Beantwoord

Wens om WiFi 6 router te gebruiken T-Mobile Thuis


Reputatie 1

Ik ga binnenkort verhuizen en ik heb voor de nieuwe stek een aantal dagen geleden Internet voor Thuis afgesloten bij T-Mobile (DSL; glasvezel aanleggen staat op de planning in mijn buurt, hopelijk binnenkort).

Daar wordt de Zyxel T50 modem/router-in-1 bij geleverd, echter wil ik om verschillende redenen graag een router met WiFi 6(E) gaan gebruiken, de Zyxel is WiFi 5.

Na wat onderzoek ben ik bij de TP-Link Archer AXE75 beland (nog niet aangeschaft); krijgt goeie reviews en is prima betaalbaar. Echter heeft deze geen modem functionaliteit, dus zou ik hem achter de Zyxel moet hangen.

Mijn vraag is of deze setup aan te raden is; Zyxel houden als modem en de TP Link als router (zag in een andere topic hoe je dit instelt zonder Bridge mode want dat kan blijkbaar niet). Of loont het om ook een dedicated modem aan te schaffen ipv de Zyxel? Of moet ik wellicht op zoek naar een modem/router-in-1 die de WiFi 6(E) functionaliteit heeft die ik zoek, waardoor ik ook de Zyxel er helemaal tussenuit kan halen?

En daarnaast ben ik benieuwd of (een van) deze setups straks ook geschikt is wanneer glasvezel beschikbaar is. De router die ik ga kopen ben ik van plan lange tijd te gebruiken.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door TMTV 12 March 2023, 14:28

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @N-sgrr 

De Zyxel-T54 wordt voorlopig alleen geleverd bij nieuwe glasvezelaansluitingen dus ook niet bij een verhuizing.

Je kan kijken naar een Fritzbox 7590AX (DSL en glasvezel) bijvoorbeeld of de opstelling van T-50 met een router erachter zou ook moeten werken. Bij glasvezel kan je deze opstelling dan ook behouden of je kan de Zyxel er tussenuit halen mits de TP-LINK ondersteuning heeft voor VLAN.

Reputatie 1

@Waqqas top, dank voor de info!!

Reputatie 7
Badge +15

@N-sgrr 

En mocht je hulp nodig hebben bij het instellen van een modem/router voor T-Mobile internet, dan helpen we je graag 👍

Reputatie 1

@Waqqas het lijkt nu te werken simpelweg door de TP Link aan te sluiten (via zijn WAN-poort) aan de Zyxel (LAN-poort, ik had hem eerst ook bij de Zyxel in de WAN-poort maar dat werkte niet. Maar kan zijn dat ik niet lang genoeg heb gewacht).

De TP Link werkt dus nu, met internet en al, zonder te hoeven rommelen met port forwarding of een DMZ. Ik heb wel de 2.4 en 5Ghz WiFi uitgezet op de Zyxel zodat daar geen interferentie is, en omdat ik die WiFi dus niet gebruik.

Is dit een prima oplossing zo of mis ik nu wellicht iets qua functionaliteit/performance/security van de TP Link?

De TP Link draait overigens gewoon in router mode, niet AP-mode.

Reputatie 7
Badge +15

@N-sgrr 

Deze setup kan je behouden, DHCP uitschakelen op de TP-LINK AXE75 en WiFi uitschakelen op de Zyxel.

Reputatie 1

@Waqqas thnx!

Vanwaar DHCP uitschakelen op de TP Link? Is dat omdat DHCP ook aanstaat op de Zyxel en het daardoor “dubbelop” is?

Reputatie 7
Badge +14

Je kan maar 1 DHCP server in je netwerk hebben. Ik zou hen inderdaad in de TPlink uit zetten. Dan wordt de TPlink een wifi access point.

Reputatie 1

@Waqqas @eric toen ik DHCP op de TP-Link uitzette kreeg ik geen internet verbinding meer, ondanks meerdere reboots en spanningsloos maken van modem en router. Na factory reset doet hij het weer goed, DHCP staat dus nu wel aan op beide. Hoe erg is dat? Moet ik het anders maar uitzetten op de Zyxel?

Reputatie 7
Badge +15

@N-sgrr

Als beide een ander IP adres hebben, dus Zyxel 192.168.1.1 en TP-LINK 192.168.0.1 dan zou het ook goed moeten werken.

Reputatie 7
Badge +6

@N-sgrr

Als beide een ander IP adres hebben, dus Zyxel 192.168.1.1 en TP-LINK 192.168.0.1 dan zou het ook goed moeten werken.

 

Ter aanvulling op @Waqqas: als je DHCP op de TP-Link uitzet, moet de kabel in een van de gele LAN-poorten, dus niet in de blauwe WAN.

Reputatie 1

@Waqqas dit is inderdaad het geval, TP Link heeft 192.168.0.1

 

@TMTV hij zit inderdaad in de WAN-poort, dan is dat de boosdoener geweest

Zoals het nu is werkt alles naar behoren, mocht ik tegen problemen aanlopen kan ik nog de DHCP uitzetten op de TP Link en de kabel in 1 van de LAN poorten zetten.

Dank allen!

Reageer