Beantwoord

Wifi trager geworden

  • 6 April 2021
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Reputatie 1

Sinds 2018 maak ik gebruik van Tmobile Thuis. Ik heb hier helaas nog geen glasvezel, maar de verwachte snelheid was 38 Mbps download en 10 Mbps upload. Ik koos destijds voor het abonnement dat 50 Mbps download en 10 Mbps upload had. Dat werkt op zich goed, ik haalde volgens de speedtest steeds rond de 35 Mbps download en voor de upload zelfs rond de 12 Mbps. Dat was meer dan prima voor mij, zeker aangezien ik toch alleen woon.

Sinds kort ben ik echter overgestapt naar een nieuwe abonnementsvorm, namelijk Uit + Thuis. Dat is ook 50 Mbps download, maar 30 Mbps upload. Sinds ik dit abonnement heb, blijft volgens de speedtest de download snelheid echter hangen rond de 19 Mbps, dus ik ben flink achteruit gegaan. Waar kan dat aan liggen? Heb ik ook een nieuw modem of iets nodig voor deze nieuwe abonnementsvorm? Het is echt sinds die overstap dat de snelheid achteruit gegaan is.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 8 April 2021, 10:24

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RicoVld 

Bij de overstap naar uit + thuis is geen andere modem nodig, is de maximaal haalbare snelheid volgens deze site nog steeds 38 Mbps?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Meet je de snelheid ook bekabeld op een laptop met de ookla speedtest app? En de modem is verder ook op het ISRA punt aangesloten?

Om welke modem gaat het?

Reputatie 1

Hallo @Waqqas, dank je voor het snelle antwoord!

Volgens de site is de maximaal haalbare snelheid 37 Mbps, maar dat reken ik ook goed:smile: 

Ik heb de snelheid via zowel mijn laptop als mijn telefoon gemeten op Wifi, niet bekabeld. Ik zou dat voor de volledigheid ook een keer kunnen proberen, maar voor mijn overstap naar Uit+Thuis mat ik de snelheid ook via Wifi en toen haalde ik de ruim 30 Mbps dus wél. Het modem zit idd ook op het ISRA punt. In principe is er aan de set-up helemaal niks veranderd ten opzichte van het “oude” abonnement, ik heb helemaal niks aangeraakt.

Het modem is de Huawei HG659.

Reputatie 7
Badge +15

@RicoVld 

Gebruik je voor WiFi het 5 GHz netwerk om de snelheid te meten? Bij de modem zou je met 5 GHz 30-35 Mbps moeten halen.

Als je verbindt met het 2,4 GHz netwerk dan haal je inderdaad maar ongeveer 15-20 Mbps van je snelheid.

Reputatie 1

@Waqqas Ik gebruik het 5 GHz netwerk ja. Via het 2.4 GHz netwerk blijf ik steken op 9 Mbps… Al is dat wel via mijn privélaptop die al 8 jaar oud is en geen 5 GHz aankan, dus misschien is dat geen eerlijke meting.

Mijn werklaptop en telefoon zitten in ieder geval allebei op 5 GHz en die komen allebei uit op zo'n 19 Mbps. Ik heb inmiddels het modem al gereset en nogmaals gemeten, maar ook dan kom ik weer op die 19 Mbps uit.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RicoVld, welkom op de Community!

Het is lastig om een vaste snelheid aan Wifi te koppelen omdat Wifi van honderden externe factoren afhankelijk is voor zowel dekking, als snelheid. Tot een jaar geleden hanteerden we de drempel van 10 Mbit/s, maar sinds de introductie van Wifi Plus, hanteren we geen minimumsnelheden meer. Dat komt deels doordat we zien dat snelheid en dekking binnenshuis bijna altijd opgekrikt kunnen worden aan de hand van een herplaatsing van het modem en een toevoeging van Wifi-punten. 

Een snelheid kan door het jaar, door de maand en zelfs door de dag heen enorm sterk verschillen wanneer je met het draadloze (Wifi) netwerk verbonden bent. Schommelingen ontstaan door allerlei invloeden van binnen- maar ook van buitenaf. Denk aan zaken als: toevoeging apparaten aan het netwerk (bekabeld en draadloos), uitbreiding naburige netwerken en kanalen, legacy apparatuur, Bluetooth apparatuur, magnetrons, andere indeling in het huis, muren, locatie van het modem en nog veel meer.

Dat wil niet zeggen dat een matige snelheid niet frustrerend is, zeker als het daarvoor gewoon richting 80 procent van je maximaal bekabelde snelheid lag, maar meer dat het niet vreemd is dat je Wifi-snelheid sterk fluctueert. Gelukkig hebben we tal van oplossingen voor dit soort situaties! 😄 Neem een kijkje in onze speciale topics voor tips and tricks: 

en

 

Mocht je hierna nog met vragen of onduidelijkheden zitten, laat het dan zeker weten. We helpen en denken graag mee! 

Reageer