WIFI op 5.0 werkt wel 2.4 werkt niet


Reputatie 2

Beste mensen,

Sinds een paar maanden is hier internet via glas aangelegd in de straat. Ik heb een ZYXel T-54 modem en 3 versterkers WAP6807. Van die versterkers branden de bovenste 2 lampjes contuinu en de onderste knippert. 

Een blijde gebruiker want met een speed test kom ik uit op 95Mbps up en downstream door het gehele huis.

Vandaag had ik een teams meeting en ik liep de kamer uit. Direct was er een verbindingsprobleem “ zoek netwerk” Na een seconde of 10 doet hij het weer. Iets verder lopend, precies hetzelfde. Heel vreemd.

Ik heb ingelogd op de wifi router en zag niks vreemds. (Ik kan niet vinden of er een update van de software klaar staat.). Zowel de 5.0 en 2.4 band stonden aan. Ik heb de 5.0 band uitgezet en toen had ik geen verbinding meer. Ik zag het SSID wel maar hij bleef maar malen om te verbinden zonder resultaat. Ook als ik naast het ZYXel modem stond. 

Ik heb “forget this network’ aangeklikt maar dat helpt ook niet. 


Ik heb een bekabelde laptop aangesloten en de 5.0 band weer aangezet. Toen had ik weer wifi op mijn iPad.  

Vreemd verhaal. Wie kan me helpen.

 

 


38 reacties

Reputatie 2

Vandaag is de monteur van Guidion langs geweest. 
Ik heb geleerd dat de mesh router niet te dicht bij elkaar moeten staan, maar ook niet buiten bereik van elkaar. Is er apparatuur in huis dat op dezelfde frequentie zend?
Alles staat weer op default in de router. Muv

1. het netwerkprotocol.  WPA3 is teruggezet naar WPA2 omdat er een oude laptop gebruikt wordt. 
2. Ik heb had een bedraad IPTV kastje. Deze draad zit nu in de mesh router en vanuit de meshrouter is er een extra kabel naar het IPTV kastje. 

3. Een tweede mesh router is ook bedraad aangesloten. De 3e wordt niet gebruikt.

Alles werkt. Ik heb goede hoop dat streams van radio / tv / teams nu goed blijven werken. 

Reputatie 2

Update

De 3 versterkers stonden uit.

Op de 1e verdieping werk ik. Omdat de 2G/3G verbinding niet altijd optimaal is. Heb ik nu de versterker op de 1e etage -bedraad- aangesloten. Dat werkt!
En dat is even mooi als lelijk.

 

Reputatie 2

Mislukt. Ik heb er weer 2 uur aan besteed met nul resultaat. 
Ik heb de 1e versterker gereset en conform T-Mobile instructies geconfigureerd. De 1e stap gaat goed, bedraad laten pruttelen. De 2e stap, zonder kabel opstarten geeft problemen. Power en wifi lampje branden groen maar het link lampje blijft uit. Nogmaals de procedure herhaald maar zonder succes. 

Een 2e versterker heb iik ook geprobeerd, hetzelfde resultaat. 

 

Vanochtend had ik een teams sessie met 2 anderen. Mijn scherm was heel ‘mosaic’. Ook viel de verbinding een paar keer weg. Mijn werkplek op de 1e etage staat kennelijk te ver weg van de router. De situatie toen was; alleen de router, zonder de 3 versterkers. De vergadering voortzetten zonder video leek een goede zet maar ook toen viel de verbinding regelmatig weg. Heeeeel on-professioneel. 

Toen maar weer een hotspot gemaakt met mijn mobiel. Helaas was ik vergeten de wifi uit te zetten dus kwam ik weer uit op die brakke verbinding. Jammer jammer verdrietig. 

Reputatie 2

Helaas. 
Weer problemen met de wifi versterkers. Zonder de versterkers werkt het nog wel. 

Voor de laatste keer ga ik alles resetten,

eerst glasmodem (mediaconverter). Daarna internet router.

Alles is standaard muv de 2.4 en 5.0 zijn niet gekoppeld. 

Versterkers ga ik nu ook allemaal resetten en koppelen. 

 

Reputatie 1

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Omdat deze spullen gemaakt zijn om een mesh van te maken. Mijn aanname is dat dit zou werken.

Mesh werkt ook als je het niet uitschakelt 

Reputatie 2

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Omdat deze spullen gemaakt zijn om een mesh van te maken. Mijn aanname is dat dit zou werken.

Reputatie 1

Waarom niet een extra Wifi aanmaken en mesh verder met rust laten? 

Reputatie 2

Hoi Tommy, 
ik heb de 2.4 en 5.0 nu losgekoppeld. 
So far so good. Ik houd je op de hoogte.

Jammer de de hoofdfunctionaliteit namelijk 1 wachtwoord en 1 SSID voor alle repeaters en de router uitgezet moet worden.

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 dat klopt inderdaad. 

Als je Easy Mesh uitschakeld worden de frequenties van elkaar losgetrokken. Dit betekent dat je handmatig verbinding kan maken met 2.4 GHz of 5 GHz. Dit kan helpen de verbinding met de WX5600 te verbeteren. Zou je dit kunnen testen?

Reputatie 2

Ik kan alleen maar de 2.4 en 5 GHz scheiden door easy mesh uit te zetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 

Reputatie 7
Badge +16

Bandsteering is geen instelling, maar dit schakel je uit door 2.4 Ghz en 5 Ghz te scheiden van elkaar. Dit kun je doen in de modeminstellingen door beiden een andere naam te geven.

Reputatie 7
Badge +16

Even voor de goede orde en ter nuance: een wifi-kanaal is GEEN wifi-netwerk of signaal. Een wifi-kanaal is één van het x-aantal kanalen dat wifi kan doorgeven op een bepaalde frequentie. Zie het als een baan op een snelweg. Je hebt een aantal mogelijkheden en als de rechterbaan te druk is, schakel je over op een andere baan naar links. 

Reputatie 2

Hi @Cees12345, bij nader inzien is het uitzetten van de bandsteering inderdaad geen goede fix. Toch bedankt voor het proberen! Ik zou je toch willen vragen om op dit punt van Jason terug te komen. Het is erg belangrijk om dit te testen (of in ieder geval uitgesloten te hebben)

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Alvast bedankt!

Hoi Ceyenne,
bedankt voor je reactie. 
Voor de goede orde; ik heb het nog niet geprobeerd. Ik ben erg terughoudend met links en rechts alles bij elkaar te klikken.

De reden is dat ik de instelling van bandsteering niet kan vinden. Zie mijn reactie aan Tommy. 

>>Hoi Tommie,

>>Ik kan de instelling bandsteering niet vinden. Ik kan wel de instelling  

>>[Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken] deze staat aangevinked. Dit mag ik niet uitzetten.

>> Daar staat de opmerking bij:

>>[Houd 2.4G en 5G hetzelfde' kan niet worden uitgeschakeld wanneer EasyMesh actief is] 
>>wat is nu precies de bedoeling?

 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Cees12345, bij nader inzien is het uitzetten van de bandsteering inderdaad geen goede fix. Toch bedankt voor het proberen! Ik zou je toch willen vragen om op dit punt van Jason terug te komen. Het is erg belangrijk om dit te testen (of in ieder geval uitgesloten te hebben)

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Alvast bedankt!

Reputatie 2

Hoi Tommie,

Ik kan de instelling bandsteering niet vinden. Ik kan wel de instelling  

[Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken]

deze staat aangevinked. Dit mag ik niet uitzetten. Daar staat de opmerking bij:

[Houd 2.4G en 5G hetzelfde' kan niet worden uitgeschakeld wanneer EasyMesh actief is] 
wat is nu precies de bedoeling?

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 Nee dat is zeker niet overbezet. Wat we meer proberen te zeggen is dat een kanaal verstoord kan raken. Op dit moment staat bandsteering aan, dit betekent dat het modem 1 verbinding van de 2.4 GHz en de 5 GHz maakt. Het modem kiest dan het sterkste signaal voor je apparaat. Zou je kunnen proberen de frequenties te separeren en dan het wifi punt opnieuw te verbinden met het modem. In dit topic lees je hier meer over: 

 

 

Reputatie 2

Ik heb ingelogd op de router en gekeken naar de bezetting van de kanalen.

5 MHz. 4 stuks op kanaal 52. (Dat ben ik zelf, 1 router en 3 mesh points), verder niets of niemand.

2.4 MHz ; 2 stuks op kanaal 1, 2 stuks op kanaal 3, 1 op kanaal 6 en 1 op kanaal 11 (dat is mijn WLan)

dat lijkt niet niet echt overbezet. Toch?

 

Reputatie 7
Badge +9

@Cees12345 Ja, het is mogelijk dat een wifi-kanaal druk bezet is, zelfs als je in een achteraf gelegen gebied woont. De reden hiervoor is dat wifi-signalen worden uitgezonden vanaf verschillende bronnen, zoals routers en andere draadloze apparaten, en deze signalen zich kunnen verspreiden over een aanzienlijke afstand.

Zelfs als je in een rustige buurt woont, kunnen de wifi-signalen van je buren of bedrijven nog steeds interfereren met jouw signaal. Dit kan leiden tot vertragingen in de verbinding of tot een lagere signaalsterkte, wat kan resulteren in een langzamere internetverbinding of zelfs verbindingsproblemen.

Om deze problemen te verminderen, kun je overwegen om het kanaal van je modem handmatig in te stellen op een minder druk bezet kanaal.

Reputatie 2

Hoi Jason, 
Bedankt voor het meedenken maar … Ik woon in een heel dun bevolkt gebied. Als ik wifi aan zet dan zie ik geen enkel ander signaal behalve mijn eigen signaal. Zelfs niet van de buren. Interferentie kan er dus niet zijn van andere wifi zenders. Toch?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Cees12345, bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik vermoed dat we nog wel een test kunnen doen samen: doorgaans staat de wifikanaal-instelling op automatisch. Dit betekent dat het modem vanuit zichzelf zoekt naar de beste frequentie om op uit te zenden. Omdat sommige kanalen echter veelvuldig bezet zijn en ik lees dat de WX5600 interferentie geeft, wil ik graag checken of het op een vaak ongebruikt, vast wifi-kanaal wel werkt; vraagje voordat ik dit instel: heb je dit toevallig al gedaan? Ik zie het nog niet terug in het topic namelijk.

Reputatie 2

BTW1 als de verbinding inkakt, dan zet ik hem op mijn hotspot. Dat gaat veel beter dan de Wifi.

BTW2 Bellen is ook een issue. In dit gebied is het 3/4/5 G signaal zwak/slecht.  
Er wordt vanuit gegaan dat het wifi signaal heel sterk is. Dus als ik een gewoon telefoontje pleeg, dan schakelt mijn toestel over naar ‘wifi bellen’. Helaas geeft dat vaak een nog slechtere of verbroken verbinding. Als ik wifi uitzet op mijn mobiel dan gaat het beter, omdat hij dan niet via de wifi belt. Wifi bellen kan ik niet uitzetten op mijn mobiel. Het zou uitgezet moeten zijn door de SD van T_Mobile. 

Pfffft… het valt niet mee.

Reputatie 2

Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen de versterkers. 
Ik had een online meeting met wifi connectie terwijl de versterkers uit stonden. 

Halverwege de meeting kate het signaal in en hebben we het video signaal maar uitgezet. Dat was wat teveel van het goede.

Normaliter kom ik met een speed test op up en downstream ut op 95 Mbps.

De ONT is gereboot en daarna de router. Ik wacht even met de versterkers. Wordt vervolgd….

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Cees12345, wat fijn om te horen dat je zelf al wat stappen hebt ondernomen.

Ik heb een nieuwe lijnmeting gedaan, ik zie dat het ONT al een lange tijd aan staat. Zou je het ONT kunnen rebooten? Is de verbinding nu beter? Zo niet, wil ik je vragen om de WX5600’s opnieuw te koppelen aan het modem. Als het goed is hoor je dan weer een stabiele en snelle verbinding te hebben. Hoor graag of het geholpen heeft!

Reputatie 2

Helaas. 
Als ik met mijn ipad mijn gmail open, duurt het een seconde of 20 voordat mijn mail binnen gehaald wordt. De NPO1 app streamt niet goed. Hij wordt regelmatig onderbroken.

Ik heb de router gereboot.

Ik verdenk de versterkers WX5600 wifi . Als ik die uitzet, dan reageert de NPO1 app onmiddelijk en is super snel. 

 

Reputatie 2

Het lijkt te werken. Ik kan met teams door de kamer uit lopen zonder dat de verbinding verbroken wordt.
Zonder tegenbericht binnen 1 maand kan je er van uitgaan dat het is opgelost. 

Reageer