Beantwoord

Wifi Plus verbinding WAP valt dagelijks weg

  • 27 January 2021
  • 23 reacties
  • 661 Bekeken

Sinds ik Wifi Plus heb, ervaar ik dagelijks een probleem van wegvallende wifi. De verbinding tussen de WAP en de T50 is stabiel (groen lampje WAP), maar zo’n beetje iedere dag valt de wifi via de WAP er minimaal 1x uit. Dit betekent dat ik of wel een verbinding heb, maar dan zonder internettoegang of dat ik niet kan verbinden omdat ik geen ip-adres krijg. Op zo’n moment kan ik nog wel het internet op via de wifi van de T50. De oplossing is dan om de WAP te rebooten, daarna werkt de verbinding weer.

Ook zie ik in de logs van de WAP allerlei meldingen voorbij komen. In andere topics heb ik gelezen dat dit te maken zou kunnen hebben met een firmware probleem. Kan dat bevestigd worden? En is bekend wanneer dit opgelost wordt?

Op 17 januari heb ik hierover contact gehad met de helpdesk. Deze zou een nieuwe WAP opsturen, maar die noch een bevestiging van verzending heb ik tot nu toe niet ontvangen.

icon

Beste antwoord door Brian 12 February 2021, 13:51

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @emielstoelinga , 

Dat is vervelend om te horen. 

Welke lampjes branden er op de WAP als de verbinding niet werkt en welke meldingen zie je in de log voorbij komen? 

Misschien kunnen we je probleem wel samen oplossen. 

@TechRacing93 de logging van vandaag kun je hier vinden. Helaas lukt het me niet om de logging hier te uploaden. Internet viel er vandaag uit rond 11:15 uur. Het antwoord op je vraag welke lampjes er op zo’n moment branden, heb ik op dit moment helaas niet. Zodra het weer gebeurt, zal ik er op letten en het hier posten.

Reputatie 6
Badge +3

@emielstoelinga Klopt het dat je de WAP deze keer niet hebt geherstart toen het uitviel? Want dat zie ik namelijk niet terug in de logging.

@TechRacing93 Ik zie het inderdaad ook niet in de logging, maar ik heb hem rond die tijd wel gereboot.

@TechRacing93 update: vanmiddag weer uitval gehad. Het middelste lampje op de WAP (die de verbindingskwaliteit met de T50 aangeeft) stond tijdens de storing uit. Na reboot kleurde deze weer netjes groen.

Reputatie 6
Badge +3

Was het lampje al lang uit toevallig? De verbinding zou vanzelf moeten terugkomen binnen maximaal een 1 minuut. Als deze om verschillende redenen verbreekt. 

  • Op welke Wifi kanaal staat de 5Gh nu?. Als die op een DFS kanaal staat (Kanaal: 52~140) probeer dan eens een kanaal lager (Kanaal: 36~48).
  • Vallen de clients die met de T50 zijn verbonden op 5Ghz ook weg van de Wifi?
Reputatie 7

Hoi @emielstoelinga ,

Dank je wel voor je bericht aan de Community! Ik wil dit varkentje graag voor je wassen. Als ik het goed begrijp, laat de lease van de versterker nogal aan de wensen over. Met de laatste firmware versie op het modem, leek dat we hiervoor de juiste oplossing hadden. Ik wil je dan ook graag vragen welke firmware er nu draait op het modem. Wellicht dat een fabrieksreset nodig is om de juiste firmware op het modem te krijgen. Ik hoor het graag van je! 

@TechRacing93 de kanalen ten tijde van crashen zijn me niet bekend. Deze worden automatisch gekozen door beide apparaten. De verbinding van clients die zijn verbonden met de T50, blijft intact.

@Boris huidige firmware versie is V1.00(ABTB.1)b11. Ik hoor graag of er een update beschikbaar is en of daarom een factory reset nodig is.

Reputatie 6
Badge +3

@TechRacing93 de kanalen ten tijde van crashen zijn me niet bekend. Deze worden automatisch gekozen door beide apparaten. De verbinding van clients die zijn verbonden met de T50, blijft intact.

 

Als je inlogt in het Zyxel modem kan je onder Network Settings → Wireless → Band aanpassen naar 5Ghz zien op welk kanaal die staat. Aangezien die niet zomaar wijzigt zou die nog op dezelfde moeten staan. Als die op een DFS kanaal staat raad ik aan die aan te passen naar een lager kanaal. 

@TechRacing93 de kanalen ten tijde van crashen zijn me niet bekend. Deze worden automatisch gekozen door beide apparaten. De verbinding van clients die zijn verbonden met de T50, blijft intact.

 

Als je inlogt in het Zyxel modem kan je onder Network Settings → Wireless → Band aanpassen naar 5Ghz zien op welk kanaal die staat. Aangezien die niet zomaar wijzigt zou die nog op dezelfde moeten staan. Als die op een DFS kanaal staat raad ik aan die aan te passen naar een lager kanaal. 

Hij staat op dit moment inderdaad op kanaal 56. Ik ga kanaal 36 proberen en zal laten weten of dat het probleem heeft opgelost.

@TechRacing93  helaas had ik vanmorgen opnieuw een uitval, dus het wisselen van het kanaal naar kanaal 36 heeft het probleem niet opgelost.

Reputatie 7

Hi @emielstoelinga, mijn collega’s van het modem team hebben de WAP zojuist voorzien van nieuwe firmware die het probleem zou moeten verholpen. Mocht je toch nog problemen ervaren laat dan even weten waar je nog tegenaan loopt, dan gaan we hier verder mee aan de slag!

Hi @emielstoelinga, mijn collega’s van het modem team hebben de WAP zojuist voorzien van nieuwe firmware die het probleem zou moeten verholpen. Mocht je toch nog problemen ervaren laat dan even weten waar je nog tegenaan loopt, dan gaan we hier verder mee aan de slag!


Hallo Brian,

Dank voor je bericht. Ik zie inderdaad dat de WAP een update heeft gekregen. De firmwareversie is nu V1.00(ABTB.1)b14.

Helaas zijn mijn problemen nog niet verholpen. Sterker nog, ik het het idee dat het apparaat nog instabieler is geworden. Viel hij eerst 1x per dag uit, vandaag viel hij tijdens mijn werkdag alleen al 2x uit. Zoals hierboven gezegd, schakelt het middelste (link) lampje daarbij uit en komt de verbinding ook niet meer automatisch tot stand. Onderstaande logberichten heb ik gevonden rond het tijdstip dat hij vandaag voor de tweede keer uitviel:

Thu Feb  4 16:13:36 2021 daemon.err uhttpd[1239]: wc: /proc/net/nf_conntrack: No such file or directory
Thu Feb  4 16:13:41 2021 daemon.err uhttpd[1239]: wc: /proc/net/nf_conntrack: No such file or directory
Thu Feb  4 16:13:46 2021 daemon.err uhttpd[1239]: wc: /proc/net/nf_conntrack: No such file or directory
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:27 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:28 2021 user.warn syslog: skip line without '='
Thu Feb  4 16:34:28 2021 user.warn syslog: skip line without '=' Default
Thu Feb  4 16:34:28 2021 user.warn syslog: skip line without '='

 

Is er een andere richting waar we de oplossing kunnen zoeken? De huidige situatie is in ieder geval niet werkbaar en ontzettend vervelend bij thuiswerken.

Zou er om een defecte WAP uit te sluiten anders een nieuw apparaat opgestuurd kunnen worden? Dat is op 17 januari sowieso al afgesproken met een medewerker van de helpdesk, maar daar heb ik nadien niets meer over gehoord.

Reputatie 7

Hi @emielstoelinga Bedankt voor de terugkoppeling, ik ga dit weer doorgeven aan onze ontwikkelaar zodat we dit definitief op kunnen lossen. Ik zie inderdaad dat mijn collega de WAP voor je om wilde wisselen maar dit lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan in ons systeem. Ik heb het opnieuw ingevoerd en je ontvangt een nieuwe WAP, de oude kan je dan naar ons retour sturen. Wel iets om rekening mee te houden, als de oorzaak inderdaad in de firmware zit dan zal het vervangen van de WAP het niet oplossen maar onze developer is er op de achtergrond druk mee bezig. Laat zeker even weten of je nog verschil merkt met de nieuwe WAP!

 

Ik weet niet zeker of het aan de WAP ligt. Bij mij valt het 5Ghz kanaal regelmatig uit op de Zyxel zelf. Het modem is al een keer vervangen, maar het probleem blijft. Ik heb ook een WAP, maar die raken elkaar tijdens zo’n ‘outage’ ook kwijt en gaan dan elkaar tegenwerken. Bedraad werkt alles perfect tijdens zo’n ‘storing’, dus het probleem zit hem in de WiFi en met name het 5Ghz deel, want 2,4 en bekabeld blijft altijd werken.

In mijn situatie houdt alleen het 5Ghz kanaal op met DHCP adressen te verstrekken, kan geen verbinding maken met het Internet of valt geheel uit (wordt onzichtbaar) Het 5Ghz bereik is instabiel. Valt soms meerdere malen per dag uit. Modem opnieuw opstarten helpt, maar ook dat moet soms een paar keer. Snelheid is ook erg variabel. Van 1 tot 450 Mbs…

Met andere woorden: er is iets goed mis met de Zyxel modem en 3 monteurs en een vervanging hebben het niet op kunnen lossen. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @HenkterL, bedankt voor je duidelijke uitleg, dat helpt het zoeken naar een werkende oplossing. Je geeft aan dat het aan het Zyxel modem zou kunnen liggen, dat lijkt me persoonlijk sterk omdat het modem al eens vervangen is. Het probleem blijft aanhouden en duidt meer op een verstoring in het Wifi-netwerk, specifiek de 5 Ghz frequentie, dan op een apparaatdefect. Dat gezegd hebbende, wil ik natuurlijk niets voorbarig uitsluiten en daarom wil ik er graag eens beter naar kijken. 

Zoals je het omschrijft spelen er eigenlijk twee problemen: enerzijds de momenten van uitval waarbij de gehele 5 Ghz eruit ligt en anderzijds de wisselende snelheden. Wisselende snelheden zijn bij Wifi voortdurend aanwezig en kun je toewijden aan het feit dat Wifi enorm afhankelijk is van externe factoren. Dat wil niet zeggen dat het niet vreemd is dat dit enkel op de 5 Ghz gebeurt, maar wel dat het ook aan iets anders zou kunnen liggen. Hoeveel apparaten heb je doorgaans op het 5 Ghz-netwerk aangesloten? Mijn vermoedens gaan uit naar een apparaat of legacy device die de boel verstoort. 

Zijn er veel naburige netwerken die de verbinding op 5 Ghz zouden kunnen belemmeren? Aan je snelheidstest te zien keldert de snelheid vooral vanaf etenstijd (een uur of 17:30/18:00) in en dat kan duiden op de aanwezigheid van veel netwerken op dezelfde frequentie/hetzelfde kanaal. Zou je bandsteering eens uit kunnen zetten op de Zyxel?

Reputatie 7

Hi @emielstoelinga Afgelopen maandag hebben mijn collega's de WAP die je al had opnieuw voorzien van een software update (dit heeft het verzenden van de nieuwe gekruisd). Heb je hierna nog verschil gemerkt? Ik hoor het graag!

Hoi @HenkterL, bedankt voor je duidelijke uitleg, dat helpt het zoeken naar een werkende oplossing. Je geeft aan dat het aan het Zyxel modem zou kunnen liggen, dat lijkt me persoonlijk sterk omdat het modem al eens vervangen is.

Ik bedoel daarmee dat het een fout in het modem-ontwerp of de firmware is. Dus een systematisch probleem en niet een uniek apparaat probleem. 

 

Het probleem blijft aanhouden en duidt meer op een verstoring in het Wifi-netwerk, specifiek de 5 Ghz frequentie, dan op een apparaatdefect. Dat gezegd hebbende, wil ik natuurlijk niets voorbarig uitsluiten en daarom wil ik er graag eens beter naar kijken. 

Het probleem doet zich alleen voor bij het Zyxel modem. Niet als ik een eigen modem plaats. De 5Ghz verbinding valt dan niet weg, maar het internet is niet langer bereikbaar. Het lijkt alsof de Zyxel de signalen van een eigen modem ook niet accepteert. 

 

Zoals je het omschrijft spelen er eigenlijk twee problemen: enerzijds de momenten van uitval waarbij de gehele 5 Ghz eruit ligt en anderzijds de wisselende snelheden. Wisselende snelheden zijn bij Wifi voortdurend aanwezig en kun je toewijden aan het feit dat Wifi enorm afhankelijk is van externe factoren. Dat wil niet zeggen dat het niet vreemd is dat dit enkel op de 5 Ghz gebeurt, maar wel dat het ook aan iets anders zou kunnen liggen. Hoeveel apparaten heb je doorgaans op het 5 Ghz-netwerk aangesloten? Mijn vermoedens gaan uit naar een apparaat of legacy device die de boel verstoort. 

Wisselende snelheden zijn niet het grootste probleem, al zijn deze (zoals je kunt zien) ver buiten de normale range. Het probleem is dat het modem geen DHCP en/of DNS meer uitvoert (zo lijkt het) en raar genoeg alleen op 5Ghz. Kanalen zijn al regelmatig gecheckt op interference en dat is het probleem ook niet. 

Zijn er veel naburige netwerken die de verbinding op 5 Ghz zouden kunnen belemmeren? Aan je snelheidstest te zien keldert de snelheid vooral vanaf etenstijd (een uur of 17:30/18:00) in en dat kan duiden op de aanwezigheid van veel netwerken op dezelfde frequentie/hetzelfde kanaal. Zou je bandsteering eens uit kunnen zetten op de Zyxel?

5Hgz en 2.4Ghz zijn al gescheiden. 

Het is helaas geen makkelijk te reproduceren probleem, anders had ik het wel aan de monteur laten zien. 

 

Hi @emielstoelinga Afgelopen maandag hebben mijn collega's de WAP die je al had opnieuw voorzien van een software update (dit heeft het verzenden van de nieuwe gekruisd). Heb je hierna nog verschil gemerkt? Ik hoor het graag!


Hoi @Brian,

Tegelijkertijd heb ik op vrijdag 5 februari een factory reset gedaan van zowel de T50 als de WAP. Hierna heb ik geen enkele instelling veranderd en ze opnieuw met elkaar gekoppeld. Tot nu toe werkt de hele set-up zonder problemen, dus het probleem lijkt opgelost te zijn! Of dat heeft gelegen aan de nieuwe firmware die je collega op de WAP heeft gezet of de factory reset van beide apparaten, weet ik niet. Mogelijk gaf een ampersand die ik voorheen in mijn SSID had nog problemen, maar dit zou ik niet verwachten.

Ondertussen heb ik ook de nieuwe WAP ontvangen. Is het mogelijk dat deze oudere firmware heeft dan het “oude” apparaat dat ik nu nog heb staan? Zo ja, dan wil ik voorstellen om de nieuwe WAP die ik heb ontvangen weer retour te sturen, gezien het probleem al is opgelost. Zo nee, dan zou ik ze om kunnen wisselen maar vraag ik me af of dat zin heeft.

Ik hoor graag van je!

Hi @emielstoelinga Afgelopen maandag hebben mijn collega's de WAP die je al had opnieuw voorzien van een software update (dit heeft het verzenden van de nieuwe gekruisd). Heb je hierna nog verschil gemerkt? Ik hoor het graag!


Hoi @Brian,

Tegelijkertijd heb ik op vrijdag 5 februari een factory reset gedaan van zowel de T50 als de WAP. Hierna heb ik geen enkele instelling veranderd en ze opnieuw met elkaar gekoppeld. Tot nu toe werkt de hele set-up zonder problemen, dus het probleem lijkt opgelost te zijn! Of dat heeft gelegen aan de nieuwe firmware die je collega op de WAP heeft gezet of de factory reset van beide apparaten, weet ik niet. Mogelijk gaf een ampersand die ik voorheen in mijn SSID had nog problemen, maar dit zou ik niet verwachten.

Ondertussen heb ik ook de nieuwe WAP ontvangen. Is het mogelijk dat deze oudere firmware heeft dan het “oude” apparaat dat ik nu nog heb staan? Zo ja, dan wil ik voorstellen om de nieuwe WAP die ik heb ontvangen weer retour te sturen, gezien het probleem al is opgelost. Zo nee, dan zou ik ze om kunnen wisselen maar vraag ik me af of dat zin heeft.

Ik hoor graag van je!

@Brian @Jason @Boris wat zou jullie advies zijn?

Reputatie 7

Hi @emielstoelinga Sorry je vorige bericht was er doorheen geglipt, excuses. ik zou inderdaad de nieuwe dan retour sturen (hier staat de firmwaren nog niet op) en de oude blijven gebruiken. Geef maar even een seintje wanneer de WAP weer onderweg retour is! :slight_smile:

@Brian bij deze :) Ik heb hem gisteren retour gestuurd.

Reputatie 7

@emielstoelinga Super, ik heb het meteen verwerkt! :slight_smile:

Reageer