Beantwoord

Smart lamp (Calex) wordt niet gekoppeld

  • 16 April 2022
  • 13 reacties
  • 2382 Bekeken

Beste lezers,
Ik heb een smartlamp (merk Calex) gekocht die heel eenvoudig gekoppeld kan worden met een app op de telefoon. Nu blijkt deze koppeling alleen met een 2.4 GHz te werken.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan koppelen? Ik zie allerlei topics, met “schakel even 5 GHz uit” maar heb geen idee hoe ik dit moet doen.

Als ik het IP adres van de router ingeef, krijg ik niet de kans om in te loggen, omdat het een onveilige verbinding zou zijn.

Graag hulp. Ben hier al enige tijd mee bezig en krijg het niet voor elkaar.

(Heb T-mobile Glasvezel en ZYXEL router)

 

icon

Beste antwoord door yalerta 19 April 2022, 09:34

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 5

Hoi @JohnLeenders 

De melding van de onveilige verbinding wordt veroorzaakt door je browser. De router ondersteunt alleen http, door specifiek te navigeren naar http://192.168.1.1/ omzeil je die beveiliging. 

 

Ik ben nu niet thuis, dus kan er niet doorheen klikken, maar vanaf daar moet het lukken met de login van het kaartje op je modem.

Inmiddels is het gelukt om er doorheen te klikken inderdaad.
Heb 5GHz uitgezet, maar nog steeds blijft koppeling mislukken

 

Reputatie 5

Dat is vervelend zeg. Plug & play zeggen ze dan. Knippert de lamp wel? Anders kan een reset wel helpen (3x aan en uit zetten met de ingebouwde schakelaar volgens mij). Ik heb ook al eens een uur zitten pielen met een smart kacheltje die al gekoppeld bleek te zijn. 

Ook de verbinding van je telefoon verbreken, wifi vergeten en opnieuw verbinden kan een oplossing zijn. 

De lampen knipperen steeds na het opnieuw inschakelen. Router een keer opnieuw gestart, Wifi opnieuw ingeschakeld op mobiel (Iphone). Heb nu de app gedownload op een Samsung telefoon om te kijken of het dan wel werkt.
Ben er inmiddels zo'n 2,5 uur mee bezig. :(

De lampen knipperen steeds na het opnieuw inschakelen. Router een keer opnieuw gestart, Wifi opnieuw ingeschakeld op mobiel (Iphone). Heb nu de app gedownload op een Samsung telefoon om te kijken of het dan wel werkt.
Ben er inmiddels zo'n 2,5 uur mee bezig. :(

Nee, op Samsung geeft hij ook aan dat lampen niet kunnen worden gekoppeld.
Om gek van te worden!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JohnLeenders 

Weet je zeker dat je de juiste app hebt en dat 5 GHz uit is? Dit kan je controleren door te kijken of het 5 GHz lampje op de modem uit is.

Heb je verder geen andere WiFi versterkers?

Die reset door 3x aan en uit te doen zou je ook eens kunnen proberen.

3x aan en uit heb ik al meerdere keren geprobeerd. Inmiddels ook via bleutooth proberen te verbinden (dan zegt hij “verbonden”, maar verbinding mislukt.
Ik ga alles maar even uitzetten en morgen nog een keer alles opnieuw te doen.
Ben er voor nu even helemaal klaar mee.
Bedankt voor jullie hulp en reacties.

Reputatie 7

Hi @JohnLeenders, ik hoop heel erg dat het je vandaag is gelukt! Mocht dit toch niet het geval zijn, dan zou ik inderdaad 5GHz en 2.4GHz even scheiden om te kijken of dat beter is. De informatie hierover kun je terugvinden in dit topic: Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het? | T-Mobile Community. Kun je hiermee uit de voeten? 💪 Ik wil je nog een super fijne Pasen wensen! 

Reputatie 7
Badge +5

@JohnLeenders 

De beveiligingsmodus in de Zyxel modem is WPA2-PSK (AES)

Vermoedelijk maakt de lamp gebruikt van een ouder protocol als WPA - TKIP

Een mogelijkheid om een dergelijke lamp te laten werken is dan de Wifi beveiliging uitzetten. (NIET AAN TE RADEN) of ergens een oude router zien te vinden waar de oudere beveiligings protocollen nog worden geaccepteerd.

Als bovenstaande inderdaad de oorzaak is kun je waarschijnlijk goedkoper een andere lamp aan schaffen die wel volgens de modernste beveiliging protocollen in de wifi is op te nemen.

Dank jullie wel allemaal. Helaas is het probleem nog niet opgelost.
Ook andere lampen van Philips gekocht die ook op 2.4 GHz zouden moeten worden gekoppeld (iets meer vertrouwen in het merk). Helaas hier ook niet gelukt.

Heb ingelogd op de router en 5Ghz uitgezet. Gecheckt en het lampje op de router is dan uit.

Lampen knipperen braaf, maar de koppeling gaat mis. Ook de handmatige koppeling lukt niet, omdat de lampen dan niet worden gezien. Op de één of andere manier kan er geen verbinding met de cel in de lampen (van beide merken dus) worden gemaakt. Connectie niet mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +15

@JohnLeenders

Misschien heb je een WiFi versterker thuis of wil je er 1 kopen met meerdere beveiligingsprotocollen?

Deze kan je dan aansluiten op de Zyxel en de WiFi van de Zyxel compleet uitzetten zodat de versterker de WiFi regelt.

Ook andere lampen van Philips gekocht die ook op 2.4 GHz zouden moeten worden gekoppeld (iets meer vertrouwen in het merk). Helaas hier ook niet gelukt.


Welke lamp was dat? (De Wiz?)

Philips Hue gebruikt Zigbee (met een hub die je via een kabel aansluit) of Bluetooth, maar geen WiFi. Misschien is dat een optie voor je?

Reputatie 7
Badge +5

@JohnLeenders

Lastig dat je geen lampen gekoppeld krijgt aan je wifi.

Bij mij in huis al vanaf 2013? Begonnen met Hue lampen. Inderdaad is Zigbee inmiddels voldoende ingeburgerd en voldoende leveranciers op de markt.

Want dat koppelen, zelfs met Zigbee is toch wel een dingetje.
De lampen hier aanwezig zijn Philips/Signify, Ikea Tradfri en een INNR lichtstrip.

Werkt het? Ja het grootste deel van de tijd wel.
Bedienen via de smartphone? Leuk om mee te spelen maar als het even kan niet. Inmiddels al meerdere dimmers, buttons en bewegings/temperatuur sensors aanwezig om licht in het donker te krijgen.

Laatst was er een jeudige (<2) op bezoek die net bij de schakelaars kon en daar driftig de aan/uit functie testte. Gevolg 4 stuks Tradfri Spots die gereset werden en alleen met nogmaals een reset op een afstand van 20 cm van de Hue bridge terug in het netwerk op te nemen waren.
Ook een verdwaalde timer functie heeft wat irritatie veroorzaakt omdat na 10 minuten ALLE lampen gedimd werden en ik niet kon vinden waardoor. 🤣

Het enige eenvoudige aan “dit soort systemen” is het installeren van een app op de telefoon of tablet.

-----

Terug naar jouw beginners avonturen met een “Smart” home.

  • Bevat de SSID naam van je wifi netwerk soms “vreemde” karakters zoals b.v. @_$?
  • Al getest met de beveiliging van de wifi TIJDELIJK uitgeschakeld?
  • De GSM (3G-4G-5G) even uit op de mobiel om zeker te weten in de eigen wifi verbonden te zijn?
  • Zijn het Philips Hue lampen? Die werken wel op 2.4GHz maar via de Hue Bridge en een apart mesh netwerk via de voorhanden zijnde lampen. De nieuwste schijnen ook via Bluetooth te bedienen
  •  ?

Als het een WIZ lamp betreft deze probleemoplosser gevonden