Websites laden traag VPN


  • is een Top Poster
  • 5 reacties

@Tommieik heb helaas hetzelfde probleem als simc, dat de DNS flush niet helpt om het VPN-probleem op te lossen. Kan je mij verder helpen?

Tommie van Odido 1 jaar geleden

Hi @amlb, ik heb je in een eigen topic geplaatst, omdat ik vermoed dat er bij jou wat anders aan de hand is. Ik heb een lijnmeting gedaan en zie veel Noise ontstaan, dit is niet de bedoeling. Kan je mij wat speedtesten aanleveren? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
  • Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
  • Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @amlb, ik heb je in een eigen topic geplaatst, omdat ik vermoed dat er bij jou wat anders aan de hand is. Ik heb een lijnmeting gedaan en zie veel Noise ontstaan, dit is niet de bedoeling. Kan je mij wat speedtesten aanleveren? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
  • Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
  • Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

@Tommie, dankjewel voor je snelle reactie!

Mijn laptop heeft helaas geen internetaansluiting. Kan ik de test ook met wifi doen, of heb je er dan niets aan? 

Reputatie 7
Badge +9

@amlb daar heb ik zeker wat aan, de instructies zijn alleen wat anders:

 

 Belangrijk:

  • Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
  • Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf Instructies:
  • Zorg dat je dichtbij het modem staat - Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
  • Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
  • Maak een screenshot van de speedtest - Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

 

Ik raad wel aan om een bekabelde verbinding te realiseren met gebruik van een VPN, dit geeft veel meer stabiliteit. Ik zie graag de speedtesten tegemoet!

@Tommie mooi zo en heldere uitleg trouwens!

Hieronder de resultaten. Mijn werkkamer is praktisch boven het modem in een oud huis (dunne vloeren en muren), dus er is weinig verschil in snelheid.

Alleen als ik de VPN aanzet gaat het sinds een week of wat mis, daarvoor geen problemen gehad.

Naast modem test 1:


Naast modem test 2:


Werkkamer:


 

Je vroeg er niet om, maar voor het verschil, dit is mét VPN op mijn werkkamer:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @amlb, bedankt voor de moeite en de screenshots! De metingen zien er goed uit, op de VPN verbinding na. Kan je toevallig de domeinnamen opleveren waar je dit het meest op ervaart? Hoor graag van je terug.

@Tommievandaag gaat het een stuk beter. Ik had vooral veel problemen met ons intranet (Sharepoint) en eigenlijk alle sites die ik gebruikte. Vandaag gaat bijna alles beter, alleen https://www.enalyzer.com blijft lastig. Maar lijkt ook iets met die site te spelen nu, ik krijg daar ook een foutmelding zonder VPN. Ik zal het even in de gaten houden.
 

Werkkamer + VPN:


Werkkamer zonder VPN:
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @amlb, bedankt voor de update. Er is een verandering in ons netwerk gebeurt. Dit heeft het euvel, voor zo ver ik weet, opgelost!  

@Tommie  dat is goed nieuws! Bedankt voor de hulp en het meekijken.

Beste @Tommie,

Wij hebben helaas een vergelijkbaar probleem. Wanneer wij via een L2TP VPN verbinding maken met het werk van mijn vriendin heeft ze direct problemen met de traagheid van de verbinding. De uploadsnelheid is +/ 40mbit en de download snelheid is +/- 50 mbit via WiFi en dus prima. Collega's met Ziggo/KPN verbindingen hebben dit probleem niet. Ook wanneer we haar laptop aansluiten op een andere internetverbinding is dit probleem niet aan de orde.

Je geeft in de reactie aan @amlb aan dat jullie een aanpassingen hebben gedaan binnen het netwerk en dat het euvel hierdoor verholpen is. Zou je aan kunnen geven welke aanpassingen dit geweest zijn en of deze ook voor ons gedaan kunnen worden? Via de ICT beheerder van de werkgever van mijn vriendin hebben we begrepen dat Ziggo ook dergelijke problemen heeft, maar dan met IPv6. Wanneer er een omzetting gedaan wordt in het Ziggo modem (op afstand door Ziggo) werkt het, na opnieuw starten naar behoren. Ik hoor het graag!

 

Met vriendelijke groet,

Durk

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DurkRovers, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Er zijn toen inderdaad aanpassingen geweest in het netwerk. Dit is nu niet het geval, daarom stuur ik je een ander modem op. Ik hoop dat dit het zal verhelpen. Ik heb @TMTV op de hoogte gebracht hiervan. Wil jij, als je het nieuwe modem geïnstalleerd hebt een terugkoppeling kunnen geven? Dan zal hij een deskundige blik werpen! Zo niet, zal @TMTV schakelen met mijn collega's om dit als nog voor je op te lossen. 

Reputatie 6
Badge

@DurkRovers 

Die 50/40Mb is dat via de VPN of met alleen WIFI? Wat voor abonnement heb je? Zelfs voor WIFI direct op je vebinding lijken die snelheden nml. nogal laag… En ik neem aan dat je de laptop met WIFI verbindt, wat is de afstand naar de router? Kun je evt. eens testen met een kabel in plaats van WIFI?

Ik vermoed dat @Tommie refereerde naar wat algemene veranderingen in het netwerk die niet specifiek voor die klant waren.

Weet je waar (URL of IP-adres) die L3TP uitkomt? Wat zeg ping over de bereikbaarheid van dat IP-adres? Weet je trouwens WAT Ziggo aanpast in de router om de IPv6 problemen op te lossen?

Voorlopig geef je wat te weinig informatie om je werkelijk te kunnen helpen.

 

Reageer