Beantwoord

WiFi punt aansluiten met een kabel

  • 8 December 2020
  • 11 reacties
  • 1421 Bekeken

Ik kom veel informatie tegen over het installeren van de wifi-punten maar dan de draadloze variant. Ik heb op diverse plekken cat kabels liggen en wil de wifi-punten gewoon bekabeld aansluiten. 
 

Moet ik dan eerst draadloos installeren in de buurt van het modem en daarna verplaatsen en bekabeld aansluiten? Of kan ik meteen bekabeld aansluiten en installeren?

Ik heb verschillende topics gelezen maar kan géén goed antwoord vinden op mijn vraag. 
Kan iemand mij helpen? 
Oh ja, ik heb een Zyxel modem 😃

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 10 January 2023, 12:13

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

Hallo @Niels Kampen,

Bij de WAP krijg je een hele mooie handleiding. deze kn je het beste gewoon direct in de prullenbak gooien. ik zal je stap voor stap uitleggen hoe je de wap het beste kan koppelen met de zyxel T50

 

Stap 1: sluit de wap aan via een netwerk kabel aan de T50

Klaar

Dat is een erg lange beschrijving @Hidden.nld , snap dus wel dat je 1 klein puntje ben vergeten, doe de adapter in de wap en stopcontact.:laughing:

Hallo @Niels Kampen,

Bij de WAP krijg je een hele mooie handleiding. deze kn je het beste gewoon direct in de prullenbak gooien. ik zal je stap voor stap uitleggen hoe je de wap het beste kan koppelen met de zyxel T50

 

Stap 1: sluit de wap aan via een netwerk kabel aan de T50

Klaar

Dankjewel, dit gaat me lukken 😀. Heb ik er zo overheen gekeken? Ik verwachte wel zo’n eenvoudige instructie maar vond hem nergens. Bedankt voor je bericht. 

Helaas, toch niet de oplossing. Als ik de kabel aansluit blijft het aan/uit lampje oranje branden, maar krijg geen verbinding en komen ook niet voor in de app…

Er lijkt geen instructie te zijn hoe je de wifi punten kunt installeren. Er moet nu een monteur komen, dat zal niet gaan gebeuren met een lockdown lijkt me.

Is er iemand die het heeft aangesloten bekabeld??

Heeft er iemand enig idee wat het betekent, dat oranje lampje bij het aan/uit lampje? De helpdesk heeft geen idee en kan me niet eerder helpen. Ze hebben wel een instructie maar die mogen ze niet delen….

Reputatie 7

Het oranje lampje is voor een bekabelde verbinding. Het wifi punt heeft ook geen eigen wifi naam. deze neemt hij over van de T50.

Als je inlogd in de mpro mesh app is als het goed is de mesh status up. (gebruikers naam en wachtwoord staan achter op de T50.)

werkt dit niet reset dan de T50 en het wifi punt.

Werkt het bekabeld aansluiten van die Wifi plus versterker, volgens mij een Zyxel WAP6807, ook zo simpel met het het Zyxel T 54 modem dat ik heb? Ik neem ook aan dat bekabeld aansluiten van Wifi plus een hogere Wifi snelheid geeft dan in geval van draadloze opstelling?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Rwin66, ook op de T54 kun je het wifipunt met gemak aansluiten zoals hierboven, en in de handleiding, beschreven is. Wanneer je een wifipunt bekabeld op het modem aansluit, noemen we dat een access point. Het grootste verschil tussen een bekabeld aangesloten wifipunt (access point) en een draadloos verbonden wifipunt (repeater) is dat de repeater slechts het signaal uitbreidt zoals het draadloos binnenkomt. Een access point zorgt voor een betere dekking omdat het een tussenstation is en eigenlijk als secundaire router fungeert. Eventjes heel kort door de bocht: alles wat bekabeld aangesloten is, zal altijd stabieler zijn dan hetgeen dat draadloos verbonden is. 

Hoi @Rwin66, ook op de T54 kun je het wifipunt met gemak aansluiten zoals hierboven, en in de handleiding, beschreven is. Wanneer je een wifipunt bekabeld op het modem aansluit, noemen we dat een access point. Het grootste verschil tussen een bekabeld aangesloten wifipunt (access point) en een draadloos verbonden wifipunt (repeater) is dat de repeater slechts het signaal uitbreidt zoals het draadloos binnenkomt. Een access point zorgt voor een betere dekking omdat het een tussenstation is en eigenlijk als secundaire router fungeert. Eventjes heel kort door de bocht: alles wat bekabeld aangesloten is, zal altijd stabieler zijn dan hetgeen dat draadloos verbonden is. 

Bedankt Jason voor je uitleg. Ik weet niet precies welke handleiding jij naar verwijst, ik vond alleen dat filmpje op de T-mobile website.

Hoe zit het met de SSID naam van het access point dat ik nu dus ga maken? Ik heb gemerkt met mijn huidige access point (Linksys Wap 54G) dat als ik deze dezelfde SSID naam als mijn hoofdrouter geef en bijvoorbeeld mijn iPad aan Wifi koppel, ik niet kan zien met welk access point ik dan verbonden ben. Het kan dan dus voorkomen dat ik beneden gekoppeld ben met het Wifi access point dat boven staat waardoor de verbinding niet optimaal is. Daarom heb ik nu 2 SSID namen in gebruik zodat ik handmatig over kan schakelen als ik merk met het verkeerde station verbonden te zijn. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Rwin66, ook op de T54 kun je het wifipunt met gemak aansluiten zoals hierboven, en in de handleiding, beschreven is. Wanneer je een wifipunt bekabeld op het modem aansluit, noemen we dat een access point. Het grootste verschil tussen een bekabeld aangesloten wifipunt (access point) en een draadloos verbonden wifipunt (repeater) is dat de repeater slechts het signaal uitbreidt zoals het draadloos binnenkomt. Een access point zorgt voor een betere dekking omdat het een tussenstation is en eigenlijk als secundaire router fungeert. Eventjes heel kort door de bocht: alles wat bekabeld aangesloten is, zal altijd stabieler zijn dan hetgeen dat draadloos verbonden is. 

Bedankt Jason voor je uitleg. Ik weet niet precies welke handleiding jij naar verwijst, ik vond alleen dat filmpje op de T-mobile website.

Hoe zit het met de SSID naam van het access point dat ik nu dus ga maken? Ik heb gemerkt met mijn huidige access point (Linksys Wap 54G) dat als ik deze dezelfde SSID naam als mijn hoofdrouter geef en bijvoorbeeld mijn iPad aan Wifi koppel, ik niet kan zien met welk access point ik dan verbonden ben. Het kan dan dus voorkomen dat ik beneden gekoppeld ben met het Wifi access point dat boven staat waardoor de verbinding niet optimaal is. Daarom heb ik nu 2 SSID namen in gebruik zodat ik handmatig over kan schakelen als ik merk met het verkeerde station verbonden te zijn. 

Hey @Rwin66 !

De Zyxel WAP6807 werkt op een slimme manier samen met onze Zyxel modems. Daarom is het niet nodig om deze wifipunten bedraad aan te sluiten op het modem. Via 'easy mesh' kan je het wifipunt met het modem verbinden om zo een 'mesh-netwerk' te maken. Een mesh-netwerk is een draadloos wifi-netwerk, waarin aangesloten apparaten slim met elkaar communiceren, om zo efficiënt mogelijk data te verzenden. Verbonden apparaten schakelen automatisch over naar het wifipunt met het sterkste signaal, zonder dat de klant verbinding verliest. Het modem en het wifipunt communiceren met elkaar op de 2.4 GHz frequentie en de 5 GHz frequentie en zorgen er zo voor dat data snel heen en weer verzonden kan worden.

Tip: Een mesh-verbinding heeft zijn eigen netwerk. We merken dat het uitzetten van bandsteering op de WAP en het modem en het scheiden van de 5GHz en 2.4GHz netwerken (door ze een verschillende naam te geven), vaak een oplossing voor verbindingsproblemen is. Bijvoorbeeld bij apparaten die niet geschikt zijn voor de 5 GHz frequentie.

Ik heb hier ook nog een handige link waar in staat hoe je nou precies het wifipunt installeerd.

 

 

 

 

 

Bedankt voor je reactie Tommie. Heb de Wap 6807 vandaag binnen gekregen en bedraad aangesloten want de netwerkkabel lag er toch al. Stekkers erin, aanzetten en klaar. Werkt prima en zeer snel Wifi. Heb even ingelogd op de 6807 en zag dat je dat Easy Mesh niet uit kan schakelen, al zou je het willen, ik wilde er namelijk een access point van maken met zijn eigen Ssid naam maar voorlopig zie ik daar nu geen reden meer voor. Die 5 en 2,4 scheiden kan ik dus beter maar doen begrijp ik problemen te voorkomen.

Reputatie 7

Hi @Rwin66, super om te lezen dat je nu van zeer snelle wifi geniet! 😁 Dat klopt als een bus. Mocht je nog andere vragen hebben, laat ze dan zeker even weten. De Community helpt je graag! 

Reageer