Yeelight wifi lampen verbinden niet met Zyxel T50 router


  • is een Top Poster
  • 9 reacties

Ik heb een Xiaomi smart hub en ook een aantal Yeelight lampen.
Deze lampen werken via wifi en dienen connectie te krijgen met je router (en werken dus niet direct via de Xiaomi smart hub).

Sinds ik de nieuwe Zyxel T50 router van T-mobile heb kan ik geen verbinding meer instellen tussen de lampen en de router. Toen ik eerder de Draytek vigor 2132fvn router had was verbinding krijgen geen probleem.

Welke instellingen op de Zyxel T50 router moet ik aanpassen om wel verbinding mogelijk te maken met de Yeelight lampen??

Kan ik meerdere mac-adressen in een soort van DMZ zone zetten?
Worden er mogelijk bepaalde domeinen/ip adressen (Yeelight→ China) geblokkeerd door de Zyxel T50 router?


This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @zed85 

Aangezien de Draytek alleen 2,4 GHz WiFi heeft wilt het misschien helpen om 5 GHz even uit te zetten en te testen.

Ga in je webbrowser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat. In het overzicht kan je bij de WiFi instellingen 5 GHz uitzetten.

Hallo @zed85 

Aangezien de Draytek alleen 2,4 GHz WiFi heeft wilt het misschien helpen om 5 GHz even uit te zetten en te testen.

Ga in je webbrowser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat. In het overzicht kan je bij de WiFi instellingen 5 GHz uitzetten.

Heb ik ook geprobeerd. Kan inderdaad alleen verbinding maken met een 2.4Ghz netwerk. Uitschakelen van de 5 Ghz heeft geen effect. Kan de lamp nog steeds niet met het netwerk van de Zyxel verbinden.

Reputatie 7
Badge +15

@zed85

Reset de lampen eens, 5x aan en uit zetten (2 seconden aan en 2 seconden uit elke keer) en dan opnieuw toevoegen aan de app.

https://www.colorfone.nl/nl/blogs/colorfone-blog/hoe-verbind-ik-de-yeelight-lampen-met-de-app/

Er worden geen domeinen/IP adressen geblokkeerd.

@zed85

Reset de lampen eens, 5x aan en uit zetten (2 seconden aan en 2 seconden uit elke keer) en dan opnieuw toevoegen aan de app.

https://www.colorfone.nl/nl/blogs/colorfone-blog/hoe-verbind-ik-de-yeelight-lampen-met-de-app/

Er worden geen domeinen/IP adressen geblokkeerd.

Lampen zijn al meerdere malen gereset. Als ik een andere telefoon als hotspot instel kunnen ze daar wel mee verbinden. Kan de lampen nog steeds niet met het netwerk van de Zyxel verbinden. Het moet dus een instelling of blokkade op de Zyxel zijn. 

Reputatie 7
Badge +16

@zed85 Zou je de network terminal eens willen resetten door deze stroomloos te houden? Ik heb het idee dat daar de oorzaak vandaan komt. Het lijkt wel alsof de lampen niet de juiste IP gepusht kunnen krijgen omdat het MAC-adres niet kan communiceren met de DHCP. De network terminal is het witte kastje dat het FTU (glasvezelaansluitpunt) verbindt met het modem. 

@Jason ik heb zojuist de network terminal gereset (stroom er even af, en weer er op). 

Daarna ook router maar eens opnieuw opgestart.
Nogmaals geprobeerd om de Yeelights toe te voegen maar dat lukt vervolgens nog steeds niet.

Ik zie in de log van de router wel het volgende nog naar voren komen:

dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"1209682\",\"mac\":\"44:23:7c:d6:5c:c3\",\"ip\":\"192.168.1.52\",\"host\":\"yeelink-light-mono5_mibt5CC3\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"*\",\"ifname\":\"br0\"}

Maar een andere lamp (die ik niet probeer te verbinden) zie ik ook voorbij komen:

dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"1210487\",\"mac\":\"78:11:dc:a8:ce:fd\",\"ip\":\"192.168.1.40\",\"host\":\"yeelink-light-ceiling1_mibtCEFD\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"*\",\"ifname\":\"br0\"}

2
1

 

Ik heb zojuist één van mijn lampen weten te verbinden met de Zyxel router door eerst tijdelijk de beveiliging van mijn wifi uit te schakelen en het wachtwoord van mijn wifi verbinding te halen.

Gaat er dan toch iets mis met het verbinden i.c.m. het wachtwoord of beveiligingsprotocol?

De Yeelights moeten gewoon WPA2 Wifi beveiliging ondersteunen... (had nu WPA2-PSK ingesteld op de router).

 

Reputatie 7

Hi @zed85, top dat je zojuist één van de lampen hebt weten te verbinden! Al had ik gehoopt dat dit voor al jouw lampen zou gelden. Ik denk dat dit inderdaad aan het beveilingsprotocol ligt en daar kan ik niet veel aan veranderen, hoe graag ik dat ook zou willen. De Zyxel kan niet op WPA2-PSK, daarover kun je in dit topic meer teruglezen: 

Je kunt dit alleen fixen door het beveiligingstype te wijzigen. Kun je hiermee uit de voeten? 💪

Hi @zed85, top dat je zojuist één van de lampen hebt weten te verbinden! Al had ik gehoopt dat dit voor al jouw lampen zou gelden. Ik denk dat dit inderdaad aan het beveilingsprotocol ligt en daar kan ik niet veel aan veranderen, hoe graag ik dat ook zou willen. De Zyxel kan niet op WPA2-PSK, daarover kun je in dit topic meer teruglezen: 

Je kunt dit alleen fixen door het beveiligingstype te wijzigen. Kun je hiermee uit de voeten? 💪

Wat bedoel je met “De Zyxel kan niet op WPA2-PSK” ?
Ik heb de Zyxel-T50 nu op WPA2-PSK staan?

Ik vroeg me in deze dus af of er behalve WPA2-PSK nog andere beveiligingsprotocollen geselecteerd kunnen worden? Mogelijk lost dat het probleem namelijk op… 

Reputatie 7
Badge +15

@zed85

WPA gebruikt TKIP en WPA2 gebruikt AES.

Samenvattend, TKIP is een oudere encryptie methode die gebruikt wordt bij de oude WPA standaard. AES is een nieuwere wifi encryptie oplossing die gebruikt wordt bij de nieuwere en beter beveiligde WPA2 standaard.

Een mogelijk optie is een WiFi versterker met meerdere beveiligingsmodussen die de WiFi regelt en WiFi op de Zyxel uit?

@zed85

WPA gebruikt TKIP en WPA2 gebruikt AES.

Samenvattend, TKIP is een oudere encryptie methode die gebruikt wordt bij de oude WPA standaard. AES is een nieuwere wifi encryptie oplossing die gebruikt wordt bij de nieuwere en beter beveiligde WPA2 standaard.

Een mogelijk optie is een WiFi versterker met meerdere beveiligingsmodussen die de WiFi regelt en WiFi op de Zyxel uit?

Dit is toch geen oplossing... 

Waarom kan ik mijn lampen niet met deze Zyxel Router verbinden. Wat voor instelling moet ik aanpassen om dit voor elkaar te krijgen? 

Reputatie 7

Hi @zed85, weet dat wij jou met liefde proberen te helpen! Graag doe ik nog één keer het beroep op @Waqqas. Weet één van jullie @Waqqas@Hidden.nld of @Pieter_B misschien nog een laatste tip? Merci toppers. 

Reputatie 7
Badge +5

@zed85 

  • De opmerking van @Waqqas gevolgd en de 5Ghz van de Zyxel modem uitgeschakeld? Alle andere wifi bronnen (tijdelijk) uitgezet.
  • Geen Wifi SSID of wachtwoord met moeilijke tekens @#$|&?
  • Lamp reset waarna de lamp na de 5 x 2sec aan/uit cyclus aangeeft dat een connectie mogelijk is? (na 5 sec. wit licht)
  • Lamp en router op korte afstand van elkaar?

Misschien maken de lampen alleen verbinding via TKIP ipv AES. Dit is helaas niet meer in te stellen in de Zyxel modem dus als oplossing blijft dan over om een oudere router erbij te plaatsen die de verouderde en minder veilige TKIP encryptie wel ondersteund.

Bij dergelijke lampen is een reset of verbinding naar een andere wifi niet makkelijk te volbrengen.

Vanmiddag bezig geweest met een stel Ynoa Zigbee lampen die ook op dergelijke manier gereset moeten worden. 2 van die lampen gaven zich pas na herhaalde pogingen gewonnen.
Ik voer dergelijke acties meestal uit met de lamp in een losse fitting die naast de router of hub ligt.

Ik heb het zelfde probleem, en heb het vandaag weten op te lossen.

Als eerst heb ik het 5ghz netwerk uitgezet.

stap twee ga naar je netwerkinstellingen > draadloos en zet de beveiligingsmodus op WPA2-PSK

stap drie ga naar netwerkinstellingen>thuisnetwerk en zet je dns op statisch en verander het in 8.8.8.8
en 8.8.4.4

zorg er ook voor dat er GEEN speciale tekens in je wifi wachtwoord staan denk dan aan !@#$%^_

doe dit ook op je telefoon ( dns veranderen) na deze stappen gedaan te hebben werkt het connecten bij mij wel.

Ik heb het zelfde probleem, en heb het vandaag weten op te lossen.

Als eerst heb ik het 5ghz netwerk uitgezet.

stap twee ga naar je netwerkinstellingen > draadloos en zet de beveiligingsmodus op WPA2-PSK

stap drie ga naar netwerkinstellingen>thuisnetwerk en zet je dns op statisch en verander het in 8.8.8.8
en 8.8.4.4

zorg er ook voor dat er GEEN speciale tekens in je wifi wachtwoord staan denk dan aan !@#$%^_

doe dit ook op je telefoon ( dns veranderen) na deze stappen gedaan te hebben werkt het connecten bij mij wel.

Ik heb uit nood maar een extra Router achter de zyxel gezet. Daarna 0 issues.