindsdien heb ik de laptop zo'n tien keer opgestart en hij maakte niet automatisch verbinding maar na een stuk of 3-5 keer opnieuw proberen kwam er weer ineens verbinding. En de de laatste ontwikkeling is dat vanochtend bij het opstarten van mijn laptop voor het eerst automatisch verbinding werd gemaakt. Ik heb de laptop als proef 5 keer uitgezet en opgestart en iedere keer maakt hij nu automatisch verbinding.

Ik snap er helemaal niks van, maar ik begin nu voorzichtig te geloven dat mijn probleem is opgelost. Ik staak nu de tips die ik nog niet heb uitgeprobeerd en mocht het toch weer mis gaan, dan pak ik de tips weer op. 

Dank voor alle hulp van jullie en een mooie dag!

Hallo @KimR1976 ,

Je kan de interne Wifi uitschakelen door rechts onderin op het wifi of lan icoontje te klikken → daarna op Netwerk en internetinstellingen→ adapter opties → dan met rechter muisklik op Wifi en dan kiezen voor uitschakelen.
Daarna kan je de USB adapter proberen.

Hallo @soepkip67 ,

Sinds mijn laatste bericht werkte het toch niet meer en kon mijn laptop weer helemaal geen verbinding krijgen met het wifi netwerk. Dus heb ik nu jouw tip opgevolgd om de interne WiFi uit te schakelen en met de dongel van mijn vrouw nu weer verbinding proberen te krijgen. Resultaat: het lukte meteen en nu weer paar keer laptop uit en aan, en het lijkt blijvend te werken. Dus hopelijk is dit de eindoplossing. Ik ga een dongel kopen en hoop de topic nu definitief af te ronden. Nogmaals dank voor het advies. 

Reputatie 7

Hi @KimR1976, super dat je dit nog deelt! 😁 Top om te weten dat je tot de eindoplossing bent gekomen, heel fijn. Je bent een topper @soepkip67

Reageer