WIFI op 5.0 werkt wel 2.4 werkt niet



Toon eerste reactie

38 reacties

Reputatie 2

Hi @Cees12345, bij nader inzien is het uitzetten van de bandsteering inderdaad geen goede fix. Toch bedankt voor het proberen! Ik zou je toch willen vragen om op dit punt van Jason terug te komen. Het is erg belangrijk om dit te testen (of in ieder geval uitgesloten te hebben)

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Alvast bedankt!

Hoi Ceyenne,
bedankt voor je reactie. 
Voor de goede orde; ik heb het nog niet geprobeerd. Ik ben erg terughoudend met links en rechts alles bij elkaar te klikken.

De reden is dat ik de instelling van bandsteering niet kan vinden. Zie mijn reactie aan Tommy. 

>>Hoi Tommie,

>>Ik kan de instelling bandsteering niet vinden. Ik kan wel de instelling  

>>[Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken] deze staat aangevinked. Dit mag ik niet uitzetten.

>> Daar staat de opmerking bij:

>>[Houd 2.4G en 5G hetzelfde' kan niet worden uitgeschakeld wanneer EasyMesh actief is] 
>>wat is nu precies de bedoeling?

 

Reputatie 7
Badge +16

Even voor de goede orde en ter nuance: een wifi-kanaal is GEEN wifi-netwerk of signaal. Een wifi-kanaal is één van het x-aantal kanalen dat wifi kan doorgeven op een bepaalde frequentie. Zie het als een baan op een snelweg. Je hebt een aantal mogelijkheden en als de rechterbaan te druk is, schakel je over op een andere baan naar links. 

Reputatie 7
Badge +16

Bandsteering is geen instelling, maar dit schakel je uit door 2.4 Ghz en 5 Ghz te scheiden van elkaar. Dit kun je doen in de modeminstellingen door beiden een andere naam te geven.

Reputatie 2

Ik kan alleen maar de 2.4 en 5 GHz scheiden door easy mesh uit te zetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 dat klopt inderdaad. 

Als je Easy Mesh uitschakeld worden de frequenties van elkaar losgetrokken. Dit betekent dat je handmatig verbinding kan maken met 2.4 GHz of 5 GHz. Dit kan helpen de verbinding met de WX5600 te verbeteren. Zou je dit kunnen testen?

Reputatie 2

Hoi Tommy, 
ik heb de 2.4 en 5.0 nu losgekoppeld. 
So far so good. Ik houd je op de hoogte.

Jammer de de hoofdfunctionaliteit namelijk 1 wachtwoord en 1 SSID voor alle repeaters en de router uitgezet moet worden.

Reputatie 1

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Reputatie 2

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Omdat deze spullen gemaakt zijn om een mesh van te maken. Mijn aanname is dat dit zou werken.

Reputatie 1

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Omdat deze spullen gemaakt zijn om een mesh van te maken. Mijn aanname is dat dit zou werken.

Mesh werkt ook als je het niet uitschakelt 

Reputatie 2

Helaas. 
Weer problemen met de wifi versterkers. Zonder de versterkers werkt het nog wel. 

Voor de laatste keer ga ik alles resetten,

eerst glasmodem (mediaconverter). Daarna internet router.

Alles is standaard muv de 2.4 en 5.0 zijn niet gekoppeld. 

Versterkers ga ik nu ook allemaal resetten en koppelen. 

 

Reputatie 2

Mislukt. Ik heb er weer 2 uur aan besteed met nul resultaat. 
Ik heb de 1e versterker gereset en conform T-Mobile instructies geconfigureerd. De 1e stap gaat goed, bedraad laten pruttelen. De 2e stap, zonder kabel opstarten geeft problemen. Power en wifi lampje branden groen maar het link lampje blijft uit. Nogmaals de procedure herhaald maar zonder succes. 

Een 2e versterker heb iik ook geprobeerd, hetzelfde resultaat. 

 

Vanochtend had ik een teams sessie met 2 anderen. Mijn scherm was heel ‘mosaic’. Ook viel de verbinding een paar keer weg. Mijn werkplek op de 1e etage staat kennelijk te ver weg van de router. De situatie toen was; alleen de router, zonder de 3 versterkers. De vergadering voortzetten zonder video leek een goede zet maar ook toen viel de verbinding regelmatig weg. Heeeeel on-professioneel. 

Toen maar weer een hotspot gemaakt met mijn mobiel. Helaas was ik vergeten de wifi uit te zetten dus kwam ik weer uit op die brakke verbinding. Jammer jammer verdrietig. 

Reputatie 2

Update

De 3 versterkers stonden uit.

Op de 1e verdieping werk ik. Omdat de 2G/3G verbinding niet altijd optimaal is. Heb ik nu de versterker op de 1e etage -bedraad- aangesloten. Dat werkt!
En dat is even mooi als lelijk.

 

Reputatie 2

Vandaag is de monteur van Guidion langs geweest. 
Ik heb geleerd dat de mesh router niet te dicht bij elkaar moeten staan, maar ook niet buiten bereik van elkaar. Is er apparatuur in huis dat op dezelfde frequentie zend?
Alles staat weer op default in de router. Muv

1. het netwerkprotocol.  WPA3 is teruggezet naar WPA2 omdat er een oude laptop gebruikt wordt. 
2. Ik heb had een bedraad IPTV kastje. Deze draad zit nu in de mesh router en vanuit de meshrouter is er een extra kabel naar het IPTV kastje. 

3. Een tweede mesh router is ook bedraad aangesloten. De 3e wordt niet gebruikt.

Alles werkt. Ik heb goede hoop dat streams van radio / tv / teams nu goed blijven werken. 

Reageer