Beantwoord

Wi-Fi 2.4 ghz internet snelheid altijd traag

  • 22 March 2023
  • 9 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 3

Op 2.4ghz telkens trage internet hoge ping en jetter. En op 5.0 ghz altijd volle snelheid waarom eigenlijk

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 23 March 2023, 09:40

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3

Wi-Fi 5.0 raar toch

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @GS1905GS,

Fijn dat je ook speedtests hebt gepost! Deze uitkomsten zijn te verwachten omdat 5 ghz de snelle variant is, maar alleen werkt voor korte afstanden. Daarentegen is de 2.4 ghz de langzamere variant, maar die komt weer een héél stuk verder. Eigenlijk kan je 5 ghz een beetje vergelijken met 5G voor je mobiel en 2.4 ghz met 2G. De snelheid is een stuk sneller met 5G maar zodra je in een meer afgelegen gebied rondloopt zoals een afgelegen bos zal je op 2G aangewezen zijn omdat je verder van de mast verwijderd bent. 

Stel gerust alle vragen die je hebt en ik wens je nog heel veel plezier met de Wifi toe! 😃

Ik zit sinds 1 augustus bij TMobile en kom van Ziggo. Dat 2,4 iangzamer is dan 5,0 wist ik. Maar wat ik niet begrijp is waarom 2,4 GHz bij T-mobile zoveel langzamer is dan bij Ziggo het geval was. Bij T-mobile kom ik niet hoger dan 48 Mbps en bij Ziggo tegen de 100 en soms meer.

Ik heb een aantal smart apparaten die alleen werken op 2,4 en die “klagen” over het zwakke signaal en soms zelfs uitvallen. Ik heb glasvezel 400/400 en met 5,0  haal ik draadloos overal in huis  minimaal 250 Mbps.

Ligt het aan het modem misschien of aan de instellingen? Als ik het beste kanaal kies, is er geen verbetering.

Reputatie 4

Ook op 2,4 GHz heb je b g en n protocol met allemaal verschillende snelheden. Verder wordt wifi steeds slechter doordat er tegenwoordig tientallen iot apparaten van jou en je buren op 2,4 GHz allemaal door elkaar blaten.

Hm, dat verklaart niet het verschil tussen Ziggo en Tmobile.

Reputatie 4

Misschien zit de antenne in je zyxel modem wel een kwartslag gedraaid tov de antenne in het ziggo modem, dus hang je modem eens anders op, of zorg voor een wifi accespoint nabij de smart apparaten die verbinding verliezen.

Beide modems zijn goedkope Chinese meuk waar je niet teveel van moet verwachten.

Antenne? Die zie ik niet. Plaatsing van het modem heeft geen resultaat. Op 5 GZh haal ik mooie snelheden. Dicht bij het modem 325 mbps en verder in het huis minimaal 250 mbps. Dat is hoger dan bij Ziggo. Dus daar ben ik tevreden over.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Dick48 

Toen ik vroeger bij Online.nl (DSL) zat met een Zyxel modem die alleen 2,4 GHz had, haalde ik rond de 70 Mbps met een 100 Mbps abonnement.

Bij KPN (glasvezel) met de Experiabox 12 kwam ik met 2,4 GHz WiFi niet boven de 50 Mbps.

Zelfde met T-Mobile, het zou ook aan de hardware kunnen liggen.

Hi Waggas,

Dank voor je reactie.  Ik weet nu zeker dat  het aan de hardware ligt. Ik kan nu stoppen met mijn zinloze acties om met de huidige hardware de snelheid van de 2,4 GZh te verbeteren.

Reageer