Beantwoord

Wifi signaal van T54 modem is instabiel

  • 4 November 2022
  • 4 reacties
  • 293 Bekeken

Ik heb sinds kort T54, waarbij wifi vrijwel standaard is ingesteld (2,4 en 5 GHz verbindingen dus actief, gedeelde instellingen). Ondanks dat de signaalsterkte goed is valt de verbinding regelmatig kort weg. Dat gedrag zie ik op meerdere apparaten. Je ziet op een telefoon bijv. het wifi symbooltje wegvallen en overschakelen naar 4G, en na een paar seconden weer naar wifi. Ondanks dat dit een relatief nieuw apparaat is (met dus relatief nieuwe firmware) had ik wel een stabielere verbinding verwacht.

Meer mensen met dit probleem, en misschien (tijdelijke) oplossingen?

NB: de plek van het modem is prima (al verplaatst naar een open plek), de afstand van apparaat naar modem is kort, al gereboot natuurlijk, handmatig andere kanalen geprobleerd, zowel op de 2,4 en 5 GHz, etc.

Overigens heb ik ook het probleem dat één wat oudere laptop het wifi punt niet ziet net als in dit topic, wat zeer vreemd is aangezien het modem ook nog Wifi-4 op de 2,4 GHz zou moeten ondersteunen. Dit ligt echt aan de T54 want de laptop connect prima aan mijn eigen oude wifi-router als ik die even aan het netwerk hang en ook aan een wifiplus punt, maar dus niet aan de T54.

icon

Beste antwoord door eric 20 November 2022, 20:21

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Hi @Dutchmountains, hartstikke goed dat je dit aangeeft! Je zou namelijk geen problemen moeten ervaren, dus ik help je graag verder. Super dat je zelf al bepaalde handelingen hebt uitgevoerd. Zojuist wilde ik jouw verbinding onder de loep nemen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Kun je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kijk ik met je mee! 💪

Wat betreft de laptop: heb je het wifipunt ook al even van de stroom gehaald, zodat deze compleet uit gaat? Als je nu naar het modem gaat, zie je daar dan tenminste één van de twee wifi-lampjes 2.4G of 5G op het modem branden?

Ga vervolgens dichtbij het modem staan met bijvoorbeeld je mobiele telefoon of tablet in je hand en zorg dat je niet verder dan twee meter van het modem verwijderd bent. Kun je nu eens de wifi-verbinding controleren door bijvoorbeeld een filmpje af te spelen op je telefoon? Thanks voor de moeite. 

Ik hoor het graag van je, zodat we dit kunnen fixen! 

Hoi Lisa,

Dank voor je antwoord. De suggesties die je noemt had ik al uitgevoerd, maar zonder succes.

Na een tijdje prutsen met de instellingen (bij een af-en-toe wegvallende wifi kost het best wat tijd om te constateren of een bepaalde instelling iets verbetert) is de wifi een heel stuk stabieler geworden door in te stellen (in Network Setting > Wireless > Others) (NB wat een steenkolen Engels die menu’s):

  • op de 2,4 band de instelling n only 
  • op de 5 band de instelling ac/n mixed

Ik negeer vooral de ax mode dus van het modem.

Blijft wel een feit dat het modem met de standaard instellingen niet goed werkt. NB: Dit ervaren meerdere mensen binnen het gezin op meerdere apparaten.

Verder wil ik 11n only ook instellen op het wifipluspunt, dat kan echter niet omdat het blijkbaar in mesh mode staat. Dit zou ik graag willen kunnen veranderen, op de T54 kan het immers ook.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Dutchmountains 

Ik heb hier alleen een Zyxel-T54 een aantal maanden in gebruik, nooit problemen met de WiFi en het enigste wat ik heb gedaan is de 2,4 GHz en 5 GHz banden splitsen, beide banden een vaste kanaal geven en 160 MHz bandbreedte op 5 GHz uitzetten.

Deze instellingen vind je in de web interface (192.168.1.1), menu, netwerkinstellingen, draadloos.

Indien het WiFi punt draadloos is verbonden met de Zyxel-T54 houdt er dan rekening mee dat deze ook verbinding maken via de WiFi.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Dutchmountains 

Ik heb hier alleen een Zyxel-T54 een aantal maanden in gebruik, nooit problemen met de WiFi en het enigste wat ik heb gedaan is de 2,4 GHz en 5 GHz banden splitsen, beide banden een vaste kanaal geven en 160 MHz bandbreedte op 5 GHz uitzetten.

Deze instellingen vind je in de web interface (192.168.1.1), menu, netwerkinstellingen, draadloos.

Indien het WiFi punt draadloos is verbonden met de Zyxel-T54 houdt er dan rekening mee dat deze ook verbinding maken via de WiFi.

 

Als je de informatie over wifi plus van t-mobile leest staat er bij de faq/technische gegevens:

  • Type: Zyxel WAP6807 
  • Wifisnelheid: 1700 Mbit/s of 5GHz en 300 Mbit/s op 2.4 GHz 
  • Afmeting: 14 x 16 x 3 cm 
  • LAN-poorten: 2 
  • Wifi Standaard: 802.11ac 
  • MU-MIMO: Ja 
  • Beamforming: Ja

Deze unit ondersteund dus geen 11n. Als dit belangrijk voor je is kan een los wifi Mesh netwerk worden gekocht.

Reageer