WIFI op 5.0 werkt wel 2.4 werkt niet


Reputatie 2

Beste mensen,

Sinds een paar maanden is hier internet via glas aangelegd in de straat. Ik heb een ZYXel T-54 modem en 3 versterkers WAP6807. Van die versterkers branden de bovenste 2 lampjes contuinu en de onderste knippert. 

Een blijde gebruiker want met een speed test kom ik uit op 95Mbps up en downstream door het gehele huis.

Vandaag had ik een teams meeting en ik liep de kamer uit. Direct was er een verbindingsprobleem “ zoek netwerk” Na een seconde of 10 doet hij het weer. Iets verder lopend, precies hetzelfde. Heel vreemd.

Ik heb ingelogd op de wifi router en zag niks vreemds. (Ik kan niet vinden of er een update van de software klaar staat.). Zowel de 5.0 en 2.4 band stonden aan. Ik heb de 5.0 band uitgezet en toen had ik geen verbinding meer. Ik zag het SSID wel maar hij bleef maar malen om te verbinden zonder resultaat. Ook als ik naast het ZYXel modem stond. 

Ik heb “forget this network’ aangeklikt maar dat helpt ook niet. 


Ik heb een bekabelde laptop aangesloten en de 5.0 band weer aangezet. Toen had ik weer wifi op mijn iPad.  

Vreemd verhaal. Wie kan me helpen.

 

 


38 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Cees12345, ik wil het graag meteen voor je nakijken! Met je e-mailadres vind ik alleen geen klant bij ons. Wil je mij in een privébericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer sturen? Dan ga ik direct voor je aan de slag!

Reputatie 7
Badge +6

@Cees12345 Ik had laatst een vergelijkbaar probleem. Een simpele herstart van de T54 loste dat op. Hopelijk geldt dat ook voor jou!

Reputatie 2

Hoi TMTV, 
bedankt voor je tip. Ik heb het geprobeerd. 
Reboot router

Uitzetten 5.0 GHz

Helaas, de boel werkte niet.

via een bedrade verbinding heb ik 5 GHZ weer aangezet. Nu werkt de WiFi weer.

Reputatie 2

Kan iemand mij misschien verder helpen?

 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Cees12345, heel erg bedankt voor je gegevens! Ik help je graag verder. Na een aantal metingen zie ik dat alles in orde zou moeten zijn. Maak je ook gebruik van bekabeld internet en ervaar je hier bijzonderheden mee? Groetjes, Ishana

Reputatie 2

“….. in orde zou moeten zijn” De boel is niet in orde. 

Dmv bekabeld internet kan ik de oude situatie weer herstellen.

Ik heb problemen met Teams via WiFi. Ik probeer 5.0 uit te zetten, terwijl 2.4 aanblijft. Resultaat is dat de wifi niet meer connecteerd. Hij blijft malen in proberen een verbinding tot stand te brengen maar valt in een time-out. Concreet heb ik dan dus helemaal geen wifi meer. 
mijn vraag is dus “hoe kan een wifi opzetten met alleen 2.4 GHz?”.

NB dit is slechts een poging van mij om de oorzaak van het Teams probleem te achterhalen. 
Mijn laptop heeft geen kabel ingang. Ik verwacht dat er met een bekabelde laptop geen enkel probleem is want je kunt je niet verplaatsen, vanwege de kabel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Cees12345, ik heb nogmaals een meting gedaan, hieruit is te zien dat je ONT al enige tijd online staat. Zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je zo:

 

  1. Haal de stekker van het modem en ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Ook heb ik besloten om je wifi punten om te ruilen voor de nieuwe Zyxel WX5600. Deze werkt veel beter in combinatie met de T-54. Kan je mij laten weten of dit de verbinding verbeterd? Talk soon.

Reputatie 2

Hartelijk bedankt voor je reactie. Wat heb ik gedaan:

Ik heb de 5.0 GHz uitgezet.

Resultaat; Wifi verbinding valt weg. =verwacht

Ik heb zowel de ONT als de wifirouter van de stroom afgehaald.

1 minuut gewacht

De ONT weer in de stroom gezet

4 minuten gewacht

De wifi router in de stroom gezet.

4 minuten gewacht

Resultaat: het LAN lampje knipperen niet meer maar branden continu (groen).

Ik kan met mijn Ipad weer verbinden. YES!

Speeds test is nog steeds boven de 90 up en down. Op de 1e etage (houten vloer) is de snelheid nog steeds prima; 50 download, 40 upload.

Toen heb ik de 3 onbedrade mesh routers weer aangezet. 

4 minuten gewacht

Die kregen geen verbinding met de wifi. Het bovenste power lampje brand continu groen

Ik ga ze nu niet resetten. Dat doe ik pas als de nieuwe router er staat.

Reputatie 2

Helaas, ik was 1 uur blij. Toen was de wifi weer uitgevallen. 
Ik heb geprobeerd de versterkers (WAP6807) bedraad aan te sluiten en de wifi uit te zetten op de router. Maar dat krijg ik niet aan de praat.

Met de wifi op de router aan, krijg ik de versterkers ook niet aan de praat. 

Ik geef het op. Ik wacht op de nieuwe router.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Cees12345, dit zal inderdaad niet werken. De WAP heeft namelijk bandsteering nodig om de verbinding te realiseren. Hiervoor dient de 5GHz frequentie aan te staan. Je bent op dit moment in bezit van ons nieuwste modem, de T-54. Deze heeft over het algemeen wat moeite met de WAP. Daarom heb ik de wifi punten voor je omgeruild. De nieuwe WX5600 wifi punten zijn onderweg. Hier lees je alles over de nieuwe wifi punten: 

 

 

Ik vermoed dat dit je verbinding issue gaat oplossen! Kan je mij laten weten, zodra de wifi punten zijn aangesloten, of dit inderdaad heeft gerwerkt?

Reputatie 2

Helaas. Niet opgelost. De servicedesk heeft remote doorgemeten en geconstateerd dat de mediaconverter (vorm glas signaal om naar IP). Defect is. Afspraak met een monteur…..wordt vervolgd.

Reputatie 2

Verrassend vervolg.
De monteur kwam niet. Dan maar zelf gebeld om een afspraak te maken. Na lang wachten, gesprek halverwege afgebroken was er iemand die me hielp. 
Ja het signaal was niet optimaal maar zou moeten werken. Geen vervanging media converter dus. 
De versterker is bedraad aangesloten. Dat lukt maar na een reboot kan de versterker de hoofdrouter niet vinden. Opnieuw geprobeerd de versterker mbv WPS aan te sluiten. Ook niet gelukt. 
Uiteindelijk lukt het wel! 

Allereerst is de router gereset (pinnetje / factory default). Wachten tot alle lampjes groen branden.

Daarna is de versterker ook gereset en bedraad aangesloten. Toen is 5 minuten extra gewacht nadat alle lampjes goed stonden. Toen gereboot en onbedraad aangesloten. Na lang wachten, een minuut of 15, Pakte de versterker het wifi signaal van de router wel op. 

Daarna de andere 2 versterkers ook op dezelfde manier aangesloten. 

De oude situatie is hersteld. Ik kreeg de tip om zowel de 5.0 en 2.4 aan te laten staan. Dat volg ik natuurlijk op,

Nu ga ik kijken of mijn originele probleem, zie 1e post, er nog is.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Cees12345, bedankt voor deze duidelijke update. Zou je mij kunnen laten weten of het allemaal is opgelost?

Reputatie 2

Het lijkt te werken. Ik kan met teams door de kamer uit lopen zonder dat de verbinding verbroken wordt.
Zonder tegenbericht binnen 1 maand kan je er van uitgaan dat het is opgelost. 

Reputatie 2

Helaas. 
Als ik met mijn ipad mijn gmail open, duurt het een seconde of 20 voordat mijn mail binnen gehaald wordt. De NPO1 app streamt niet goed. Hij wordt regelmatig onderbroken.

Ik heb de router gereboot.

Ik verdenk de versterkers WX5600 wifi . Als ik die uitzet, dan reageert de NPO1 app onmiddelijk en is super snel. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Cees12345, wat fijn om te horen dat je zelf al wat stappen hebt ondernomen.

Ik heb een nieuwe lijnmeting gedaan, ik zie dat het ONT al een lange tijd aan staat. Zou je het ONT kunnen rebooten? Is de verbinding nu beter? Zo niet, wil ik je vragen om de WX5600’s opnieuw te koppelen aan het modem. Als het goed is hoor je dan weer een stabiele en snelle verbinding te hebben. Hoor graag of het geholpen heeft!

Reputatie 2

Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen de versterkers. 
Ik had een online meeting met wifi connectie terwijl de versterkers uit stonden. 

Halverwege de meeting kate het signaal in en hebben we het video signaal maar uitgezet. Dat was wat teveel van het goede.

Normaliter kom ik met een speed test op up en downstream ut op 95 Mbps.

De ONT is gereboot en daarna de router. Ik wacht even met de versterkers. Wordt vervolgd….

Reputatie 2

BTW1 als de verbinding inkakt, dan zet ik hem op mijn hotspot. Dat gaat veel beter dan de Wifi.

BTW2 Bellen is ook een issue. In dit gebied is het 3/4/5 G signaal zwak/slecht.  
Er wordt vanuit gegaan dat het wifi signaal heel sterk is. Dus als ik een gewoon telefoontje pleeg, dan schakelt mijn toestel over naar ‘wifi bellen’. Helaas geeft dat vaak een nog slechtere of verbroken verbinding. Als ik wifi uitzet op mijn mobiel dan gaat het beter, omdat hij dan niet via de wifi belt. Wifi bellen kan ik niet uitzetten op mijn mobiel. Het zou uitgezet moeten zijn door de SD van T_Mobile. 

Pfffft… het valt niet mee.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Reputatie 2

Hoi Jason, 
Bedankt voor het meedenken maar … Ik woon in een heel dun bevolkt gebied. Als ik wifi aan zet dan zie ik geen enkel ander signaal behalve mijn eigen signaal. Zelfs niet van de buren. Interferentie kan er dus niet zijn van andere wifi zenders. Toch?

 

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 Ja, het is mogelijk dat een wifi-kanaal druk bezet is, zelfs als je in een achteraf gelegen gebied woont. De reden hiervoor is dat wifi-signalen worden uitgezonden vanaf verschillende bronnen, zoals routers en andere draadloze apparaten, en deze signalen zich kunnen verspreiden over een aanzienlijke afstand.

Zelfs als je in een rustige buurt woont, kunnen de wifi-signalen van je buren of bedrijven nog steeds interfereren met jouw signaal. Dit kan leiden tot vertragingen in de verbinding of tot een lagere signaalsterkte, wat kan resulteren in een langzamere internetverbinding of zelfs verbindingsproblemen.

Om deze problemen te verminderen, kun je overwegen om het kanaal van je modem handmatig in te stellen op een minder druk bezet kanaal.

Reputatie 2

Ik heb ingelogd op de router en gekeken naar de bezetting van de kanalen.

5 MHz. 4 stuks op kanaal 52. (Dat ben ik zelf, 1 router en 3 mesh points), verder niets of niemand.

2.4 MHz ; 2 stuks op kanaal 1, 2 stuks op kanaal 3, 1 op kanaal 6 en 1 op kanaal 11 (dat is mijn WLan)

dat lijkt niet niet echt overbezet. Toch?

 

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 Nee dat is zeker niet overbezet. Wat we meer proberen te zeggen is dat een kanaal verstoord kan raken. Op dit moment staat bandsteering aan, dit betekent dat het modem 1 verbinding van de 2.4 GHz en de 5 GHz maakt. Het modem kiest dan het sterkste signaal voor je apparaat. Zou je kunnen proberen de frequenties te separeren en dan het wifi punt opnieuw te verbinden met het modem. In dit topic lees je hier meer over: 

 

 

Reputatie 2

Hoi Tommie,

Ik kan de instelling bandsteering niet vinden. Ik kan wel de instelling  

[Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken]

deze staat aangevinked. Dit mag ik niet uitzetten. Daar staat de opmerking bij:

[Houd 2.4G en 5G hetzelfde' kan niet worden uitgeschakeld wanneer EasyMesh actief is] 
wat is nu precies de bedoeling?

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Cees12345, bij nader inzien is het uitzetten van de bandsteering inderdaad geen goede fix. Toch bedankt voor het proberen! Ik zou je toch willen vragen om op dit punt van Jason terug te komen. Het is erg belangrijk om dit te testen (of in ieder geval uitgesloten te hebben)

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Alvast bedankt!

Reageer