Beantwoord

Voortdurend uitvallende wifi en dagelijks invoeren pincode tv


Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 31 reacties

Hallo,

Sinds een paar weken twee hardnekkig terugkerende problemen waar ik geen oplossing voor kan vinden. Wifi valt x-maal per dag uit ‘Snelheid onvoldoende om afspeelbuffer te onderhouden’, meldt bij voorbeeld mijn Sonos-systeem. On line vergaderen? Ik krijg steeds te horen dat beeld en/of geluid wegvalt. En dat terwijl ik glasvezel heb en een premium abonnement (1000 Mb).

Tweede dagelijks terugkerend probleem is dat ik nu plotseling tig keer per daag mijn pincode in moet tikken wil ik tv kijken. Zelfs als ik bijv van RTL weer terug ga naar NPO. Op het Forum gelezen dat ik een ander profiel aan moet maken, dat gedaan maar nu is het probleem alleen maar erger geworden. Nu moet ik eerst mijn pincode intikken van dat andere profiel en vervolgens toch ook weer de oude pincode.

Graag een oplossing.

Met vr gr

Gerard

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 April 2022, 16:03

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @GMCHEL 

Kan je eens een bekabelde speedtest doen met een laptop die rechtstreeks op de modem is aangesloten en dan de Ookla speedtest app gebruiken? De mediaconverter zou je ook eens even van het stroom kunnen halen.

En heb je verder nog wat aan netwerkapparatuur achter de modem aangesloten?

Staat voor tv het kijkprofiel op 18 ipv 'AL'?

Reputatie 2

Snelheid via de kabel 94,05 resp 94,13, snelheid wifi 40,3 resp 31,7. Ja, profiel staat op AL.

Snelheid via de kabel 94,05 resp 94,13, snelheid wifi 40,3 resp 31,7. Ja, profiel staat op AL.

Leeftijdsgrens moet je op 18 zetten als je niet continue geconfronteerd witl worden met de vraag om een pincode. Bij AL verschijnt de vraag om een pincode nagenoeg overal.

Reputatie 2

ok, zal ik aanpassen

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Jouw snelheid lijkt gecapped te zijn op 100 Mbps.

Gebruik minimaal een CAT5E kabel tussen mediaconverter en router en tussen router en apparaat waarop je test, zorg ook voor geschikte hardware.

Reputatie 2

Dank, ik heb inderdaad CAT5E kabels. Geen idee van hardware.

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Heb je de Zyxel? Via de web interface kan je controleren welke snelheid je binnenkrijgt bij systeem informatie.

Je hebt verder geen 2de router of versterker?

Reputatie 2

Jip, Zyxel. Snelheid zal ik controleren. Nee, geen 2e router/versterker.

Reputatie 2

Heb ingelogd in mijn Zyxel modem en waar kan ik de binnenkomende snelheid vinden?

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

In het overzicht achter WAN. Daar zou 1000 MB moeten staan, indien niet vervang de internetkabel tussen mediaconverter en router eens.

Je kan ook op systeeminformatie > kunnen klikken dan zie je de WAN snelheid en ook van de LAN poorten.

Reputatie 2

ik kom WAN nergens tegen

 

Reputatie 2

aha, ik heb iets gevonden  bij interfacestatus, mijn hemel wat een gedoe. daar zie ik onder WAN staan: 1000 m/Full, WLAN 2,4 Gb 450 Mb en WLAN 5g 1734

 

Reputatie 2

LAN1 en LAN 2 ook 1000m/Full

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @GMCHEL,

Fijn dat je al zoveel informatie met de Community kon delen!

Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?

Het lijkt er namelijk op dat de LAN poorten van het modem wel 1000 Mbit/s kunnen doorgeven, maar dat de apparaten die erop verbonden zijn maar snelheden tot 100 Mbit/s opvragen en aankunnen. Dit is ook de snelheid die doorgegeven wordt op die poorten. Zoals je zelf al aangeeft zou het met CAT5E bekabeling  goed moeten zitten. Zou je kunnen controleren of de apparatuur die je op het modem hebt aangesloten begrenst is tot 100 Mbit/s?

Ik ben benieuwd hoe jouw set-up eruit ziet!

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

De WiFi hoort ook wel veel hoger te zijn, 40 Mbps kan je op 2,4 GHz halen maar op 5 GHz hoort het wel 300+ Mbps te zijn bij de modem.

Reputatie 2

Ha Cal,

Je moet het niet te ingewikkeld maken, ik snap nu al niet wat ik aan het doen ben, maar het klopt dat op de LAN1 poort een ‘switch’ zit - bij mij heet dat de TP Link. Daar zitten een paar apparaten op aangesloten zoals een (vaste) computer, Sonos, een netwerkschijf, Zyxel en een DVS stekker. Maar de vraag of de snelheid van deze apparaten begrenst is tot 100 Mbit/s gaat mij boven de pet.

Overigens vind ik dat het (rode) kabeltje tussen het glasvezelkastje (mediaconverter?) en het modem niet meer van de beste kwaliteit is. (zie foto). Misschien kunnen jullie mij sowieso een nieuwe sturen zodat we kunnen uitsluiten dat het probleem daar zit, zoals Waqqas als een van de oorzaken suggereerde.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

Deze mag je zelf ook vervangen door minimaal een CAT5E kabel.

De switch lijkt mij 1000 Mbps aan te kunnen omdat de LAN poort 1000 Mbps aangeeft. Bij begrenzing zou deze 100 Mbps aangeven.

Wat je nog kunt doen is de kabel vanaf de switch naar het apparaat te vervangen en met meerdere apparaten testen.

Ik gok dat die rode kabel het probleem is vanwege TX lampje uit?

Reputatie 2

Ha Waqqas,

Geen idee wat je bedoelt met dat TX-lampje, weet ook niet waar dat voor staat. (Overigens brandt het wel, althans het knippert groen). De rode kabel is niet stuk, maar begin tekenen van slijtage te vertonen, zoals op de foto te zien is. Geldt ook voor de andere kant van het kabeltje. De kabel tussen modem en TP-Link (switch) is een CAT6. Voor zover ik kan zien zijn de kabels van de switch naar de apparaten allemaal hetzelfde, zo te zien CAT5E. Nee, ik kan de kabels vanaf de switch naar de diverse apparaten niet vervangen want deze lopen op verschillende plekken door het huis en zijn weggewerkt.

Reputatie 2

Omdat het steeds gaat om het tijdelijk wegvallen van de wifi - soms gaat het ook een dag helemaal goed (!) - lijkt het mij dat het probleem niet in de kabels zit. Waarom dan deze storingen sinds een paar weken?

Reputatie 2

Ik heb ook niet zozeer een probleem met internet, maar hoofdzakelijk met wifi. Als videovergaderen met wifi stoort (zie mijn eerste bericht) dan stop ik een (LAN?) kabel in mijn laptop en is het probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt als je de rode kabel vervangt van mediaconverter naar router, deze zorgt voor internet op de router en als deze verbinding niet goed en stabiel is dan kunnen er inderdaad problemen optreden.

Je kan hem zelf vervangen, CAT6 is beter indien mogelijk.

Je betaalt voor 1000 Mbps dus dan zou je dat wel willen toch (volledige snelheid).

Reputatie 2

ok, ga ik proberen, kan ik de aanschaf van zo'n kabel bij T-Mobile declareren? Per slot van rekening heeft T-Mobile het allemaal aangelegd.

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Heb je thuis geen extra CAT5E of hoger die je kan gebruiken als test? Heel misschien is dat het probleem niet (de rode kabel).

Reputatie 2

Snap ik, ik zal dit weekeinde eens kijken wat ik in huis heb. (Kost wel veel tijd, hoor, dit. Ben blij dat wanneer ik een probleem heb met mijn auto, ik gewoon naar de garage kan…….😉).

 

Reputatie 2

Beste Waqqas en Cal,

Wifi was gisteravond weer een ramp. Ik wil graag dat iemand van T-Mobile langs komt. Cal merkte onlangs op: ‘Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?’

Zoals eerder gezegd gaat dit boven mijn pet. Waqqas meldt terecht dat ik een abo heb voor 1000 Mbps en ik kennelijk vervolgens ‘ergens’ 100 Mbps binnenkrijg. Volgens mij - ik ben niet ter zake deskundig - past de stekker van een CAT-kabel niet op router en mediaconverter. 

Hoor het graag.