Beantwoord

Sony Xperia XA2 & T-Mobile Thuis

  • 30 October 2021
  • 4 reacties
  • 73 Bekeken


Hi allemaal, ik ben sinds kort overgestapt naar T-Mobile Thuis voor internet.

Ik heb het bijgeleverde Zyxel modem aangesloten, en het werkt prima op bijna alle apparaten. De enige uitzondering is de Sony Xperia XA2 van mijn partner. Die maakt prima verbinding, signaal is sterk, maar om de 40-60 seconden valt de verbinding telkens even weg. Dit toestel doet het prima op elk ander netwerk, en elk ander toestel doet het prima op het huidige netwerk.

Wat ik geprobeerd heb om het op te lossen:

> Toestel uit zetten om cache te schonen
> Toestel naar fabrieksinstellingen herstellen
> Via instellingen modem de 2.4ghz verbinding uitzetten, zodat alleen 5ghz aan staat
> Via instellingen modem de 5ghz verbinding uitzetten, zodat alleen 2.4ghz aan staat
> Telefoon met 'Gastnetwerk' van het modem verbonden
> Modem naar fabrieksinstellingen gezet


Sony zelf geeft nog twee andere opties:
> Verander de beveiligingscodering van het netwerk
Ik zie de optie wel staan in de instellingen, maar kan dan niks wijzigen. De bestaande codering is de enige optie, het dropdownmenu geeft geen andere opties. De codering is WPA2-PSK

> Gebruik een statisch IP adres ipv een dynamisch IP adres.
Je wordt verwezen naar de provider voor de instellingen die je nodig hebt, maar TMobile geeft aan alleen dynamisch IP adres te ondersteunen. Ik vind in de modem instellingen verschillende IP adressen terug, sommigen met DNS en sommigen zonder, en nergens een ‘gateway’, alle drie zaken die ik in mijn telefoon moet invullen als ik voor statisch IP adres kies.

Ik zag dit eerdere vergelijkbare topic, maar de enige oplossing daar heb ik zoals jullie kunnen lezen al uitgeprobeerd. Ik ben ten einde raad, heeft iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 October 2021, 20:30

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Baroudeur 

De beveiligingscodering heeft er denk ik weinig mee te maken maar als je een statische IP wilt proberen dan kan dat gewoon 

Log in op de Zyxel interface > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP > voeg een regel toe en selecteer onder apparaat informatie het interne IP adres van de Sony, de rest wordt automatisch ingevuld en klik op toepassen.

Hallo @Baroudeur 

De beveiligingscodering heeft er denk ik weinig mee te maken maar als je een statische IP wilt proberen dan kan dat gewoon 

Log in op de Zyxel interface > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP > voeg een regel toe en selecteer onder apparaat informatie het interne IP adres van de Sony, de rest wordt automatisch ingevuld en klik op toepassen.

Dank je wel voor je reactie, @Waqqas 

Ik heb die instelling gevonden, maar helaas. Als ik puur dat doe, verandert er niks. Stel ik zoals Sony adviseert ook op mn telefoon de netwerkinstellingen op “statisch IP” ipv op “DHCP” moet ik handmatig IP adres, Gateway en DNS invullen. Laat ik dit allemaal open staan op de vooringevulde info, krijg ik “Verbonden - Geen Internet” als resultaat.

@Baroudeur,

je netwerknaam bevat geen spatie? Zo ja, vervang de spatie door - zodat je een volledige naam krijgt. Dus niet “netwerk naam” maar dan “netwerk-naam”.

Er zijn merken/toestellen welke hiervoor gevoelig zijn.

Mbt je wachtwoord wijzigen, zodra je ingelogd bent in het modem zie je op de overzicht pagina Wifi-instellingen, daar klik je op > om naar de instellingen te gaan. In het nieuwe scherm haal je het vinkje weg bij “Willekeurig wachtwoord” en dan kun je het wachtwoord wel veranderen.

Na veranderen van je Wi-Fi wachtwoord geniet het de voorkeur je modem opnieuw op te starten en daarna moet je dit uiteraard op alle aangesloten Wi-Fi apparatuur ook opnieuw instellen.

Hallo @Baroudeur 

De beveiligingscodering heeft er denk ik weinig mee te maken maar als je een statische IP wilt proberen dan kan dat gewoon 

Log in op de Zyxel interface > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP > voeg een regel toe en selecteer onder apparaat informatie het interne IP adres van de Sony, de rest wordt automatisch ingevuld en klik op toepassen.

Dank je wel voor je reactie, @Waqqas 

Ik heb die instelling gevonden, maar helaas. Als ik puur dat doe, verandert er niks. Stel ik zoals Sony adviseert ook op mn telefoon de netwerkinstellingen op “statisch IP” ipv op “DHCP” moet ik handmatig IP adres, Gateway en DNS invullen. Laat ik dit allemaal open staan op de vooringevulde info, krijg ik “Verbonden - Geen Internet” als resultaat.

Zorg ervoor dat de Sony Xperia X2 verbonden is met Wi-Fi, daarna in het modem: menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP > en dan rechtsboven klikken op Statische DHCP-configuratie. In dat scherm kies je bij Selecteer apparaatinformatie het Sony toestel en daarna op OK.

Hierna Sony toestel herstarten en dan zou deze na weer verbinding te maken met Wi-Fi alle gegevens moeten overnemen vanuit het modem.