Wifi radio uitzetten Zyxel T54

  • 1 November 2022
  • 10 reacties
  • 733 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Bij mijn vorige provider had ik een schema in het modem waarmee automatisch ‘s avonds de Wifi radio werd uitgezet en ‘s morgens weer werd aangezet. Dit om een beetje stroom te besparen :)

 

Nu heb ik de Zyxel T54 gekregen, maar hier bestaat deze functie niet. Dus zet ik handmatig de Wifi aan/uit met de knop aan de zijkant. Hier kan ik op zich wel mee leven (maar heb toch graag de timer functie in de software zelf)

 

Anyway, ik gebruik de 2,4 GHz radio niet en deze wil ik permanent uitzetten. Echter, de knop aan de zijkant respecteert niet dat ik het in het web interface heb uitgezet, dus elke keer als ik de knop aan de zijkant gebruik, gaat ook de 2,4 GHz radio weer aan.

 

Dus vraag: hoe kan ik de 2,4 GHz radio permanent uitzetten zodanig dat het niet aanspringt als ik de fysieke Wifi knop gebruik? (De knop zou dus alleen de 5 GHz radio moeten toggelen).

Alvast bedankt


10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vsj 

Hiervoor log je in op de interface door naar 192.168.1.1 te gaan en login met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat. In het overzicht bij de WiFi instellingen kan je 2,4 GHz uitzetten.

@Waqqas bedankt voor jouw antwoord.

 

Ik weet niet of ik onduidelijk was in mijn eerste post, of dat ik jouw antwoord niet begrijp, maar uitzetten in de interface heb ik al gedaan, maar:

Echter, de knop aan de zijkant respecteert niet dat ik het in het web interface heb uitgezet, dus elke keer als ik de knop aan de zijkant gebruik, gaat ook de 2,4 GHz radio weer aan.

Reputatie 7
Badge +15

@vsj

Ik heb het waarschijnlijk over het hoofd gezien maar ik zie geen andere optie in de interface of er zit iets ergens verstopt.

Ik heb zelf de T-Mobile app met mijn thuis abonnement en daarin kan je de WiFi ook uitschakelen. Als de 2 banden zijn gesplitst dan kan 2,4 GHz uitblijven.

ik weet niet precies wie dit als ‘beantwoord’ heeft aangemerkt, maar dat label mag wat mij betreft weer weg.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @vsj,

Tof dat je zo gebrand bent om efficient met energie om te gaan, dat vind ik ook een belangrijke zaak!

Zoals je zelf al hebt gemerkt is het lastige dat die desbetreffende knop de Wifi in z'n algeheel uitzet en vervolgens alles weer aanzet. Ik ben het met je eens: het zou mooi zijn als er meer eco-functies beschikbaar zouden worden, alleen verwacht ik die niet op korte termijn. 

Hetgeen wat het meest in de buurt komt bij je wensen is denk ik een tijdschakelaar waarmee je het hele modem uit- en weer aanzet op een vast tijdstip. Hiermee zouden al je instellingen bewaard moeten blijven en dus ook dat de 2.4 ghz frequentie uit staat. Omdat je tot nu toe het modem nog niet in z'n geheel uitzet weet ik alleen niet of je hier helemaal op zit te wachten. Op zich zou het je wel weer extra energie besparen, maar 's nachts verbruikt een modem natuurlijk sowieso weinig stroom.

Hopelijk heb ik je hiermee nog een mooie optie kunnen geven!

Waar vind ik de handleiding van de Zyxel T54?

Ben gisteren geactiveerd op dsl en alles werkte prima. Zat echter te prutsen om mijn TP link extender (een simpel klik aan) aan de praat te krijgen met de nieuwe modem. 

Blijkbaar per abuis de wifi schakelaar op het modem ingedrukt en WiFi signaal weg. Telefoon en bekabeld werkte wel. Zag ook het modem niet meer in de lijst op je smartphone. 2.5 lampje brandde wel maar niet de 5. Uren bezig geweest en half uur aan de lijn maar geen contact. Per toeval de wifi knop gezien en maar eens ingedrukt en toen werkte alles weer ook de 5.

Bij installatie/storingen hulp staat niets over de werking en betekenis van de modem. En over deze wifi knop al helemaal niets. Had veel ellende gescheeld als je per ongeluk op die knop hebt gedrukt tijdens het rommelen in de krappe meterkast.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Wil48 

Voor de Zyxel-T54 is er wel een SnelStart handleiding gemaakt die alleen over de kabels aansluiten gaat.

Omdat de Zyxel-T54 over een custom firmware beschikte werken een aantal functies niet maar om alles te begrijpen kan je deze Engelstalige handleiding doorlezen.

Dank voor de link maar voor mij te moeilijk.

Normaal krijg je bij een stukje hardware een tekening/schema met de betekenis van knopjes en lampjes. Dat ontbreekt bij dit modem.

Daar komt bij dat de fout-oplossing igv wifi problemen die T-Online op haar website aanbiedt volledig voorbij gaat aan deze knop. Een knop die je maar al te makkelijk even indrukt bij het installeren van de modem.

Groet

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Wil48 

T-Mobile heeft verder nog dit topic over de Zyxel-T54, in de eerder benoemde handleiding zag ik wel een tabel met wat alle lampjes betekenen enzo, ik heb hem natuurlijk niet helemaal gelezen maar er zullen misschien ook wel Nederlandse handleidingen op het internet te vinden zijn.

Kijk, als dit plaatje van de modem bij de verpakking had gezeten had ik mijn wifi-probleem binnen de minuut opgelost.

Bedankt voor de link.

Reageer