wifi en sonos move

  • 12 May 2023
  • 6 reacties
  • 121 Bekeken

Ik heb een nieuwe Sonos move en die gaat niet met mijn WiFi je kan wel vragen naar het weer, maar radiozenders vragen met de spraakherkenning van Google doet het niet. Al een paar x gevraagd aan T Mobile, maar ze doen geen externe apparaten en volgens de helpdesk van Sonos ligt het aan T Mobile ze zijn er met de vorige en nu weer met de nieuwe middagen bezig geweest! Ze komen er niet uit en ze zeggen dat het toch aan T Mobile hun WiFi ligt die kan de Google assistent niet herkennen. Dus nu kan ik geen spraakopdrachten geven aan de Sonos move om radio af te spelen alleen via mijn iPhone bedienen en daar heb ik toch geen dure Sonos move voor genomen?Echt niemand kan ons helpen. Dit is toch raar en het is al de tweede Sonos move we hebben een nieuwe gehad,  maar die doet het ook niet. Om hopeloos van te worden..🥲

Tommie van Odido 11 maanden geleden

Hi @MdK 2251, welkom op onze Community! 

Ik ben het wel eens met @eric, de Sonos maakt duidelijk verbinding met wifi. Wel heb ik dit artikel kunnen vinden. Wellicht werkt het hierna? Ook zie ik dat je bandsteering uit hebt staan, wellicht helpt het om dit in te schakelen. Je kan ook proberen om je WLAN-kanaal te wijzigen.

 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dus de Sonos speaker speelt wel muziek af als je de Move via de T-Mobile wifi verbind?

Dan is er toch niets mis met de wifi. Dat de Sonos geen spraakherkenning koppeling naar Google maakt kun je dan echt niet aan de wifi wijten. 

Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem. Ik heb een radio met spotify connect. Toen ik nog dsl had kon ik prima op mijn telefoon tablet of pc spotify opstarten, en dan dit af laten spelen op mijn radio via spotify connect. Hierop werd mijn radio automatisch uit standby stand gehaald en speelde spotify vervolgens op mijn radio de muziek af.

Sinds ik glasvezel heb werkt dit niet meer. Of de connect werkt niet, of de radio wordt helemaal niet meer uit de standby stand gehaald. Ik kan het nog wel werkend krijgen, door eerst handmatig de radio aan te zetten, en te wachten tot deze opnieuw verbind met het modem. Daarna kan ik wel via telefoon, tablet of pc op de radio af spelen met spotify connect. (oftewel via de (wifi) internet connectie, dus niet via bluetooth of zo)
Er is duidelijk een slechtere functionaliteit sinds de overstap naar het glasvezel modem. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MdK 2251, welkom op onze Community! 

Ik ben het wel eens met @eric, de Sonos maakt duidelijk verbinding met wifi. Wel heb ik dit artikel kunnen vinden. Wellicht werkt het hierna? Ook zie ik dat je bandsteering uit hebt staan, wellicht helpt het om dit in te schakelen. Je kan ook proberen om je WLAN-kanaal te wijzigen.

 

Wat jij nu zegt begrijp ik niet en ik weet niet wat een bandsteering is. Sonos heeft met de vorige Sonos move dagen aan de lijn geweest en toen hebben we een nieuwe gehad deze doet het ook niet geen spraak om radiozenders aan te zetten. Het ligt aan de provider tot 2 maanden geleden deed de Sonos move het gewoon en opeens niet meer. Dus volgens Sonos hebben ze alles geprobeerd en ze kunnen mij niet meer helpen. Dus wat nu? Ik vind het raar dat T Mobile het afschuift omdat het een extern apparaat is maar als diverse Sonos medewerkers uren alles hebben gecontroleerd en ons een nieuwe Sonos hebben gestuurd en de Sonos werkt nog steeds niet dan is het probleem bij T Mobile en die willen niet helpen. Wij zijn totaal niet technisch en ouder dus wij weten verder er niets vanaf en hebben hulp nodig en dat geeft T Mobile niet.. waar betaal ik dan voor? 🥲

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @MdK 2251, heel fijn dat je hierop terug komt, ik helder het graag voor je op! Zoals @eric en @Tommie aangeven maakt de Sonos wel verbinding met de Wifi alleen spreken ze in feite een andere taal waardoor de verbinding niet lekker loopt. Kort gezegd heeft het modem een 2.4 ghz en 5 ghz verbinding waarmee de apparaten kunnen verbinden. Bij oude modems zijn dit twee aparte verbindingen, maar bij nieuwe modems zijn deze twee verbindingen samengevoegd tot één netwerk. Het lastige is dat sommige apparaten niet deze twee verbindingen aan kunnen, in feite spreken ze maar één taal in plaats van twee talen. Met deze samenvoeging horen ze de twee talen afwisselend van elkaar waardoor de Sonos in de war raakt als het maar één van de twee talen verstaat.

Daarom stelt Tommie voor om de twee talen te splitsen van één verbinding naar twee aparte verbindingen. Dit doe je door de optie ‘bandsteering’ uit te zetten in het modem of door het 5ghz netwerk een andere naam te geven, bijvoorbeeld ‘Wifi-5ghz’. Dit kan je doen door in te loggen op het modem door 192.168.1.1 in je browser in te geven. Vervolgens zie je een inlogscherm en kan je met admin en het login password dat achterop het modem staat inloggen. Daarna kan je bij de WiFi instellingen de netwerken scheiden of andere namen geven.

Mocht je er niet helemaal uitkomen, geen probleem en laat het gerust weten, dan help ik je graag om de netwerken te scheiden! Geef het gerust aan als je nog voorkeur hebt voor bepaalde netwerknamen. Houd er graag wel rekening mee dat je apparaten opnieuw moet verbinden als je de Wifi netwerk naam wijzigt.

Ik weet zeker dat dit op te lossen is! 😃

Ik ga er iemand bij halen die technisch is wij kunnen dit echt niet. Ik geef deze info door aan een meneer die ook vaak wordt ingeschakeld door T Mobile en werkt voor hun. Hij heeft zijn kaartje aan ons afgegeven toen hij hier kwam van T Mobile, alleen is hij nu 2 weken met vakantie, dus na twee weken laat ik het je weten. Alvast bedankt voor deze uitleg en ik hoop dat het dan opgelost gaat worden. Groetjes. 

Reageer