Beantwoord

wifi versterker draadloos of bekabeld?

  • 24 August 2021
  • 6 reacties
  • 210 Bekeken

Ik heb de Zyxel router plus een wifipunt. Ik heb de Zyxel beneden in de woonkamer en had het wifipunt bekabeld op mijn slaapkamer staan. Nou klaagden de kinderen in de twee aangrenzende slaapkamers,dat de wifi zwak was . Bij metingen kwam ik zo rond de 40 tot soms 80 MB . Het wisselde nog wel eens. Nu heb ik het wifipunt draadloos in de keuken staan met ook wisselende ervaringen . Ik weet dus niet goed wat beter is . Draadloos op mijn slaapkamer is eigenlijk te ver weg van de Zyxel en bedraad werkt ook niet erg snel . Ik heb glasvezel,1000mb . Ik heb ook een 2de wifipunt besteld .

icon

Beste antwoord door Waqqas 24 August 2021, 18:12

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @NoddyHolder 

Bedraad gaat altijd boven draadloos. Is de getrokken kabel minimaal een CAT5e en verbinden de apparaten met het 5 GHz netwerk indien mogelijk? Op het 2,4 GHz netwerk zal de snelheid denk ik niet hoger dan 80 MB komen.

En was die snelheid van 40-80 MB gemeten naast het bedrade WiFi punt of in een andere kamer?

Kijk ook eens wat de snelheid bij het modem is en branden de lampjes 2,4 GHz en 5 GHz?

Waqqas bedankt voor je antwoord. Het vreemde is dat de klantenservice dus zegt dat het beter is om het draadloos aan te sluiten. Omdat anders het wifipunt de instellingen van het Zyxel modem overneemt of zoiets .Maar ja de snelheid was ook niet ok toen het wifipunt bedraad was aangesloten. De lampjes van 2,4 en 5 GHz branden op het modem. Bij de KPN had ik 2 wifipunten en haalde ik boven makkelijk 300 tot 400 mb .

Reputatie 7
Badge +15

En wat is de WiFi snelheid als je bij het modem bent en daarmee verbind? Zorg er ook voor dat de internetkabel naar het WiFi punt minimaal een CAT5e kabel is.

Als ik bij het modem zit heb ik op mijn mobiel ongeveer 350 mb , lijkt mij niet al te snel voor een 1000mb verbinding. Ik heb een cat 5 kabel maar wat vindt je van het advies om het wifipunt, draadloos aan te sluiten?

Reputatie 7
Badge +15

Bij een draadloze verbinding kan het signaal slechter worden door verschillende factoren zoals deuren/muren/vloeren bijvoorbeeld.

Bedraad is veel beter maar een CAT5 kabel kan maar maximaal 100 MB doorvoeren. Bij een Gigabit verbinding wil je liever CAT6 bekabeling maar CAT5e kan ook nog.

350 MB is een prima snelheid over de WiFi icm de Zyxel-T50.

Reputatie 7

Hi @NoddyHolder ,

Ondanks dat @Waqqas je al wat supertips heeft gegeven, heb ik misschien nog een gouden tip om de wifi te verbeteren. Op de Wiki van onze Community hebben we namelijk een paar hele goede tips staan om de dekking en het bereik hiervan te verbeteren. Dit lijkt me precies wat je nodig hebt. Je vindt de tips op onze Wiki: 

 

Reageer