Beantwoord

Trage wifi/lage snelheid

  • 6 August 2021
  • 60 reacties
  • 1112 Bekeken

Sinds kort overgestapt van KPN naar T-Mobile en direct het 1000mb abonnement afgenomen maar, dat haal ik bij lange na niet behalve met een laptop rechtstreeks aangesloten op het modem. Ik woon op de 1e verdieping in een studio appartement en wil gewoon fatsoenlijk internet waar ik ook voor betaal. Voorheen bij KPN een 500mb abo gehad en ik haalde nog makkelijk de 400mb op de 1e verdieping met 2 wifipunten. Ik heb hier al contact over gehad met de klantenservice en er is een monteur vandaag langs geweest maar, die heeft alleen de snelheid gemeten direct op het modem(die was goed) en kon mij verder niet van dienst zijn en ik moest het er maar mee doen. Ik haal draadloos gemeten naast de modem maximaal 450-500mb en op de 1e verdieping max 250 op een goeie dag maar meestal minder(75-120). Mijn Xbox haalt bedraad op het wifipunt die in mijn studio staat ongv 300-350. Over het algemeen niet verkeerd maar toch een zware tegenvaller. Sorry voor de hoop tekst maar wou het zo duidelijk mogelijk uitleggen. Hieronder wat wat aangesloten zit en hoe:

zyxal modem en één verbonden wifi punt(heb een 2e nog liggen) alles zit verbonden met cat6 s/ftp kabels en er zijn al diverse resets gedaan en heb de ¾ configuratie op de converter geprobeerd maar dat hielp niet.

Iphone 12 draadloos op wifi

Laptop draadloos op wifi

tv+xbox bedraad op het wifi punt.

 

icon

Beste antwoord door Sander 14 August 2021, 16:31

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Lorenzotje 

Het belangrijkste is natuurlijk dat het internet gewoon snel en stabiel is, goed te horen dat de snelheid bekabeld goed is.

De WiFi op de Zyxel heeft standaard een Easymesh netwerk maar het wisselen tussen 2,4 en 5 GHz vind ik niet zo soepel gaan en daarom ben je misschien verbonden met 2,4 GHz netwerk wanneer dat eigenlijk 5 GHz hoort te zijn.

450 tot 500 MB over de WiFi is een hele mooie snelheid voor naast het modem, hoger dan dit zal je denk ik niet komen.

Zoals je al aangeeft haal je de 1000 MB alleen via de kabel.

Ook goed om te weten is dat de WiFi garantie van T-Mobile minimaal 20 MB is met glasvezel.

Misschien kan je aan de hand van deze tips de WiFi nog wat verbeteren.

Reputatie 4

Hallo @Lorenzotje 

Het belangrijkste is natuurlijk dat het internet gewoon snel en stabiel is, goed te horen dat de snelheid bekabeld goed is.

De WiFi op de Zyxel heeft standaard een Easymesh netwerk maar het wisselen tussen 2,4 en 5 GHz vind ik niet zo soepel gaan en daarom ben je misschien verbonden met 2,4 GHz netwerk wanneer dat eigenlijk 5 GHz hoort te zijn.

450 tot 500 MB over de WiFi is een hele mooie snelheid voor naast het modem, hoger dan dit zal je denk ik niet komen.

Zoals je al aangeeft haal je de 1000 MB alleen via de kabel.

Ook goed om te weten is dat de WiFi garantie van T-Mobile 20% van de snelheid is op glasvezel dus 200 MB.

Misschien kan je aan de hand van deze tips de WiFi nog wat verbeteren.

iets wat jij vind hoeft hij niet te vinden, zoals hij dat ook aangaf, hij heeft hogere snelheid gehaald met de concurrentie. bovendien kan 5ghz maximaal 1.2gbps aan

en 1000MB is 1000Mbps

 

back on topic, @Lorenzotje het is mogelijk dat je (te) weinig snelheid haalt ja, t-mobile kampt nog wel is met capaciteit te kort, das algemeen bekend alhoewel hoeft het niet aan de wijkkast te liggen maar bijvoorbeeld de achterliggende systemen, alhoewel ze zeggen dat er actief aan gewerkt wordt om dat op te lossen.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@juliank 

Ik merk dat je in elk topic aangeeft dat er capaciteitsproblemen zijn, stop daar eens mee.

TS geeft aan de volle snelheid via kabel te halen, 1000 MB ga je nooit via de WiFi halen dus ook niet bij KPN met een 1000 Mbit abonnement.

@juliank

Ik merk dat je in elk topic aangeeft dat er capaciteitsproblemen zijn, stop daar eens mee.

TS geeft aan de volle snelheid via kabel te halen, 1000 MB ga je nooit via de WiFi halen dus ook niet bij KPN met een 1000 Mbit abonnement.

Bij de concurrentie had ik een 500mb abo. Als ik de wifi ging meten naast de router haalde ik dat makkelijk en als ik het in me studio ging meten zat ik rond de 350-400 en via me xbox bedraad op het wifi punt haalde ik max 450. 👌🏻Ik snap dat er verlies is maar, dat het zoveel is vindt ik gewoon weg belachelijk. Als hun apparatuur (t-mobile) het niet aankan moeten ze dat gewoon zeggen en niet doen alsof het zo maar goed is. Daarbij komt die 200mb garantie is belachelijk laag en haal ik 7/10x ook niet. Vanmorgen gemeten en ik zat op de 73mb download en 238 upload 😆

Het schommelt constant en wordt er nu wel een beetje gek van

Reputatie 4

@juliank

Ik merk dat je in elk topic aangeeft dat er capaciteitsproblemen zijn, stop daar eens mee.

TS geeft aan de volle snelheid via kabel te halen, 1000 MB ga je nooit via de WiFi halen dus ook niet bij KPN met een 1000 Mbit abonnement.

Nee, ik stop daar niet mee aangezien ze dat zelf ook al eens hebben aangegeven, en nog lange na niet op orde is. Dat kan je zeker wel halen die snelheid, ligt aan je apparatuur, wat ik al zei je kan 1.2gbps halen op 5ghz wat de maximale is

Reputatie 7
Badge +15

@Lorenzotje 

Misverstandje, de WiFi garantie van T-Mobile is 20 MB op glasvezel.

Het kan inderdaad zo zijn dat het modem van KPN beter is dan die van T-Mobile als het om WiFi gaat.

Het is niet zo dat de Zyxel de snelheden niet aan kan en daarom kan je misschien eens spelen met de WiFi instellingen om te kijken of dat helpt.

Ik heb al “gespeeld” met de instellingen maar dat mag niet baten. En 20mb is toch al helemaal belachelijk 😂. Grappig is wel dat ze dan 1000mbps verkopen maar hun apparatuur het bij lange na niet haalt. Klink nogal als een scam…….

Reputatie 7
Badge +15

@Lorenzotje

De WiFi is eigenlijk de verantwoording van de klant zelf maar wat je zou kunnen doen is de internetkabel tussen de mediaconverter en modem vervangen door een lange kabel zodat je de modem in je studio kan aansluiten (indien mogelijk).

Als je een CAT6 kabel gebruikt dan kan de afstand tot 100 meter zijn.

Ik heb al “gespeeld” met de instellingen maar dat mag niet baten. En 20mb is toch al helemaal belachelijk 😂. Grappig is wel dat ze dan 1000mbps verkopen maar hun apparatuur het bij lange na niet haalt. Klink nogal als een scam…….

De apparatuur haalt het wel maar draadloos haalt het vaak bij lange na niet, bij draadloze communicatie spelen vele factoren mee die de snelheid negatief beïnvloeden. Zo kent menigeen al het probleem van teveel gebruikers in de omgeving op het zelfde Wi-Fi kanaal (frequentie) maar wat men ook nog wel eens vergeet zijn storingsbronnen op het lichtnet zelf die voor een ruis kunnen zorgen op bepaalde frequenties. En natuurlijk niet te vergeten de welbekende betonnen muren, isolaties, afstand etc.

Snelheden waarmee providers adverteren zijn dus altijd snelheden die bekabeld behaald zouden moeten kunnen worden met een afwijking van enkele procenten. Voor draadloos is er - omdat er teveel factoren meespelen - dus niet echt een harde garantie. Van scam is dan dus ook geen sprake zoals de ACM dus eigenlijk zelf ook al vermeld op hun website.

 

Waar moet ik op letten als ik mijn internetsnelheid meet?

U kunt het beste meerdere metingen doen op verschillende momenten. Er kunnen omstandigheden zijn die de snelheid beïnvloeden. U krijgt de meest betrouwbare resultaten als u deze vuistregels volgt:

  • Zet al uw andere apparaten uit die op uw internet zijn aangesloten.
  • Gebruik geen oude computer of laptop.
  • Zet alle programma's uit tijdens het meten.
  • Sluit de computer of laptop aan met een netwerkkabel, zo dicht mogelijk bij uw aansluitpunt (dus niet draadloos via WiFi, want dat is vaak veel langzamer).

 

Voor wat het probleem met draadloos, zijn meerdere oplossingen. @Waqqas noemt er al één, wat je ook zou kunnen doen is een kabel vanaf het modem trekken naar één (of meerdere) accesspoint(s) die je een beetje centraal op hangt zodat je op alle belangrijke plekken een zo goed mogelijke signaal en snelheid behaalt.

@Lorenzotje

De WiFi is eigenlijk de verantwoording van de klant zelf maar wat je zou kunnen doen is de internetkabel tussen de mediaconverter en modem vervangen door een lange kabel zodat je de modem in je studio kan aansluiten (indien mogelijk).

Als je een CAT6 kabel gebruikt dan kan de afstand tot 100 meter zijn.

ze kunnen en willen geen kabel trekken😉 Heef de monteur vandaag nog tegen me gezegd. Schijnbaar omdat er hier geen loze leiding is waar ze zo 123 bij kunnen.

Ik heb al “gespeeld” met de instellingen maar dat mag niet baten. En 20mb is toch al helemaal belachelijk 😂. Grappig is wel dat ze dan 1000mbps verkopen maar hun apparatuur het bij lange na niet haalt. Klink nogal als een scam…….

De apparatuur haalt het wel maar draadloos haalt het vaak bij lange na niet, bij draadloze communicatie spelen vele factoren mee die de snelheid negatief beïnvloeden. Zo kent menigeen al het probleem van teveel gebruikers in de omgeving op het zelfde Wi-Fi kanaal (frequentie) maar wat men ook nog wel eens vergeet zijn storingsbronnen op het lichtnet zelf die voor een ruis kunnen zorgen op bepaalde frequenties. En natuurlijk niet te vergeten de welbekende betonnen muren, isolaties, afstand etc.

Snelheden waarmee providers adverteren zijn dus altijd snelheden die bekabeld behaald zouden moeten kunnen worden met een afwijking van enkele procenten. Voor draadloos is er - omdat er teveel factoren meespelen - dus niet echt een harde garantie. Van scam is dan dus ook geen sprake zoals de ACM dus eigenlijk zelf ook al vermeld op hun website.

 

Waar moet ik op letten als ik mijn internetsnelheid meet?

U kunt het beste meerdere metingen doen op verschillende momenten. Er kunnen omstandigheden zijn die de snelheid beïnvloeden. U krijgt de meest betrouwbare resultaten als u deze vuistregels volgt:

  • Zet al uw andere apparaten uit die op uw internet zijn aangesloten.
  • Gebruik geen oude computer of laptop.
  • Zet alle programma's uit tijdens het meten.
  • Sluit de computer of laptop aan met een netwerkkabel, zo dicht mogelijk bij uw aansluitpunt (dus niet draadloos via WiFi, want dat is vaak veel langzamer).

 

Voor wat het probleem met draadloos, zijn meerdere oplossingen. @Waqqas noemt er al één, wat je ook zou kunnen doen is een kabel vanaf het modem trekken naar één (of meerdere) accesspoint(s) die je een beetje centraal op hangt zodat je op alle belangrijke plekken een zo goed mogelijke signaal en snelheid behaalt.

ik heb al een cabel getrokken naar zo’n wifi punt van hun en die staat nu ook ingesteld als AP en dan de wifi van het modem uit gezet en nog is het bagger🙄🙄🙄😤 als ik mazzel heb raakt hij net aan de 200 in mijn studio maar meestal blijft hij daar ver onder met een gemiddelde 75.😒

Reputatie 7
Badge +15

@Lorenzotje

Die kabel zou je kunnen aansluiten op de mediaconverter en dan de modem in de studio, dus een internetkabel tussen mediaconverter en modem in de studio.

Je hebt dan de WiFi punt eigenlijk niet meer nodig.

@Lorenzotje

Die kabel zou je kunnen aansluiten op de mediaconverter en dan de modem in de studio, dus een internetkabel tussen mediaconverter en modem in de studio.

Je hebt dan de WiFi punt eigenlijk niet meer nodig.

ik volg je niet helemaal. Er loop een kabeltje vanuit het glasvezel kastje naar de mediaconverter en die zit weer met een cat6 op het modem. en op het modem zit weer die wifi punt aangesloten 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Lorenzotje 

Die blauwe internetkabel kan je dus weghalen en vervangen door een langere kabel die naar je studio gaat, vervolgens sluit je daar de modem op aan.

@Lorenzotje

Die blauwe internetkabel kan je dus weghalen en vervangen door een langere kabel die naar je studio gaat, vervolgens sluit je daar de modem op aan.

zoals al eerder aangegeven, ik kan geen kabel trekken en de monteur doet het ook niet🤦🏻‍♂️ Ik kan niet bij een loze leiding komen en ik ga geen 15m kabel trekken over de trap heen de overloop op en dan me studio in. Zal de huurbaas ook niet bepaald blij mee zijn of de bewoners van de andere studio’s

Reputatie 7
Badge +15

Je gaf eerder aan dat je een kabel hebt getrokken naar het WiFi punt in je studio? Dan zou je die kabel kunnen gebruiken.

Of gaat dit via een powerlineadapter setje?

Je gaf eerder aan dat je een kabel hebt getrokken naar het WiFi punt in je studio? Dan zou je die kabel kunnen gebruiken.

Of gaat dit via een powerlineadapter setje?

ik heb een wifi punt aangesloten op het modem en heb in mijn studio een 2e staat die draadloos in verbinding staat met de 1e en vanuit die in mijn studio lopen kabels naar me xbox en tv. Zo’n powerline setje van tp heb ik wel zitten overwegen als daarvan de verbinding sneller en stabieler is.

Reputatie 7
Badge +14

@Lorenzotje zo'n powerline set kan goed werken als je niet de goedkoopste neemt en je electrische installatie in de woning dit toelaat. De meterkast, waar je de eerste powerline adapter gebruikt moet wel in dezelfde electriciteit groepen zitten als jouw studio. Als je iets bij Bol of Amazon besteld kun je het laten komen en even uitproberen.

@Lorenzotje zo'n powerline set kan goed werken als je niet de goedkoopste neemt en je electrische installatie in de woning dit toelaat. De meterkast, waar je de eerste powerline adapter gebruikt moet wel in dezelfde electriciteit groepen zitten als jouw studio. Als je iets bij Bol of Amazon besteld kun je het laten komen en even uitproberen.

ik ben ook niet van plan om de goedkoopste te nemen maar als het niet hoeft dan liever niet haha. Ik weet trouwens met een ouder setje wat ik een aantal jaar geleden heb gebruikt, dat het niet op dezelfde groep hoeft te zitten om te werken.😉

Reputatie 7
Badge +15

@Lorenzotje

Houd er ook rekening mee dat powerline adapters het internet door het hele pand sturen over het elektriciteitsnet indien dat voor iedereen samen is dus anderen kunnen ook gebruik maken van jouw internetverbinding met powerline adapters.

Kijk ook altijd naar de eigenschappen vóór het kopen zodat je er niet 1 met 100 MB poorten koopt maar Gigabit poorten.

@Lorenzotje

Houd er ook rekening mee dat powerline adapters het internet door het hele pand sturen over het elektriciteitsnet indien dat voor iedereen samen is dus anderen kunnen ook gebruik maken van jouw internetverbinding met powerline adapters.

Kijk ook altijd naar de eigenschappen vóór het kopen zodat je er niet 1 met 100 MB poorten koopt maar Gigabit poorten.

ik was van plan om deze te halen of dezelfde maar dan de variant zonder wifi dus met alleen lan aansluitingen, mits het niet anders kan. Gelukkig is mijn internet voor mij alleen en ze durven er toch niet aan te komen dus ik geloof niet dat er één zo snugger is om een extra adapter te kopen 😂

 

Reputatie 7

Hi @Lorenzotje, juist top dat jij zo gedetailleerd jouw probleem hebt omschreven! Super om te lezen hoe jij al door de rest verder wordt geholpen. Ik hoop enorm dat deze powerline adapters ervoor zorgen dat de wifi in jouw studio verbetert. Laat jij het aan ons weten als jij deze hebt besteld en hebt getest? 💪

Hi @juliank, dankjewel dat jij ook hebt bijgesprongen in dit topic! Graag zou ik aan je willen vragen waar jij hebt vernomen dat er capaciteitsproblemen spelen? Dit is namelijk niet erkend als een algemeen probleem. Ik hoor het graag van je, want ik ben benieuwd! 😊

Reputatie 4

Hi @Lorenzotje, juist top dat jij zo gedetailleerd jouw probleem hebt omschreven! Super om te lezen hoe jij al door de rest verder wordt geholpen. Ik hoop enorm dat deze powerline adapters ervoor zorgen dat de wifi in jouw studio verbetert. Laat jij het aan ons weten als jij deze hebt besteld en hebt getest? 💪

Hi @juliank, dankjewel dat jij ook hebt bijgesprongen in dit topic! Graag zou ik aan je willen vragen waar jij hebt vernomen dat er capaciteitsproblemen spelen? Dit is namelijk niet erkend als een algemeen probleem. Ik hoor het graag van je, want ik ben benieuwd! 😊

Dit heb ik toen vernomen uit oudere topics, waar een van jullie moderatoren zei dat er sprake was van capaciteits te kort

Hi @Lorenzotje, juist top dat jij zo gedetailleerd jouw probleem hebt omschreven! Super om te lezen hoe jij al door de rest verder wordt geholpen. Ik hoop enorm dat deze powerline adapters ervoor zorgen dat de wifi in jouw studio verbetert. Laat jij het aan ons weten als jij deze hebt besteld en hebt getest? 

Ze zijn besteld, dus ik hoop dat dat wel helpt! Vindt het alleen idioot dat ik zelf 115 eu moet uitrekken in de hoop om mijn wifi fatsoenlijk te krijgen zodat, ik ook in de buurt kom van de snelheid waar ik voor betaal! Wat dat betreft kunnen jullie zeker wat gaan afkijken bij KPN en hun apparatuur want daar nooit geen problemen gehad en kreeg de volledige snelheid waar ik voor betaalde soms zelfs een beetje meer😉

Nu 2 dagen die power line adapters geprobeerd. Wifi is veel stabieler en de bedrade aansluiting ook. Helaas is waarschijnlijk het stroomnet redelijk verouderd in deze woning want ik haal maar 101.x download en 67.x upload via die powerlink. Die staan nu dus weer gereed voor retour. Zijn er betere versterkers op de markt dan die stomme zyxel wifi punten? Ik wordt hier namelijk een beetje pissed van😤 Ik heb bij jullie een abonnement afgesloten wat 2x zoveel snelheid heeft dan wat ik bij kpn had maar ik haal daar net 2/10 van terwijl ik bij kpn bijna de volledige snelheid tot mijn beschikking had! Ja zelfs op de 1e verdieping!😉

Reageer