Beantwoord

Wifi komt niet naar voren op mijn Lenovo Laptop


Goedemiddag, ik heb sinds afgelopen vrijdag 29 juli 22 de overstap gemaakt van Kpn naar T-Mobile thuis. Op al mijn apparaten heb ik wifi zoals mijn printer, mobiel en zakelijke Asus laptop. Behalve op mijn prive laptop een Lenovo G40-80 de wifi naam komt totaal niet naar voren. Ik heb van alles geprobeerd met de storingdienst van T-mobile maar niets werkt. Ook via een hotspot met mijn mobiel naar mijn laptop werkt het niet. 5G uitzetten heeft ook niet gewerkt. Dus ik ben doorverwezen naar de community. 

Help kan iemand mij helpen?  

icon

Beste antwoord door Cris-de-beste2024 31 July 2022, 17:37

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

29 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Ivdzwart  Alles al geprobeerd betekent dat dat je ook Hier hebt gekeken?

Windows 11

  1. Klik op Start -> Instellingen -> Netwerk en internet .
  2. Schuif Wi-Fi aan en klik vervolgens op Wi-Fi om de lijst met beschikbare netwerken te zien. 

Beste Cris Tien,

Ja daar staat die niet tussen, heb hem zelf toegevoegd bij instellingen. Maar hij komt gewoon niet beschikbaar in de lijst

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ivdzwart 

Je geeft aan dat de laptop ook de mobiele hotspot niet ziet, ziet hij wel andere netwerken?

Welke besturingssysteem/ versie heb je op de laptop en welke router van T-Mobile heb je?

Hallo @Ivdzwart 

Je geeft aan dat de laptop ook de mobiele hotspot niet ziet, ziet hij wel andere netwerken?

Welke besturingssysteem/ versie heb je op de laptop en welke router van T-Mobile heb je?

Hoi, ja hij ziet wel andere netwerken van mijn buren en de omgeving maar niet die van t-mobile.

mijn besturingssysteem is 18363.1556) met windows 10 en router is Xyzel T-54

 

Reputatie 7
Badge +15

@Ivdzwart

Wil je eens in je webbrowser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, algemeen en selecteer onderaan bij beveiligingsmodus WPA2-PSK en toepassen.

Controleer het dan nog eens en ook eventueel 5 GHz uit dan.

Hoi @Waqqas,

Ja hij ziet wel andere netwerken van mijn buren en de omgeving maar niet die van t-mobile.

mijn besturingssysteem is 18363.1556) met windows 10 en router is Xyzel T-54

@Ivdzwart

Wil je eens in je webbrowser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, algemeen en selecteer onderaan bij beveiligingsmodus WPA2-PSK en toepassen.

Controleer het dan nog eens en ook eventueel 5 GHz uit dan.

@Waqqas sorry ik ben niet heel handig hierin. Ik heb ingelogd in de webbrowser zoals je zei. 

Dan kan ik kiezen uit verbinding, systeeminformatie, wifi instellingen, gast wifi instellingen of LAN

Reputatie 7
Badge +15

@Ivdzwart

Rechtsboven heb je 3 horizontale streepjes (hamburger menu) en dan kun je kiezen voor netwerkinstellingen, draadloos en de andere stappen volgen.

@Ivdzwart

Rechtsboven heb je 3 horizontale streepjes (hamburger menu) en dan kun je kiezen voor netwerkinstellingen, draadloos en de andere stappen volgen.

@Waqqas ik heb alle stappen gevolgd bij beiden veranderd naar WPA2-PSK maar nog steeds geen wifi

Ook 5GHz uitgezet

Reputatie 7
Badge +15

@Ivdzwart

Kijk anders eens of een fabrieksreset van de router helpt door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

@Ivdzwart

Kijk anders eens of een fabrieksreset van de router helpt door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

@Waqqas Helaas dat werkt ook niet

 

Reputatie 7

Hoi @Ivdzwart,

Thanks voor je bericht. Aangezien het probleem alleen voorkomt bij de laptop, denk ik dat we hierbij niet moeten kijken naar de instellingen op het modem, maar de wisselingwerking tussen modem en laptop. Zo ben ik erg benieuwd of alle drivers up-to-date zijn? Hoe is de netwerkkaart van de laptop? Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Hoi @Ivdzwart,

Thanks voor je bericht. Aangezien het probleem alleen voorkomt bij de laptop, denk ik dat we hierbij niet moeten kijken naar de instellingen op het modem, maar de wisselingwerking tussen modem en laptop. Zo ben ik erg benieuwd of alle drivers up-to-date zijn? Hoe is de netwerkkaart van de laptop? Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Hoi @Boris de laptop is nog niet zo lang geleden denk een maand of 3 geupdate met een nieuwe samsung ssd 500 gb ssd kaart erin en hij heeft een upgrade gehad qua werkgeheugen. Dus hij is wat dat betreft up to date. Hij heeft daarna ook gewoon weer goed gewerkt toen ik nog bij KPN zat en daar totaal geen probleem ondervonden. Het zit hem inderdaad in de wisselwerking omdat de andere apparaten het wel goed doen. Ik vind zelf dat T-mobile een ander modem moet aanleveren. Bij KPN had ik een ander modem wat dus wel werkte voor al mijn apparatuur.

Reputatie 7
Badge +5

@Ivdzwart 

Wifi per ongeluk uitgeschakeld op de Lenovo met Fn+F5 toets?

Wifi uitschakelen middels een fysieke toets(combinatie)

ook iets.

Hoi @Boris de laptop is nog niet zo lang geleden denk een maand of 3 geupdate met een nieuwe samsung ssd 500 gb ssd kaart erin en hij heeft een upgrade gehad qua werkgeheugen. Dus hij is wat dat betreft up to date. Hij heeft daarna ook gewoon weer goed gewerkt toen ik nog bij KPN zat en daar totaal geen probleem ondervonden. Het zit hem inderdaad in de wisselwerking omdat de andere apparaten het wel goed doen.

Updates aan het geheugen of harde schijf hebben niets van doen met wifi. Maar toont wel aan dat het een enigzins gedateerde laptop betreft. (ouder dan 1 jaar noemt men soms al antiek 😡)

Ik vind zelf dat T-mobile een ander modem moet aanleveren. Bij KPN had ik een ander modem wat dus wel werkte voor al mijn apparatuur.

Onmogelijke bevinding. Gelukkig is er de mogelijkheid sinds januari 2022 om “eigen” aangeschafte modems in gebruik te nemen als men vind dat de standaard geleverde apparatuur niet voldoet.

Reputatie 7

Hoi @Ivdzwart,

Dank voor je terugkoppeling! Met de drivers doel ik, zoals al opgemerkt door @yalerta, de software ondersteuning voor de netwerkkaart en eventueel de draadloze verbinding van de laptop. Mocht deze niet up-to-date zijn, kan het zijn dat het botst en daardoor geen verbinding kan maken. Het ruilen van het modem zou een optie kunnen zijn, mits het probleem terugkeert bij meerdere apparaten. We constateren dat het hierbij alleen de laptop betreft, waardoor er geen gegronde beschouwing is dat dit echt aan het modem ligt. De tip van @yalerta kan daarbij nog worden onderstreept en is zeker het checken waard. 

 

  1. Misschien even kabel tussen laptop en Zyxel, en dan via nieuwe drivers even kijken of je de laatste stuurprogramma's voor je WLAN kaartje wel geïnstalleerd hebt?

    Linkje is een directe verwijzing naar de automatische driver update utility die Lenovo op haar website heeft staan. De laatste update dateert van 9 februari 2018.

 

  1. Netwerk al een reset gegeven?

 

Reputatie 2

Ook is het nog mogelijk dat het kanaalnummer van de wifi voor de laptop te hoog staat.

Deze laptop is volgens Tweakers in mei 2015 op de markt gekomen en het kan zijn dat die netwerkkaart de geest gegeven heeft. Oudere laptops komen ook vaak niet verder dan kanaal 10.

 

Kies in de modem is voor een kanaal 6 of 9 vast en kijk of het dan wel werkt.

 

Kun je ook nog proberen met een USB netwerkstick, werkt dat wel dan weet je dat het probleem de netwerkkaart is. Wat je met een simpele stick overigens kunt oplossen.

@Ivdzwart

Wifi per ongeluk uitgeschakeld op de Lenovo met Fn+F5 toets?

Wifi uitschakelen middels een fysieke toets(combinatie)

ook iets.

Hoi @Boris de laptop is nog niet zo lang geleden denk een maand of 3 geupdate met een nieuwe samsung ssd 500 gb ssd kaart erin en hij heeft een upgrade gehad qua werkgeheugen. Dus hij is wat dat betreft up to date. Hij heeft daarna ook gewoon weer goed gewerkt toen ik nog bij KPN zat en daar totaal geen probleem ondervonden. Het zit hem inderdaad in de wisselwerking omdat de andere apparaten het wel goed doen.

Updates aan het geheugen of harde schijf hebben niets van doen met wifi. Maar toont wel aan dat het een enigzins gedateerde laptop betreft. (ouder dan 1 jaar noemt men soms al antiek 😡)

Ik vind zelf dat T-mobile een ander modem moet aanleveren. Bij KPN had ik een ander modem wat dus wel werkte voor al mijn apparatuur.

Onmogelijke bevinding. Gelukkig is er de mogelijkheid sinds januari 2022 om “eigen” aangeschafte modems in gebruik te nemen als men vind dat de standaard geleverde apparatuur niet voldoet.

Hoi @yalerta en @Boris de wifi staat gewoon ingeschakeld hij ziet namelijk wel allerlei andere wifi adressen alleen niet die van T-mobile

Reputatie 7
Badge +5

Dat zien van andere netwerken is niet altijd waar. Het kunnen opgeslagen netwerken zijn. Windows gedraagt zich soms nogal traag met het verversen van de netwerklijst.

Maar de meest aannemelijke oorzaak kan toch te vinden zijn in onvoldoende “driver” updates van de wifi netwerk kaart. Zie de reactie van @Gerrit078

De modem van Tmobile heeft (terecht) hoge eisen aan de versleuteling/codering van de verbinding.
Dit is een zogenaamde WPA2-PSK (AES) beveiligings modus. Oudere wifi werkte nog op WPA-PSK (TKIP) of nog ouder op WEP.
Omdat dergelijke oudere beveiligingen vlug te kraken zijn worden deze niet meer toegepast. (gelukkig)

  • Tijdelijk 5Ghz van de modem uitschakelen (netwerkinstelling in modem)
  • Windows opgeslagen netwerk instellingen wissen (zie hierboven)
  • Driver update (zie hierboven)

Als dit alles niet werkt kan de wifi module in de laptop vervangen worden (laptop blijkt uit voorgaande reactie open-schroefbaar)

Maar de meest aannemelijke oorzaak kan toch te vinden zijn in onvoldoende “driver” updates van de wifi netwerk kaart. Zie de reactie van @Gerrit078

 

Ik vind het stukje van @Gela anders ook niet heel verkeerd, misschien dus eens die stuurprogramma's controleren via de website van Lenovo, een daarop aanvullend het stukje van @Gela.

Sommige draadloze apparaten hadden in die periode nog wel eens problemen, zo ben ik de afgelopen jaren nog wel eens problemen tegengekomen zoals;

  • Apparaat heeft wel ondersteuning voor 2,4GHz en 5GHz maar kan niet (goed) overweg met grotere bandbreedtes. Op 2,4GHz kan je als je bijvoorbeeld 40MHz bandbreedte gebruikt een wat hogere snelheid behalen. Op 5GHz zie je soms het zelfde, 20MHz en 40MHz werken probleemloos maar bij 80MHz en 160MHz werkt het minder of helemaal niet. De router op een lagere bandbreedte zetten is dan de enige oplossing.
  • Wat @Gela al aangeeft is ook zoiets, maximaal 10 kanalen maar je router dan op automatisch zetten met als gevolg dat apparaten die niet boven kanaal 10 kunnen komen daardoor het Wi-Fi signaal niet oppikken. Of te wel, Wi-Fi kanaal handmatig selecteren.

Soms lijkt er ook wel eens iets gaande te zijn als je twee dezelfde netwerknamen (SSID's) gebruikt op zowel  2,4GHz en 5GHz. Schakel je 5GHz uit, is er plots niets aan de hand. Het wijzigen van netwerknaam is vaak ook een oplossing maar ook dit werkt lang niet altijd.

Deze laatste is dan al wel getest maar ik vermoed dat het updaten van de stuurprogramma's en de tip van @Gela misschien tot een oplossing kunnen leiden en inderdaad;

 

De modem van Tmobile heeft (terecht) hoge eisen aan de versleuteling/codering van de verbinding.
Dit is een zogenaamde WPA2-PSK (AES) beveiligings modus. Oudere wifi werkte nog op WPA-PSK (TKIP) of nog ouder op WEP.

Hopelijk kan dit d.m.v. een update van de stuurprogramma's worden aangepakt want ook dit zou wel eens een reden kunnen zijn. Hoewel ik mij dan afvraag hoeveel onveilige netwerken er in z'n omgeving zijn.

 

Ook is het nog mogelijk dat het kanaalnummer van de wifi voor de laptop te hoog staat.

Deze laptop is volgens Tweakers in mei 2015 op de markt gekomen en het kan zijn dat die netwerkkaart de geest gegeven heeft. Oudere laptops komen ook vaak niet verder dan kanaal 10.

 

Kies in de modem is voor een kanaal 6 of 9 vast en kijk of het dan wel werkt.

 

Kun je ook nog proberen met een USB netwerkstick, werkt dat wel dan weet je dat het probleem de netwerkkaart is. Wat je met een simpele stick overigens kunt oplossen.

@Gela Waar zou ik dit moeten doen?

 

@yalerta @Boris @Gela @Gerrit078 Ik heb nu voor mijn gevoel alles gedaan.

De kanaal op 6 en op 9 gehad, 5 Ghz uitgezet, bij lenevo een driver update gedaan. Maar niets helpt tot nu toe. 

Bedoel je met een usb netwerkstick wat ze ook wel een dongle noemen ofzo. Dit is zo niet mijn vakgebied. Ik waardeer jullie feedback en hulp heel erg. 

 

De Zyxel heb ik (nog) niet, kan je er ook de bandwidth voor Wi-Fi aanpassen? Als dit kan misschien 20MHz eens proberen voor 2,4GHz Wi-Fi en 5GHz uitschakelen.

Reputatie 7
Badge +5

@Gerrit078 Kan ingesteld worden in de Zyxel T50

Bij het instellen op 40 MHz kan zelfs de zijband instelling op bovenin of onderin de band ingesteld

@Ivdzwart
Als TEST kun je misschien proberen om TIJDELIJK bij draadloos de beveiliging even uit te zetten.
Komt het SSID van de wifi dan wel in de lijst met netwerken?

Een wifi dongle is hetzelfde vernoemd als een usb netwerkadater (voorbeeld)

Geen vreemde karakters zoals @#$ in de SSID of het wachtwoord van de wifi?

Reputatie 2

@Ivdzwart

 Het lijkt erop dat je interne netwerkkaart de oorzaak is. Na verloop van tijd en het nodige streamen worden ze vaak te heet en laat een minisoldering los met als gevolg dat je kunt blijven zoeken naar een oorzaak die je niet gaat vinden.

 

Updaten van een oudere laptob met een extra Simm en een SSD kan op zich een goede zaak zijn maar men vergeet dan vaak ook het netwerk mee te nemen wat toch zeker zo belangrijk kan zijn. En hoe eenvoudig en goedkoop is dat wel niet.

Foto dient slechts ter illustratie en komt van Bol.com.

 

Een advies hierin is niet te geven, de keus is enorm en de prijzen verschillen idem.

Prik hem in een USB poort en Windhoos10 doet de rest. In je Bios kun .je de interne wifi nog uitzetten. Niet echt belangrijk want hij ziet hem toch niet (meer).