Beantwoord

Voortdurend uitvallende wifi en dagelijks invoeren pincode tv


Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 31 reacties

Hallo,

Sinds een paar weken twee hardnekkig terugkerende problemen waar ik geen oplossing voor kan vinden. Wifi valt x-maal per dag uit ‘Snelheid onvoldoende om afspeelbuffer te onderhouden’, meldt bij voorbeeld mijn Sonos-systeem. On line vergaderen? Ik krijg steeds te horen dat beeld en/of geluid wegvalt. En dat terwijl ik glasvezel heb en een premium abonnement (1000 Mb).

Tweede dagelijks terugkerend probleem is dat ik nu plotseling tig keer per daag mijn pincode in moet tikken wil ik tv kijken. Zelfs als ik bijv van RTL weer terug ga naar NPO. Op het Forum gelezen dat ik een ander profiel aan moet maken, dat gedaan maar nu is het probleem alleen maar erger geworden. Nu moet ik eerst mijn pincode intikken van dat andere profiel en vervolgens toch ook weer de oude pincode.

Graag een oplossing.

Met vr gr

Gerard

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 April 2022, 16:03

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GMCHEL, ik heb nog eventjes een extra paar metingen uitgevoerd om te kijken of ik een oorzaak kan herleiden, maar zie niets bijzonders. Het lastige met wifi is dat we op afstand niet volledig kunnen doormeten waar de boosdoener ligt omdat het om een draadloos netwerk gaat dat afhankelijk is van duizenden factoren. Dat is niet om je het bos in te jagen overigens, maar meer ter verduidelijking waarom de support op een service zoals wifi lastiger is dan op een vaste verbinding.

Dat wil natuurlijk nooit zeggen dat ik je niet ga helpen! 

Ik zie op dit moment twee apparaten - waarvan één een Sonos is - die voor een lease time error zorgen. Dit kun je herstellen door beide apparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een reprovisie op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De reprovisie kun je aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je. Een korte uitleg over een lease time error: elk apparaat dat verbonden is met het draadloze of bekabelde netwerk in huis, krijgt vanuit de DHCP-server (het signaal even simpel gezegd) een IP-adres toegewezen met een leasetijd van 60 minuten. Deze IP-adressen worden slechts een uur gereserveerd op de DHCP omdat het anders onveilig wordt binnen het netwerk. Meestal refresht de IP-lease vervolgens na een uurtje zodat het apparaat weer verbonden is en online blijft, maar op een lease time error blijft de lease dus vernieuwen en uitvallen en dat is van grote invloed op de algehele verbinding van alle apparaten.

Reputatie 2

Jemig, wat een gedoe, maar dat heb ik al eerder opgemerkt. Dacht dat CAL vanaf afstand dat al had bekeken. Afijn. Heb daar nu niet 1-2-3 tijd voor en vind het eerlijk gezegd ook niet op mijn weg liggen om voortdurend als een amateur-monteur wifi problemen te lijf te gaan - ik ben er tussen de bedrijven door nu al 6 dagen mee bezig - maar ik zal het komend paasweekeinde eens kijken wat ik kan doen.

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Dan is het kijken of er misschien een boosdoener is die de WiFi problemen veroorzaakt, het zou kunnen inderdaad dat na een herstart alles weer even goed werkt.

Heb je iets veranderd in je thuisnetwerk sinds 2 weken geleden toen er geen problemen waren?

Wat je het beste kan doen is even alle bekabelde apparatuur verwijderen en met een laptop verbonden met WiFi bijvoorbeeld kijken of het stabiel is. Als het stabiel is dan één voor één apparaten toevoegen en kijken wanneer de problemen ontstaan.

Reputatie 2

Nee, vanwege dat laatste. Wat ik wel bijna dagelijks doe is de Zyxel even van de stroom halen als de wifi weer eens slecht is, een paar seconden wacht en ‘m dan weer aansluit. Meestal doet alles het dan weer. Maar die lijkt mij niet normaal, toch?

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Heb je al eens een fabrieksreset van de router uitgevoerd door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Let op: hiermee gaan alle instellingen naar hun standaard waarden.

Reputatie 2

Ik heb nooit geklaagd over lage snelheden, ik klaag over steeds wegvallende wifi. Deze is instabiel. Zoals ik opmerkte viel de wifi eergisteravond de hele avond uit, toen ik toen een speedtest deed mat ik 98,1 resp 65,0. Als de snelheid goed is, waarom valt wifi steeds uit, kan ik alleen bekabeld online vergaderen en meldt Sonos voortdurend dat de internetsnelheid onvoldoende is om een afspeelbuffer te onderhouden? 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

De snelheden zijn toch prima zo? Tussen de keuken en de modem zitten misschien muren?

Veel hoger dan ~500 Mbps over WiFi zal je niet halen.

Reputatie 2

@GMCHEL

Ik vindt het eigenlijk wel raar, de Zyxel geeft aan 1000 Mbps op de WAN poort dus dan verwacht je een veel hogere wifi snelheid en dit mag niet beïnvloedt worden door bedraad internet.

Maar om dat toch uit te sluiten wil ik je vragen om de kabels uit LAN 1 en LAN 2 uit de Zyxel te halen en dan weer eens een speedtest doen op WiFi met je mobiel bijvoorbeeld, gewoon even als test.

Heb ik gedaan:

Gemeten bij modem met LAN1 en LAN2 aangesloten: 481 Mbps DL, 426 Mbps UL

Gemeten bij modem met de kabels uit LAN1 en LAN2:  495 Mbps DL, 415 Mbps UL

Dezelfde test heb ik in keuken gedaan op plm. 5 meter afstand van het modem:

LAN1 en LAN 2aangesloten: 298 resp 378

LAN1 en LAN2 afgekoppeld: 301 resp 429.

 

Gr

G

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

Ik vindt het eigenlijk wel raar, de Zyxel geeft aan 1000 Mbps op de WAN poort dus dan verwacht je een veel hogere wifi snelheid en dit mag niet beïnvloedt worden door bedraad internet.

Maar om dat toch uit te sluiten wil ik je vragen om de kabels uit LAN 1 en LAN 2 uit de Zyxel te halen en dan weer eens een speedtest doen op WiFi met je mobiel bijvoorbeeld, gewoon even als test.

Reputatie 2

Hoi @GMCHEL,

Fijn dat je al zoveel informatie met de Community kon delen!

Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?

Het lijkt er namelijk op dat de LAN poorten van het modem wel 1000 Mbit/s kunnen doorgeven, maar dat de apparaten die erop verbonden zijn maar snelheden tot 100 Mbit/s opvragen en aankunnen. Dit is ook de snelheid die doorgegeven wordt op die poorten. Zoals je zelf al aangeeft zou het met CAT5E bekabeling  goed moeten zitten. Zou je kunnen controleren of de apparatuur die je op het modem hebt aangesloten begrenst is tot 100 Mbit/s?

Ik ben benieuwd hoe jouw set-up eruit ziet!

Beste Waqqas en Cal,

Wifi was gisteravond weer een ramp. Ik wil graag dat iemand van T-Mobile langs komt. Cal merkte onlangs op: ‘Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?’

Zoals eerder gezegd gaat dit boven mijn pet. Waqqas meldt terecht dat ik een abo heb voor 1000 Mbps en ik kennelijk vervolgens ‘ergens’ 100 Mbps binnenkrijg. Volgens mij - ik ben niet ter zake deskundig - past de stekker van een CAT-kabel niet op router en mediaconverter. 

Hoor het graag.

Reputatie 2

Beste Waqqas en Cal,

Wifi was gisteravond weer een ramp. Ik wil graag dat iemand van T-Mobile langs komt. Cal merkte onlangs op: ‘Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?’

Zoals eerder gezegd gaat dit boven mijn pet. Waqqas meldt terecht dat ik een abo heb voor 1000 Mbps en ik kennelijk vervolgens ‘ergens’ 100 Mbps binnenkrijg. Volgens mij - ik ben niet ter zake deskundig - past de stekker van een CAT-kabel niet op router en mediaconverter. 

Hoor het graag.

Reputatie 2

Snap ik, ik zal dit weekeinde eens kijken wat ik in huis heb. (Kost wel veel tijd, hoor, dit. Ben blij dat wanneer ik een probleem heb met mijn auto, ik gewoon naar de garage kan…….😉).

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

Heb je thuis geen extra CAT5E of hoger die je kan gebruiken als test? Heel misschien is dat het probleem niet (de rode kabel).

Reputatie 2

ok, ga ik proberen, kan ik de aanschaf van zo'n kabel bij T-Mobile declareren? Per slot van rekening heeft T-Mobile het allemaal aangelegd.

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt als je de rode kabel vervangt van mediaconverter naar router, deze zorgt voor internet op de router en als deze verbinding niet goed en stabiel is dan kunnen er inderdaad problemen optreden.

Je kan hem zelf vervangen, CAT6 is beter indien mogelijk.

Je betaalt voor 1000 Mbps dus dan zou je dat wel willen toch (volledige snelheid).

Reputatie 2

Ik heb ook niet zozeer een probleem met internet, maar hoofdzakelijk met wifi. Als videovergaderen met wifi stoort (zie mijn eerste bericht) dan stop ik een (LAN?) kabel in mijn laptop en is het probleem opgelost.

Reputatie 2

Omdat het steeds gaat om het tijdelijk wegvallen van de wifi - soms gaat het ook een dag helemaal goed (!) - lijkt het mij dat het probleem niet in de kabels zit. Waarom dan deze storingen sinds een paar weken?

Reputatie 2

Ha Waqqas,

Geen idee wat je bedoelt met dat TX-lampje, weet ook niet waar dat voor staat. (Overigens brandt het wel, althans het knippert groen). De rode kabel is niet stuk, maar begin tekenen van slijtage te vertonen, zoals op de foto te zien is. Geldt ook voor de andere kant van het kabeltje. De kabel tussen modem en TP-Link (switch) is een CAT6. Voor zover ik kan zien zijn de kabels van de switch naar de apparaten allemaal hetzelfde, zo te zien CAT5E. Nee, ik kan de kabels vanaf de switch naar de diverse apparaten niet vervangen want deze lopen op verschillende plekken door het huis en zijn weggewerkt.

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL

Deze mag je zelf ook vervangen door minimaal een CAT5E kabel.

De switch lijkt mij 1000 Mbps aan te kunnen omdat de LAN poort 1000 Mbps aangeeft. Bij begrenzing zou deze 100 Mbps aangeven.

Wat je nog kunt doen is de kabel vanaf de switch naar het apparaat te vervangen en met meerdere apparaten testen.

Ik gok dat die rode kabel het probleem is vanwege TX lampje uit?

Reputatie 2

Ha Cal,

Je moet het niet te ingewikkeld maken, ik snap nu al niet wat ik aan het doen ben, maar het klopt dat op de LAN1 poort een ‘switch’ zit - bij mij heet dat de TP Link. Daar zitten een paar apparaten op aangesloten zoals een (vaste) computer, Sonos, een netwerkschijf, Zyxel en een DVS stekker. Maar de vraag of de snelheid van deze apparaten begrenst is tot 100 Mbit/s gaat mij boven de pet.

Overigens vind ik dat het (rode) kabeltje tussen het glasvezelkastje (mediaconverter?) en het modem niet meer van de beste kwaliteit is. (zie foto). Misschien kunnen jullie mij sowieso een nieuwe sturen zodat we kunnen uitsluiten dat het probleem daar zit, zoals Waqqas als een van de oorzaken suggereerde.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@GMCHEL 

De WiFi hoort ook wel veel hoger te zijn, 40 Mbps kan je op 2,4 GHz halen maar op 5 GHz hoort het wel 300+ Mbps te zijn bij de modem.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @GMCHEL,

Fijn dat je al zoveel informatie met de Community kon delen!

Ik heb een kijkje genomen in het modem en het lijkt er voor mij op dat je mogelijk meerdere apparaten hebt aangesloten op LAN 1. Heb je toevallig een switch verbonden op het modem die maximaal snelheden tot 100 Mbit/s door kan geven?

Het lijkt er namelijk op dat de LAN poorten van het modem wel 1000 Mbit/s kunnen doorgeven, maar dat de apparaten die erop verbonden zijn maar snelheden tot 100 Mbit/s opvragen en aankunnen. Dit is ook de snelheid die doorgegeven wordt op die poorten. Zoals je zelf al aangeeft zou het met CAT5E bekabeling  goed moeten zitten. Zou je kunnen controleren of de apparatuur die je op het modem hebt aangesloten begrenst is tot 100 Mbit/s?

Ik ben benieuwd hoe jouw set-up eruit ziet!

Reputatie 2

LAN1 en LAN 2 ook 1000m/Full

Reputatie 2

aha, ik heb iets gevonden  bij interfacestatus, mijn hemel wat een gedoe. daar zie ik onder WAN staan: 1000 m/Full, WLAN 2,4 Gb 450 Mb en WLAN 5g 1734

 

Reputatie 2

ik kom WAN nergens tegen