Beantwoord

wifi valt meerdere keren per dag (of uur) weg

  • 25 January 2022
  • 6 reacties
  • 128 Bekeken

Beste community,

 

Sinds zondag valt mijn wifi regelmatig weg. Het heeft hiervoor twee maanden probleemloos gewerkt. Ik heb hier twee keer over gebeld, maar hier is geen oplossing uitgekomen.

Het probleem:

  • De wifi valt regelmatig weg: soms is dat een paar keer per uur, soms gaat het 1 à 2 uur goed.
  • Het is telkens een storing van een paar seconden.
  • De verbinding valt volledig weg: ik word tijdens het videobellen eventjes volledig gedisconnect, of tijdens een game volledig eruit gegooid.
  • Als de wifi het doet, is die niet of nauwelijks trager.

De verdere situatie is als volgt:

  • Ik heb een Zyxel-modem.
  • De eerste vijf lampjes van dit modem branden (groen), daar is niks aan veranderd.
  • Het wereldbollampje en het 5G-lampje knipperen flink, de andere drie branden stabiel.
  • In My T-Mobile staat ingesteld dat het netwerk 2,4G en 5G in één is, dus de meeste apparaten verbinden automatisch met 5G.
  • Het modem verbindt via deze instellingen ook automatisch met (naar eigen zeggen) het meest geschikte wifi-kanaal.
  • Er zijn momenteel 3 apparaten met het modem verbonden: mijn pc, mijn werklaptop en mijn mobiele telefoon.
  • Het internetaansluitingspunt zit in de woonkamer van mijn appartement. dus daar staat mijn modem ook.
  • Ik zit normaliter in de werkkamer ernaast met wifi, 8-10 meter verder, maar
    a) dit was voorheen geen probleem, en
    b) het wegvallen gebeurt ook als ik met mijn laptop in de woonkamer ga zitten, 3 à 4 meter van het modem af zonder muur ertussen.
  • Ik heb het modem gereset (van het stopcontact afgehaald voor >10 seconden, ook de aan- en uitknop geprobeerd) en dat heeft niet geholpen.

De eerste medewerker die ik aan de telefoon had, las mijn modem uit en zei dat er geen probleem was met mijn modem. Op basis van de locatie waarop ik wifi gebruik, zei hij het nodig was om mijn internet te bekabelen, of eventueel een wifi-extender aan te sluiten. Ik realiseerde me toen nog niet dat het probleem zich ook voordeed op 3 à 4 meter van het modem af, dus dat leek een goede oplossing. Maar nu ik weet dat het signaal zo dicht bij de bron wegvalt, lijkt me dat geen oplossing meer: een extender kan geen signaal extenden dat er niet is. Bekabelen, hoewel lastig hier, zou sowieso wel handig zijn, maar daarmee heb ik nog geen wifi in mijn appartement dat het blijft doen.

De tweede medewerker stelde voor om op fast.com op regelmatige tijdstippen bij te houden wat mijn internetsnelheid is, en eventueel op basis daarvan een monteur te sturen. Dat gaat mij helemaal niet helpen, want ik kan nu al vertellen wat daar uit gaat komen: hoge internetsnelheden, behalve als mijn internet wegvalt, want dan kan ik die website natuurlijk niet draaien. Het enige wat dit aantoont, is dat het wifi-bereik normaal dus gewoon goed is (85-90 Mbps). Ik moest van hem ook nogmaals het modem resetten, wat natuurlijk ook niks uithaalde. Wel vond hij dat het lang duurde eer mijn modem opstartte, maar dat kan ook zo lijken, omdat ik een beetje aan de lijn naar lampjes zit te turen en dat natuurlijk niet voor constante gespreksstof zorgt :) .

Heeft iemand nog enig idee wat het probleem kan zijn, en wat ik zou kunnen proberen om dit op te lossen? Ik heb het idee dat het om iets kleins gaat, dus het voelt wat zwaar om hiervoor een monteur te laten komen.

 

Met vriendelijke groet,

Simone

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 January 2022, 16:55

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @SimoneV95 

Gaat het om een DSL verbinding?

Valt op het moment van storing ook bedraad internet weg dus een rode wereldbol op de modem en wat voor soort aansluitpunt heb je in de woonkamer?

Een fabrieksreset kan je eventueel ook uitvorren door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld, hiermee gaan alle instellingen terug naar hun standaard waarden.

Hallo @SimoneV95 

Gaat het om een DSL verbinding?

Valt op het moment van storing ook bedraad internet weg dus een rode wereldbol op de modem en wat voor soort aansluitpunt heb je in de woonkamer?

Bedankt voor het antwoord.

Ja, ik heb een DSL-verbinding. Mijn aansluitpunt is een soort stopcontact met vier punten, dus daar heb ik bij aansluiting de ‘varkenssnuit’ geplaatst met van daaruit de grijze DSL-kabel. Een rode wereldbol heb ik nog niet gezien.

Reputatie 7
Badge +15

@SimoneV95 

Had mijn antwoord nog bewerkt met dat je misschien ook eens een fabrieksreset kan uitvoeren.

Reputatie 7

Hi @SimoneV95 ,

Ik wil je bedanken voor je bericht en het delen van je gevoel! Ik heb direct de verbinding erbij gepakt om te confirmeren wat mijn collega ook zag, en het klopt inderdaad. Tot aan het modem zien we een nette, stabiele verbinding binnenkomen. We kunnen dus stellen dat het hier echt om een wifi issue gaat. Geen zorgen, daar kan nog flink aan worden gewerkt! 

Ik wil je als eerst vragen de stappen uit dit topic door te nemen: 

Vaak staat de gouden tip hier al tussen. We merken dat het wisselen van bijvoorbeeld het kanaal het probleem vaak doet oplossen. Merk je daarbij al verschil?

Mocht dit nog geen verschil hebben geboden, wil ik kijken of het juist het scheiden van de 2.4Ghz en de 5Ghz verbindingen het probleem doet oplossen. Soms kan het zijn dat apparaten moeite hebben om automatisch te wisselen tussen de twee, waarbij een scheiding een korte wegval kan voorkomen. Daarbij wil ik ook alvast het topic waar dat wordt uitgelegd mee geven: 

Ik hoor graag of bovenstaande tips je al op weg kunnen helpen! 

@Waqqas en @Boris , bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren (woensdag) de rest van de dag hier geen last meer van gehad, en momenteel ben ik van huis tot het weekend. Het kan natuurlijk zichzelf opgelost hebben, maar als het komende week weer de kop opsteekt, zal ik zeker deze suggesties proberen!

Reputatie 7

Hi @SimoneV95, super fijn om te lezen dat de problemen zijn verdwenen! Top dat je aan de slag gaat met de tips als het issue zich weer voordoet. En mocht jij ook nog andere vragen hebben, klop hier dan gerust weer aan. Dan helpen we je graag verder! 😁