Beantwoord

Talloze problemen met wifi en wifipunten

  • 12 February 2022
  • 4 reacties
  • 217 Bekeken

Wij zijn mede voor betere wifi overgestapt naar T-mobile. Vanuit naasten werd T-mobile ook zeer aangeraden. Echter merken wij dat sinds de Zyxel T-50 modem, de wifi erg hard achteruit is gegaan. 

 

Er zijn al talloze monteurs langsgekomen.. Ons wifi bleek eerst op een verkeerd kanaal aangesloten te zijn, daarna waren er nog tal andere problemen die waren ‘opgelost’. Nog steeds hebben we op de tweede verdieping bijna geen wifi meer terwijl het maar 1 trap omhoog is, wij niet in een nieuwbouwhuis wonen en er voor de rest geen enkel ander probleem hoeft te zijn met de wifi omdat dit er eerst niet was?

 

Het hoofdprobleem wordt nu niet eens meer opgelost maar er werd een wifipunt aangeboden. Wat ik overigens onnodig vind, hiermee wordt ook het hoofdprobleem met ons model gewoon weggeschoven en maar opgelost door een wifipunt. De hoofdmodem werkt al niet naar toebehoren en na uren met de klantenservice aan de lijn te hebben gezeten is hier 0,0% begrip voor.

 

Uiteindelijk hebben wij dus toch de wifipunt een kans gegeven, de eerste deed het gewoonweg niet en wilde maar niet verbinden met ons model. Hij geeft een heel ander netwerk aan, wat betekend dat wij overigens hoe dan ook met een ander netwerk continu moeten gaan verbinden als wij een trap op of af gaan. Maar hij verbindt überhaupt gewoon helemaal niet?

 

Teruggestuurd en weer een tweede wifipunt gisteren ontvangen: exact hetzelfde probleem. Hij verbindt gewoon helemaal niet, wij hebben écht alle stappen doorlopen.

 

Monteur wordt uiteraard niet meer langs gestuurd, wifipunten werken niet, hoofdmodem doet het niet.. Wat valt hier nog aan te doen? We worden hier oprecht gewoon moedeloos van. Ik kan niet fatsoenlijk studeren thuis noch werken samen met mijn andere gezinsleden. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 February 2022, 10:45

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als je echt een goede, provider onafhankelijke oplossing wilt, installeer dan een wifi mesh systeem zoals een Deco M5.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Souhaila666 

Heb je bovendien wel een goede verbinding bedraad, dus je haalt de snelheid die je hoort te halen?

Staat je modem verder in de meterkast of op een open plek in de woonkamer bijvoorbeeld?

Verder kan je eens met de WiFi Analyzer app kijken welke kanaal het meest optimale in jouw buurt is en wellicht kun je eens kijken of de frequentie wijzigen helpt. Netwerken splitsen is ook een mogelijkheid zodat een apparaat altijd met 2,4 of 5 GHz is verbonden.

Reputatie 6

Hoi @Souhaila666, en welkom op de Community! Ik snap dat je de wifi graag zorgeloos wilt gebruiken. Omdat wifi qua snelheid en stabiliteit afhankelijk is van diverse factoren, kan het soms een opgave zijn om alles optimaal in te stellen, maar meestal als dat eenmaal gelukt is, dan zit je goed! Ik hoop dat je met bovenstaande tips van @eric en @Waqqas een stapje dichterbij de oplossing komt. Ook ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen die @Waqqas jou heeft gesteld. Je geeft aan dat het wifipunt niet wil verbinden, kun je mij aangeven bij welke stap je vastloopt en welke lampjes op het wifipunt op dat moment branden?

WiFi kan niet zomaar op een verkeerd kanaal zijn aangesloten, broodje aap, de WiFi kan wel op een niet optimaal kanaal uitzenden, waardoor verstoorders uit de omgeving meer vat op jou verbinding hebben.

Dan het bereik, dit kan zeker zomaar minde zijn dan bij je vorige provider om een tweetal redenen

  1. De router is zwakker
  2. De router heeft meer last van de storingen.

Bij 1, weinig kans, de T50 is normaal gezien 1 van de betere routers die providers leveren, op een paar na die standaard een fritzbox aansluiten, maar daar betaal je ook ruim meer per maand voor.

De tweede kan een aanleiding zijn, er zijn teveel storingbronnen in de buurt waar de T50 niet goed mee om (kan) gaa(n)t, dan zou een simpele verplaatsing van de T50 een optie kunnen zijn, probeer het eens met een half metertje naar links\recht, kwart slag draaien, of zelfs helemaal aan de andere kant van de ruimte, de beste plek is nog steeds in het midden omdat de wifi deken zich dan optimaal kan spreiden.

Maar gezien de problemen die je nu hebt, en had want de reden om over te stappen was al de WiFi, en als je een goede monteur aan huis hebt gehad (kan ik niet over oordelen) is alles wat er eventueel mogelijk al geprobeerd, en word het een utopie om de WiFi met je huidige router in de staat te krijgen die jij voor ogen hebt, en dat is gezien de afstand die jij schets ook bijna niet mogelijk met alleen een router, tenzij je de dure eigen oplossingen neemt zoals de top routers die er op de markt zijn.

Dus mijn advies, koop een mooi mesh setje zoals @eric ook al oppert, sluit die goed aan, gooi de WiFi op de T50 uit en geniet er van, als je dit goed aan (laat) sluit(en) heb je een hele tijd er plezier van, of je doet het iets rigoureuzer, pak je een leuke Fritzbox met acces points en houd je hele boel in eigen beheer, kan TM er ook geen rommeltje van maken met een update van de T50, ook al hebben ze dat prima onder controle.