Beantwoord

Slecht WiFi bereik na overstap TMobile

  • 14 November 2021
  • 25 reacties
  • 730 Bekeken

Beste Community,

 

Zoals de titel zegt werkt het in de woonkamer (waar de router zit) wel, maar als ik naar een van de slaapkamers ga dan is het of beroerd traag (we praten dan over kilobytes per seconde) of dan kapt ie er zelfs helemaal mee! De sterkte zwakt ook meteen af naar 4-3-2 streepjes etc.

Ons huis is niet eens zo groot en de Ziggo router deed het op een minder gunstige locatie perfect in de slaapkamers. Ik denk eigenlijk niet eens dat het probleem bij ons zit dus. Het is zo erg dat ik zelfs mijn data moet gebruiken wil ik nog beetje normaal kunnen internetten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling...  


Ik heb de nieuwe Zyxel T50 Router. Natuurlijk heb ik eerst alle stappen doorlopen van het stappenplan, helaas heeft niets geholpen. Ik heb hem zelfs verplaatst maar dit heeft vreemd genoeg geen verschil gemaakt. We hebben ook een wifi extender, aangesloten of niet, maakt geen enkel verschil.  

 

Ik ben hier ten einde raad, dus daarom zou ik jullie hulp willen zodat de wifi overal het perfect doet.

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 November 2021, 16:50

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

25 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AdvancedGamer 

Kan je eens een laptop bedraad aansluiten op de Zyxel en dan een speedtest doen via de Ookla speedtest app.

Welke snelheid haal je zo bedraad en wat is de WiFi snelheid in de woonkamer?

Staat de Zyxel ook op een open plek en niet achter een kast oid?

Ik heb op dit moment even geen laptop tot mijn beschikking maar ik kon wel de Ookla Speedtest in de woonkamer uitvoeren. Zoals u kunt zien is het ook bijna de volledige snelheid (100/30) dus met kabel verwacht ik ook een soortgelijke resultaat.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer 

Inderdaad, als de verbinding via de kabel niet goed is zou je deze snelheid nooit halen via de WiFi.

Doe eens een test in de kamer die recht boven het modem is omdat het WiFi signaal dan alleen door de vloer hoeft. Het zou misschien te maken kunnen met een goed geïsoleerde woning.

Mijn woning heeft maar 1 verdieping dus dit gaat helaas niet 😅. Misschien zou het kunnen dat de Zyxel minder sterk is dan de Ziggo router?

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer 

Dat zou kunnen dat de Zyxel WiFi iets minder is. Je geeft aan een WiFi versterker te hebben, kan je de WiFi van de Zyxel uit zetten en vervolgens de WiFi versterker bedraad aansluiten op de Zyxel zodat de versterker de WiFi regelt?

Het is een draadloze versterker zonder aansluitigen dus dat gaat ook niet helaas, hij hielp wel toen we nog bij Ziggo waren maar nu ik Tmobile WiFi heb doet hij vrij weinig om het beter te maken.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer

Misschien kan je eens op het internet kijken naar een goedkope versterker die dan de WiFi regelt ipv de Zyxel.

Als je de deur van een kamer open laat staan bijvoorbeeld wat is dan de snelheid, ook tot in de Kbps?

Ik had zelf ook de Zyxel icm DSL 100/30 en in de woonkamer was het meestal rond de 90/30 en in de slaapkamer (kamer recht boven de modem) ook rond de 90/30, wifi was gewoon goed.

Ik heb het geprobeerd en de deur maakte weinig verschil.


Voor dat ik de router had verplaatst was het zeker in de kilobytes maar na dat ik het op een betere locatie gezet heb ik nog steeds maar rond de helft van de originele snelheid.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer 

Dat is al een aardige verbetering, misschien verbind je automatisch met de 2,4 GHz band en dan zou je in de Zyxel 2,4 GHz kunnen uitzetten zodat je altijd met 5 GHz verbindt voor hogere snelheden.

Je kunt ook 2 aparte netwerken aanmaken voor 2,4 en 5 GHz en dan kun je zelf bepalen welk apparaat met welk netwerk verbonden moet worden.

 

Dat is het zeker, maar liefst zou ik toch weer mijn normale snelheid willen hebben als vroeger want ik weet dat dit mogelijk is. Ik ondervind door dit probleem hinder namelijk.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer

Misschien kan je eerst eens proberen om via 192.168.1.1 (intypen in je browser) in te loggen en in het overzicht bij WiFi 2,4 GHz uit te zetten en vervolgens je snelheid meten in de slaapkamers.

Je logt in op de interface met admin en wachtwoord staat achter de Zyxel achter Login Password.

Hoi Waqqas, mijn snelheid is inderdaad veel beter, althans in theorie. Op Ookla speedtest krijg ik wel de volledige snelheid nu. Maar als ik iets daadwerkelijk probeer te downloaden dan heb ik nog steeds maar halve snelheid. Dus helaas was dit niet de oplossing...

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer

Bedoel je dat de downloadsnelheid minder is of minder bij een speedtest tijdens downloaden?

Als je je internetsnelheid deelt door 8 dan heb je de maximale downloadsnelheid.

Wat ik bedoel is dat de speedtest nu wel rond de 100/30 laat zien, maar dit zie ik niet terug in de “echte wereld". Downloads blijven nog steeds hangen op 6 megabyte per seconde dus rond de helft.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer

Download je bekabeld of via de WiFi? Indien via de WiFi dan kan het zijn dat je op een plek bent waar je een mindere WiFi bereik hebt dus 6 Mbps downloadsnelheid x 8 = 48 Mbps.

Downloaden kan je beter altijd bekabeld doen.

  1. Ik download via wifi, maar zoals ik al zei krijg ik met de speedtest snellere snelheiden dan in werkelijkheid.
  2. Toen ik bij Ziggo zat had ik tijdens downloads ook gewoon 100 megabit (rond de 12.5 megabyte) per seconde dus zou ook bij T-Mobile moeten :)

Ik vind deze hele situatie erg vreemd en de enige verklaring die mogelijk zou zijn is dat of de router een zwakker signaal afgeeft of dat er iets in de instellingen niet goed staat, anders zou ik het echt niet weten.

Ik heb precies hetzelfde. Heb sinds deze week internet per glasvezel van T-Mobile Thuis ook met Zyxel T50 router. Internet vlakbij de router (in de woonkamer) is kneitersnel. In de slaapkamer 30 meter verderop is het zo traag dat ik beter een 5G-hotspot van mn iPhone kan gebruiken. Jammer, want met Ziggo nooit die problemen gehad. Ga nu kijken naar een andere router, want dit is zonde. Vooral omdat het signaal wat binnenkomt door de glasvezel in principe supergoed is. 

Mooi om te horen dat het niet alleen aan mij ligt. Ik heb het helaas nog niet kunnen oplossen. Ik denk dat de enige oplossing toch een betere router is want de Zyxel is goedkope troep.

Denk het ook. Volgens mij moet T-Mobile nog een beetje inkomen als speler op de thuismarkt. Aanleg van de glasvezel was een logistiek drama dat maanden duurde. Verder wel altijd erg tevreden geweest met mijn mobiele abonnementen. 

Reputatie 7

Hi @AdvancedGamer en @UserBlaBla 

Goed dat jullie het aankaarten! Ik vermoed dat het scheiden van de 2.4Ghz en 5Ghz in dit geval wonderen verricht, het scheiden zorgt ervoor dat beiden zichtbaar zijn als aparte wifi-signalen, waardoor eventuele problemen die de snelheid bij bijvoorbeeld de 2.4Ghz variant met zich meeneemt, kunnen worden weggenomen. Hoe je de bandsteering, zoals dat heet, precies regelt, vind je in onze Wiki: 

Willen jullie kijken of het scheiden van de signalen een verbetering meegeeft? Mocht je er niet uitkomen, dan is het ook mogelijk dat er vanaf afstand deze handeling kan worden doorgezet door een T-Mobile medewerker. 

Dankjewel Boris! Ik ga er naar kijken en laat weten wat het resultaat is.

Ben ik weer. Uit de instructies kan ik helaas niet opmaken of je ‘Houd 2.4G en 5G hetzelfde’ juist moet aanvinken of juist niét moet aanvinken. Welke van de twee..? Ook staat er dat je ‘MESH’ moet uitzetten om het vinkje weg te halen. Waar kan ik dat doen? Dank.

Heb ik al gedaan, het verbetert dingen een klein beetje maar nog steeds echt beroerd. Ik overweeg nu om een andere router aan te schaffen want het is duidelijk dat de Zyxel T50 troep is.

Ik heb m ook door nu. Stond al aan blijkbaar. Los schakelen naar 2.4 geeft even slecht bereik als eerst. Los schakelen naar 5 geeft nog slechter bereik. Voor mij wordt het ook investeren in een andere router, helaas. Denk een mesh-systeem van Netgear. Paar honderd euro, maar hopelijk doet de boel het dan.

Reputatie 7
Badge +16

Voor iedereen die graag een eigen router/modem aansluit, neem een kijkje in onze handige artikelen: 

 

Ik hoop dat hiermee jullie wifi wel geoptimaliseerd kan worden, houd ons op de hoogte alsjeblieft en indien jullie hulp kunnen gebruiken, dan schakelen we graag alle deskundigheid in!